W124 ja sivutuuli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eskill
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 22.11.2004 21:58

W124 ja sivutuuli

Viesti Kirjoittaja Eskill »

Missä vika kun sivutuuli ja ajourat ohjailee autoa aika voimakkaasti, auto W124 300D.
Etujouset on vaihdettu (oli poikki molemmat), samoin alapallot ja toinen tukivarsi. Taakse koiranluut ja alatukivarsi. Samalla tehtiin nelipyöräsuuntaus. Apusimpukka vaihdettiin hieman aiemmin. Sen jälkeen on ajettu 20tkm.
Nyt oireilee taas. Alla on hyväkuntoiset talvirenkaat Nokian NRT 2:t. Olisko renkaissa vika kun kesärenkailla (Michelin Pilot Primacy V) ei tuntunut niin pahalta. Huollossa (MB korjaamo) tutkittiin kaikki nivelet ym. eikä niissä asentajan mukaan ollut vikaa. Apusimpukassa on aavistus väljää, joka oli kyllä heti asennuksen jälkeenkin. Ohjauksessa ei ole keskellä "tyhjää".
Pitääkö vaihtaa Toyotaan vai löytyiskö jokin keino, jolla auto saataisiin kulkemaan vakaammin. Löytyisikö Etelä-Pohjanmaalta joku, joka olisi perehtynyt ko. ongelmaan ja voisi ehkä tutkia ja mahdollisesti korjatakin viat.
Olis kiva saada muuten hyvä auto ajolleen kelvolliseksi. Etsin foorumilta tietoja, mutta ei oikein löytynyt ja omat taidot ei riitä alustan korjaukseen.
Jotkut kyllä kirjoittivat, että ovat saaneet Mersunsa kulkemaan kuin juna, joten en vielä haluaisi vaihtaa siihen Toyotaan.
- MB 300D -90
- Toyota Carina II -92
- Honda Shadow 750 -07
- Mopo UT -58
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos oletetaan että pyörän kulmat ja välylset on pois
kun auto venkuroi renkaiden takia niin ne syylliset renkaat löytyvät taka aksilalta kokeile kesä pyöriä taka akselille
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Löysä ohjausiskunvaimennin aiheuttaa vakauden heikkenemistä varsinkin suuremmilla nopeukseilla vaikka muut paikat olisivatkin kunnossa. Ohjausvaimentimen kunto on helppo kokeilla, toinen pää irti ja jos tuntuu ihan löysälle tai on löysiä kohtia niin vaihtoon. Kolmen minuutin homma vaihtaa.
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Itsellä tuntuis rengastus vaikuttavan sivutuuliherkkyyteen aika paljon. Eniten venkoilee orkkis koon Nokia Hakka 1:sillä. Ajettavuus parani pinnatuilla :oops: Hakka 2 kuvioisilla renkailla koko 205/55 r16. Auto muuten on madallettu ja alustan puslat pitäis olla ehjät.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

sivutuuli herkkyys

Viesti Kirjoittaja karjis »

Renkailla on asiaan merkitystä ja ennen kaikkea renkaan rungon jäykkyydellä on merkitystä! Esim. itselläni oli aluksi ostettaessa nokian hakkapeliitta 1 195/65 15Tja oli se ajettava, mutta sitten kun vaihdoin gislavedin nord frost 3 195/65 15H ni oli unelma ajettava ja tietenkin asiaan vaikuttaa yllättävän paljon myös iskarit, jos ovat huonossa hapessa.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Jos alusta on korkea niin sivutuuli haittaa ja ajettavuus kärsii.
Madalla autoa sopivasti niin se alkaa istumaan tiessä eikä vetele.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Samaa vikaa on täälläkin havaittavissa, sivutuuli herkkyyttä
Joku täällä sanoi, että oli asentanut mootorin alle suojamuovin ja se oli auttanut tod. paljon. Sitä voisi kokeilla?

Minun mersuuni on vaihdettu kaikki takapään kumit/puslat ja koiranluut
Kaikki jouse ja eteen iskarit. Ohjausiskari ja kulmat oli säädettävänä
Renkaat nokian 205 Nr2:t

Silti moottoritiellä huomaa sivutuulen aikas hyvin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jytäkkä kirjoitti:Jos alusta on korkea niin sivutuuli haittaa ja ajettavuus kärsii.
Madalla autoa sopivasti niin se alkaa istumaan tiessä eikä vetele.
Ei se nyt tuokaan patenttihomma ole eikä ainakaan ensimmäinen ratkaisu. Eiköhän enste panna alusta ylipäätään kuntoon.

Noiden renkaiden puolesta voisi kyllä liputtaa; omassa autossa on varmaan väljää joissain paikoin, mutta kesärenkailla se on suht vakaa kulkija.
RRrristus, mutta eipä ole enää, kun sai Marangoni-talvirenkaat alle. Ei metriäkään suoraan enää, ja sivutuulella vielä vähemmän.
Eli MB tarvitsee tukevarunkoiset renkaat, paineiden korottaminenkaan ei tee löysästä renkaasta jämptimpää ajettavaa, vain kovemman.
(Nimimerkillä "kokemusta on").
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Aku P kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:Jos alusta on korkea niin sivutuuli haittaa ja ajettavuus kärsii.
Madalla autoa sopivasti niin se alkaa istumaan tiessä eikä vetele.
Ei se nyt tuokaan patenttihomma ole eikä ainakaan ensimmäinen ratkaisu. Eiköhän enste panna alusta ylipäätään kuntoon.

Noiden renkaiden puolesta voisi kyllä liputtaa; omassa autossa on varmaan väljää joissain paikoin, mutta kesärenkailla se on suht vakaa kulkija.
RRrristus, mutta eipä ole enää, kun sai Marangoni-talvirenkaat alle. Ei metriäkään suoraan enää, ja sivutuulella vielä vähemmän.
Eli MB tarvitsee tukevarunkoiset renkaat, paineiden korottaminenkaan ei tee löysästä renkaasta jämptimpää ajettavaa, vain kovemman.
(Nimimerkillä "kokemusta on").
Soutaa ne Continentalin nastarenkaatkin sekä Fuldat ja Nokian piikkipyörät ja vissiin kaikki muutkin. Liekö kitkarengas ainoa ajettava vaihtoehto mersun talvirenkaaksi? Sitten vaan arveluttaa nuo jäiset kelit. Aku tietää sen pikataipaleen, jota meikä ajelee päivittäin. Viime syksynä oli kitkat alla ekaan tosiluikkaaseen asti ja sen jälkeen niillä heitettiin vesilintua, perillepääsyn kun tuolloin taisi turvata vain hyvät suhteet yläkerran johtajan kanssa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RH kirjoitti: Soutaa ne Continentalin nastarenkaatkin sekä Fuldat ja Nokian piikkipyörät ja vissiin kaikki muutkin. Liekö kitkarengas ainoa ajettava vaihtoehto mersun talvirenkaaksi? Sitten vaan arveluttaa nuo jäiset kelit.
Niinpä. Muuten ajaisin kitkoilla, mutta kun ihan työn takia saa (joutuu) joskus käymään mitä pienimpien teiden päässä, niin sopivalla suojakelillä ei ole aina nastoillakaan helppoa ajaminen -- kitkoilla olisikin sitten aivan mahdotonta.
Itsellä on ollut ainakin W201:ssa Michelin Ivalot ja tuossa TE:ssa sitten Michelinin 260:set nastarenkaat, jotka oli muuten aika kehnot mutta varsin jämäkät ajaa.
RH kirjoitti: Aku tietää sen pikataipaleen, jota meikä ajelee päivittäin.
No sillä tiellä on kyllä ainakin renkaiden suuntavakavuus pelkkää miinusta --siksi mutkainen pätkä on se.

:lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

talvirenkaiksi suosittelen

Viesti Kirjoittaja karjis »

Gislavedin nordfrost 3 siinä on renkaiden aatelia hiljaiset, pitävät ja tukevarunkoiset!
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Se ei kaikilla korjaamoilla onnistu tuo nelipyöräsuuntauskaan vaikka on uudet hyvät vehkeet käytössä ...madalsin ex w202:sen ja paikallinen korjaamo sääti,ei tullu hyvä. Vein Ylivieskaan Lintoselle, jossa säätö osattiin tehdä oikein ja eteen vaihdettiin jotku säätöpultit, ilmeisesti pystykallistusten takia.
Ja oon kuullu "mb korjaamosta" jossa on aurauskulmien säädöt on onnistuttu saamaan 5mm pieleen.
Toki syy tuohon sivutuuliherkkyyteen voi löytyä muualta.

Nimimerkki: Tiileri, jos en aivan hakoteilla ole, on Alanmies :wink:
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Aku P kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:Jos alusta on korkea niin sivutuuli haittaa ja ajettavuus kärsii.
Madalla autoa sopivasti niin se alkaa istumaan tiessä eikä vetele.
Ei se nyt tuokaan patenttihomma ole eikä ainakaan ensimmäinen ratkaisu. Eiköhän enste panna alusta ylipäätään kuntoon.

Noiden renkaiden puolesta voisi kyllä liputtaa; omassa autossa on varmaan väljää joissain paikoin, mutta kesärenkailla se on suht vakaa kulkija.
RRrristus, mutta eipä ole enää, kun sai Marangoni-talvirenkaat alle. Ei metriäkään suoraan enää, ja sivutuulella vielä vähemmän.
Eli MB tarvitsee tukevarunkoiset renkaat, paineiden korottaminenkaan ei tee löysästä renkaasta jämptimpää ajettavaa, vain kovemman.
(Nimimerkillä "kokemusta on").
Mulla ainakin mutua tosta madalluksesta (tosin paremmin väyrysen puolelta)
Ne autot jotka kulkee pilvissä vetelee ainakin motarilla oli tuulta tai ei.
Taasen tehtaan alustasarjalla ollut avantgarde meni kuin juna.
Olettaen tietysti että alusta on kunnossa.....
Eiköhän ketjun aloittaneella kaverilla ole jo jonkin verran alustaa laiteltu.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Pitääkö vaihtaa Toyotaan vai löytyiskö jokin keino. Mikä on toyota kuskien lempilaulu: no minne tuuli kuljettaa. Älä sano jotta tuuli ei ota toyotaan, mulla oli edellinen auto toyota oli aivan hirvee ajettava tuulella :evil:
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Re: W124 ja sivutuuli

Viesti Kirjoittaja Pena »

Eskill kirjoitti:Missä vika kun sivutuuli ja ajourat ohjailee autoa aika voimakkaasti, auto W124 300D.
Apusimpukassa on aavistus väljää, joka oli kyllä heti asennuksen jälkeenkin. Ohjauksessa ei ole keskellä "tyhjää".
Pitääkö vaihtaa Toyotaan vai löytyiskö jokin keino, jolla auto saataisiin kulkemaan vakaammin..
Onko apusimpukan osat tarvikeosia? Alkuperäisosilla korjattuna apusimpukassa ei ole välystä. Kerra remppasin apusimpukan AD varaosien korjaussarjalla ja tulos oli huonompi kuin vanhat 500 tkm ajetut apusimpukan osat. Todettiin asia ihan AD myymälässä vertaamalla uutta veholta ostettua alkuperäisarjaa ja AD:n myynnissä olevaa tarvikesarjaa. AD:n tarvikesarjassa oli heloissa välys jo uutena.

Joten rahat tuli takas AD osista ja alkuperäiset tilalle. Auton venkoilu loppui siihen. AD:lta lähti muuten kyseiset tarvikeosat kaikki palautuksena maahantuojalle.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: W124 ja sivutuuli

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Eskill kirjoitti:Missä vika kun sivutuuli ja ajourat ohjailee autoa aika voimakkaasti, auto W124 300D.
.
Jos vertaat sivutuulipintalaa Toyotaan, olet sentään autossa kiinni. Kokemusta on.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Langi ei ole matala, vaan jäykkä jousiltaan. Ei tiedä tuulista mitään, toisin kun tuo farmari joka on oikea "lulla" letkeine kyyteineen. Olen monesti miettinyt asian parantamista jäykemmillä kallistuksenvakaajilla. Onko kukaan kokeillut? :?
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

romu kirjoitti:Langi ei ole matala, vaan jäykkä jousiltaan. Ei tiedä tuulista mitään, toisin kun tuo farmari joka on oikea "lulla" letkeine kyyteineen. Olen monesti miettinyt asian parantamista jäykemmillä kallistuksenvakaajilla. Onko kukaan kokeillut? :?
En meinaa kokeilla. Ei myöskään ole tieton. Kallistuksenvakaajat kylläkin vaikuttavat asiaan. Omani on kuin itse täydellisyys.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Vastaa Viestiin