Peräkolari

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Peräkolari

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hain vaimon töistä ja oltiin tulossa kotiin päin niin valoissa takaa tullut töräytti perään noin 50km vauhdilla. Peräkoukku taipui ylöspäin niin, että kuula meni puskurimuovista läpi.
Itse kysymys: Mitä on voinut muuta tapahtua kun vaihteen siirtäjä ( vaihdevipu automaatissa ) ei ole enää samassa kohtaa, eli esim. kolmonen jää vähän vajaaksi ja nelonen menee jo sivulle N:ään päin.
Voisko olla, että kone ja laatikko on siirtynyt hieman taaksepäin esim. moottorin tukikumit irronneet.
Auto toimi muuten aivan normaalisti, mutta toi vaihdekepin asento ei ole entisensä. En viitsi nyt tarkistaa, teen sen huomenna.
Kommentoikaa, maalatkaa piruja seinälle.
Otin kaverilta syyllisyyden tunnustuksen heti paperille eikä kutsuttu poliiseja. :evil:
Eli mitä paikkoja rupean tutkimaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Peräkolari

Viesti Kirjoittaja Matti R »

mjo33400 kirjoitti:Hain vaimon töistä ja oltiin tulossa kotiin päin niin valoissa takaa tullut töräytti perään noin 50km vauhdilla. Peräkoukku taipui ylöspäin niin, että kuula meni puskurimuovista läpi.
Itse kysymys: Mitä on voinut muuta tapahtua kun vaihteen siirtäjä ( vaihdevipu automaatissa ) ei ole enää samassa kohtaa, eli esim. kolmonen jää vähän vajaaksi ja nelonen menee jo sivulle N:ään päin.
Voisko olla, että kone ja laatikko on siirtynyt hieman taaksepäin esim. moottorin tukikumit irronneet.
Auto toimi muuten aivan normaalisti, mutta toi vaihdekepin asento ei ole entisensä. En viitsi nyt tarkistaa, teen sen huomenna.
Kommentoikaa, maalatkaa piruja seinälle.
Otin kaverilta syyllisyyden tunnustuksen heti paperille eikä kutsuttu poliiseja. :evil:
Eli mitä paikkoja rupean tutkimaan.
Kun kerran pyydetään niin maalataan nyt sellainen piru seinälle että kirjallinenkaan tunnustus ei välttämättä päde oikeudessa, toinen voi vedota kolarin jälkeiseen shokkiin tms. Ulkopuolinen todistaja on varmempi, tai poliisi joka todistaa että toinen oli täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Toivotaan että tuon asian suhteen ei tule ongelmia.
Vaihdekepin asentoon en ota kantaa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

oliskohan perään osunut osuma niin voimakas, että olis pukannut kardaania eteen päin.. takakelkka liikkunut eteenpäin,kaikki liikkuvat osat ottaneet damagea-> ja lopulta ultimate vastaus-> lunariin menee....
kyllähän sieltä on muutakin mennyt jos iskun voimasta vetokoukku taipuu puskuriin kiinni. kato meneekö takaovet nätisti kiinni,entä kontin lukitus?
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vetokoukku on kiinni syvälle eteenpäin, pitkittäisissä takarunkopalkeissa. (apuputket)
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitä tällä tarkoitit?
Vetokoukku on kiinni syvälle eteenpäin, pitkittäisissä takarunkopalkeissa. (apuputket) :oops:
Omasta mielestä koukku on niin hyvin kiinni, että se taipuu ennenkuin vääntää runkoa.
Tämä todistuspaperi toimii kyllä vakuutusyhtiössä ja olihan mulla vaimo kyydissä. On muuten aikaisempaa kokemusta asiasta kun eräs joppari joskus ajoi kylkeen, ei ongelmia.
Mun mielestä peräkolarissa sekä moottori ja vaihdelaatikko kyllä siirtyy taaksepäin jos yleensä johonkin siirtyy.
Ovet ja takaluukku OK. Kaikki raot OK.
Oikein kun miettii asiaa niin moottori on siirtunyt noin 5-10 mm taaksepäin, nimennomaan ku ajattelee vaihdevivun uusia asentoja.
Lisää kommentteja, kun huomenna tutkin asiaa niin olisi hyvä tietää mitä kaikkea tutkin. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 17.06.2005 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peräkolari

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Matti R kirjoitti:Kun kerran pyydetään niin maalataan nyt sellainen piru seinälle että kirjallinenkaan tunnustus ei välttämättä päde oikeudessa, toinen voi vedota kolarin jälkeiseen shokkiin tms. Ulkopuolinen todistaja on varmempi, tai poliisi joka todistaa että toinen oli täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Toivotaan että tuon asian suhteen ei tule ongelmia.
Mulle sattui kuukausi sitten pikku peräänajo, takaatullut kolhaisi vähän puskuria ja takakulmaa muutoinkin. Ei kutsuttu poliisia, kirjoitettiin vaan lapulle tapahtumat ja syyllisen tunnustus allekirjoituksella varmennettuna. Mulla sattui olemaan kaksi todistajaakin sopivasti kyydissä, joten otin heiltä tiedot samaan lappuun.

Jälkeenpäin minuakin tuttavat ja kylänmiehet varoittelivat kyseisenlaisen lapun mahdollisesta riittämättömyydestä..
Vastapuoleni vakuutus oli If:ssä; sinne ainakin riitti tämä lappu korvauksen saamiseksi. (Vastapuoli ei jostain syystä ( :shock: ) saanut tehtyä vahinkoilmoitusta, mutta korvaus hoitui kuitenkin, kiitos tuon lapun. :D ) Eli jos / kun sulla on todistajakin olemassa, niin tuskin tuosta ongelmia tulee.
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ei tulekkaan.
Mutta lisää tietoa mitä kannattaa tarkistaa yllä oleviin nojaten. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Edellisellä hyvä oivallus, näin takapeilistä että kovaa tulee ja kerkisin jäykistää itseni, mutta näin myös, että jarrutti rajusti ja liukui perään, eli ei se vauhti ollut 50km kun törähti, mutta mikä se oli en tiedä.. Niskat on kuitenkin kipenä ja aika raju päänsärky. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
livars
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 30.03.2004 21:55
Paikkakunta: Suupohja

Viesti Kirjoittaja livars »

Noihin ongelmiin vaihdekepin kanssa puuttumatta, kehoitan/käsken sinua käymään lääkärin vastaanotolla jos et ole käynyt.

Kerro mitä tapahtui, koska jos myöhemmin tulee jotain jälkioireita eikä löydy merkintöjä auto-onnettumuudesta on korvauksien saaminen paljon vaikeampaa! (Jopa mahdotonta?)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

mjo33400 kirjoitti:Mitä tällä tarkoitit?
Vetokoukku on kiinni syvälle eteenpäin, pitkittäisissä takarunkopalkeissa. (apuputket) :oops:
Avaa peräkontti, työnnä sormet esim. kuskinpuoleisen syvennyksen oikean laidan yläreunaan, sille puolelle missä varapyöräkotelo on. Sieltä pitäisi löytyä apuputki, jolla peräkoukkun veto on jaettu edemmäs runkoon, toinen rauta on toisella puolen. Tai ainakin pitäisi olla. Koukku ei pitäisi olla pelkästään pohjan läpi kiinni, useista löytyy vielä pystyrautojakin :D
Onkohan se mersu niin heikko :?:
Tietysti, en tiedä tarkalleen millä mallilla ajelit, mutta eemeleissä ainakin näitä löytyy :oops:
autodidakti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarkista moottorin "jalat" tuntuu olevan heikko paikka mersuissa. Menevät aika herkästi poikki.
Padova Star
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 24.02.2005 13:30

Re: Peräkolari

Viesti Kirjoittaja Padova Star »

:evil:
Viimeksi muokannut Padova Star, Pe 02.06.2006 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

mjo33400 kirjoitti:Oikein kun miettii asiaa niin moottori on siirtunyt noin 5-10 mm taaksepäin, nimennomaan ku ajattelee vaihdevivun uusia asentoja.
Yön mietinän jälkeen: raskaat puntit pysyy paikallaan tuollaisessa liike-energiassa
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Koukku on kiinni myös niillä pitkillä lattaraudoilla ja pystytuilla.

Felmit kirjoitti:
Yön mietinän jälkeen: raskaat puntit pysyy paikallaan tuollaisessa liike-energiassa.

Tarkoitatko, että kori liikkuu eteenpäin, mutta kone pysyy paikallaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Peräkolari

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Padova Star kirjoitti:Milläs totesitte promillet :shock: :?:
Hyvä pointti muuten tuo.
Aina poliisi paikalle, jos suinkin mahdollista.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Peräkolarin korvaus-asiat ovat kunnossa. Kaikki meni asiallisesti ja nopeasti. Ei mitään vakavia vaurioita. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin