kyseessä W126 280SE -83 (M110)
Olin siinä käsityksessä että sisälämppärin kiertovesipumppu löytyisi apumiehen jalkatilasta mutta avattuani panelit niin totesin että eipä ole siellä ainakaan suoraan löydettävissä.
Konehuoneen puolella löytyy se kaksoimagneettiventtiili ja letkut sisään menevät suoraan koneen takaa ihan keskellä, eli suoraan keskikonsolin taakse.
Missä se siis sijatsee ja mitä pitää avata että siihen pääsee käsiksi. Toivottavasti ei tarvitse purkaa koko keskikonsolia.
Lämpöä nimittäin ei tule ellei kierroksia ole koneessa reippaasti, eikä silloinkaan tasaisesti. Pari viikkoa sitten vielä tuli.
terv. Tero
W126 lämppärin kiertovesipumppu - missä sijaitsee ?
M103-moottorisessa ainakin kiertovesipumppu sijaitsee magneettiventiilien alapuolella, tuulilasin etupuolella.
Kiertovesipumppu ja magneettiventtiilit on muistaakseni pultattu yhteen
yhdeksi möykyksi. yritin joskus irroittaa koko möykkyä mutta ei mahtunut tulemaan suosioilla pois kolostaan joten jätin homman sikseen.
Kiertovesipumppu ja magneettiventtiilit on muistaakseni pultattu yhteen
yhdeksi möykyksi. yritin joskus irroittaa koko möykkyä mutta ei mahtunut tulemaan suosioilla pois kolostaan joten jätin homman sikseen.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Joo, 300 TE:ssä muistaakseni pumppu oli paisarin alla, TDT:ssä taas rintapellissä kuskin puolella.esukki kirjoitti:M103-moottorisessa ainakin kiertovesipumppu sijaitsee magneettiventiilien alapuolella, tuulilasin etupuolella.
Kiertovesipumppu ja magneettiventtiilit on muistaakseni pultattu yhteen
yhdeksi möykyksi. yritin joskus irroittaa koko möykkyä mutta ei mahtunut tulemaan suosioilla pois kolostaan joten jätin homman sikseen.
On se yksi möykky joo, mutta se patti siellä möykyn alla ei ole kuin takaiskuvennttiili. Otin möykyn irti, purin sen ja sisältä oli magneettien kalvot puhki. Tilasinpa tänään veholta uudet, 54 euroa kappale tänä vuonna. Koko mötikkä olisi ollut ~250 euroa.esukki kirjoitti:M103-moottorisessa ainakin kiertovesipumppu sijaitsee magneettiventiilien alapuolella, tuulilasin etupuolella.
Kiertovesipumppu ja magneettiventtiilit on muistaakseni pultattu yhteen
yhdeksi möykyksi. yritin joskus irroittaa koko möykkyä mutta ei mahtunut tulemaan suosioilla pois kolostaan joten jätin homman sikseen.
Tuo möykky on todella vähän ahdas ottaa pois, mutta kun poistaa akun ja irroittta tuon väliseinän ruuvit niin että sitä voi siirtää pari senttiä niin se mahtuu juuri ja juuri tulemaan pois.
Toivottavasti tämä nyt oli se vika. Yllättävän äkkiä lämpimän tulo kyllä lakkasi, pari viikkoa sitten toimi vielä moitteetta ja nyt yhtäkkiä niin lämmintä ei tullut juuri nimeksikään. Sen takia olisin veikannut kiertovesipumppua.
Nyt olen kuitenkin taipuvainen uskomaan että vanhemmassa ässässä tuota pumppua ei ollenkaan ole. Uskomattoman hyvin se on kuitenkin siinä tapauksessa lämmennyt sisältä ilmankin sitä. Ovat vissiin sitten mokanneet myöhemmin M103 moottorin vesipumpun kanssa niin että virtausta ei ole riittänyt sisälle saakka ja ovat joutuneet sen virittämään sähköisellä lisäpumpulla toimivaksi.
!Jos joku vielä voi varmistaa että M110 moottorin yhteydessä sitä pumppua ei todellakaan ole niin olisin kiitollinen.!
Sitten niin offtopiccina insinöörin ihmettelyä.
Tutkin noita kalvoja vielä tarkemmin ja huomasin että sen magneettiventtiilin pään alla olevien sihtien sisäpuolella on porattu 0.5mm reikä joka laskee sihdin läpi veden kalvojen yläpuolelle, sinne metallihylsyn sisään. Kalvon molemmin puolin siis kuulukin olla vettä.
Tämä onkin ymmärrettävää paineentasausmielessä, muutenhan jäähdytysjärjestelmän paine lämpimänä posauttaisi sen ohuen kalvon paskaksi samantien.
Samalla niin totesin että kun tuo venttiili on painettuna pesään niin riippumatta siitä onko kalvo ehjä niin sähkökelojen puolelle ei tule vettä. Ja vaikka tulisikin niin koko pesän pohjassa on 6 kpl 5 millin reikää, eli se valuu suoraa tietä ulos pihalle. Eli jos tästä kohtaa tiiviste pettäisi niin eipä koneessa kovin kauan riittäisi vettä ennen kuin syylari olisi tyhjä. Kosteutta sinne kelojen ympärille kyllä voi jäädä.
Sen takia rupesinkin miettimään että mikä siinä systeemissä menee niin kamalasti pieleen kalvojen petettyä että koko lämmönsäätö on täysin viturallaan.
Ymmärrän tuon pienen paineentasausreiän mahdollisesti sillä että sillä vaimennetaan tuon männän liikerataa mutta ei luulisi sillä olevan merkitystä esim. silloin kuin pistää lämmöt täysille.
mene ja tiedä. illalla olisi tarkoitus kasata tuo jälleen.
terv. Tero