Suodattimien eroja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Suodattimien eroja

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:( Tossa pientä talvihuoltoo tehdessäni huomasin uuden piirteen?
Vaihdoin öljyt+suodattimen(rally formula+tarvike suodatin)
Moottorin ääni kylmänä aika "karkea" hiljenee kyllä kun lämpenee!
Onko tosiaan suodattimissa noin paljon eroja?
:cry: Taisi tulla nopeat huuhtelu rally formulat!

Nafta suodatinta en vaihtanut kun sekin on p****le tarvike! :evil:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

On eroja.

Kyllä on muuten suuria eroja tarvike - ja alkuperäissuodattimien välillä.

Tarvikemallinen ei taida juurikaan pitää öljynpaineita koneen sammuttua, toisin kuin alkuperäinen.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eipä tuo alkuperäinen suodatin ainakaan minulla pidä minkään sortin paineita, eikä 250 D:ssä; lienee siis moottorikohtainen ominaisuus.

Tämä nyt autossa oleva originaalisuodatin on ensimmäinen öljynsuodatin, jonka Vehosta kävin. Öljynvaihdon jälkeen ajelin noin viikon, kunnes tsekkasin jotain auton alta ja katso: laatikko ja moottorin pohja ihan öljyssä!

Syyksi paljastui jo suodatinta vaihtaessani kummastuttanut harvinaisen ohut suodatinkotelon kanteen tuleva kumi-o-rengas. Se oli yksinkertaisesti liian tiukka/ohut, ei tiivistänyt kunnolla. Onneksi tuli säilytettyä ed. Bosch-suodattimen rengas --> vaihdoin sen ja nyt pitää. Näinköhän täytyy pitäytyä laadukkaissa tarvikesuodattimissa? :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Tämä paineiden pitävyys "ihmetyttää" mikäli ajattelee auton öljy-pumppuu ja muuta järjestelmää :?:
Polttoaine puolella ymmärrän sen kyllä,mutta miten se voi paineet pitää öljyissä? eli mulla kun on mekaaninen painemittari niin pitäisikö siinä olla näyttö aina "piikissä" :roll:
Tuntuu niiltä "esson"baari jutuilta!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
juha
Mersumies
Mersumies

eroja löytyy

Viesti Kirjoittaja juha »

Vaihdoin naftasuodattimen jokasyksyiseen tapaan ja tällä kertaa olin ostanut framin tarvikesuodattimen. Se oli fyysiseltä kooltaan huomattavasti pienempi kuin aikaisempi originaalisuodin. Luulin jo että osaliikkeen akka oli myyny väärän suotimen mutta kyllä kierteet kävi ja suodattimen kansi oli päälisin puolin saman näköinen. Kaippa tuo asiansa ajaa, onpahan helpompi ottaa pois kun on vähän snadimpi...

Kun olin suodinta tiskillä ostamassa niin ensimmäinen suodatin mitä tarjottiin oli päälisin puolin tiivistepinnaltaan sotkeentunut pahvipuruun mitä pakkauksesta oli irronnut. Myyjä tais ottaa itseensä kun sanoin jotta minä en tuollaista suodatinta naftalinjaan laita ja käskin etsiä puhtaamman. Toi sitten toisen tilalle joka näytti puhtaalta ja vei sen likaisen sinne hyllyyn ja myy varmaan seuraavalle kysyjälle... Ei oikein tykännyt kun vielä tokaisin että suodatin vaihdetaan aina puhtaaseen eikä valmiiksi likaiseen :-)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mikä sitten on tarvike ja mikä alkuperäinen... :roll:
Itse en ainakaan viitsi maksaa ylimääräistä suodattimesta, jossa on mersun logo ja sisältä sama kuin tarvike liikkeen fram tai teho nimellä varustettu suodatin...
Lopulta suodattimiakaan ei varmasti kovin moni tehdas tee maailmassa, paketin väri ja nimi vain vaihtuu.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
eki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja eki »

MANN merkkinen lienee se oikea tarvikesuodatin. Siis sama kun alkuperänen. KL-varaosat ainakin myy ko suodatinta ja saman näkönen se on kovasti, kun vertaa veholta ostettuun suodattimeen.
Oon käyttäny kans joskus teho-suodattimia, mutta mun mielestä on turhaa maksaa huonommasta suodattimesta enemmän, kun mitä veholla maksaa alkuperänen.
Jos ootte hommannu motonetistä naftasuodattimia, niin kannattaa nyt sit kurkata pellin alle. Mun piti ostaa sieltä suodatin,m mutta ostamatta jäi, laatikon kyljessä kun luki made in poland.
Mersu on kuin huume, on hyvä olla kun sillä ajaa ja luopuminen on mahdotontonta.

Nykyinen E 250 D -93
Edellinen 190 D -85, itse ajettuja kilometrejä 330 000, yhteensä 620 000.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

eki kirjoitti: Mun piti ostaa sieltä suodatin,m mutta ostamatta jäi, laatikon kyljessä kun luki made in poland.

...vaan originaalisuodattimeni oli valmistettu Slovakiassa. :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Omien kokemusten mukaan se alkuperäinen öljynsuodatin ei ole sen kalliimpi kuin tarvikemallinenkaan.

Ja kyllä molemmant omat autot ovat pitäneet öljynpaineita vaikka kone olisi sammutettu, siinä 0,5 - 0,7 välillä. Näin muistaakseni teki myös Jukka N:n M103. Mittari siis nousee noihin lukemiin kun virrat kääntää päälle. Kuriositeettina mainittakoon että öljynvaihdon jälkeen ei ole paineita ollenkaan mittarissa, eli toiminee oikein.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Omien kokemusten mukaan se alkuperäinen öljynsuodatin ei ole sen kalliimpi kuin tarvikemallinenkaan.

Ja kyllä molemmant omat autot ovat pitäneet öljynpaineita vaikka kone olisi sammutettu, siinä 0,5 - 0,7 välillä. Näin muistaakseni teki myös Jukka N:n M103. Mittari siis nousee noihin lukemiin kun virrat kääntää päälle. Kuriositeettina mainittakoon että öljynvaihdon jälkeen ei ole paineita ollenkaan mittarissa, eli toiminee oikein.
200D:ssä on MB-suodin (eikä vuoda) ja Ässässä MANN. Kumpikin nostaa paineita vähän, kun laittaa virrat päälle. Tiedä sitten nouseeko ne oikeesti, vai onko kyseessä vaan sähköhommelit.
Tuntuu oudolta, että parinkin päivän seisonnan jälkeen ässä vielä nostaa paineet, kun virrat kääntää..... Minen usko tuohon. Ässällä on vieläpä ajetty yli 12tkm samoilla öljyillä.

Polttoaineensuotimesta:
MB:n polttoainesuodin näytti itseasiassa halvemmalta, kun MANN-suodin. Hinta oli kyllä ihan sama, kun KL:n MANNilla. Joku ihme valmistaja sillä MB-suotimella oli...kuulosti just joltain slovenialaiselta

Vielä öljynsuotimista:
Täysvaihto patruuna MB:n öljynsuotimista ei ole kokemuksia. Onkohan niissä takaiskuventtiili....onko kukaan tutkinut?
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ma 27.10.2003 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Omien kokemusten mukaan se alkuperäinen öljynsuodatin ei ole sen kalliimpi kuin tarvikemallinenkaan.

200D:ssä on MB-suodin (eikä vuoda) ja Ässässä MANN. Kumpikin nostaa paineita vähän, kun laittaa virrat päälle. Tiedä sitten nouseeko ne oikeesti, vai onko kyseessä vaan sähköhommelit.
Tuntuu oudolta, että parinkin päivän seisonnan jälkeen ässä vielä nostaa paineet, kun virrat kääntää..... Minen usko tuohon. Ässällä on vieläpä ajetty yli 12tkm samoilla öljyillä.
On miten on, mutta öljynvaihdon jälkeen ei viisari värähdäkään kun virrat kääntää päälle.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:

On miten on, mutta öljynvaihdon jälkeen ei viisari värähdäkään kun virrat kääntää päälle.
äähh. Sorry, en lukenut ajatuksella aiempaa :) Pitää tsekata asia kun itse vaihdan kohta öljyt.....Ehkä jo tänään.
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse ostin rouvan C180:seen alkuperäisen (tehty etelä afrikassa) suodattimen Veholta hintaan 7,95€, Tarjoustalossa Bosch suodatin 8,95€ ja tarvike liikkessä Mann 13,50€, joten ei se "alkuperäinen" aina ole kallein.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

adenauer300 kirjoitti:Itse ostin rouvan C180:seen alkuperäisen (tehty etelä afrikassa) suodattimen Veholta hintaan 7,95€, Tarjoustalossa Bosch suodatin 8,95€ ja tarvike liikkessä Mann 13,50€, joten ei se "alkuperäinen" aina ole kallein.
Jep, syvään on juurtunut se luulo että mersujen osat ovat kalliita, näköjään jopa osa mersumiehistä luulee niin ja karttaa merkkiliikkeiden varaosatiskiä.

Termostaatti on toinen todella hyvä esimerkki hinnoista, testaamaton tarvike on jopa Motonetissa kalliimpi kuin testattu alkuperäinen merkkiliikkeessä.
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

Omiin mersuihin olen aina ostanut Saksassa tehdyn Hengstin, jota luulisin ainakin parhaaksi vaihtoehdoksi. Kuulunee myöskin "alkuperäis"- suodattimiin. Itävallassa valmistetut Knechtit myös OK, tosin Vehon myymissä versioissa mersun original teile -paketissa olevissa usein ollut pieniä kauneusvirheitä kuten liimaukset viturallaan ym.
kimmo l
Mersumies
Mersumies

:roll: No mulle on kertynyt noita vuosien varrella! Ja kun nuuka on niin ensin tutkitaan talli ja sit vasta ostoksille! :lol:
Sillä tämä "Teho" merkkinen suodatin!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Ahaa siitä se siis johtuu ehkä omassakin 103:ssa. Oon hieman jo ollut huolissani, että onko jotain pielessä kuin paineet nousee hieman (0.1-0,2), ennen käynnistystä siis. Ja siis kl:n suodatin.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti: ...vaan originaalisuodattimeni oli valmistettu Slovakiassa. :?

OT:ta.
Hain merkkiliikkeestä virranjakajan kannen + pyörijän. Originalteile, ja paketissa suht´ häpeämättömän isolla tekstillä jotta "made in Spain..." :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tehdään niitä Mersujakin nykyään mm KIINASSA :twisted: ja USA:ssa :oops:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Teemaan

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Alkuperäiseen aiheeseen jos suodaan palata, niin Mauri muisti varsin oikein, kyllä paineita löytyy seuraavanakin aamuna, eikä vain rakosta :lol:
MANN toimii juuri tällä tavalla, vai liekö mittaritekninen juttu. Mutta joka tapauksessa: kun yksi öljynvaihtoväli meni tavallaan pakon alla M-filterin suodattimella, niin eipä viisari värähtänytkään yöseisokin jälkeen :oops:
Kun Manne pääsi pellin alle, niin taas nousi sinne 0,2 tietämiin vain virran kytkemällä. Niin tai näin, mutta näin on, sanoisi Karpo.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja marcus »

"]Tämä paineiden pitävyys "ihmetyttää" mikäli ajattelee auton öljy-pumppuu ja muuta järjestelmää :?:
Polttoaine puolella ymmärrän sen kyllä,mutta miten se voi paineet pitää öljyissä? eli mulla kun on mekaaninen painemittari niin pitäisikö siinä olla näyttö aina "piikissä" :roll:
Tuntuu niiltä "esson"baari jutuilta!

Juuri niin..Esson-baarin juttuja.
Ei päävirtatyyppinen patruunamallin suodatin - eikä muunkaan mallinen - mikään paineakku ole. Eikä niissä mitään "takaiskuventtiiliä" ole. Normaali-suotimessa on YLIPAINEVENTTIILI joka sallii öljyn kiertää läpi jos suodin tukkeutuu. Toinen -tavallaan venttiili- on se kumikalvo mikä näkyy suotimen pohjan reijistä ja sen tehtävä on estää suodatinta valumasta tyhjiin moottorin ollessa sammutettuna. Suurimmat erot eri suotimissa taitavat olla ylipaine-venttiilin avautumispaineissa ja suodinpaperin pinta-alassa ja tiheydessä.
Halvassa suotimessa vähän suodattavaa pinta-alaa, kalliissa enemmän.
Yleensä. Moottorin ei jää öljynpainetta sen sammuttamisen jälkeen käytännössä merkittävää määrää. Oletan, että kaikkien autoissa moottorin sammuttua painemittari laskee nollaan ja öljynpaineen merkkivalo syttyy. Ralinat ja kilinät varsinkin hydr. venttiilinvälyksien säädöin olevissa moottereissa ovat usein yhteismitallisia kuinka kauan moottori on ollut levossa - eli painovoima valaa kanavissa olevan öljyn öljypohjaan ja pitkään seissyt moottori odotuttaa takuulla vähän pitempään ennenkuin paineet ovat ok ja kanavat täynnä. Suurin syy näihin ralinoihin on mielestäni vuotavat vent. välyksen säätimien elementit joihin paine pitäisi jäädä valmiiksi. Vuoto tyhjää elementin ja ralahtava ääni kuuluu takuuvarmasti. Öljypumpussa on muuten samoin kuin useiden moottoreiden lohkoissakin myös ylipaineventtiilit estämässä vahingon laajenemista jos paineet kasvavat liikaa esim. kanavan tukkeutumisen takia. Toinen asia on sitten öljyjen viskositeettien vaikutukset em. ilmiöihin.

Näin mie asian näen

Marcus[/u]
kimmo l
Mersumies
Mersumies

:o Joo jos siellä on paljon "painetta" (0,1-0,3 bar) moottorin öljyn tilavuus?
Ja se ympärillä oleva tyhjä tila.
Eli että kaikki ymmärtää? Kun sitten aukaisee öljykorkin niin se perskule! suhisee ja pihisee jonkin aikaa!! "luulo" :oops:
Jos paineilmakompuran pieni säiliön tilavuus 30l. laitetaan sinne 0,2 bar se on säiliön joka puolella eli litroja on 30l. ja aukaisee korkin niin 100 varmasti suhisee jonkinaikaa!! :shock:
Miettitiskelin tässä öljypohjaa.Ei se ole kyllä täynnä öljyy? ja tilavuutta on :?:
No ajattelin kyllä ruveta joskus mietiskelijäksi!!!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja marcus »

Aivan..
..jos siis otamme yhden litran 100 asteista vettä ja sekoitamme sen yhteen litraan 50 asteista vettä niin saamme kaksi litraa 150 asteista vettä..eikö niin?
:D

Ystävällisin terveisin
Marcus
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Juuri näin!
:wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
tupis
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tupis »

Mun m103:en tekee aivan samoin, ja olen käyttänyt bosch:in suodattimia,
ekä ole muita merkkejä ees kokeillu
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

...

Johtopäätös:

Sähköisen mittarin anturi on ilmeisesti siinä suodattimen juuressa. Suodatin pitää paineet sisällään, kun on takaiskuventtiili...(Ainakin BOSCH ja MANN) ja sinne suodattimen kiertoon jää joku ilmalukko tai joku.

Eli itse moottorissa ei öljynpainetta ole...ei voi olla. Miettikää nyt kuten k.j
Sitäpaitsi 0,5 baaria on aika paljon. 5m:n patsas vettä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tupis kirjoitti: Mun m103:en tekee aivan samoin, ja olen käyttänyt bosch:in suodattimia,
Ja mun. Eikä ole aavistustakaan, mikä suodatin autossa parhaillaan on. Aiemmin on ollut mm. Frammia ja Mannia ja aina sama jutska. Missäs se anturi muuten sijaitsee, jäisikö se kuitenkin jotenkin "pantteeseen" kun myllun sammuttaa?

PS. Oliko se M-filter nyt sitten vihoviimeinen ostos, vai olenko ymmärtänyt väärin? :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Aku P kirjoitti:
tupis kirjoitti: Mun m103:en tekee aivan samoin, ja olen käyttänyt bosch:in suodattimia,
Ja mun. Eikä ole aavistustakaan, mikä suodatin autossa parhaillaan on. Aiemmin on ollut mm. Frammia ja Mannia ja aina sama jutska. Missäs se anturi muuten sijaitsee, jäisikö se kuitenkin jotenkin "pantteeseen" kun myllun sammuttaa?

PS. Oliko se M-filter nyt sitten vihoviimeinen ostos, vai olenko ymmärtänyt väärin? :?:
Juu, M-filter on huono. Ei pidä öljyjä sisällään hetkeäkään sammuttamisen jälkeen. Sinällään tuo vaikuttaa jo öljynmäärän mittaankin. Kunnon suotimella 0,5 litraa öljyä jää tippumatta öljypohjaan. M-filterillä ei....huomion arvoinen seikka :)

FRAMM ja FIIAM on kanssa hyviä suodattamaan, mutta en tiedä onko niissä takaiskuventtiiliä.
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

No onhan suosittu aihe! No pistämpä oman korteni kekoon kertomalla mitä itse asian tiimoilta olen kuullut :roll: Orkkis suodattimessa ja kai sitten muissakin "paremmissa" olisi venttiili(2kpl) joka pitää siis öljyn täysin sisällään, eikä pumpulla tuhraudu turhaa aikaa täyttää sitä käynnistäessä ,jolloin öilinkiä siirtyisi nopeammin sitä enemmän kaipaaville osille.Hmmm....?? EDIT: pitääpä seuraavan kerran suodattimen vaihdossa antaa rälläkän laulaa ja preparoida jäännökset! Olihan muuten orginaali paketissa hienot hologrammi sinetit :lol:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
kkur
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja kkur »

Minkä mallin suodattimista oikein on kyse? Ei kai w123 dieselissä ole suodattimessa mitään venttiileitä? Onko näissä sitten mitään merkitystä onko halpis suodatin vai kalliimpi?
W123 300D -77
Vastaa Viestiin