Turbon öljykierto

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Turbon öljykierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Elikkäs piojjaat!!! noilla foorumeilla on ollut kahrenlaista tarinaa mistä turbolta tulee öljyt, joko öljypohjan yläpäähän tai öljynmääräanturille. Eikös tämä öljynmääräanturi ole öljypinnan alapuolella kun taas öljynpaluun pitäisi olla öljypinnan yläpuolelella??? semmosta luin vielä että öljy olisi öljypohjan yläpinnassa, että paluuputkea ei oikein saisikaan pinnan yläpuolelle.... ja autona on 124 -88 250D kertokaapa te jotka tällasia vempaimia olette turbottaneet,,, alkaa olla rojekti kohta siinä vaiheessa että pääsis turboa asetteleen
Vanhassa vara parempi
orh895
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:55
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja orh895 »

Voit laittaa öljynkierron öljynpinta-anturin paikalle, mutta kannattaa
pitää öljyt vähän ylämerkin alapuolella niin virtaa paremmin takaisin!
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Voi laittaa öljypinnan alle tai päälle. Kunhan paluulinja on riittävän isoa :!: Minimireikä linjassa 16 (siis liittimissä tai putkissa, mutta mielummin 19)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tee lohkoon alkuperäisen turbon paluulaipan kohdalle öljynpaluu. Lähes kaikissa lohkoissa on tasaiseksi koneistettu pinta samassa kohdassa, jossa originalturbossa on öljynpaluu.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

JP74 kirjoitti:Tee lohkoon alkuperäisen turbon paluulaipan kohdalle öljynpaluu. Lähes kaikissa lohkoissa on tasaiseksi koneistettu pinta samassa kohdassa, jossa originalturbossa on öljynpaluu.
Siellä on myös lohkossa sen tason takana pultin kierteille "paikat valussa" siis vahvempaa valua siinä vieressä. Mutta vaikea tehdä ilman öljypohjan irroitusta. Tarkasti kun tekee niin voi öljypohjaan tehdä kierrelähdön paikallaan pohjaa irroittamatta ( kierre esim. 24* 1,5) reiästä sitten ottaa roskat pois :!:
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

hmm. jospa päätyis sitten tekemään öljypohjaan sen kierteen, onkohan tuo öljypohja kuinka vahvaa, että tuleeko siinä kierteelle paljoakaan mittaa?
Vanhassa vara parempi
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

etu osasta noin 5mm :idea:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

öljykierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Jussi k kirjoitti:etu osasta noin 5mm :idea:


Kuvittelin sen olevan vaan jotain paria milliä, no ei sit hätää siihenhän saa jo tosihyvin liittimen kierteellä
Vanhassa vara parempi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: öljykierto

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Jamppi79 kirjoitti:
Jussi k kirjoitti:etu osasta noin 5mm :idea:


Kuvittelin sen olevan vaan jotain paria milliä, no ei sit hätää siihenhän saa jo tosihyvin liittimen kierteellä
Mahtaako olla 5-milliä? No joka tapauksessa paluuputki pitää tukea ettei liitos "värise" ja ala vuotaan :!:
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

vääntää M24 kierteen siihen tuubi lock-tite:llä kiinni med liimamassa
Vanhassa vara parempi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

-88> ei lohkossa ole sitä tasaista kohtaa, mutta jos semmonen löytyy niin ehdottomasti siihen. Omassa EX-projektissa oli öljypohjan yläosassa, mutta öljypinta piti pitää puolessa tikussa tai muuten menee turbon läpi. Itse en kyllä jättäisi määrän anturia pois pelistä tai ainakin lisäisin paineelle valon. Tulevaan koneeseen paluu tulee lohkon kylkeen vaikka ei tasopintaa olekaan. Sen saa justiinsa siihen kun tarkasti tekee.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Mitä kautta turbolta öljynpaluu

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Mää vaivaan taas typerillä kysymyksillä!!! Elikkä alotin pakosarjan teon, ja huomasin että eihän pakosarjan puolella öljypohjassa ole kunnon paikkaa,vielä kun toi kone on hieman kallellaan.
Turbolta tulevan öljynpaluunhan on tultava kokoajan alaspäin,ei missään vaiheessa vaakaan/ylämäkeen, näin ovat pojat kertoneet.
Että mitä ihmeen kautta te olette vieneet paluuputken koneen toiselle puolelle???
Itse katsoin että olisiko se vaihelaatikon puolelta, sen päältä se varmaan tulis???? mutta tulee aika pitkä siitä paluusta! hyvää joulua 8)
Ja autona 124 250D -88
Vanhassa vara parempi
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Poraa reikä siihen turbon alapuolelle, ja vähän öljypohjan yläpuolelle lohkon kylkeen sopivaan paikkaan ja siihen paluu.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

öljyn paluu

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Tietäis mitä siellä takana on! pamahtaa öljypumppuun, tai kampiakseliin
Vanhassa vara parempi
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kirves kirjoitti:No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
Ja samalla tulee vaihdettua turbon kiertokangenlaakerit. Ovat heikko paikka jo vapareissakin,eivät kestä kuin 600-900tkm... Reiän ympäriltä murenee ainetta pois, ja kun löylyä tulee vähän lisää, niin kampi saattaa tulla katsomaan käskijäänsä äkkiäkin. Samalla on helppo vaihtaa tehokkaampi öljypumppu vaikkapa Om 603:sta....jne...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kirves kirjoitti:No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
Täytyy olla tarkkana kun antaa noita ohjeita forumilla, mää olin jo poraamassa käynnissä olevaan lohkoon reikää :lol:

Tällä nyt ei varmaan ole mitään seksuaalista merkitystä, mutta kun katsotaan mersun tekemää turboversiota om601:stä niin öljyn paluu on tuossa kohtaa.

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... aluu_1.jpg

ja vielä laajemmasta kulmasta...

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... aluu_2.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Ke 28.12.2005 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Pahus, noh tuleepahan tehtyä sitten alakerran remontti, taidanpa hankkia normi alakerran laakerit, enkä ala poraileen turbonlaakereita, niinkuin jollain foorumilla oli topiikkia! eiköhän ne kestä ku väljääkään ei sitten ole.
Vanhassa vara parempi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Öljynkierto

Viesti Kirjoittaja veskola »

MeSee kirjoitti:Tämähän ei asiaan miteenkää liity, mutta miten tämä eroaa tästä aiheesta
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=31149

Tsemppiä projektille :wink:
Jamppi79 kirjoitti:Niin no, Tässä topiikissa hain sitä, mitä kautta ovat öljynkierron tonne koneen toiselle puolelle, houmasin kun aloin pakosarjaa tekeen et mitä kautta poijjaat on vetäny putket toiselle puolelle konetta, vielä kun sen pitää olla lasku asennossa!
Mut tää juttu ratkes kun otan öljypohjan irti ja poraan lohkoon reijän suoraan turbon alle :roll:
No yhdistin nämä niin ei silppoudu tuo ahtin palsta miljoonaan samaa aihepiiriä käsittelevään topiciin.

Muuten, sinuna minä laittaisin sen alakerran kerralla kuntoon turbon laakereilla, mutta jokainenhan rakentaa sen koneensa juuri niin monta kertaa kuin haluaa, ja saa sen rikki vaikka olisi turbon osillakin rakennettu. Siellä on kuitenkin hetken kuluttua kolminkertainen voima painamassa kiertokankea alaspäin.

Tietty tässä on sekin juttu että enhän _minä_ laittaisi kun en osaisi, mutta voisihan sen homman teettää :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Jamppi79 kirjoitti:Pahus, noh tuleepahan tehtyä sitten alakerran remontti, taidanpa hankkia normi alakerran laakerit, enkä ala poraileen turbonlaakereita, niinkuin jollain foorumilla oli topiikkia! eiköhän ne kestä ku väljääkään ei sitten ole.


mulla olis noita porattuja turbon laakereita valmiina
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nyt sain sen verran omaa projektia polkaistua käyntiin, että kone on purettu ihan osiin. Ennen lohkon pesua porailin lohkon kylkeen, moottorikannakkeen ja laturin välimaastoon reijän ja kiersin siihen 1/2" kulmanipan joka tuli lukkoliimalla kiinni. Lisäksi nippa oli avarrettu sisästä riittävän suureksi. Alunperin reikä oli jotain 12mm, mutta se on suunniteltu kestämään hydraulipaineita joten on varaa ohentaa tällaiseen tarkoitukseen. Pitää vain olla tarkkana ettei ala kanki hipsiä siihen nippaan :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Turbon öljykierto

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

En ole vielä lähiaikoina tekemässä sitä remppaa, sit kun on pitkä viikonloppuvapaa,ja rahnaa tehrä, paljonko pyydät koko sarjasta, viiteen kankeen???
Vanhassa vara parempi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laakerisarjan hinta kiinnostaa myös täällä. Tulisivat samalla kun tulee varmaan muutakin tilattavaa :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Aki P kirjoitti:Nyt sain sen verran omaa projektia polkaistua käyntiin, että kone on purettu ihan osiin. Ennen lohkon pesua porailin lohkon kylkeen, moottorikannakkeen ja laturin välimaastoon reijän ja kiersin siihen 1/2" kulmanipan joka tuli lukkoliimalla kiinni. Lisäksi nippa oli avarrettu sisästä riittävän suureksi. Alunperin reikä oli jotain 12mm, mutta se on suunniteltu kestämään hydraulipaineita joten on varaa ohentaa tällaiseen tarkoitukseen. Pitää vain olla tarkkana ettei ala kanki hipsiä siihen nippaan :wink:
Sullakin näyttäis olevan 250 -88 Farkku paku!!! Sama täällä. kait vielä valkonen?
:D Ei taira karmee homma tota konetta repiä irti, kaikki on selkeesti esillä, vai?
Vanhassa vara parempi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

^^ Semmonen tunnin juttu se koneen irrotus :roll: . Tosin on kone vielä paikallaan kun teen toisesta koneesta turbokoneen ja samalla vaihtoon menee myös autom. laatikko.. Auto on hopea/ruosteinen, ettei herätä mitään epäilyksiä tien päällä :lol:
Joku mersupurkaamo??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tässäpä muutama iso kuva josta näkyy paluulinjan paikka moottorikannakkeen ja laturin paikan välissä:
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 39_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 36_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 37_IMG.jpg
Joku mersupurkaamo??
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei tarvi kuristusta.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ei tarvi kuristusta.
Kiitos tästä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

yleensä garrettin kuulalaakeri turbot vaatii tuon kuristuksen ja holsetin turboihin sitä ei saa missään nimessä mennä laittamaan :!: että ei nyt aivan niin yksinkertaista ole sanoa, vaaditaanko sitä vai ei... jos aivan 100% varmuuden haluaa, niin varmista turbon valmistajalta onko tarvetta...

KKK:n tekeleistä ei omakohtaista kokemusta ole pahemmin, mutta uskoisin sen tykkäävän kunnon virtauksesta, eli pois jättäisin minäkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin