Turbon öljykierto
Turbon öljykierto
Elikkäs piojjaat!!! noilla foorumeilla on ollut kahrenlaista tarinaa mistä turbolta tulee öljyt, joko öljypohjan yläpäähän tai öljynmääräanturille. Eikös tämä öljynmääräanturi ole öljypinnan alapuolella kun taas öljynpaluun pitäisi olla öljypinnan yläpuolelella??? semmosta luin vielä että öljy olisi öljypohjan yläpinnassa, että paluuputkea ei oikein saisikaan pinnan yläpuolelle.... ja autona on 124 -88 250D kertokaapa te jotka tällasia vempaimia olette turbottaneet,,, alkaa olla rojekti kohta siinä vaiheessa että pääsis turboa asetteleen
Vanhassa vara parempi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Siellä on myös lohkossa sen tason takana pultin kierteille "paikat valussa" siis vahvempaa valua siinä vieressä. Mutta vaikea tehdä ilman öljypohjan irroitusta. Tarkasti kun tekee niin voi öljypohjaan tehdä kierrelähdön paikallaan pohjaa irroittamatta ( kierre esim. 24* 1,5) reiästä sitten ottaa roskat poisJP74 kirjoitti:Tee lohkoon alkuperäisen turbon paluulaipan kohdalle öljynpaluu. Lähes kaikissa lohkoissa on tasaiseksi koneistettu pinta samassa kohdassa, jossa originalturbossa on öljynpaluu.

öljynkierto
hmm. jospa päätyis sitten tekemään öljypohjaan sen kierteen, onkohan tuo öljypohja kuinka vahvaa, että tuleeko siinä kierteelle paljoakaan mittaa?
Vanhassa vara parempi
öljykierto
Jussi k kirjoitti:etu osasta noin 5mm
Kuvittelin sen olevan vaan jotain paria milliä, no ei sit hätää siihenhän saa jo tosihyvin liittimen kierteellä
Vanhassa vara parempi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: öljykierto
Mahtaako olla 5-milliä? No joka tapauksessa paluuputki pitää tukea ettei liitos "värise" ja ala vuotaanJamppi79 kirjoitti:Jussi k kirjoitti:etu osasta noin 5mm
Kuvittelin sen olevan vaan jotain paria milliä, no ei sit hätää siihenhän saa jo tosihyvin liittimen kierteellä

öljynkierto
vääntää M24 kierteen siihen tuubi lock-tite:llä kiinni med liimamassa
Vanhassa vara parempi
-88> ei lohkossa ole sitä tasaista kohtaa, mutta jos semmonen löytyy niin ehdottomasti siihen. Omassa EX-projektissa oli öljypohjan yläosassa, mutta öljypinta piti pitää puolessa tikussa tai muuten menee turbon läpi. Itse en kyllä jättäisi määrän anturia pois pelistä tai ainakin lisäisin paineelle valon. Tulevaan koneeseen paluu tulee lohkon kylkeen vaikka ei tasopintaa olekaan. Sen saa justiinsa siihen kun tarkasti tekee.
Joku mersupurkaamo??
Mitä kautta turbolta öljynpaluu
Mää vaivaan taas typerillä kysymyksillä!!! Elikkä alotin pakosarjan teon, ja huomasin että eihän pakosarjan puolella öljypohjassa ole kunnon paikkaa,vielä kun toi kone on hieman kallellaan.
Turbolta tulevan öljynpaluunhan on tultava kokoajan alaspäin,ei missään vaiheessa vaakaan/ylämäkeen, näin ovat pojat kertoneet.
Että mitä ihmeen kautta te olette vieneet paluuputken koneen toiselle puolelle???
Itse katsoin että olisiko se vaihelaatikon puolelta, sen päältä se varmaan tulis???? mutta tulee aika pitkä siitä paluusta! hyvää joulua
Ja autona 124 250D -88
Turbolta tulevan öljynpaluunhan on tultava kokoajan alaspäin,ei missään vaiheessa vaakaan/ylämäkeen, näin ovat pojat kertoneet.
Että mitä ihmeen kautta te olette vieneet paluuputken koneen toiselle puolelle???
Itse katsoin että olisiko se vaihelaatikon puolelta, sen päältä se varmaan tulis???? mutta tulee aika pitkä siitä paluusta! hyvää joulua

Ja autona 124 250D -88
Vanhassa vara parempi
Poraa reikä siihen turbon alapuolelle, ja vähän öljypohjan yläpuolelle lohkon kylkeen sopivaan paikkaan ja siihen paluu.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
öljyn paluu
Tietäis mitä siellä takana on! pamahtaa öljypumppuun, tai kampiakseliin
Vanhassa vara parempi
No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Ja samalla tulee vaihdettua turbon kiertokangenlaakerit. Ovat heikko paikka jo vapareissakin,eivät kestä kuin 600-900tkm... Reiän ympäriltä murenee ainetta pois, ja kun löylyä tulee vähän lisää, niin kampi saattaa tulla katsomaan käskijäänsä äkkiäkin. Samalla on helppo vaihtaa tehokkaampi öljypumppu vaikkapa Om 603:sta....jne...Kirves kirjoitti:No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.
Täytyy olla tarkkana kun antaa noita ohjeita forumilla, mää olin jo poraamassa käynnissä olevaan lohkoon reikääKirves kirjoitti:No pitää se öljypohja muutenki ottaa pois ku poraa, ettei sinne mee niitä lastuja..
Sittenhän sitä on hyvä zuumailla.

Tällä nyt ei varmaan ole mitään seksuaalista merkitystä, mutta kun katsotaan mersun tekemää turboversiota om601:stä niin öljyn paluu on tuossa kohtaa.
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... aluu_1.jpg
ja vielä laajemmasta kulmasta...
http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pi ... aluu_2.jpg
Viimeksi muokannut veskola, Ke 28.12.2005 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Öljynkierto
Pahus, noh tuleepahan tehtyä sitten alakerran remontti, taidanpa hankkia normi alakerran laakerit, enkä ala poraileen turbonlaakereita, niinkuin jollain foorumilla oli topiikkia! eiköhän ne kestä ku väljääkään ei sitten ole.
Vanhassa vara parempi
Re: Öljynkierto
MeSee kirjoitti:Tämähän ei asiaan miteenkää liity, mutta miten tämä eroaa tästä aiheesta
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=31149
Tsemppiä projektille
No yhdistin nämä niin ei silppoudu tuo ahtin palsta miljoonaan samaa aihepiiriä käsittelevään topiciin.Jamppi79 kirjoitti:Niin no, Tässä topiikissa hain sitä, mitä kautta ovat öljynkierron tonne koneen toiselle puolelle, houmasin kun aloin pakosarjaa tekeen et mitä kautta poijjaat on vetäny putket toiselle puolelle konetta, vielä kun sen pitää olla lasku asennossa!
Mut tää juttu ratkes kun otan öljypohjan irti ja poraan lohkoon reijän suoraan turbon alle
Muuten, sinuna minä laittaisin sen alakerran kerralla kuntoon turbon laakereilla, mutta jokainenhan rakentaa sen koneensa juuri niin monta kertaa kuin haluaa, ja saa sen rikki vaikka olisi turbon osillakin rakennettu. Siellä on kuitenkin hetken kuluttua kolminkertainen voima painamassa kiertokankea alaspäin.
Tietty tässä on sekin juttu että enhän _minä_ laittaisi kun en osaisi, mutta voisihan sen homman teettää

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Öljynkierto
Jamppi79 kirjoitti:Pahus, noh tuleepahan tehtyä sitten alakerran remontti, taidanpa hankkia normi alakerran laakerit, enkä ala poraileen turbonlaakereita, niinkuin jollain foorumilla oli topiikkia! eiköhän ne kestä ku väljääkään ei sitten ole.
mulla olis noita porattuja turbon laakereita valmiina
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Nyt sain sen verran omaa projektia polkaistua käyntiin, että kone on purettu ihan osiin. Ennen lohkon pesua porailin lohkon kylkeen, moottorikannakkeen ja laturin välimaastoon reijän ja kiersin siihen 1/2" kulmanipan joka tuli lukkoliimalla kiinni. Lisäksi nippa oli avarrettu sisästä riittävän suureksi. Alunperin reikä oli jotain 12mm, mutta se on suunniteltu kestämään hydraulipaineita joten on varaa ohentaa tällaiseen tarkoitukseen. Pitää vain olla tarkkana ettei ala kanki hipsiä siihen nippaan 

Joku mersupurkaamo??
Turbon öljykierto
En ole vielä lähiaikoina tekemässä sitä remppaa, sit kun on pitkä viikonloppuvapaa,ja rahnaa tehrä, paljonko pyydät koko sarjasta, viiteen kankeen???
Vanhassa vara parempi
Sullakin näyttäis olevan 250 -88 Farkku paku!!! Sama täällä. kait vielä valkonen?Aki P kirjoitti:Nyt sain sen verran omaa projektia polkaistua käyntiin, että kone on purettu ihan osiin. Ennen lohkon pesua porailin lohkon kylkeen, moottorikannakkeen ja laturin välimaastoon reijän ja kiersin siihen 1/2" kulmanipan joka tuli lukkoliimalla kiinni. Lisäksi nippa oli avarrettu sisästä riittävän suureksi. Alunperin reikä oli jotain 12mm, mutta se on suunniteltu kestämään hydraulipaineita joten on varaa ohentaa tällaiseen tarkoitukseen. Pitää vain olla tarkkana ettei ala kanki hipsiä siihen nippaan

Vanhassa vara parempi
Tässäpä muutama iso kuva josta näkyy paluulinjan paikka moottorikannakkeen ja laturin paikan välissä:
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 39_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 36_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 37_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 39_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 36_IMG.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y22/ak ... 37_IMG.jpg
Joku mersupurkaamo??
yleensä garrettin kuulalaakeri turbot vaatii tuon kuristuksen ja holsetin turboihin sitä ei saa missään nimessä mennä laittamaan
että ei nyt aivan niin yksinkertaista ole sanoa, vaaditaanko sitä vai ei... jos aivan 100% varmuuden haluaa, niin varmista turbon valmistajalta onko tarvetta...
KKK:n tekeleistä ei omakohtaista kokemusta ole pahemmin, mutta uskoisin sen tykkäävän kunnon virtauksesta, eli pois jättäisin minäkin...

KKK:n tekeleistä ei omakohtaista kokemusta ole pahemmin, mutta uskoisin sen tykkäävän kunnon virtauksesta, eli pois jättäisin minäkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."