W11* 2.0D -> W123 2.4D generaattorikäytössä ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
roadster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:59
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

W11* 2.0D -> W123 2.4D generaattorikäytössä ongelmia

Viesti Kirjoittaja roadster »

Jjoo.

Muijan porukat asuu sen verran sivussa että sähkö tuotetaan itse, ja kokoonpano on seuraava:

Aikaisemmin W11* 2.0D -moottori + 20KW 3-vaihegeneraattori suoravedolla.

No, tuo kone hajosi ja tilalle hankittiin W123:n 2.4D -kone, paremman polttoainetalouden ja melun vähenemisen vuoksi. Ongelmaksi muodostui erilainen polttoaineensyöttömekanismi..

Vanhalla koneella pystyttiin mekaanisesti säätämään vakiokierrosluku, jolle kone pyrki mikäli generaattorille tuli enemmän kuormaa.

Uudella koneella homma ei pelitä ainakaan samalla systeemillä, vaan kuorman kasvaessa polttoaineensyöttö ei pelaa kuten vanhassa vaan moottorin kierrokset lähtevät loivaan laskuun. Vastaava ilmiö toistuu myös toisin päin mennessä; kuorman keventyessä kierrokset karkaavat turhan korkealle, jolloin myös jännite kasvaa ja pari kertaa on hehkulamput paukkuneet lahjakkaasti. :shock:

Mikä neuvoksi? Kuinka tuon nykyisen moottorin polttoaineen syötön saisi modattua oikealle tolalle jotta homma toimisi kuin 'vanhoina hyvinä aikoina'? :?:

Jos joku osaa vääntää asian rautalangasta, rautalankakerä otetaan mielellään vastaan :mrgreen:
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Vanhassa koneessa on täytynyt olla jonkin sortin kierroslukuregulaattori joka pitää kierrokset kokoajan 3000 rpm(jolloin taajuus on 50 Hz). Syöttöpumpussa ei muita poikkeavuuksia kuin erilainen sammutusmenetelmä.(w 11' mek ja w 123 alip.mikäli uuden mallin kone). Onko vanhassa koneessa pumpun lisänä vakionopeudensäädin jolla kierrokset on saatu kolmeen tonniin? :? On muijas porukoilla vähän kalliipaa sähköä kuin muilla...Ei tarvi tietysti olla riippuvainen sähköyhtiöistä.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mun käsityksen mukaan noisa pystärin pumpuisa säädellään kaasulla nimenomaan kierroksia ja syöttö säätyy alipaineella. Kyllä noisa pumput on erilaiset, siitä se johtuu. Osta multa halvalla pystärin 220d kone niin alkaa toimia! :wink: :D
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: W11* 2.0D -> W123 2.4D generaattorikäytössä ongelmia

Viesti Kirjoittaja waari »

roadster kirjoitti:Jjoo.

Muijan porukat asuu sen verran sivussa että sähkö tuotetaan itse, ja kokoonpano on seuraava:

Aikaisemmin W11* 2.0D -moottori + 20KW 3-vaihegeneraattori suoravedolla.

No, tuo kone hajosi ja tilalle hankittiin W123:n 2.4D -kone, paremman polttoainetalouden ja melun vähenemisen vuoksi. Ongelmaksi muodostui erilainen polttoaineensyöttömekanismi..

Vanhalla koneella pystyttiin mekaanisesti säätämään vakiokierrosluku, jolle kone pyrki mikäli generaattorille tuli enemmän kuormaa.

Uudella koneella homma ei pelitä ainakaan samalla systeemillä, vaan kuorman kasvaessa polttoaineensyöttö ei pelaa kuten vanhassa vaan moottorin kierrokset lähtevät loivaan laskuun. Vastaava ilmiö toistuu myös toisin päin mennessä; kuorman keventyessä kierrokset karkaavat turhan korkealle, jolloin myös jännite kasvaa ja pari kertaa on hehkulamput paukkuneet lahjakkaasti. :shock:

Mikä neuvoksi? Kuinka tuon nykyisen moottorin polttoaineen syötön saisi modattua oikealle tolalle jotta homma toimisi kuin 'vanhoina hyvinä aikoina'? :?:

Jos joku osaa vääntää asian rautalangasta, rautalankakerä otetaan mielellään vastaan :mrgreen:
Lankakerä hukassa,(ehkä pallokin) mutta:
Tuli vaan mieleen,että jos pumpun päästä ruuvaisi maksimikierrokset alas jonnekin abt. 3200:aan ja ruuvaisi syöttöä isommalle myös,niin voisi kierrokset pysyä aika hyvin kurissa,ja kaasu pohjassa kone kiertäisi silloin ehkä jotain 2900-3100/min välillä vähän kuormasta riippuen.Vaatinee kokeilua.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Generaattori käytössä on tärkeää pysyä mahd. lähellä 50 Hz taajuutta eli koneen tulisi tällöin kiertää 3000 rpm. Muuten saattaa jotkut herkät sähkölaitteet ottaa itteensä.Jos vanhassa koneessa on sopiva pumppu niin eikö sen voisi vaihtaa uuteen koneeseen. Ei tarvitsisi rakentaa muita järjestelmiä. Jos kuorma pysyy suht.vakiona voisi koneen asettaa tasakaasulle. Mikä muuten toimii varavoimakoneenanyt kun varsinaisessa järjestelmässä on kipua?
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
roadster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:59
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roadster »

kekka kirjoitti:Vanhassa koneessa on täytynyt olla jonkin sortin kierroslukuregulaattori joka pitää kierrokset kokoajan 3000 rpm(jolloin taajuus on 50 Hz). Syöttöpumpussa ei muita poikkeavuuksia kuin erilainen sammutusmenetelmä.(w 11' mek ja w 123 alip.mikäli uuden mallin kone). Onko vanhassa koneessa pumpun lisänä vakionopeudensäädin jolla kierrokset on saatu kolmeen tonniin? :? On muijas porukoilla vähän kalliipaa sähköä kuin muilla...Ei tarvi tietysti olla riippuvainen sähköyhtiöistä.
Kierrokset muistaakseni pikemminkin 1500rpm. Kyseessä vissiin joku nelinapainen generaattori tms.
Ja sähköjohdon veto tuonne maksaa melkein 50 000 euroa, sillä saa helvetisti tupaöljyä.. :wink:
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

roadster kirjoitti:
kekka kirjoitti:Vanhassa koneessa on täytynyt olla jonkin sortin kierroslukuregulaattori joka pitää kierrokset kokoajan 3000 rpm(jolloin taajuus on 50 Hz). Syöttöpumpussa ei muita poikkeavuuksia kuin erilainen sammutusmenetelmä.(w 11' mek ja w 123 alip.mikäli uuden mallin kone). Onko vanhassa koneessa pumpun lisänä vakionopeudensäädin jolla kierrokset on saatu kolmeen tonniin? :? On muijas porukoilla vähän kalliipaa sähköä kuin muilla...Ei tarvi tietysti olla riippuvainen sähköyhtiöistä.
Kierrokset muistaakseni pikemminkin 1500rpm. Kyseessä vissiin joku nelinapainen generaattori tms.
Ja sähköjohdon veto tuonne maksaa melkein 50 000 euroa, sillä saa helvetisti tupaöljyä.. :wink:
Jos kierrokset on noin alhaalla kuin 1500,taitaa tuollaisen koneen vääntö olla aika pieni,syöttöä ruuvaamalla voisi jo tasaantua,ennakonsäätökin voi olla pielessä,nuo vanhat d-pumput oli kyllä tuohon käyttöön käteviä,autossa vaan vähän vekkuleita ajaa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
roadster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:59
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja roadster »

Kiitokset vastauksista - tulostin koko keskusteluketjun mukaan ja lähden aamusta reissuun ja pudotan paperit matkalla asianomaisille.

Toivotaan että saavat generaattorinsa kondikseen.

Hyvää joulua porukalle! :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Antti M. kirjoitti:Mun käsityksen mukaan noisa pystärin pumpuisa säädellään kaasulla nimenomaan kierroksia ja syöttö säätyy alipaineella. Kyllä noisa pumput on erilaiset, siitä se johtuu. Osta multa halvalla pystärin 220d kone niin alkaa toimia! :wink: :D
Kyllä näin on. Pystärin kone käyttäytyy tosiaan sillälailla, että se pyrkii just siihen kierrosluvulle mihin tennari osoittaa. Vekkulin tuntuinen tienpäällä. :wink:
250TD -86, 260E LANG -90
Vastaa Viestiin