Ongelmia 220 cdi lämpenemisessä
Ongelmia 220 cdi lämpenemisessä
Onko jollakin kertoa kokemusta tai vinkkiä aiheeseen. Mulla on keväällä hankittu 220 cdi eemeli vm 01, joka ei tahdo lämmetä. Viisari ei juuri nouse näytöllä 60 astetta ylemmäs, ja sisätilassa sen huomaa. Laitoin vanhan konstin kokeiluun eli nokalle pahvia, mutta eipä juurikaan vaikutusta.
Kiitos etukäteen!
Kiitos etukäteen!
Termostaatti vaihtoon!
Kovilla pakkasilla kannattaa käyttää myös maskin suojusta!
Kovilla pakkasilla kannattaa käyttää myös maskin suojusta!
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Kyllä jokin muu keino täytyy löytyä kuin maskin ja coolerin tukkiminen täysin.hannun1 kirjoitti:jos oire on vain kovalla pakkasella, niin pitää tukkia se keula todella hyvin. Varsinkin coolerin reikien tukkiminen puskurista auttaa paljon, kun kone saa silloin vähän lämpimämpää ilmaa.
Meillä on 220 cdi, eikä maskia ole tukittu kuin puoliksi ja lämmöt nousee kyllä 80.
Onko autossa se sähkövastus kunnossa vai onko lisälämmittimenä webasto??
Sillä maskin tukkimisella on minun mielestä tarkoitus vähentää ajoviimaa joka jäähdyttää moottoria, eikä säädellä moottorin saamaa imuilmaa.
- tuomkiti81
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
- Paikkakunta: Seinäjoki
Eihän siinä moottorin saaman imuilman määrää säädelläkään. Ainoastaan turbolta moottoriin virtaavan ilman lämpötilaa ja tätä mainittya ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta. Kyllä ne lämmöt saa nousemaan 80 , vaikka keulaa ei olisikaan tukittu, mutta se aika on paljon pidempi, kuin tukitulla keulalla. testailin tuossa pari vuotta sitten E 200 cdi:llä (-01) lämpenemistä, kun pakkasta oli n. 30 astetta ja tulos oli seuraava:Timo J kirjoitti:Kyllä jokin muu keino täytyy löytyä kuin maskin ja coolerin tukkiminen täysin.hannun1 kirjoitti:jos oire on vain kovalla pakkasella, niin pitää tukkia se keula todella hyvin. Varsinkin coolerin reikien tukkiminen puskurista auttaa paljon, kun kone saa silloin vähän lämpimämpää ilmaa.
Meillä on 220 cdi, eikä maskia ole tukittu kuin puoliksi ja lämmöt nousee kyllä 80.
Onko autossa se sähkövastus kunnossa vai onko lisälämmittimenä webasto??
Sillä maskin tukkimisella on minun mielestä tarkoitus vähentää ajoviimaa joka jäähdyttää moottoria, eikä säädellä moottorin saamaa imuilmaa.
Täysin avoin keula:
Auto ei jaksa lämmetä yli 80 asteen ennen kuin nopeus nostetaan 110-120 km/h.
Jäähdyttäjä tukittu:
tilanne lähes sama, kuin avoimella keulalla.
Cooleri ja jäähdyttäjä tukittu:
Auto lämpiää n. 5 km ajossa yli 80 asteen vaikka nopeus on vain 90 km/h Ylikuumenemista ei silti esiinny, vaikka nopeutta nostettaisiin.
Että tällaista. Sitä en tullut testanneeksi miten käy, kun cooleri pidetään tukossa ja jäähdyttäjää avataan. Eli jos termostaatti on kunnossa ja keulan tukkiminen ei ole hyväksyttävä ratkaisu, niin on parasta siirtyä heikommalla hyötysuhteella toimivaan moottoriin( bensa tai vanha kunnon 200-300d), että lämpöä riittää sisällekin.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
tuttu juttu
Kyllä se vika voi termostaatista löytyä.
Kun meille tuli tuo 99-mallinen 220 cdi, niin alkoi vähän ihmetyttämään kun lämmöt ei noussut kunnolla 60 asteeseen vaikka Webasto puhisi koko ajan.
Uudella termostaatilla se nostaa lämmöt parhaimmillaan sinne 80 tuntumaan, mutta kovalla pakkasella se ei kyllä ole mikään nopea lämpiämään.
Kun meille tuli tuo 99-mallinen 220 cdi, niin alkoi vähän ihmetyttämään kun lämmöt ei noussut kunnolla 60 asteeseen vaikka Webasto puhisi koko ajan.
Uudella termostaatilla se nostaa lämmöt parhaimmillaan sinne 80 tuntumaan, mutta kovalla pakkasella se ei kyllä ole mikään nopea lämpiämään.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
No itse asiassa säädetään!!hannun1 kirjoitti:Eihän siinä moottorin saaman imuilman määrää säädelläkään.Timo J kirjoitti:Kyllä jokin muu keino täytyy löytyä kuin maskin ja coolerin tukkiminen täysin.hannun1 kirjoitti:jos oire on vain kovalla pakkasella, niin pitää tukkia se keula todella hyvin. Varsinkin coolerin reikien tukkiminen puskurista auttaa paljon, kun kone saa silloin vähän lämpimämpää ilmaa.
Meillä on 220 cdi, eikä maskia ole tukittu kuin puoliksi ja lämmöt nousee kyllä 80.
Onko autossa se sähkövastus kunnossa vai onko lisälämmittimenä webasto??
Sillä maskin tukkimisella on minun mielestä tarkoitus vähentää ajoviimaa joka jäähdyttää moottoria, eikä säädellä moottorin saamaa imuilmaa.
Eli kun välijäähdytin tukitaan, kone saa vähempi ilmaa (ilman lämpölaajenimisen seurauksena), ja koneen teho laskee. Tästä ei aiheudu vaurioita koneissa, joissa syöttö säädetään ilmamassan mukaan (cdi). Eli parempi lämpeneminen johtuu koneen tehon keinotekoisesta laskemisestaa, jolloin konetta joutuu kisuttaan enempi.
Vanhemmissa koneissa, missä syöttön määrä ei riipu ilmamassasta vaan ahtopaineesta, saa välijäähdyttimen tukkimisella helposti männät sulamaan.
Jos on kerran nähnyt punahehkussa olevan turbon, ei luultavasti koskaan halua tukkia välijäähdytintä.
Vaikka ei cdi:ssä tästä tukkimisesta ilmeisesti haittaa olekaan, en minä ainakaan menisi tukkimaan omasta autosta tuota välijäähdytintä. Mutten kiellä sitä muiltakaan.
Tuosta välijäähdyttimen tukkimisesta sen verran omakohtaista kokemusta, että ajoin tiellä jossa oli lunta sen verran, että rupesi kasamaan eteensä. Liikkui vielä ja tultiin tielle ja lähdin ajelemaan kotia päin. Ihmettelin, että mikäs tälle tuli, kun ei oikeen kulje minnekkään. Auto seis ja tutkimaan. Cooleri niin lumen peitossa ja tiukasti ummessa, kun puhdistin sen lumesta, niin johan rupesi cdi taas hyökkäämään.
"Jos on kerran nähnyt punahehkussa olevan turbon, ei luultavasti koskaan halua tukkia välijäähdytintä. "
No, harvempi varmaan saa turbonsa punahehkuiseksi normaali ajossa ja vielä harvemmalla on moottorin lämpenemisongelmia olosuhteissa, joissa turbon saa siihen tilaan...
Mielestäni hommassa on kyse siitä, että cooleri on mitoitettu siten, että se riittää helteelläkin jäähdyttämään moottorin ahtoilman riittävän viileäksi (tästä voimme siis päätellä, miten kylmää se ahtoilma on -30 asteen pakkasella). Ja yht, äkkiä voisi ajatella, että näitä yli -15 asteen pakkasia ei niin hirveästi oteta suunnittelussa huomioon, vaan tyydytään kompromisseihin, kun kovin harva mersu joutuu tänne pohjolan arktisiin oloihin. Siksi näitä tukkoja sinne keulaan pitää asetella. Ainoa hankaluus on se, että moottorin saa kyllä rikottua, kun ei muista ottaa niitä pahveja kesäksi pois ja lähtee sitten vähän ottamaan tehoja irti...![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
No, harvempi varmaan saa turbonsa punahehkuiseksi normaali ajossa ja vielä harvemmalla on moottorin lämpenemisongelmia olosuhteissa, joissa turbon saa siihen tilaan...
Mielestäni hommassa on kyse siitä, että cooleri on mitoitettu siten, että se riittää helteelläkin jäähdyttämään moottorin ahtoilman riittävän viileäksi (tästä voimme siis päätellä, miten kylmää se ahtoilma on -30 asteen pakkasella). Ja yht, äkkiä voisi ajatella, että näitä yli -15 asteen pakkasia ei niin hirveästi oteta suunnittelussa huomioon, vaan tyydytään kompromisseihin, kun kovin harva mersu joutuu tänne pohjolan arktisiin oloihin. Siksi näitä tukkoja sinne keulaan pitää asetella. Ainoa hankaluus on se, että moottorin saa kyllä rikottua, kun ei muista ottaa niitä pahveja kesäksi pois ja lähtee sitten vähän ottamaan tehoja irti...
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)