W201 takajarrut PIKA APUA TARVIS

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

W201 takajarrut PIKA APUA TARVIS

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Eli aihetta on varmaan käsitelty, haulla katselin muutaman aiheen läpi jne.... Mutta asiaan
Eli taka jarrut ei kertakaikkiaan pidä, palat ja levyt ovat uudet satulat herkistelty järjestelmä ilmattu, mutta ei vaan pidä......Ja älkää käskekö "hankauttaan" jarruja eli "pitään" ajossa päällä......ei auttanut sekään :cry:
olisiko mahdollista että jarru pääsylinteri olisi "romu"?
etujarrut pitävät kuitenkin erittäin hyvin... eli vinkkejä kaivataan ja jos jotain häiritsee jälleen uusi aihe niin ei muutakuin lukkoon/poistoon, mutta pistäköön kuitenkin linkin johonkin vanhaan juttuun mistä asia ilmenee selvästi :wink:
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Viesti Kirjoittaja suzy »

kävi sama homma omassa W124 200D:ssä eli takaa katos jarrut kokonaan, edessä piti. Jarrupääsylinteri vuoti, haisteleppa, tuleeko outoja hajuja pellin alla.Tiiviste maksoi parikymppiä ja takajarrutkin löytyivät.
Palaako muuten jarruvalo? Mulla vilahteli välillä ja lopulta palo jatkuvasti.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

jarruvalot toimii normaalisti :? minäkin hiukan epäilen tuota pääsylinteriä mutta.....onko muita ehdotuksia kenelläkään? :oops:
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

teinitähti kirjoitti:jarruvalot toimii normaalisti :? minäkin hiukan epäilen tuota pääsylinteriä mutta.....onko muita ehdotuksia kenelläkään? :oops:
Varmaan olet tämänkin katsonut,mutta,oletko iihan varma,että myös siellä jarrunestesäiliön takaosastossa on tosiaan nestettä,sehän on aika huonosti näkyvissä ja neste virtaa sinne vasta kun etupuoli on jo täynnä.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

teinitähti kirjoitti:jarruvalot toimii normaalisti :? minäkin hiukan epäilen tuota pääsylinteriä mutta.....onko muita ehdotuksia kenelläkään? :oops:
Mulla ei ole kokemusta tuosta mallista, mutta mahtaako siinä olla jonkinlainen paineentasausventtiili joka antaa takapyörille aina vähemmän jarrutustehoa kuin eteen. joissain autoissa tuo venttiili saattaa ryppyillä ja seuraukset ovat väärin tasapainoitettu jarruvoima etu- ja takapyörien välillä.
W203CDI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jarrunestesäiliöstä pois se sihti! sit AIVAN piri pintaan se säiliö...se säiliö on kolme osanen ja tosi pieni se viiminen ja huonosti sinne virtaa nestettä...
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Siis hetkonen 3 osanen nestesäiliö?? :shock: :shock:
oon aina luullu että se on vaan 2 osanen......noh kuitenkin niissä säiliöissä on nestettä.....eli sihti on otettu pois ja kaadettu nestettä.......voihan se toki olla vika tuossa pääsylinterissä, kun tarkemmin aloin asiaa miettiin........kummonen homma olis avata tuo sylinteri ja vaihtaa tiivisteet :?
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Ei se ole kovin vaikea.
- Putket irti pääsylinteristä (asti alle, säiliö valuu tyhjäksi)
- Pääsylinterin 2 kiinnitys mutteria irti
- Sylinteri kouraan
- Sylinterin päässä josta tappi painaa mäntää on jonkin sorttinen pidätin rengas. Rassaa se irti (korjaus sarjaan luultavasti kuuluu uusi pidätin)
- Nyt vedät sisukalut paperin päälle järjestyksessä (osa tulee mielellään ihan itellään jousen työntämänä) :!:
- Vaihda ne mustat tiivistekumit mäntään, ja rojut takasin kasaan.
- Sylinteri paikalleen kiinnitys ruuvit kiinni, ja putket kiinni sillai että on vaan vähän kierteellä.
-Pistä nestettä säiliöön ja odota että putkien liitoksista tiputtaa kunnolla nestettä. Älä polje jarrua!
- Kun nestettä valuu joka liitoksesta, kiristä putket.
- Nyt pitäis olla peli kunnossa, eikä tarvi edes ilmata jarruja ilmaruuveista.

Jotenkin noin se menee näin teoriassa :wink:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

hieno homma...näin oletinkin tuon tapahtuvan.......mutta koitan ensiksi vielä kerran ilmata jarrut toisella tavalla....sen jälkeen jos ei pidä niin pääsylinterin tiivisteet vaihtoon :wink:
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Se pääsylinteri saattaa olla syöpynyt hieman sisäpinnastaan, jolloin pelkkä tiivisteiden vaihto ei autakkaan. Varmempi ja kalliimpi ratkaisu on kokonaan uusi pääsylinteri.
Heikki.H
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 03.12.2005 17:08
Paikkakunta: Tornio

Re: W201 takajarrut PIKA APUA TARVIS

Viesti Kirjoittaja Heikki.H »

teinitähti kirjoitti:Eli aihetta on varmaan käsitelty, haulla katselin muutaman aiheen läpi jne.... Mutta asiaan
Eli taka jarrut ei kertakaikkiaan pidä, palat ja levyt ovat uudet satulat herkistelty järjestelmä ilmattu, mutta ei vaan pidä......Ja älkää käskekö "hankauttaan" jarruja eli "pitään" ajossa päällä......ei auttanut sekään :cry:
olisiko mahdollista että jarru pääsylinteri olisi "romu"?
etujarrut pitävät kuitenkin erittäin hyvin... eli vinkkejä kaivataan ja jos jotain häiritsee jälleen uusi aihe niin ei muutakuin lukkoon/poistoon, mutta pistäköön kuitenkin linkin johonkin vanhaan juttuun mistä asia ilmenee selvästi :wink:
:idea: Omassa 124 300 D:ssä oli vastaavanlainen ongelma takajarruputkien vaihdon jälkeen. Kaikki käytiin läpi, ei auttanut. Mutta sitten auto vietiin verstaalle, jossa 3 miestä ilmasi jarrut. Ei ollut kuulemma helppo homma, mutta lopulta jarrut löytyi. Joten yritä perusteellisesti ilmata jarrut. :lol: :lol:
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

noniin pikkuhiljaa alkaa pitoa löytymään......oletukseni pääsylinterin "rikkoontumisesta/kulumisesta" oli väärä.......siellä vaan seikkailee ilmaa......eli tuo konsti minkä kuulin on että ilmaa väärinpäin takajarrut.......eli nestettä ilmausropuista sisään.....katellaan tuleeko kuplia säiliöön :wink: tuolla konstilla sain jo pitoa....vielä jäi ehkä ilmaa, mutta täytyy ilmata uudestaan, kun uudet levyt ja palat vielä vähän tekeentyvät :wink:
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

teinitähti kirjoitti:noniin pikkuhiljaa alkaa pitoa löytymään......oletukseni pääsylinterin "rikkoontumisesta/kulumisesta" oli väärä.......siellä vaan seikkailee ilmaa......eli tuo konsti minkä kuulin on että ilmaa väärinpäin takajarrut.......eli nestettä ilmausropuista sisään.....katellaan tuleeko kuplia säiliöön :wink: tuolla konstilla sain jo pitoa....vielä jäi ehkä ilmaa, mutta täytyy ilmata uudestaan, kun uudet levyt ja palat vielä vähän tekeentyvät :wink:

Saattaa silti olla pääsylinterissä vikaa kun noin temppuilee. Kerran nimittäin tuli volkkarissa sellainen vika vastaan, ettei ilman tulo loppunut millään. ilmattiin " väärinpäin" niin jarrut löytyi. Vika oli pääsyliterin tiivisteissä. Imi sylinterin kaulalta ilmoja poljinta nostettaessa.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

hannun1 kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:noniin pikkuhiljaa alkaa pitoa löytymään......oletukseni pääsylinterin "rikkoontumisesta/kulumisesta" oli väärä.......siellä vaan seikkailee ilmaa......eli tuo konsti minkä kuulin on että ilmaa väärinpäin takajarrut.......eli nestettä ilmausropuista sisään.....katellaan tuleeko kuplia säiliöön :wink: tuolla konstilla sain jo pitoa....vielä jäi ehkä ilmaa, mutta täytyy ilmata uudestaan, kun uudet levyt ja palat vielä vähän tekeentyvät :wink:

Saattaa silti olla pääsylinterissä vikaa kun noin temppuilee. Kerran nimittäin tuli volkkarissa sellainen vika vastaan, ettei ilman tulo loppunut millään. ilmattiin " väärinpäin" niin jarrut löytyi. Vika oli pääsyliterin tiivisteissä. Imi sylinterin kaulalta ilmoja poljinta nostettaessa.
tuokin voi olla mahdollista......nyt huomasin, kun jarruja sai taka päästäkin pitämään......niin poljin painuu pikkuhiljaa kohti lattiaa.....eli painaa poljinta niin se vajoaa koko ajan....eli voi olla että on hiukan sanomista pääsylinterissäkin...
Vastaa Viestiin