Minkälainen homma on w123:sen jarrutehostimen vaihtaminen?
Varaosa-autossa, joka on ambulanssimallia, on iso tehostin. Kiinnostaisi laittaa se kiinni ajossa olevaan sedaniini.
Kuinka monta kaljakoria hommassa tarvii?
Onko jarrutehostimen vaihtaminen kova homma?
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
...
Onko siinä isossa tehostimessa pääsylinteri kiinni? Jos ei, niin voi joutua säätämään sitä tappia, joka painaa sitä pääsylinteriä. W123:sta en ole asiaa tutkinut, mutta yleensä tehostin on kiinni "tuvan puolelta" kahdella tai neljällä mutterilla ja tapilla polkusimen varressa. Alipaineletku täytyy myös irrottaa ja jarruputket. Ei taida mahtua tulemaan pois jos irrottaa vain pääsylinterin tehostimesta.?..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
iso tehostin
Isossa tehostimessa on pääsylinteri kiinni ymmärtääkseni samalla tapaa kuin pienessäkin.
Joutuuko kojelautaa purkamaan kovin massiivisesti?
Joutuuko kojelautaa purkamaan kovin massiivisesti?
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
jarruista
Jarrut on kohtuullisen hyvät nytkin.
Joskus kesällä joku vuosi takaperin tein kokeen kuinka kovaa jarrua joutuu kuivalla asfaltilla painamaan maantienopeudesta, että saa maksimaalisen pysähtymisen. Yllättävän kovaa sitä sai survoa ennenkuin renkaat lukkiutuivat.
Renkaat ja vanteet taisi silloin olla w126:sen vanhat ja kuluneet 205/65/15, joten niitä ei tarvinut säästellä. Saattaavat lisätä jarrutuspitoa 175R 14 renkaisiin nähden.
Ensi kesänä tai keväänä on tarkoitus asentaa uudet jarruputket ja letkut. Samassa yhteydessä voisi asentaa isomman tehostimen. Uusissakin autoissa on niitä jarruavustajia ja sen sellaisia...
PS: On tullut käsitys, että jarrujen käyttöä ei kannata säästellä, vaan käyttää jarruja välillä ronskisti, niin pysyvät kunnossa, eivätkä ruostu. Joskus olen maantienopeudesta "höylännyt jarruja" pitämällä kaasua pohjassa ja jarruttanut auton pysähdyksiin samalla pienempään vaihtaen. Ainakin takajarrut kärsii jos jarruttelee aina hissukseen.
Joskus kesällä joku vuosi takaperin tein kokeen kuinka kovaa jarrua joutuu kuivalla asfaltilla painamaan maantienopeudesta, että saa maksimaalisen pysähtymisen. Yllättävän kovaa sitä sai survoa ennenkuin renkaat lukkiutuivat.
Renkaat ja vanteet taisi silloin olla w126:sen vanhat ja kuluneet 205/65/15, joten niitä ei tarvinut säästellä. Saattaavat lisätä jarrutuspitoa 175R 14 renkaisiin nähden.
Ensi kesänä tai keväänä on tarkoitus asentaa uudet jarruputket ja letkut. Samassa yhteydessä voisi asentaa isomman tehostimen. Uusissakin autoissa on niitä jarruavustajia ja sen sellaisia...
PS: On tullut käsitys, että jarrujen käyttöä ei kannata säästellä, vaan käyttää jarruja välillä ronskisti, niin pysyvät kunnossa, eivätkä ruostu. Joskus olen maantienopeudesta "höylännyt jarruja" pitämällä kaasua pohjassa ja jarruttanut auton pysähdyksiin samalla pienempään vaihtaen. Ainakin takajarrut kärsii jos jarruttelee aina hissukseen.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: jarruista
Tuumin, että jarruja pitäisi käyttää niin, että kuluminen on muuta kulumista kuin ruosteen syövyttämää. Niitä ei kannata säästellä siltä kulumiselta mihin ne on tarkoitettu. Jarrupalat on halpoja, eikä levytkään ole mielettömän hintaisia..
Tarkistin kesällä, että takajarrusatulat oli kondiksessa ja männät liikkuivat kunnolla. Laitoin uudet jarrupalat ja jarrulevyt.
On selvä, että jarrulevyt menee pilalle jos satulat on jumissa. Vaikkeivat olisikaan, niin uskoisin ruostumisen olevan mahdollista varovaisella ajotyylillä, jossa takajarrujen jarrutus on nimellistä.
Tästä päätelmäni, että jarruja tulee välillä kuormittaa ja käyttää riittävästi poljinvoimaa.
Tarkistin kesällä, että takajarrusatulat oli kondiksessa ja männät liikkuivat kunnolla. Laitoin uudet jarrupalat ja jarrulevyt.
On selvä, että jarrulevyt menee pilalle jos satulat on jumissa. Vaikkeivat olisikaan, niin uskoisin ruostumisen olevan mahdollista varovaisella ajotyylillä, jossa takajarrujen jarrutus on nimellistä.
Tästä päätelmäni, että jarruja tulee välillä kuormittaa ja käyttää riittävästi poljinvoimaa.