Onko jarrutehostimen vaihtaminen kova homma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Onko jarrutehostimen vaihtaminen kova homma?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Minkälainen homma on w123:sen jarrutehostimen vaihtaminen?

Varaosa-autossa, joka on ambulanssimallia, on iso tehostin. Kiinnostaisi laittaa se kiinni ajossa olevaan sedaniini.

Kuinka monta kaljakoria hommassa tarvii?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko siinä isossa tehostimessa pääsylinteri kiinni? Jos ei, niin voi joutua säätämään sitä tappia, joka painaa sitä pääsylinteriä. W123:sta en ole asiaa tutkinut, mutta yleensä tehostin on kiinni "tuvan puolelta" kahdella tai neljällä mutterilla ja tapilla polkusimen varressa. Alipaineletku täytyy myös irrottaa ja jarruputket. Ei taida mahtua tulemaan pois jos irrottaa vain pääsylinterin tehostimesta.?..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

iso tehostin

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Isossa tehostimessa on pääsylinteri kiinni ymmärtääkseni samalla tapaa kuin pienessäkin.

Joutuuko kojelautaa purkamaan kovin massiivisesti?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä siihen tehostimeen luulisi pääsevän käsiksi, kun irrottaa vain kojelaudan alaverhousmuovin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

jarruista

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Jarrut on kohtuullisen hyvät nytkin.

Joskus kesällä joku vuosi takaperin tein kokeen kuinka kovaa jarrua joutuu kuivalla asfaltilla painamaan maantienopeudesta, että saa maksimaalisen pysähtymisen. Yllättävän kovaa sitä sai survoa ennenkuin renkaat lukkiutuivat.

Renkaat ja vanteet taisi silloin olla w126:sen vanhat ja kuluneet 205/65/15, joten niitä ei tarvinut säästellä. Saattaavat lisätä jarrutuspitoa 175R 14 renkaisiin nähden.

Ensi kesänä tai keväänä on tarkoitus asentaa uudet jarruputket ja letkut. Samassa yhteydessä voisi asentaa isomman tehostimen. Uusissakin autoissa on niitä jarruavustajia ja sen sellaisia...


PS: On tullut käsitys, että jarrujen käyttöä ei kannata säästellä, vaan käyttää jarruja välillä ronskisti, niin pysyvät kunnossa, eivätkä ruostu. Joskus olen maantienopeudesta "höylännyt jarruja" pitämällä kaasua pohjassa ja jarruttanut auton pysähdyksiin samalla pienempään vaihtaen. Ainakin takajarrut kärsii jos jarruttelee aina hissukseen.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: jarruista

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Tuumin, että jarruja pitäisi käyttää niin, että kuluminen on muuta kulumista kuin ruosteen syövyttämää. Niitä ei kannata säästellä siltä kulumiselta mihin ne on tarkoitettu. Jarrupalat on halpoja, eikä levytkään ole mielettömän hintaisia..

Tarkistin kesällä, että takajarrusatulat oli kondiksessa ja männät liikkuivat kunnolla. Laitoin uudet jarrupalat ja jarrulevyt.

On selvä, että jarrulevyt menee pilalle jos satulat on jumissa. Vaikkeivat olisikaan, niin uskoisin ruostumisen olevan mahdollista varovaisella ajotyylillä, jossa takajarrujen jarrutus on nimellistä.

Tästä päätelmäni, että jarruja tulee välillä kuormittaa ja käyttää riittävästi poljinvoimaa.
Vastaa Viestiin