minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!
minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!
Olen merkannut ylös kaikki lamppujen vaihdotkin huoltomuistioon. Selasin läpi 10,5 vuoden ajalta tietoja. Etylyhdyistä on palanut vain 4 kpl H4 polttimoita! ja muitakin polttimoita erittäin vähän. Auto W123 diesel -83.
Uudemmissa takseissa joita olen ajanut w202/203 palaa lamppuja H3:sia ja muita huomattavasti kiivaampaan vauhtiin. Onko H4 kestävämpi lamppu vai onko johtosarjat ym. vaan laadukkaampia W123:sissa? Myös faijan W124:ssa palaa lamppuja selvästi useammin kuin mun W123:ssa.
Uudemmissa takseissa joita olen ajanut w202/203 palaa lamppuja H3:sia ja muita huomattavasti kiivaampaan vauhtiin. Onko H4 kestävämpi lamppu vai onko johtosarjat ym. vaan laadukkaampia W123:sissa? Myös faijan W124:ssa palaa lamppuja selvästi useammin kuin mun W123:ssa.
Ehkä W123:ssa on onnettoman tehoton laturi ja piuhat niin ohutta paukkulankaa ettei ylijännitettä pääse syntymään?
Ainakin H7-polttimot ovat luonnostaan lyhytikäisiä ja niille myydäänkin erillistä polttimonsäästäjää, joka alentaa kytkeytymisjännitettä. Sen pitäisi kasvattaa polttimoiden käyttöikää peräti 5-10 kertaiseksi.

Ainakin H7-polttimot ovat luonnostaan lyhytikäisiä ja niille myydäänkin erillistä polttimonsäästäjää, joka alentaa kytkeytymisjännitettä. Sen pitäisi kasvattaa polttimoiden käyttöikää peräti 5-10 kertaiseksi.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
Vaarivainaaltakin löytyi 35v vanha valaisin jossa orkkis hehkulamppu vielä toimi .
Voidaanko vetää johtopäätös että wanhat hehkulamput on kestää kauemmin kuin uudet
Niin, paljonkohan niille lampuille tulee käyttötunteja ?? Se kait sen pääasiallisesti ratkaisee ja käyttöolosuhteet . Pienissä umpiossa palaa lamput helpommin pilalle . yli/ali jännite lyhentää myös halogeenien käyttötunteja .

Niin, paljonkohan niille lampuille tulee käyttötunteja ?? Se kait sen pääasiallisesti ratkaisee ja käyttöolosuhteet . Pienissä umpiossa palaa lamput helpommin pilalle . yli/ali jännite lyhentää myös halogeenien käyttötunteja .
Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.
Siihen en ota kantaa kestääkö 123/124/201 malleissa sama lamppu pidempään.
Siihen en ota kantaa kestääkö 123/124/201 malleissa sama lamppu pidempään.
Re: minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!
Noissa vanhoissa vain yksinkertaisesti johtosarjat on niin alimitoitettuja, että jännitehäviöt lampulla on mielettömiä. Ota mittari käteen ja mittaa auton käydessä ja valot päällä, lampulle tuleva jännite. Hyvä jos löytyy 12v.kardaani kirjoitti:Olen merkannut ylös kaikki lamppujen vaihdotkin huoltomuistioon. Etylyhdyistä on palanut vain 4 kpl H4 polttimoita! Uudemmissa takseissa joita olen ajanut w202/203 palaa lamppuja H3:sia ja muita huomattavasti kiivaampaan vauhtiin. Onko H4 kestävämpi lamppu vai onko johtosarjat ym. vaan laadukkaampia W123:sissa? Myös faijan W124:ssa palaa lamppuja selvästi useammin kuin mun W123:ssa.
Lähtöjännite on kuitenkin jotain 14v.
Jos on alijännitteen puolella niin eihän polttimotkaan tuprahda.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
- adenauer300
- Asiantuntija
Itse vaihdan H4 ajovalo polttimot joka syksy vain sen takia että uudet polttimot palavat kirkkaammin.....joten omien laskujen mukaan ei minulla ole kertaakaan hajonnut H¤ polttimot viimeisen 20 vuoden aikana 

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Totta. Meillä oli kotona laatikko vanhoja (ehkä 1960) E27 Osram 60W laatulamppuja, ja nämä kesti huomattavasti paremmin kun uudet philipsit, osramit jne. Taitaa osa näistä vanhoista lampuista olla käytössä vielä tänään.juppepuputti kirjoitti:Vaarivainaaltakin löytyi 35v vanha valaisin jossa orkkis hehkulamppu vielä toimi .Voidaanko vetää johtopäätös että wanhat hehkulamput on kestää kauemmin kuin uudet
...
- Pääkäyttäjä
- Sisäänajossa
Kyllä hehkulampussa on tyhjiö lasin sisällä, halogeeneissa taas jotain suojakaasua.Dunkelblau123 kirjoitti:Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.
.
Täältä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Halogeeni .
Pääkäyttäjä
230 TE -90
ex-300 TD -87
230 TE -90
ex-300 TD -87
Halogeenilampussa on halogeenikaasua (jalokaasu) sisällä.
Itse olen kanssa sitä mieltä, että polttimot tulisi vaihtaa joka syksy. Ihan sen takia, että ne eivät maksa mitään, ne ovat himmeät jo vuoden ikäisenä ja polttimot eivät pala kesken ajon jos ne ovat uudehkot. Itse olen varsin tyytyväinen uusiin +30% ja +50% polttimoihin ja olen sitä mieltä, että niiden "ei kannatakaan" kestää pidempään kuin 2v.
Itse olen kanssa sitä mieltä, että polttimot tulisi vaihtaa joka syksy. Ihan sen takia, että ne eivät maksa mitään, ne ovat himmeät jo vuoden ikäisenä ja polttimot eivät pala kesken ajon jos ne ovat uudehkot. Itse olen varsin tyytyväinen uusiin +30% ja +50% polttimoihin ja olen sitä mieltä, että niiden "ei kannatakaan" kestää pidempään kuin 2v.
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
No kylläpä vain hehkulampussa ei ole tyhjiötä sisällä , vaan kyllä sielläkin suojakaasu on .Kylmänä pieni alipaine ,käyttölämpöisenä normaali ilmanpaine ..Pääkäyttäjä kirjoitti:Kyllä hehkulampussa on tyhjiö lasin sisällä, halogeeneissa taas jotain suojakaasua.Dunkelblau123 kirjoitti:Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.
.
Täältä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Halogeeni .
Halogeeni lampussa on jodia mukana , joka reagoi wolframin kanssa ja ehkäisee siten wolframin palamisen lasiin kiinni .(W-langasta Irronneet atomit palautuvat takaisin lankaan)
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
H 4
Joo ei ole mullakaan 16,5 vuoden aikana palanut yhtään normaali H 4 paitsi yhtenä vuonna kun vaihdoin 100 w niin ei kestnyt vuottakaan ja sen jälkeen ostin uudet H 4 ja on sen jälkeen kestäneet noin 10 v .
Olis tosiaan hyvä vaihtaa vaikkapa vuoden-pari välein valotehon vuoksi niinkuin edellisissä mainittiin, muttako on nuo lisäpitkät niin ei ole ollut tarvis vaihtaa.Muutenkin on lamput kestäneet niinkuin etu-ja takaparkit niitä ei ole tarvinnu monestikkaan vaihtaa kerran tai pari.Auto on siis 300 D -90 ja laturi pukkaa semmosta 14.4 v.
Olis tosiaan hyvä vaihtaa vaikkapa vuoden-pari välein valotehon vuoksi niinkuin edellisissä mainittiin, muttako on nuo lisäpitkät niin ei ole ollut tarvis vaihtaa.Muutenkin on lamput kestäneet niinkuin etu-ja takaparkit niitä ei ole tarvinnu monestikkaan vaihtaa kerran tai pari.Auto on siis 300 D -90 ja laturi pukkaa semmosta 14.4 v.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09