minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies

minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen merkannut ylös kaikki lamppujen vaihdotkin huoltomuistioon. Selasin läpi 10,5 vuoden ajalta tietoja. Etylyhdyistä on palanut vain 4 kpl H4 polttimoita! ja muitakin polttimoita erittäin vähän. Auto W123 diesel -83.
Uudemmissa takseissa joita olen ajanut w202/203 palaa lamppuja H3:sia ja muita huomattavasti kiivaampaan vauhtiin. Onko H4 kestävämpi lamppu vai onko johtosarjat ym. vaan laadukkaampia W123:sissa? Myös faijan W124:ssa palaa lamppuja selvästi useammin kuin mun W123:ssa.
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Ehkä W123:ssa on onnettoman tehoton laturi ja piuhat niin ohutta paukkulankaa ettei ylijännitettä pääse syntymään? :lol:

Ainakin H7-polttimot ovat luonnostaan lyhytikäisiä ja niille myydäänkin erillistä polttimonsäästäjää, joka alentaa kytkeytymisjännitettä. Sen pitäisi kasvattaa polttimoiden käyttöikää peräti 5-10 kertaiseksi.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Vaarivainaaltakin löytyi 35v vanha valaisin jossa orkkis hehkulamppu vielä toimi . :? Voidaanko vetää johtopäätös että wanhat hehkulamput on kestää kauemmin kuin uudet :roll:

Niin, paljonkohan niille lampuille tulee käyttötunteja ?? Se kait sen pääasiallisesti ratkaisee ja käyttöolosuhteet . Pienissä umpiossa palaa lamput helpommin pilalle . yli/ali jännite lyhentää myös halogeenien käyttötunteja .
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.

Siihen en ota kantaa kestääkö 123/124/201 malleissa sama lamppu pidempään.
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: minulla on palanut vain 4 kpl H4:sta 10,5 vuoden aikana!

Viesti Kirjoittaja Soininen »

kardaani kirjoitti:Olen merkannut ylös kaikki lamppujen vaihdotkin huoltomuistioon. Etylyhdyistä on palanut vain 4 kpl H4 polttimoita! Uudemmissa takseissa joita olen ajanut w202/203 palaa lamppuja H3:sia ja muita huomattavasti kiivaampaan vauhtiin. Onko H4 kestävämpi lamppu vai onko johtosarjat ym. vaan laadukkaampia W123:sissa? Myös faijan W124:ssa palaa lamppuja selvästi useammin kuin mun W123:ssa.
Noissa vanhoissa vain yksinkertaisesti johtosarjat on niin alimitoitettuja, että jännitehäviöt lampulla on mielettömiä. Ota mittari käteen ja mittaa auton käydessä ja valot päällä, lampulle tuleva jännite. Hyvä jos löytyy 12v.
Lähtöjännite on kuitenkin jotain 14v.
Jos on alijännitteen puolella niin eihän polttimotkaan tuprahda.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ajs »

lampun kantajännite/käyttöjännite matala se lisää aika paljon polttimoiden elin ikää.
kiertääkö sähkö viiksen kautta valoille?
voihan polttimoiden laadussakin olla eroja.
hellohan se jännite on mitata.
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse vaihdan H4 ajovalo polttimot joka syksy vain sen takia että uudet polttimot palavat kirkkaammin.....joten omien laskujen mukaan ei minulla ole kertaakaan hajonnut H¤ polttimot viimeisen 20 vuoden aikana :roll:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

juppepuputti kirjoitti:Vaarivainaaltakin löytyi 35v vanha valaisin jossa orkkis hehkulamppu vielä toimi . :? Voidaanko vetää johtopäätös että wanhat hehkulamput on kestää kauemmin kuin uudet :roll: ...
Totta. Meillä oli kotona laatikko vanhoja (ehkä 1960) E27 Osram 60W laatulamppuja, ja nämä kesti huomattavasti paremmin kun uudet philipsit, osramit jne. Taitaa osa näistä vanhoista lampuista olla käytössä vielä tänään.
Pääkäyttäjä
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Pääkäyttäjä »

Dunkelblau123 kirjoitti:Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.
.
Kyllä hehkulampussa on tyhjiö lasin sisällä, halogeeneissa taas jotain suojakaasua.

Täältä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Halogeeni .
Pääkäyttäjä
230 TE -90
ex-300 TD -87
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Halogeenilampussa on halogeenikaasua (jalokaasu) sisällä.

Itse olen kanssa sitä mieltä, että polttimot tulisi vaihtaa joka syksy. Ihan sen takia, että ne eivät maksa mitään, ne ovat himmeät jo vuoden ikäisenä ja polttimot eivät pala kesken ajon jos ne ovat uudehkot. Itse olen varsin tyytyväinen uusiin +30% ja +50% polttimoihin ja olen sitä mieltä, että niiden "ei kannatakaan" kestää pidempään kuin 2v.
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Pääkäyttäjä kirjoitti:
Dunkelblau123 kirjoitti:Hehkulamput ei kyllä voi toimia kauemmin kuin halogeenit. Hehkulamppujen sisällä on tavallista ilmaa ja paine on sama kuin normaali ilmanpaine. Ne vasta herkkiä ovatkin tärinälle ja langan katkeamiselle. Olikos se nyt sillain että halogeeneissä on sisällä tyhjiö tai jotain erikoisempaa kuin ilma. Langatkin on halogeeneissä parempia. Kuitenkin niiden pitäisi kestää käytössä paremmin tärinöitä.
.
Kyllä hehkulampussa on tyhjiö lasin sisällä, halogeeneissa taas jotain suojakaasua.

Täältä lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Halogeeni .
No kylläpä vain hehkulampussa ei ole tyhjiötä sisällä , vaan kyllä sielläkin suojakaasu on .Kylmänä pieni alipaine ,käyttölämpöisenä normaali ilmanpaine ..

Halogeeni lampussa on jodia mukana , joka reagoi wolframin kanssa ja ehkäisee siten wolframin palamisen lasiin kiinni .(W-langasta Irronneet atomit palautuvat takaisin lankaan)
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Säännöllisin väliajoin vaihtaminen on ihan fiksua, tällöin saa vaihtaa esim. rauhassa eikä tarvi ajaa puolipimeellä autolla. Vähän sama asia on tuulilasinpyyhkimen kanssa. Kerran vuodessa kun vaihtaa, niin helpoimmalla pääsee.
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

H 4

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Joo ei ole mullakaan 16,5 vuoden aikana palanut yhtään normaali H 4 paitsi yhtenä vuonna kun vaihdoin 100 w niin ei kestnyt vuottakaan ja sen jälkeen ostin uudet H 4 ja on sen jälkeen kestäneet noin 10 v .
Olis tosiaan hyvä vaihtaa vaikkapa vuoden-pari välein valotehon vuoksi niinkuin edellisissä mainittiin, muttako on nuo lisäpitkät niin ei ole ollut tarvis vaihtaa.Muutenkin on lamput kestäneet niinkuin etu-ja takaparkit niitä ei ole tarvinnu monestikkaan vaihtaa kerran tai pari.Auto on siis 300 D -90 ja laturi pukkaa semmosta 14.4 v.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Vastaa Viestiin