W108??
W108??
Onko täällä monella kyseistä mallia??
Onko vuoden 69 mallissa jo levyt edessä ja takana ja niskatuet etupenkissä?
Sopiiko W123:n pulttijako ja onko sisustassa paljonkaan yhteistä W115 koriseen, esim. kojelaudassa? Onko osia halvalla saatavissa??
Kertokaahan kaikki mitä tiedätte yhdestä mun mielestäni hienoimmasta mersun mallista??
Onko vuoden 69 mallissa jo levyt edessä ja takana ja niskatuet etupenkissä?
Sopiiko W123:n pulttijako ja onko sisustassa paljonkaan yhteistä W115 koriseen, esim. kojelaudassa? Onko osia halvalla saatavissa??
Kertokaahan kaikki mitä tiedätte yhdestä mun mielestäni hienoimmasta mersun mallista??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Tässä jotakin vastauksia....en nyt kerro kaikkea kun aika on rajallista
*w108 kaikissa malleissa on levyjarrut kaikissa pyörissä.
* niskatuet vakiona '71- ( samat kuin w115 ). Vanhemmissa oli erikoisvarusteena myös ison mallista niskatukea, jossa on kromiset kaarevat raudat, nämä on extra harvinaiset.
* w123 vanteet käy, jos auto ei ole pillerikapseleilla ( vm. '65- 67 )
* Alustarakenne on olkatapein ja heiluriakseli (perä) w110/ 111 kaltainen.
Ensimmäisissä 250 S -malleissa oli paljon yhteisiä osia myös sisustuksessa. W115- malleista ei ole oikeastaan muuta kuin jotkut nupit,
muuten autot on rakenteeltaan täysin erilaisia.
* Varaosat: tekniikan osia löytyy vielä edullisesti. Puskurit ja lokasuojat ovat
sensijaan varsin arvokkaita, samoin jotkin kromiosat.

*w108 kaikissa malleissa on levyjarrut kaikissa pyörissä.
* niskatuet vakiona '71- ( samat kuin w115 ). Vanhemmissa oli erikoisvarusteena myös ison mallista niskatukea, jossa on kromiset kaarevat raudat, nämä on extra harvinaiset.
* w123 vanteet käy, jos auto ei ole pillerikapseleilla ( vm. '65- 67 )
* Alustarakenne on olkatapein ja heiluriakseli (perä) w110/ 111 kaltainen.
Ensimmäisissä 250 S -malleissa oli paljon yhteisiä osia myös sisustuksessa. W115- malleista ei ole oikeastaan muuta kuin jotkut nupit,
muuten autot on rakenteeltaan täysin erilaisia.
* Varaosat: tekniikan osia löytyy vielä edullisesti. Puskurit ja lokasuojat ovat
sensijaan varsin arvokkaita, samoin jotkin kromiosat.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Onko W108:ssa tosiaan samanlainen "alle kaatuvien pyörien" perä kuin W111:ssa? Olisi luullut, että kerrasta opitaan, tuo yksinivelinen heilurihan ei ole ainakaan liukkaalla se maailman vakain ajettava. Onneksi auto sentään on pitkä ja painava...Henry V. kirjoitti:* Alustarakenne on olkatapein ja heiluriakseli (perä) w110/ 111 kaltainen.
.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
näin se tosiaan on....
Tosin heiluriakselia on tässä kehitetty lisäämällä "hydraulinen tasauksen säädin " poikittain keskelle, eli sen aiemman poikittaisen jousen tilalle.
Tämä säädin sitten pyrki pitämään perän korkeuden vakiotasossa
kuormituksesta riippumatta. Itse asiassa ko. säädin esiintyi jo viimeisessä
w111 versiossa, eli 230 S
Mutta koska edustan sitä autoilija ikäpolvea, joka jo porhalsi siivellisillä
ihan käyttöautona, niin sanoisin että ei se heiluriakseli paha ajaa ollut.
Sivuluisuunkaan autoa ei meinannut saada millään...
Aikoinaan suurin kritiikki tuli ajo-ominaisuuksista suoralla tiellä, mutta niitähän on aika vähän
Tietty levottomuus suuntavakavuudessa johtui pystysuuntaisten heilahdus liikkeiden aiheuttamasta takapyörien kulmien muutoksista. Käytännössä pulma esiintyi myös siten, että takarenkaat kuluivat eniten ulko- ja sisäreunoiltaan.
Tosin heiluriakselia on tässä kehitetty lisäämällä "hydraulinen tasauksen säädin " poikittain keskelle, eli sen aiemman poikittaisen jousen tilalle.
Tämä säädin sitten pyrki pitämään perän korkeuden vakiotasossa
kuormituksesta riippumatta. Itse asiassa ko. säädin esiintyi jo viimeisessä
w111 versiossa, eli 230 S
Mutta koska edustan sitä autoilija ikäpolvea, joka jo porhalsi siivellisillä
ihan käyttöautona, niin sanoisin että ei se heiluriakseli paha ajaa ollut.
Sivuluisuunkaan autoa ei meinannut saada millään...
Aikoinaan suurin kritiikki tuli ajo-ominaisuuksista suoralla tiellä, mutta niitähän on aika vähän

Tietty levottomuus suuntavakavuudessa johtui pystysuuntaisten heilahdus liikkeiden aiheuttamasta takapyörien kulmien muutoksista. Käytännössä pulma esiintyi myös siten, että takarenkaat kuluivat eniten ulko- ja sisäreunoiltaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Kuten sanottu, akselivälin pituus varmaan auttaa. Muistelisin (itse en ole liukkailla W111:aa ajanut) että isäukko aikanaan kommentoi vehkeen olevan tiettyyn rajaan asti todella rauhallinen ajettava -- sitten, kun sivuluisto alkoi, se olikin vauhdikas ja oikaistuksi auton sai parhaassa tapauksessa vain Sjöblomin Leif.Henry V. kirjoitti: Mutta koska edustan sitä autoilija ikäpolvea, joka jo porhalsi siivellisillä
ihan käyttöautona, niin sanoisin että ei se heiluriakseli paha ajaa ollut.
Sivuluisuunkaan autoa ei meinannut saada millään...
Aikoinaan suurin kritiikki tuli ajo-ominaisuuksista suoralla tiellä, mutta niitähän on aika vähän![]()
Tietty levottomuus suuntavakavuudessa johtui pystysuuntaisten heilahdus liikkeiden aiheuttamasta takapyörien kulmien muutoksista. Käytännössä pulma esiintyi myös siten, että takarenkaat kuluivat eniten ulko- ja sisäreunoiltaan.
Leif on peltiseppä.
Tosiaan tuo pyöränkulmien muutoshan se on, mikä ajo-ominaisuuksia leimaa -- pidettiin niitä sitten hyvinä tai huonoina. Samasta kulmien muuttumsiesta kritisoitiin aikanaan BMW:n E21-korimallia, vaikka siinä pyörät vikuroivatkin jo kolmiotukien varassa. On kyllä julman näköistä, kun siivellistä nostetaan esim. pyöränvaihtoa varten ilmaan, ja pyörä "retkahtaa" jousen varaan.
Kiitosta vaan lisävarmennuksesta. Olin siinä uskossa, että W108 sai jo kolmiotuet takapyöriä paikallaan pitämään.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: W108??
Pulttijako sopii, mutta ET ei varmaankaan. Taitavat W114/115 ja W108/109 olla enemmän sukua tämän(kin) asian suhteen.Jussi L. kirjoitti:Sopiiko W123:n pulttijako ja onko sisustassa paljonkaan yhteistä W115 koriseen, esim. kojelaudassa?
Sisustan pisteosat ovat varmaankin aika pitkälle samoja. Ainakin W115:n sisäkahvoissa varaosanumero alkaa 108:lla. Mittaristokin taitaa periaatteessa olla sama pahkura ja kojetaulun päiden "ilmaräppänät" yms. pientä eli eri autoja ovat. Muutenhan auto on paljon suurempi kuin W114/115, joka on se kutistettu köyhällistön versio. Tyyli on tietenkin samanlainen.
Ja eikös se niin mene, että W108 on 6-pyttyinen ja W109 on kasilla, vaikka muuten periaatteessa sama auto? Sama homma kuin W115 nelosella ja W114 kuutosella.
No meinaatko hommata W108:n pyhäautoksi?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Sittenhän jussi voisi uuno turhapuroa mukaillen tokaista kylillä, että "kahtensatantuhannen mersu..."
Sillä W108:han se oli, joka tässä legendaarisessa "että nyt sattui että kolmensatantuhannen markan mersu ja avaimet hukassa"-kohtauksessa oli...
Tulee muuten vanteista mieleen. Sopivat pystärin levypyörät myös Volkkarin toisen sukupolven pakuun/avolavaan. VW-velimieshän tämän yhtäläisyyden keksi ja vanteita oli siinä hallinnurkassa tarjolla...
Sillä W108:han se oli, joka tässä legendaarisessa "että nyt sattui että kolmensatantuhannen markan mersu ja avaimet hukassa"-kohtauksessa oli...
Tulee muuten vanteista mieleen. Sopivat pystärin levypyörät myös Volkkarin toisen sukupolven pakuun/avolavaan. VW-velimieshän tämän yhtäläisyyden keksi ja vanteita oli siinä hallinnurkassa tarjolla...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: lisää
Hmm no mistäs löytyisi edullisesti M130 moottorin pakoputkisto ja koneen osat, onhan niitä saatavilla mutta musta ne on aika kalliitaHenry V. kirjoitti: * Varaosat: tekniikan osia löytyy vielä edullisesti. Puskurit ja lokasuojat ovat
sensijaan varsin arvokkaita, samoin jotkin kromiosat.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W108??
Minulla W123 tuli 6,5 J x 14 -vanteilla, joidenka varaosanumero alkaa 108 .... Eli ainakin jotkut W108:n vanteet käyvät W123:een.saul kirjoitti: Pulttijako sopii, mutta ET ei varmaankaan. Taitavat W114/115 ja W108/109 olla enemmän sukua tämän(kin) asian suhteen.
Ei, vaan W108 on rautajousilla ja W109 ilmajousilla (ts. 300-mallit).saul kirjoitti: Ja eikös se niin mene, että W108 on 6-pyttyinen ja W109 on kasilla, vaikka muuten periaatteessa sama auto? Sama homma kuin W115 nelosella ja W114 kuutosella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W108??
Niinpä tietenniin. Tämä selvä. Kiitos gurulle!Timo L. kirjoitti:Ei, vaan W108 on rautajousilla ja W109 ilmajousilla (ts. 300-mallit).saul kirjoitti: Ja eikös se niin mene, että W108 on 6-pyttyinen ja W109 on kasilla, vaikka muuten periaatteessa sama auto? Sama homma kuin W115 nelosella ja W114 kuutosella.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: W108??
Niin, olisihan tuollainen makea peli ja harkinnassa on.. Yksi olisi kiikarissakin, mutta ei orkkis kunnossa, saa nähdä mitä päätän.. Korimallina vain mielestäni W123:n lisäksi sairraaan magee ja olisihan tunnelmaakin tuollaisella ajellessa.. Katsotaan, sanoi tohtori!!saul kirjoitti:Pulttijako sopii, mutta ET ei varmaankaan. Taitavat W114/115 ja W108/109 olla enemmän sukua tämän(kin) asian suhteen.Jussi L. kirjoitti:Sopiiko W123:n pulttijako ja onko sisustassa paljonkaan yhteistä W115 koriseen, esim. kojelaudassa?
Sisustan pisteosat ovat varmaankin aika pitkälle samoja. Ainakin W115:n sisäkahvoissa varaosanumero alkaa 108:lla. Mittaristokin taitaa periaatteessa olla sama pahkura ja kojetaulun päiden "ilmaräppänät" yms. pientä eli eri autoja ovat. Muutenhan auto on paljon suurempi kuin W114/115, joka on se kutistettu köyhällistön versio. Tyyli on tietenkin samanlainen.
Ja eikös se niin mene, että W108 on 6-pyttyinen ja W109 on kasilla, vaikka muuten periaatteessa sama auto? Sama homma kuin W115 nelosella ja W114 kuutosella.
No meinaatko hommata W108:n pyhäautoksi?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Kyllä ne peltivanteet sopii... keskireiässä on hieman eroa.
nimittäin jos laittaa w115 vanteet w123- malliin, niin täytyy viilata hieman.
* W108 Oven aukaisukahvoja on kahta mallia: alkusarja on sama kuin
w110/ 111 ja sitten '68 muuttui w115-malliin.
nimittäin jos laittaa w115 vanteet w123- malliin, niin täytyy viilata hieman.
* W108 Oven aukaisukahvoja on kahta mallia: alkusarja on sama kuin
w110/ 111 ja sitten '68 muuttui w115-malliin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P kirjoitti:Sittenhän jussi voisi uuno turhapuroa mukaillen tokaista kylillä, että "kahtensatantuhannen mersu..."
Sillä W108:han se oli, joka tässä legendaarisessa "että nyt sattui että kolmensatantuhannen markan mersu ja avaimet hukassa"-kohtauksessa oli...



Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06