Olisin erittäin kiitollinen, jos joku pystyisi sanomaan mahtuvatko nämä vanteet ko. autoon? Vanhat aiheeseen liittyvät viestit luettu, mutta en ihan varmaa vastausta löytänyt

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=401974
Lähinnä meinasin, että kuinka nuo 18" istuu ilman madallusta. Ainakin monissa muissa autoissa näyttää hölmöltä isot vanteet ilman madallusta. Minkäs levyiset ja millä ET:llä sun vanteet on?Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin...
Tämä alkuperäismitoista poikkeaminen huolettaa sen verran, että taidan pitäytyä maltillisimmissa vanteissa. Eteen jotain 7-8" ET35 ja taakse 8-9" ET 30. Hinnat vielä hieman hakusessa, kun on niin uus tuttavuus tämä MB. Ilmeisesti näitä klooneja saa reilulla tonnilla kumeineen, mutta mikä olisi hyvä merkki? Tämä RH vai joku muu?jva kirjoitti:Ja kuten Eerola jo sanoikin..SLK ON todella ronkeli rengastuksen suhteen, joten kannattaa tosiaan katsella aika tarkalla mielellä mm sitä millaisia rengaskokoja ja ET-lukuja valmistaja SLK:hon suosittelee. Itselläni on aika huonoja kokemuksia valmistajan suosituksista poikkeavista ET-luvuista ja rengastuksista. (joskus niistä täällä on tullut tarkemminkin kirjoiteltua)
Minun filosofiani on aikalailla, että mikä tahansa, mikä näyttää hyvältä, jossa offsetit ovat oikeat ja ulkokehä on pyöreä käy. Ja jos jostain sattuu jotkut Lorinserit tai Brabukset saamaan halvalla, niin onhan se merkkikin ihan kiva lisä, mutta ei missään tapauksessa itseisarvo. Meillä on SLK:ssa toisina vanteina AMG:t ja toisina Maxxim Wonder Quicksilverit. Niitä näyttää myyvän ainakin JP-Import, jonka kataloogista nuo Quicksilverit löytyvät täällä oikealla alinna. Maksoin niistä muistaakseni jotain viitisen sataa euroa/ kierros. Täällä asiasta lisää ja linkkejä kuviin vanteista SLK:n alla.Janner2 kirjoitti:...mikä olisi hyvä merkki? Tämä RH vai joku muu?
Niin ja jos jollain sattuu näitä AMG (SLK/CLK) vanteita olemaan niin saa tarjota.
Kesävanteeni ovat juuri tuollaisella virityksellä. Talvirenkailla on tullut todistetuksi että myös 8J x 17 ET 35 225/45-kumeilla edessä ja takana toimii hienosti. Mutta tosiaan: Jos radikaalisti lähdetään tehtaan suosittelemista parametreista poikkeamaan auto muuttuu helposti niin kamalaksi ajaa, että enää ei puhuta eerola:n yliherkkyydestä alusta- ja rengassäätöjen suhteen. Eli ei kannata lähteä riskeeraamaan tämän asian kanssa, ellei ole aivan varma mitä on tekemässä.jva kirjoitti:...Eteen 7.5J x 17 ET 37 ja rengas 225/45, taakse 8.5J x 17 ET 30 ja rengas 245/40...
Niinkuin itsekin sanoit, 8,5J x 18 on aika tarkka juttu edessä. Minulla on C-Mersussa 8,5J x 18 ET31 kesävanteet ja vaikka ovatkin Lorinserin kataloogista nimenomaan C-Mersua varten myydyt, niin 235/40 rengas näyttää osuvan käännettäessä täydet sivulle aivan hienokseltaan pyöräholviin. Onneksi laahauskohta on sellaisessa muovissa, joka on luonnostaankin tehty joustamaan. 235-leveä rengas on kylläkin leveämpi kuin Lorinserin eteen suosittelema maksimi.Janner2 kirjoitti:...18" x 8,5" settejä ET35:llä tuntuisi olevan aika useat, mutta onkohan eteen jo liikaa. Varmaan siinä ja siinä...
Pitää 100% paikkansa! SLK on ylivoimaisesti herkin auto alustan ja renkaiden/vanteiden muutoksille mitä koskaan olen omistanut tai edes ajanut.eerola kirjoitti:Mutta tosiaan: Jos radikaalisti lähdetään tehtaan suosittelemista parametreista poikkeamaan auto muuttuu helposti niin kamalaksi ajaa, että enää ei puhuta eerola:n yliherkkyydestä alusta- ja rengassäätöjen suhteen. Eli ei kannata lähteä riskeeraamaan tämän asian kanssa, ellei ole aivan varma mitä on tekemässä.
Totta! Ja vaikka tietysti suositeltujen rengasmerkkien/mallien kohdalla taloudelliset intressit ja yhteistyösopimukset painavat jonkin verran, niin kuitenkin on niin että jos valmistaja suosittelee johonkin automalliinsa vanne- ja rengaskooksi xx/xx/xx ja rengasmerkiksi yyyy, zzz tai ttt ja rengasmalliksi yyy tai ggg niin kuluttaja voi olla suht varma että auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla kun pitäydytään noissa suosituksissa.Praktikant kirjoitti: Mercedes-Benz valmistaja lienee suht varovainen noiden vanne & rengaskokojen suhteen, eli varmaan sinne suurempiakin kiekkoja saa alle. Toisaalta autotehtailla on omat rengastestauksen specialistit jotka testaavat eri rengas- ja vannekokoja unohtamatta eri rengasmerkkejä ja -malleja - onhan noihin kavereihin jonkin näköinen luottamus oltava![]()
T. Praktikant
Homma etenee hitasti, mutta epävarmasti...Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin...
Todennäköisesti näin. Kunhan mittaat paljonko toleranssia renkaan ulkoreunalla on, ja säädät offsetillä että vanne ei tuo rengasta liikaa ulos, niin 255 menee ihan helposti. Eli leveyssuunnassa tilaa kyllä on.Janner2 kirjoitti:...17" vanteelle takakumiksi suositellaan 245/40, mutta mielestäni parempi olisi 255/40. Liekö syy 245 suositukseen 8,5" leveä vanne?...
Bumba kirjoitti:mahtuu 18" alle ilman madallusta... itelläni on alla edessä 225/40-18 ja takana 245/40-18 taakse menisi vielä leveämmätkin... ja voisi hieman ehkä vielä tiputtaakkin....
En alkanut laskea ET-lukuja ja leveyksiä, mutta kuulostaisi nuo ET:t semmoisilta, että epävakaus johtunee osin niistä. Kuten joskus aikaisemmin olen kertonut, minulla oli 208-CLK:n alla renkaan reteesti aivan reunaan tuovat moniosavanteet. Ja kun offsetti poikkesi tarpeeksi alkuperäisestä, niin auto kulki kuin keitetty spagetti (- vaikka en oikeasti ole pastaa koskaan ajanut).AM kirjoitti:...RH:n kaksiosaiset toplinet.9x17&10x17,ET:t 23 ja 15.
Luulisi että ovat huonot aljaa slk:kin alla,ovat nimittäin aika hirveät 124:sen alla...