W123- vetari...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kebaldi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 29.01.2006 23:47

W123- vetari...

Viesti Kirjoittaja kebaldi »

kertokaas viisaat onko kyseisessä mallissa vetoakseli pyörän päässä kiinni laipalla vai keskimutterilla?? jos mutterilla niin mikä on koko?? ja jos jollain olis sellainen hyväkuntoinen vetari tampereen lähistöllä myytävänä niin voisin ostaa jollei hinnankiroissa ole.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: W123- vetari...

Viesti Kirjoittaja Jyry »

kebaldi kirjoitti:kertokaas viisaat onko kyseisessä mallissa vetoakseli pyörän päässä kiinni laipalla vai keskimutterilla?? jos mutterilla niin mikä on koko?? ja jos jollain olis sellainen hyväkuntoinen vetari tampereen lähistöllä myytävänä niin voisin ostaa jollei hinnankiroissa ole.
Akseli on rihloilla pyörännavan sisässä ja lukittu 8mm pultilla, jonka kannan avainväli 13mm. Pultin pää näkyy, kun ottaa pölykapselin pois.
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

ja tasaus pyörästön päässä sokalla vaatii perän takakannen poistamisen
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

jone77 kirjoitti:ja tasaus pyörästön päässä sokalla vaatii perän takakannen poistamisen
^ Toi on se yleisin ja halvin malli. Jossain vaiheessa ovat myyneet myös laipallisia vetereita, joissa laippa on vetopyörästönpäässä. En tiedä sitten olisiko ollut taksimeisten toiveesta. Noi on aika harvinaisia nykyään ja tyyriitä.

Allekirjoittaneelta löytyy varastosta moiset. Kunnosta ei ole tietoa mutta jos joku välttämättä haluaa sellaiset niin eiku YYVEETÄ kehiin.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tarvikeakseleissa on tuo erillinen laippa (Löbro vai mikä se merkki oli)...

Ja kun saat hommattua uuden akselin, niin vaihto onnistuu seuraavasti: Tyhjennä öljyt perästä, sitten ainakin se puoli ilmaan mihin vetarin vaihtaa, pyörä ja jarrusatula irti. Jarruletkua ei kannata irrottaa, säästyy ilmaamiselta sitten. Vetari irti pyörännavasta ja kääntää pään sivuun. Sitten perän kannake irti takapalkista ja laskee koko takakelkkaa vähän alaspäin ja ruuvaa kannen irti perästä. Sitten vaan sokka irti sieltä, lähtee aika nätisti pois, kun pujottaa ohuen rautalangan silmukasta läpi ja nykäiseen pihdeillä irti. Sitten vaan akseli pois ja uusi tilalle.
Huomioi perän puoleisessa päässä olevat soviteprikat, niitä on eri paksuisia. Pieni poikittaisvälys on sallittua. Missään tapauksessa ei kannata laittaa niin paksua prikkaa sinne väliin, että sokka jää vänkäykseen :arrow: sokka voi hajota ja menee rattaiden väliin :shock:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Olen itse tehnyt tuon homman ja pitäisi alkaa kasaamaan niin osaisiko jarski tai joku muu sanoa millä saisi tuon sokan helpoiten takaisin paikalleen ja kuinka tiukkaan se vetoakselin pultti pitää sitten kiristää.
250CE 1969
akana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.09.2005 21:11

Viesti Kirjoittaja akana »

Sokka menee helposti paikalleen kun laittaa sen huulille ja naputtaa varovasti vasaralla päästä, pitäen sokkaa sormilla kiinni.
Vastaa Viestiin