W123- vetari...
W123- vetari...
kertokaas viisaat onko kyseisessä mallissa vetoakseli pyörän päässä kiinni laipalla vai keskimutterilla?? jos mutterilla niin mikä on koko?? ja jos jollain olis sellainen hyväkuntoinen vetari tampereen lähistöllä myytävänä niin voisin ostaa jollei hinnankiroissa ole.
Re: W123- vetari...
Akseli on rihloilla pyörännavan sisässä ja lukittu 8mm pultilla, jonka kannan avainväli 13mm. Pultin pää näkyy, kun ottaa pölykapselin pois.kebaldi kirjoitti:kertokaas viisaat onko kyseisessä mallissa vetoakseli pyörän päässä kiinni laipalla vai keskimutterilla?? jos mutterilla niin mikä on koko?? ja jos jollain olis sellainen hyväkuntoinen vetari tampereen lähistöllä myytävänä niin voisin ostaa jollei hinnankiroissa ole.
^ Toi on se yleisin ja halvin malli. Jossain vaiheessa ovat myyneet myös laipallisia vetereita, joissa laippa on vetopyörästönpäässä. En tiedä sitten olisiko ollut taksimeisten toiveesta. Noi on aika harvinaisia nykyään ja tyyriitä.jone77 kirjoitti:ja tasaus pyörästön päässä sokalla vaatii perän takakannen poistamisen
Allekirjoittaneelta löytyy varastosta moiset. Kunnosta ei ole tietoa mutta jos joku välttämättä haluaa sellaiset niin eiku YYVEETÄ kehiin.
...
Tarvikeakseleissa on tuo erillinen laippa (Löbro vai mikä se merkki oli)...
Ja kun saat hommattua uuden akselin, niin vaihto onnistuu seuraavasti: Tyhjennä öljyt perästä, sitten ainakin se puoli ilmaan mihin vetarin vaihtaa, pyörä ja jarrusatula irti. Jarruletkua ei kannata irrottaa, säästyy ilmaamiselta sitten. Vetari irti pyörännavasta ja kääntää pään sivuun. Sitten perän kannake irti takapalkista ja laskee koko takakelkkaa vähän alaspäin ja ruuvaa kannen irti perästä. Sitten vaan sokka irti sieltä, lähtee aika nätisti pois, kun pujottaa ohuen rautalangan silmukasta läpi ja nykäiseen pihdeillä irti. Sitten vaan akseli pois ja uusi tilalle.
Huomioi perän puoleisessa päässä olevat soviteprikat, niitä on eri paksuisia. Pieni poikittaisvälys on sallittua. Missään tapauksessa ei kannata laittaa niin paksua prikkaa sinne väliin, että sokka jää vänkäykseen
sokka voi hajota ja menee rattaiden väliin 
Ja kun saat hommattua uuden akselin, niin vaihto onnistuu seuraavasti: Tyhjennä öljyt perästä, sitten ainakin se puoli ilmaan mihin vetarin vaihtaa, pyörä ja jarrusatula irti. Jarruletkua ei kannata irrottaa, säästyy ilmaamiselta sitten. Vetari irti pyörännavasta ja kääntää pään sivuun. Sitten perän kannake irti takapalkista ja laskee koko takakelkkaa vähän alaspäin ja ruuvaa kannen irti perästä. Sitten vaan sokka irti sieltä, lähtee aika nätisti pois, kun pujottaa ohuen rautalangan silmukasta läpi ja nykäiseen pihdeillä irti. Sitten vaan akseli pois ja uusi tilalle.
Huomioi perän puoleisessa päässä olevat soviteprikat, niitä on eri paksuisia. Pieni poikittaisvälys on sallittua. Missään tapauksessa ei kannata laittaa niin paksua prikkaa sinne väliin, että sokka jää vänkäykseen


w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu