Öljynpaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja etl »

Onko normaalia, että kun pysähtyy liikennevaloihin niin öljynpaineet laskee tonne 2 tai vähän alle, ja sit taas kun antaa kaasua niin nousee tonne 3 ja pysyy siellä kunnes taas pysähdytään. Tämä tapahtuu lämpimillä öljyillä, kylmänä se pysyy kokoaja tuolla 3:ssa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

etl kirjoitti:Onko normaalia, että kun pysähtyy liikennevaloihin niin öljynpaineet laskee tonne 2 tai vähän alle, ja sit taas kun antaa kaasua niin nousee tonne 3 ja pysyy siellä kunnes taas pysähdytään. Tämä tapahtuu lämpimillä öljyillä, kylmänä se pysyy kokoaja tuolla 3:ssa.
Autosi toimii, kuin unelma. Eli just noin se menee. Paineet saa tippua vaikka ykkösenkin lähelle kuumana tyhjäkäynnillä...no panic...
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No se on hyvä :) Joskus vaan sattunu sivukorvalla kuulemaan kun joku mäkisen tomppa on sanonu keskeyttämisen syyks et "öljynpaineet katos". Mut se taitaa sit tarkottaa et ne menee nolliin.... Mut hyvä näin...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Muistaakseni ohjekirjassa sanotaan että on vaarallista vasta kun öljynpaineet lämpöisenä alle 0,3bar.Aiemminkin kannattaa kyllä huolestua,Viimeistään kun alle kiloon tippuu...
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Lainaan topikkia sen verran että kysyn että mistä johtuu että mulla heittelee noi öljynpaineet joskus hieman? Eli nyt loppukesästä tuli sellanen ilmiö vastaan että kun ajaa öljyt lämpimäksi ja laskee kierrokset tyhjäkäynnille niin saattaa tippua paineet tonne 1.5 tai viisarin verran alle. Sitten taas hetken kuluttua pitää siinä normaalissa 2,0-2,5 mitä se on aina ollut. Onko normaali ominaisuus koska tälläinen ei ole ennemmin vaivannut? Olen jostain kuullut että pieni vaurio kannentiivisteessä saattas aiheuttaa vastaavaa. Ja toinen huomio minkä luulen tulleen samalla kertaa on se että kesäkuumalla pitkän vedätyksen jälkeen tyhjäkäynti on hieman täristävää/epätasaista.

Eikös näissä ole 0,7 se tehtaa suositus minkä alle ei sais laskea. Monesti tulee liikennevalossa tiirailtua rinnalla olevaan mersuun jos sellanen sattuu ja useamman kerran olen nähny että viisari heiluu siinä 1 paikkeilla. Itellä on siis asiat vielä hyvin mutta toi pieni epävakaus häiritsee.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Lindroos kirjoitti:Lainaan topikkia sen verran että kysyn että mistä johtuu että mulla heittelee noi öljynpaineet joskus hieman? Eli nyt loppukesästä tuli sellanen ilmiö vastaan että kun ajaa öljyt lämpimäksi ja laskee kierrokset tyhjäkäynnille niin saattaa tippua paineet tonne 1.5 tai viisarin verran alle. Sitten taas hetken kuluttua pitää siinä normaalissa 2,0-2,5 mitä se on aina ollut. Onko normaali ominaisuus koska tälläinen ei ole ennemmin vaivannut? Olen jostain kuullut että pieni vaurio kannentiivisteessä saattas aiheuttaa vastaavaa. Ja toinen huomio minkä luulen tulleen samalla kertaa on se että kesäkuumalla pitkän vedätyksen jälkeen tyhjäkäynti on hieman täristävää/epätasaista.

Eikös näissä ole 0,7 se tehtaa suositus minkä alle ei sais laskea. Monesti tulee liikennevalossa tiirailtua rinnalla olevaan mersuun jos sellanen sattuu ja useamman kerran olen nähny että viisari heiluu siinä 1 paikkeilla. Itellä on siis asiat vielä hyvin mutta toi pieni epävakaus häiritsee.
Kannentiivisteen vuotaminen aiheuttaa sellaista nykimistä mittarissa tyhjäkäynnillä, viisari ikään kuin pilkkii. Tuo sinun tapauksesi voisi johtua vaikka vähän väsähtäneestä öljypumpun ylipaineventtiilistä, joka jää hiukan auki maantieajon jälkeen.

Niin ja se öljynpaineiden katoaminen tarkoittaa sitä että paineet häviävät kokonaan ajossa, eli kierroksilla ei viisari saisi värähtääkkään (vaikka voi sitä sähköisenä tehdäkin).
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Mielenkiintoista, paineet saa siis mennä ykköseen saakka.
Edellisessä pudotti aina tuonne viisarin verran alle kahteen mutta tässä nykyisessä paineet ei tunnu koskaan laskevan alle 2,5 , pitäisköhän tostakin alkaa jo huolestua?
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Mauri H. kirjoitti: Kannentiivisteen vuotaminen aiheuttaa sellaista nykimistä mittarissa tyhjäkäynnillä, viisari ikään kuin pilkkii.
Hmm...mielenkiintoinen väite...olen (koe)ajanut jo aika monta mersua...varsinkin viimeaikoina kuutoskoneita...yhdessäkään tuo öljynpaineen viisari ei ole ollut täysin paikallaan tyhjäkäynnillä. Tarkoitatko tuolla pilkkimisellä sitä että viisari liikkuu ylös-alas ennemmän kuin sen oma paksuus on? Vai mikä liikerata on riittävä että siitä voi tehdä tulkinnan että kannattaa seuraavaksi vaihtaa kannentiiviste :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Petri M. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Kannentiivisteen vuotaminen aiheuttaa sellaista nykimistä mittarissa tyhjäkäynnillä, viisari ikään kuin pilkkii.
Hmm...mielenkiintoinen väite...olen (koe)ajanut jo aika monta mersua...varsinkin viimeaikoina kuutoskoneita...yhdessäkään tuo öljynpaineen viisari ei ole ollut täysin paikallaan tyhjäkäynnillä. Tarkoitatko tuolla pilkkimisellä sitä että viisari liikkuu ylös-alas ennemmän kuin sen oma paksuus on? Vai mikä liikerata on riittävä että siitä voi tehdä tulkinnan että kannattaa seuraavaksi vaihtaa kannentiiviste :)
No omassa se viisari heilui siinä puolen barin välillä... Mutta kaiketi tuo riippuu siitä kuinka pahasti kansi vuotaa.
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

Niin..
..että jos öp-mittarin näyttö on epävakaa niin kansitiiviste vuotaa?
En nyt kyllä vetäisi tuollaisia johtopäätöksiä. Mitä tarkoittaa kun kansitiiviste
vuotaa "pikkusen"? Onko se sama kuin, että nainen on sillee niinku ihan vähän vaan raskaana? :D
Lämpimän öljyn viskositeetti on tietenkin eri kuin kylmän. Paine öljykanavissa
pienenee koska lämpimän öljyn virtausvastus on pienempi. Jos vaihdetaan
viskositeetiltaan "jäykempi" öljy niin öp-mittari näyttää myös lämpimänä takuu-
varmasti korkeampia paineita myös tyhjäkäynnillä. Halutaanko mittarin näyttävän korkeita öp-lukemia vai halutaanko kunnon voitelua?Tärkeämpää on että öljy tekee sen mikä sen tehtävä on - säilyttää öljykalvon niissä kohteissa moottoria kuin mitä on tarkoituskin. Paine missä se tapahtuu ei ole niin hirvittävän tärkeää. Toki niin että öp-mittarin pitää näyttää tyhjäkäynnillä jotain - kuten sanottu - yli 1 bar mielellään, mutta mittaria ei pidä lukea kuin kouluunlähtijä kelloa. Äkillisesti heilahteleva öp jos se ei ole yhteydessä voimakkaasti heilahtelevaan tyhjäkäyntiin johtuu yleensä joko mittarin/anturin tekniikasta tai -kuten joku mainitsikin - esim. ylipaineventtiilin toiminnasta.
Öljynvaihtovälin loppupuolella alentunut tyhjäkäyntipaine voi kertoa myös lisääntyneestä polttoaineen määrästä öljyssä.
...tai sit ihan jostain muusta. :D

Marcus
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

marcus kirjoitti:Niin..
..että jos öp-mittarin näyttö on epävakaa niin kansitiiviste vuotaa?
En nyt kyllä vetäisi tuollaisia johtopäätöksiä. Mitä tarkoittaa kun kansitiiviste
vuotaa "pikkusen"? Onko se sama kuin, että nainen on sillee niinku ihan vähän vaan raskaana? :D
Lämpimän öljyn viskositeetti on tietenkin eri kuin kylmän. Paine öljykanavissa
pienenee koska lämpimän öljyn virtausvastus on pienempi. Jos vaihdetaan
viskositeetiltaan "jäykempi" öljy niin öp-mittari näyttää myös lämpimänä takuu-
varmasti korkeampia paineita myös tyhjäkäynnillä. Halutaanko mittarin näyttävän korkeita öp-lukemia vai halutaanko kunnon voitelua?Tärkeämpää on että öljy tekee sen mikä sen tehtävä on - säilyttää öljykalvon niissä kohteissa moottoria kuin mitä on tarkoituskin. Paine missä se tapahtuu ei ole niin hirvittävän tärkeää. Toki niin että öp-mittarin pitää näyttää tyhjäkäynnillä jotain - kuten sanottu - yli 1 bar mielellään, mutta mittaria ei pidä lukea kuin kouluunlähtijä kelloa. Äkillisesti heilahteleva öp jos se ei ole yhteydessä voimakkaasti heilahtelevaan tyhjäkäyntiin johtuu yleensä joko mittarin/anturin tekniikasta tai -kuten joku mainitsikin - esim. ylipaineventtiilin toiminnasta.
Öljynvaihtovälin loppupuolella alentunut tyhjäkäyntipaine voi kertoa myös lisääntyneestä polttoaineen määrästä öljyssä.
...tai sit ihan jostain muusta. :D

Marcus
Niin, minä ainakaan en sanonut että heilahteleva öljynpaine välttämättä merkitsisi kannentiivisteen vuotamista, mutta voimakkasti pilkkivä mittarinneula valitettavasti voi johtua siitä. Kuten mainitsin niin tuo ylipaineventtiili voi aiheuttaa paljonkin hassuja "vikoja", vanhemmiten venttiilin jousi hieman väsyy ja tästäkin syystä tyhjäkäyntipaineet laskevat, on täällä kaverini toimesta yhden barin paineista saatu pelkällä venttiilin jousen vahvistuksella 2.5 bariin paineet tyhjäkäynnillä. Aina ei pieni paine millään tavalla kerro koneen kunnosta.

Ja kuten varmaan itsekin tajuat voi kansivikoja olla monenlaisia, kansi voi olla halki, tiiviste itsessään saattaa vaan hitusen vuotaa tai sitten kansi saattaa olla tosi kiero, jolloin vuotoa on todella paljon (kaikki nämä itse koettu, turha tulla väittämään että kaikissa olisivat samat oireet).

Esim. M103:ssani oli pahvi viallinen, siinä oli ihan pienen pieni viilto, joka aiheutti sen että öljyä hiljalleen pääsi vesikanavaan, tällä ei juurikaan ollut vaikutusta mittaripaineisiin koska vuoto oli pientä.

OM603:ssa taas kansi oli halki ja tuloksena oli selvää pilkintää mittarissa (hävisi heti rempan tehtyäni) ja painetta vesitilassa.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Minkälaisia havaintoja on eri valmistajien suodatinpatruunoiden vaikutuksesta
öljynpaineeseen/-näyttöön. Olen kuullut, että W201/M102:ssa tuolla olisi vaikutusta???
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ponton kirjoitti:Minkälaisia havaintoja on eri valmistajien suodatinpatruunoiden vaikutuksesta
öljynpaineeseen/-näyttöön. Olen kuullut, että W201/M102:ssa tuolla olisi vaikutusta???
:lol: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=3060
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Mulla kummassakin on lämpöisenä siinä 2 paikkeilla tai viisarin verran alle..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lindroos kirjoitti: kun ajaa öljyt lämpimäksi ja laskee kierrokset tyhjäkäynnille niin saattaa tippua paineet tonne 1.5 tai viisarin verran alle. Sitten taas hetken kuluttua pitää siinä normaalissa 2,0-2,5 mitä se on aina ollut. .
Etenkin jos on jo iäkkäämmät öljyt, ilmiö on OK. Liemet jäähtyvät tyhjäkäynnin aikana sen verran, että "pönäkkyysaste" taas kasvaa vähän.

Niin muuten pysyi meikäläisen W201:ssakin aina ja kaikkialla lämpimän koneen ö-paineet 2,5 seutuvilla. Nykyisessä kaasari-M102:ssa (jossa on kyllä aika alhainen tyhjäkäynti) paineet on mittarin mukaan noin 1,8 ja M103:ssa on sitten maantieltä tultua D pykälässä paineet hyvä jos yhdessä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Olen käyttänyt aina Teboilin HPD täyssynteettstä diisselmoottoriöljyä (oliko 10W40 vai 5W40) ja vaihto väli 10tkm. Ilmiö esiintyy aina oli sit öljyt juuri vaihdetut tai 9tkm ajetut. No asia ei niin vakava ole että siitä kannattas huolestua.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ainaki näin kahden vm-84 mersun omistajana voin sanoa että öp saa pudota tyhjäkäynnillä 0.3kiloon... molempien autojen käsikirjassa lukee niin... normaalia on myös se että paineet laskee nopean ajon jälkeen normaalia alemmas.. öljyt on melko kuumaa tavaraa nopean ajon jälkeen eli todella ohutta... (matala paine) ja sitten ku jättää auton käymään tyhjäkäyntiä niin öljyt jähtyy.. ja "muuttuvat" jäykemmiksi... eli paineet nuosee...
Vastaa Viestiin