Pierburg
- Takapenkki
- Sisäänajossa
Pierburg
Kuinka paljon sitä öljyä laitetaan, ja millä saa vanhat moskat pois? Onko vaaraa jos laittaa liikaa?.Sen takia vanhat pois ,kun joku ainstaini on kait laittanu tavallista moottoriöljyä.On aika tummaa kamaa.Voinko esim. pipetillä imasta vanhat pois? Kiitti!
Mä olen aina laittanu ihan piripintaan sen. Alfamerin kirjassakin sanottiin että oikea pinnan korkeus on tarkastusreiän alareunan kohdalla. Mun mielestä toi on sama ku täynä. Kai ne vanhat saa veks jos kaasarin avaa....tai pipetillä koittaa jotenki niitä sorkkia...tiedä sitte onko sillä öljyn laadullakaan niin eroa...monet sanoo et muutkin öljyt käy ku ATF. Tosin ite olen kyl aina laittanu sitä enkä kyllä sinne muuta viittii laittaa.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Oikea öljymäärä on juuri siinä tarkastusreiän alareunan korkeudella.Vanhat öljyt saat pois vain purkamalla,pipetillä ne eivät sieltä ulos tule.
Purkaminen on kuitenkin aikas yksinkertainen toimenpide ja siinä samalla kannattaa vaihtaa kaasuttimen kalvokin koska sillä on tapana venyä jos ei nyt ihan reikiä ole tullut.Huomaat kyllä uuden kalvon eron käytössä,kalvohan ei paljoa maksa,pari kolme euroa.
Kaasari aukeaa seuraavasti,tarkastusruuvi pois,sitten avaat alemmat kolme ruuvia,ei siis siitä kannesta jossa tuo tarkastusreiän ruuvi on vaan seuraavat alemmat.Nosta sitten kansi pois,ainoa irto-osa tämän kannen lisäksi on n.10cm pitkä jousi joka on kannen alla,nosta se pois.Seuraavaksi siinä onkin sitten kalvo joka on kiinnitetty sylinteriin jonka alapäässä on suutinneula,joten nosta varovasti suoraan ylöspäin ettei neula taitu.Kun sylinteri on kädessä niin kippaat sen vain nurinpäin niin öljyt tulevat ulos siinä keskellä olevasta putkesta,samoin valuttelet irroittamastasi kannesta öljyt ulos tarkastusreiästä.
Kalvo lähtee irti niistä neljästä uraruuvista jotka näkyvät kalvon keskellä,ne auki ja muovinen pidin irtoaa kalvon kanssa.Sitten uusi kalvo paikalleen,muista katsoa että kalvon reijässä oleva nipukka menee sylinterissä olevaan koloon.Sylinteri taas varovasti takaisin kaasuttimen runkoon samalla katsoen että kalvon ulkoreunan nipukka menee kaasuttimen rungossa olevaan koloon.Pudota jousi paikalleen putken ympärille ja kansi kiinni.Täytä automaattiöljyllä ja ruuvi kiinni.Siinä se sitten on,aikaa menee 5-10min.
Purkaminen on kuitenkin aikas yksinkertainen toimenpide ja siinä samalla kannattaa vaihtaa kaasuttimen kalvokin koska sillä on tapana venyä jos ei nyt ihan reikiä ole tullut.Huomaat kyllä uuden kalvon eron käytössä,kalvohan ei paljoa maksa,pari kolme euroa.
Kaasari aukeaa seuraavasti,tarkastusruuvi pois,sitten avaat alemmat kolme ruuvia,ei siis siitä kannesta jossa tuo tarkastusreiän ruuvi on vaan seuraavat alemmat.Nosta sitten kansi pois,ainoa irto-osa tämän kannen lisäksi on n.10cm pitkä jousi joka on kannen alla,nosta se pois.Seuraavaksi siinä onkin sitten kalvo joka on kiinnitetty sylinteriin jonka alapäässä on suutinneula,joten nosta varovasti suoraan ylöspäin ettei neula taitu.Kun sylinteri on kädessä niin kippaat sen vain nurinpäin niin öljyt tulevat ulos siinä keskellä olevasta putkesta,samoin valuttelet irroittamastasi kannesta öljyt ulos tarkastusreiästä.
Kalvo lähtee irti niistä neljästä uraruuvista jotka näkyvät kalvon keskellä,ne auki ja muovinen pidin irtoaa kalvon kanssa.Sitten uusi kalvo paikalleen,muista katsoa että kalvon reijässä oleva nipukka menee sylinterissä olevaan koloon.Sylinteri taas varovasti takaisin kaasuttimen runkoon samalla katsoen että kalvon ulkoreunan nipukka menee kaasuttimen rungossa olevaan koloon.Pudota jousi paikalleen putken ympärille ja kansi kiinni.Täytä automaattiöljyllä ja ruuvi kiinni.Siinä se sitten on,aikaa menee 5-10min.
pierburg
onkohan tuossa mun w201:ssä sitä vaimennusöljyn lisäysreikää???
kaasarina on pierburg!!
En ole ainakaan hoksannut vaikka olen yrittänyt katsella.
luulin että vain strombergissä on tuo öljynlisäysreikä.
Jos on , niin kiinnostas että missä kohdin se on on on

kaasarina on pierburg!!
En ole ainakaan hoksannut vaikka olen yrittänyt katsella.
luulin että vain strombergissä on tuo öljynlisäysreikä.
Jos on , niin kiinnostas että missä kohdin se on on on

edesmennyt
W201
W201
Mikko...tuskinpa sitä siitä löytyy jos ei se ruuvinkanta siinä päällä ole.Pierburgin kaasuttimia on Mersuissa kahta tyyppiä ja luultavimmin autossasi on Pierburg 2E-E kaasutin missä ei käytetä vaimennusöljyjä.Se kaasutinmalli missä vaimennusöljyä käytetään on tyypiltään Pierburg 175CDT tai CDTU jota löytyy myös vanhemmista Mersun malleista nimellä Strömberg.Pierburgin ostettua koko Strömbergin yritystoiminnan,on siitä lähtien kaikki 175CDT kaasutinmallit valmistettu heidän nimellään,tämä saattaa ilman noita kaasuttimien tyyppinumeroita aiheuttaa hieman sekaannuksia ja turhaa öljyntäyttöreiän etsintää.
Jari...huhtikuuhun 1984 asti se öljyntäyttöruuvi olikin kaasuttimen keskellä,mutta tuosta vuosimallista eteenpäin 175CDT kaasutin muuttui hieman ja sähköisiä osia lisättiin,samalla tuo pyölletty ruuvi korvattiin uraruuvilla ja siirrettiin hieman sivuun kannen keskeltä.
Jari...huhtikuuhun 1984 asti se öljyntäyttöruuvi olikin kaasuttimen keskellä,mutta tuosta vuosimallista eteenpäin 175CDT kaasutin muuttui hieman ja sähköisiä osia lisättiin,samalla tuo pyölletty ruuvi korvattiin uraruuvilla ja siirrettiin hieman sivuun kannen keskeltä.
Jaha niitäkö on montaakin eri tyyppiä.mä luulin ettei mersu oo käyttäny muuta kuin tuota yhtä stromberg tyyppiä(olen entinen saab asentaja siitä tuo vähäinen kokemus)Mutta vanhemmissa se korkki löytyy siitä keskeltä eikö?Niin ja sitte on tietysti 6 koneet erikseen eikös niissä oo tuommoset normaalit ala imu kaasarit?Älkäähän nyt kukaan loukkaantuko mutta Diesel pellin alle niin johan loppui kaasari murheet.Olen leikilläni jo muijalle uhannut että laitetaan vanha 5syl 300d kone tohon 626:sen keulille niin loppuu ne kaasari murheet.
auto w123 200D/300DT vm, -81