w108/114 Puuviilujen irrotus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

w108/114 Puuviilujen irrotus?

Viesti Kirjoittaja Trae »

Vinkkejä kaivataan! Miten irrotan kojelaudan puuviilukoristeet molemmista malleista kunnostusta varten? Lienee sama systeemi molemmissa.. Onko takkunen homma irrottaa ja asentaa takaisin? Autu 280se 3,5 vm71 ja 280ce vm73
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

W108:ssa pitää irrottaa ensin A-pilareitten ja tuulilasin alareunan puut. Sitten vuorossa on koelaudan ylä- ja alapehmuste, mittaristo, hansikaslokeron kansi, sekä "sisus" ja radio, sekä koelaudan alapanelit. Tämän jälkeen nypitään lämmityslaitteen vivuston vivut irti ja ruuvataan lämmityslaitteen vivusto ja koristelistat irti mittariston takaa ja edestä, samoin kuin lämmityslaitteen suuttimien kiinnitysjouset irrotetaan koelaudan takaa. Sitten irrotetaan tupakansytytin, valokatkaisimet ja mahdollinen automaatin vaihdenäyttö. Tämän jälkeen irrotetaan virtalukon koristekromi. sitten kaikki muut osat koelaudasta jotka unohdin mm. hätävilkku , takalasin lämmitin yms. Nyt kun suurinpiirtein koelauta on tyhjä voidaan puut ruuvat irti, ne on kiinitetty pienillä ristipäillä nurkistaan. Lyhyesti sanottuna kaikki irti.... Samalla on sitten sama paikata koelaudan pehmusteet, kiillottaa kromit yms...

Tässä tämä nopeasti, useimmat osat ovat kiinni erilaisilla "tinkseillä" mm. pemusteet ovat ruuveilla ja painamalla omiin napsuihinsa. Enimmäisellä kertaa luultavasti, jos on kiiire, hajoaa jotain. Aikaa tuhrautuu 4-16 tuntiin riippuen työkaluista ja osaamisesta. Kärsivällisyyttä ja desifiointiainetta tarvitaan paljon. koelauta on nimittäin täynnä teräviä ahtaita paikkoja. En tosiaan suosittele hommaa hätähousulle ;)

w114/5:ssä systeemi on sitten aivan eri... (koelaudan rakenne on aivan toinen) mutta sen saa joku muu suomentaa.

edit: taas paikkasin muutaman kirjoitusvirheeni.....
Viimeksi muokannut unski, Ma 06.02.2006 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

unski kirjoitti:w114/5:ssä systeemi on sitten aivan eri... (koelaudan rakenne on aivan toinen) mutta sen saa joku muu suomenta.
W114:ssä se on todella helppoa. Oleteaan kojelaudan sisältä (puiden takaa) 8 tai 10 mm mutterit auki, ja vedetään puista. Hansakalokeron kansi on erilainen, siinä otetaan kannen takakansi auki ja siitä se sitten lähteekin omalla painollaan (kaikki pikkuosat talteen ja takaisin oikeille paikoille!).

Eri asia tietysti on, että paljonko pitää purkaa kojelautaa, että muttereille pääsee. Itse kojelauta on alalaidoista (muistaakseni) ja lisäksi kolmella pultilla ylälaidasta (ikkunantiivisteen vierestä) kiinni.

Mutta siis, kyllä siinä hommaa on.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

w108/114 puuviilujen irrotus

Viesti Kirjoittaja Trae »

Huh huh,kuulostaa aika savotalta,mutta kyllähän sisustan ilme muuttuu kun puut on käsitelty.Onkohan kukaan hionu ja käsitelly niitä paikallaan? pikkutarkkaa puuhaa,mikähän mahtais olla lopputulos..
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13294
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Lakkaus hommia

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä topicissa on juttua yleensä puiden kunnostuksesta sekä lisäksi kuvia omasta autostani. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21326

Kas, tervetuloa foorumille :!:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: w108/114 puuviilujen irrotus

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Trae kirjoitti:Huh huh,kuulostaa aika savotalta,mutta kyllähän sisustan ilme muuttuu kun puut on käsitelty.Onkohan kukaan hionu ja käsitelly niitä paikallaan? pikkutarkkaa puuhaa,mikähän mahtais olla lopputulos..
No ei se niin iso homma ole, että kannattaisi puita alkaa paikallaan käsittelemään. Se ei taida onnistua ollenkaan.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Sen verran tuohon puun käsittelyyn, että parhaan tuloksen saa kun lakan kiillottaa lopuksi. näin tehdään esim. pianoitten ja muiden puusoittimien pinnan kanssa. tällöin saa kaikki pölyhitúset yms. häviämään ja pinnasta tulee peilikiiltävä. mm. soitinpusepät tekevät moisen työn, kunhan osat ovat lakattu ja hiottu mataksi ja suoriksi. Oman w111 Coupen mittariston puuosista tuli melkoisen mukavat kiillotuksen jäkeen. En ole vaan vielä ihan tyytyväinen, joten puran kaiken pois ja otan uusiksi.

edit: siis osat olivat tietysti lakattu ja kiillotettu purettuina, jo ensimmäisellä keralla, mikäli se jäi epäselväksi.
Viimeksi muokannut unski, Ti 07.02.2006 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No ei missään nimessä saa paikallaan hioa/lakata :? Vedät niihin tarpeeksi paksun lakan ja sitten teet siihen pulituurikäsittelyn muutamaan kertaan niin siitä tulee kova pinta ja kiiltävä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Saattaisi tuo puiden purku 114:sta onnistua kojelauta paikoillaankin. Riippuu tietysti puiden kiinnityspaikoista. Mittariston, kaiuttimen ritilän ja hanskalokeron irroittamalla selvinnee enemmän. Itse en ole puiden irroitusta koskaan kokeillut. Kyllä sen kojelaudankin saa irti, mutta ensimmäinen kerta on pahin... ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin