123 langin moottorinvaihto
123 langin moottorinvaihto
mita tarvii muuttaa et saa sopiin 300d 240 tilalle?
Kysymykseen en osaa vastata. Ei varmaan kovinkaan paljoa.
Mutta mutta. Onko langissasi peräntasonsäätö? Jos on, niin uudessa moottorissa pitäisi olla sille pumppu, ettei säätö jää pois käytöstä. (Ja jos joku tuntee pakottavaa tarvetta päästä eroon uudenkarheasta M110:stä, jossa on kyseinen pumppu, niin voin noutaa.
) Paremmin asiasta ymmärtävät varmaan selventävät lisää.
Mutta mutta. Onko langissasi peräntasonsäätö? Jos on, niin uudessa moottorissa pitäisi olla sille pumppu, ettei säätö jää pois käytöstä. (Ja jos joku tuntee pakottavaa tarvetta päästä eroon uudenkarheasta M110:stä, jossa on kyseinen pumppu, niin voin noutaa.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Saul kirjoitti:Kysymykseen en osaa vastata. Ei varmaan kovinkaan paljoa.
Mutta mutta. Onko langissasi peräntasonsäätö? Jos on, niin uudessa moottorissa pitäisi olla sille pumppu, ettei säätö jää pois käytöstä. (Ja jos joku tuntee pakottavaa tarvetta päästä eroon uudenkarheasta M110:stä, jossa on kyseinen pumppu, niin voin noutaa.) Paremmin asiasta ymmärtävät varmaan selventävät lisää.
joku sano et laatikkoo tarvis siirtää taaksepäin ja kartaania lyhentää onkohan tollaisissa huhuissa perää. ei oo peräntason säätöö.
..
Kyllä tuollaisilla huhuilla on perää.
Vaihtoon menee: pakoputken etuosa, vaihteiston poikkikannake, hehkurele, vesiletkuja ja kaasuvivusto. Moottorin kumityynyt kannattaa vaihtaa samalla jämäkämpiin ja ehkä etujousetkin, jos nokka putoaa liian alas isommalla moottorilla.
300D:ssä on öljynlauhdutin, joka on kiinni jäähdyttimen päädyssä, kaikissa jäähdyttimissä ei ole kiinnityskohtaa sille, mutta saa sen muutenkin sinne keulaan kiinni...
Kardaaniin täytyy vaihtaa (tai tehdä) lyhyempi etuosa, suosittelisin vaihtamaan koko akselin samalla (ei tule tasapaino ongelmia), muttei langiin taida sellaista helpolla löytää..
Vaihtoon menee: pakoputken etuosa, vaihteiston poikkikannake, hehkurele, vesiletkuja ja kaasuvivusto. Moottorin kumityynyt kannattaa vaihtaa samalla jämäkämpiin ja ehkä etujousetkin, jos nokka putoaa liian alas isommalla moottorilla.
300D:ssä on öljynlauhdutin, joka on kiinni jäähdyttimen päädyssä, kaikissa jäähdyttimissä ei ole kiinnityskohtaa sille, mutta saa sen muutenkin sinne keulaan kiinni...
Kardaaniin täytyy vaihtaa (tai tehdä) lyhyempi etuosa, suosittelisin vaihtamaan koko akselin samalla (ei tule tasapaino ongelmia), muttei langiin taida sellaista helpolla löytää..
w115,123,124,126,210 yms.
Joo vaihdelaatikko siirtyy pykälän taaksepäin, siellä on valmiit kiinnityspisteet sille, samoten kardaani vaihtuu 300D:n kardaaniin jossa on myös joku värinävaimennin vai mikä helkutti olikaan. Joku gurumpi voi tarkentaajoku sano et laatikkoo tarvis siirtää taaksepäin ja kartaania lyhentää onkohan tollaisissa huhuissa perää. ei oo peräntason säätöö.

190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Saul kirjoitti:Kysymykseen en osaa vastata. Ei varmaan kovinkaan paljoa.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: ..
sopiiko123 sedanista kaikki muu paitsi kardaani?
..
Kyllä.
Niin joo, öljynpainemittarille menevä letku on helpoin irrottaa mittariston puolelta, on yleensä juuttunut tosi lujaan suodattimenjalkaan... Ja vaihdekepin pohjasta laatikkoon menevät tangot täytyy vaihtaa myös..
Niin joo, öljynpainemittarille menevä letku on helpoin irrottaa mittariston puolelta, on yleensä juuttunut tosi lujaan suodattimenjalkaan... Ja vaihdekepin pohjasta laatikkoon menevät tangot täytyy vaihtaa myös..
w115,123,124,126,210 yms.
Re: ..
Olen melkoisen varma, että sopii. Itselläni on toteutettu tuo moottorinvaihto operaatio ja melkoisella varmuudella siihen on laitettu sedanin etupätkä. On tehty tuo vaihto ennenkuin lang siirtyi omistukseeni. Niinhän se sanoi, että oli käyttänyt sen irrallisen palan tasapainotuksessakin. Jos, et saa asiaa selville mistään niin saan kyllä kysäistyä tuosta asiasta tuon minun koneenvaihdon suorittaneelta.jarski kirjoitti:Kannattaa tutkia, ettei vaan sedanin etupätkä sopisi sittenkin..
Niin ja kaikissa langeissa on vakiona se peränsäätö... jos sitä ei ole menty ottamaan pois, mille en kyllä mitään järkevää syytä keksi. On nimittäin hyvä varuste langissa, kun ei ole isolla kuormalla perä maassa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Soitin tuossa äsken hänelle ja sain tietoa. Oli käyttänyt sen etupätkän koneistamossa lyhennyksessä ja samalla oli siellä tasapainotettu. Sanoi, että ei ollut paha homma tehdä siellä koneistamossa sitä. Eli se on tehty minulla siitä neloskoneen etupätkästä.rekisteriote kirjoitti:jos viittisit kysyä et sopisko se sedanin etupätkä niin ei tarvis ruveta pätkiin mitään. kyllä siinä se takapään säätökin on mutta jotain vikaa siinäkin.... katon sen kunhan saan auton sopiin talliin.ja kiitokset kaikille neuvoja antaneille lisääkin otetaan vastaan kiitollisena.
Kannattaa ehdottomasti laittaa se tasonsäätö kuntoon. On mahatav varuste toimiessaan. Itselläkin se kaipaa hieman remonttia. Pitää vaihtaa ne painevaraajat.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Tuollainen projekti tuli just tehtyä tuohon lava-autoon.
Alustahan on sama kuin Langissa, kun kyseessä on vanha ambulanssi.
Auto oli 240D manuaali 4v. Nyt sisässä tuo 300D turbo ja tomaatti.
Suurin ongelma oli siis tosiaan tuo kardaani, etupalaa piti automaattiin lyhentää 26,5cm. Pitkässä mallissahan tuo kardaani on 3 palassa.
Siihen ei käy sedanin tai farmarin kardaani kun se etupala on ns. naaras boorilla. Pitkässä siinä on ristikko ja uros boori.
Hintaa tuolle lyhennykselle tuli uuden ristikon ja keskittimen kanssa 190 Euroa. Aika tyyris mielestäni! Ei oikeen ollut vaihtoehtoja kun noita pitkiä ei juurikaan ole 300D automaatti yhdistelmällä ollut. Paljoa siis...
Tuon 240D:n omien vermeiden lisäksi tarttee siis tuon öljynlauhduttimen. Muutoin aika sama.
Jos kone on uudemmasta niin paisuntasäiliö ja syyläri on erilaiset, mutta jos ei laita automaattia niin saa vanhan syylärinkin toimimaan. Automaatissa tartte olla myös öljynlauhdutin, tosin Suomen keleillä ne putket voi vetää yhteen ja laittaa vanahanmallisen jäähdyttimen silti...
Jos uusi kone on uudenmallin hehkuilla ja vanha hitailla niin sitten on tiedossa hiukan sähkötöitä, mutta ei mitään ylitsepääsemättömiä.
Itse jouduin tekemään sähköjä jonkin verran uusiksi kun vanha kone oli vanhoilla hehkuilla ja automaatin piuhat tuo pienen lisämausteen hommaan!
Laatikon kiinnikeihin löytyy reijät pohjasta, kaikkiin versioihin. Ainoastaan tuo kiinnikelevy voi olla erilainen kun se kardaani tunneli kapenee taaksepäin ja 240D 4vaiht. tukilevy on aika leveä...
Niin ja jos paikalle jää manuaali niin vaihdevarret on sitten tietenkin lyhemmät...
Jos tulee muuta mieleen niin kysele!
Alustahan on sama kuin Langissa, kun kyseessä on vanha ambulanssi.
Auto oli 240D manuaali 4v. Nyt sisässä tuo 300D turbo ja tomaatti.
Suurin ongelma oli siis tosiaan tuo kardaani, etupalaa piti automaattiin lyhentää 26,5cm. Pitkässä mallissahan tuo kardaani on 3 palassa.
Siihen ei käy sedanin tai farmarin kardaani kun se etupala on ns. naaras boorilla. Pitkässä siinä on ristikko ja uros boori.
Hintaa tuolle lyhennykselle tuli uuden ristikon ja keskittimen kanssa 190 Euroa. Aika tyyris mielestäni! Ei oikeen ollut vaihtoehtoja kun noita pitkiä ei juurikaan ole 300D automaatti yhdistelmällä ollut. Paljoa siis...
Tuon 240D:n omien vermeiden lisäksi tarttee siis tuon öljynlauhduttimen. Muutoin aika sama.
Jos kone on uudemmasta niin paisuntasäiliö ja syyläri on erilaiset, mutta jos ei laita automaattia niin saa vanhan syylärinkin toimimaan. Automaatissa tartte olla myös öljynlauhdutin, tosin Suomen keleillä ne putket voi vetää yhteen ja laittaa vanahanmallisen jäähdyttimen silti...
Jos uusi kone on uudenmallin hehkuilla ja vanha hitailla niin sitten on tiedossa hiukan sähkötöitä, mutta ei mitään ylitsepääsemättömiä.
Itse jouduin tekemään sähköjä jonkin verran uusiksi kun vanha kone oli vanhoilla hehkuilla ja automaatin piuhat tuo pienen lisämausteen hommaan!
Laatikon kiinnikeihin löytyy reijät pohjasta, kaikkiin versioihin. Ainoastaan tuo kiinnikelevy voi olla erilainen kun se kardaani tunneli kapenee taaksepäin ja 240D 4vaiht. tukilevy on aika leveä...
Niin ja jos paikalle jää manuaali niin vaihdevarret on sitten tietenkin lyhemmät...
Jos tulee muuta mieleen niin kysele!
Kannattaa laittaa kardaaniin värinänvaimennin Om617:kan kanssa, muutoin resoo, eikä ole kivaa kun sitä ei siellä ole. Takakelkan kumit ja puslat myös vähentävät jyrinöitä kunnossa ollessaan.. Itse vaihdoin uudemman mallin Om615:sen tilalle vanhan mallisen Om617:kan. Eipä siinä kummempia. Vaihdevivustot oli aika kinkkisiä lyhennellä ja laitella, onneksi oli ylimääräisiä. Kaasuvivustoon joutunee myös tekemään muutoksia. Öljynpaineanturi lähtee yleensä hyvin irti mittaristolta.
Pientä "näkymätöntä" hommaa on kyllä aika mukavasti.
Kytkimen ilmaus kannattaa tehdä tippakannulla alakautta, koska sitä ei muuten saa ilmattua.
Kytkin on sulla varmaan menossa uusiksi, vai onko siinä 617:ssa hyväkuntoinen jo kiinni? Pumpun ajoituksen säätö jä ruuvauksen helpottaminen myöhemmässä vaiheessa, kannattaa laittaa sellaiset ruuvit pumpun takakanteen, että ne saa irti kun öljynsuodattimen jalka on paikoillaan. ..Itsellä jäi tekemättä ruuvien vaihto, ajoitus tuli säädettyä 23 asteeseen.
Tuo nopeusmittarivaijeronn poikkeaminen saattaa johtua mittarin jumittamisesta, tai sitten se on jotenkin oudossa asennossa, kai ole rasvannut uuden laittaessasi?
Pientä "näkymätöntä" hommaa on kyllä aika mukavasti.
Kytkimen ilmaus kannattaa tehdä tippakannulla alakautta, koska sitä ei muuten saa ilmattua.
Kytkin on sulla varmaan menossa uusiksi, vai onko siinä 617:ssa hyväkuntoinen jo kiinni? Pumpun ajoituksen säätö jä ruuvauksen helpottaminen myöhemmässä vaiheessa, kannattaa laittaa sellaiset ruuvit pumpun takakanteen, että ne saa irti kun öljynsuodattimen jalka on paikoillaan. ..Itsellä jäi tekemättä ruuvien vaihto, ajoitus tuli säädettyä 23 asteeseen.
Tuo nopeusmittarivaijeronn poikkeaminen saattaa johtua mittarin jumittamisesta, tai sitten se on jotenkin oudossa asennossa, kai ole rasvannut uuden laittaessasi?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/