Hehkun valo ei pala ym. kysymyksiä w124.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mikkomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 08.02.2006 20:25

Hehkun valo ei pala ym. kysymyksiä w124.

Viesti Kirjoittaja Mikkomies »

Ensimmäinen viesti foorumilla, antakaa anteeksi. :D

Ongelma 1: Eka kertaa hehkuttaessa hehkun merkkivalo ei pala, mutta hehkuttaa ilmeisesti. Sen jälkeen jos hehkuttelee toiseen kertaan niin valo palaakin.

Ongelma 2: Jos auto ei jostain kumman syystä lähde ensimmäisellä rykäisyllä käyntiin, avainta ei saa uudestaan käännettyä starttaus-asentoon, ennen kun ottaa avaimen pois ja panee takaisin.

Tuttu sanoi että tuo eka ongelmakin voi johtua virtalukon pohjasta, mitenkä se on yleensä mahdollista?

Samalla tässä kyselen, onko kaikissa 124 -malleissa sama ominaisuus että tuulilasi ei pakkasilla meinaa pysyä kirkkaana, vaan puhallin saa huutaa melkein täysillä?
w124 200d -86, 886tkm...
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Ongelma 2 vastaus: Kaksoiskäunnistyksen eston takia pitää kääntää virtalukko 0-asentoon ja sitten käy ja kukkuu (toivottavasti).

Sitten pyytäisin tarkennusta ongelma kohtaan 1: Eli miten mersusi lähtee yleensä käyntiin :arrow: lähteekö pakkasessa käyntiin ja millälailla?
veikkaan kuitenkin , että hehkun rele/jokin hehku sökönä!? tiedä häntä näkemättä.

Niin ja tuosta tuulilasista kyllä minulla tuulilasi pysyy auki 2-asennossa ja se toinen namiskuukkeli on yleensä 1 pykälän verran jaloille ns.tuulilsiasennosta.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

kyllä puhtaana pysyy!
Vito 134 cdi
w212
Mikkomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 08.02.2006 20:25

Viesti Kirjoittaja Mikkomies »

Nyt on pari kertaa tehnyt sitä että täytyy sahailla aika kauan ennen kun lähtee käyntiin. Eli hehkutulpat taitaa olla entiset kun uusi akkukin on. Hehkun rele kyllä naksuu.
w124 200d -86, 886tkm...
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kyllä mersun ikkuna huuruttomana pysyy helposti -10 pakkasella ja puhallin pienimmällä nopeudella yli puolet puhalluksesta jalkatilaan. Kylmemmillä keleillä ja kun on porukkaa autossa, kakkosnopeus käytössä.
Avatar
Vuke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Su 17.10.2004 22:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hehkun valo ei pala ym. kysymyksiä w124.

Viesti Kirjoittaja Vuke »

Mikkomies kirjoitti:Samalla tässä kyselen, onko kaikissa 124 -malleissa sama ominaisuus että tuulilasi ei pakkasilla meinaa pysyä kirkkaana, vaan puhallin saa huutaa melkein täysillä?
Ei ole ominaisuus.
Minulla on pysynyt kaikissa 124 malleissa lasit auki oli pakkasta miten paljon tahansa vaikka puhallin on 2 asennossa. Puhallin on kyllä kesät - talvet 2 asennossa
Viimeksi muokannut Vuke, Su 12.02.2006 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 240 D Limousine Lang -83
W124 300 TDT 5D Kombi -88
EX W126 280 S ( 3,8SE ) -84
EX W124 200 D -87
EX W123 200 D -84
EX W123 200 DT -84
EX W201 190 E Auom. -83
Maailmassa on vain kahdenlaisia autoja!!!!
Uusia Mersuja ja Käytettyjä Mersuja
jth
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 26.09.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja jth »

meillä samaa vikaa puhaltimen kanssa,tuulilasi pysyy kyl melko hyvin auki kakkosellakin mut takasivuikkunat pysyy tiukasti huurteesssa pienelläkin pakkasella.Taitaa johtua paksuista b-pilareista?? muutenkin tuntuu et puhaltimes ääni vaan kovenee kun kääntää isommalle ja puhallus on ku lehmän henkäys.En oo kyl tarkistanu onko siel kojelaudan takana putket paikoillaan,jostain täältä forumilta muistan lukeneeni näistä putkista.Muutenkin tuntuis et 124 on kylmempi kuin edellinen 123.
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Viesti Kirjoittaja Rod »

Minulla on myös tuo ongelma 1.

Lähtee käyntiin kyllä normaalisti.
Vika tuli mittariongelman kanssa painiessa, oli kaikennäköistä maadoitusvikaa...
Voi olla että joku hehkutulppa kärsi siitä että räpsin virtaa päälle ja pois kokeillessani mittarin liittimen eri asentoja ( nasta oli poikki ).
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kyllä lasin pitäisi pysyä helposti auki. Tarkista tuulilasin edestä ilmanottokaukalo, että vedenpoistoreiät ovat auki . Yhteensä 4 putkea: yksi molemmissa reunoissa ja kaksi keskellä.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Mikkomies kirjoitti:Nyt on pari kertaa tehnyt sitä että täytyy sahailla aika kauan ennen kun lähtee käyntiin. Eli hehkutulpat taitaa olla entiset kun uusi akkukin on. Hehkun rele kyllä naksuu.
Nuo Mersun 123/124 hehkut on helppo mitata,hehkureleestä liitin irti siitä pitäisi maata vasten mitaten löytyä jotain noin (ei muisti niin tarkka) 1 ohmin luokkaa oleva vastus jos tulppa on kunnossa,joka tulpalle on oma nasta,eli yhtä monta kuin mäntiäkin on voimalaitteessa.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Mikkomies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 08.02.2006 20:25

Viesti Kirjoittaja Mikkomies »

Juu eli kaksi hehkua oli vaan pimeenä ja hehkun valokin toimii nyt aina. Lasin huurtumista esiintyy vaan kovilla pakkasilla, nyt ei ole ollut sitäkään ongelmaa. :) Pitää viikonlopun aikana fiksailla vähän tuota autoa, niin samalla kattoo ne vedenpoistoreiät.
w124 200d -86, 886tkm...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mikkomies kirjoitti:niin samalla kattoo ne vedenpoistoreiät.
Huurtuminen voi johtua myös huonosta Ilman kierrosta. Pakkasilla ei luulisi olevan veden kanssa suuria ongelmia, varsinkin jos autoa säilytetään ulkona.
(Ja eihän sisäkierto ole päällä)
Takapuskurin sivuilla (alla) on ilmaläpät.Onko kura/massa liimannut ne umpeen?
Tarkistappa samalla
autodidakti
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Vielä tuosta hehkuvalosta, eipä pala mullakaan joka kerta kun hehkuttaa,(siltä ainakin näyttää) mutta palaapa kuitenkin, kevätaurinko kun tietyssä kulmassa helottelee niin eipä näy hehkuvaloa ennen kuin laittaa käden varjostamaan valon seutua
Avatar
Juanes83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 04.01.2006 23:30
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja Juanes83 »

Mulla oli identtinen ongelma mutta oli pari hehkua palanut. Nyt hehkuttaa ja käynnistyy nätisti
300TDI W124 89'
C180 (2,0) W203 01' Avantgarde
C250 CDI 4MATIC 2011
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ne takakontin ilmaläpät aiheuttaa varmasti huurtumista, jos ovat jumiutuneet niinkuin Felmit mainitsi.
Kokeilin itse joskus sitä sisäilman kiertonappia ja lämpimälläkin kelillä veti läsit huuruun jos oli kostea ilma.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
miksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.04.2003 12:51
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja miksu »

[quote="kuitsi"]Vielä tuosta hehkuvalosta, eipä pala mullakaan joka kerta kun hehkuttaa,(siltä ainakin näyttää) mutta palaapa kuitenkin, kevätaurinko kun tietyssä kulmassa helottelee niin eipä näy hehkuvaloa ennen kuin laittaa käden varjostamaan valon seutua[/quote

Mystinen hehkuvika mullakin. Eka hehkuvalo lakkas palamasta. No foorumin ohjeilla mittasin vastukset ja ykkönen pimeänä. Vaihdoin viallisen hehkun, eikä toimi vieläkään.

Mittari näyttää että kaikki kunnossa, hehkuvalo ei vaan pala. Rele antaa kyllä virtaa ja naksuu. Vielä sellanen juttu, että kun johto on irti releestä, niin hehkuvalo kyllä palaa, mutta kun laittaa kiinni niin ei pala. Eikä kyllä käynnistykkään, ilman roikkaa.

Mikähän tota vielä vaivaa, voisko tuo rele olla sökönä? Ei viittis turhaan ostaa, on sen verran kallis.
Mikä neuvoksi?
-W124 200D, aut., vm. 1986-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onkohan ne hehkut ihan varmasti mitattu oikein. Jos hehkun ohmi on noin 0,8 ohmia ja mittarin johtojen resistanssi saman verran niin hyvin äkkiä tulee mittausvirhe kun kosketus mittajohdoissa on huono. Pitää myös huomioida, että hehku voi palaa keskeltä oikosulkuun ( o,4 ohmia ) ja silloin ei huonolla yleismittarilla saa selvää eroa hehkujen välille. :oops:
Hehkuista sitä vikaa hakisin.
Miksu kirjoitti:
Vielä sellanen juttu, että kun johto on irti releestä, niin hehkuvalo kyllä palaa, mutta kun laittaa kiinni niin ei pala.
Eiköhän tämä kerro jo sen missä vika on ( hehkuissa ).
Tässä vielä linkki kytkentäkuviin.
http://www.onpatilanne.com/docs/
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Ikkunan huurtumiseen sen verran että oot varmaan kokeillu että ikkunalle tulee ilmaa sillä ne ilmaputket lähtee usein pois paikaltaan sieltä moottorin päästä tai sitten siellä on vaijeri poikki tai löysällä ja läpät on kiinni.
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Mystinen hehkuvika mullakin. Eka hehkuvalo lakkas palamasta. No foorumin ohjeilla mittasin vastukset ja ykkönen pimeänä. Vaihdoin viallisen hehkun, eikä toimi vieläkään.

Mittari näyttää että kaikki kunnossa, hehkuvalo ei vaan pala. Rele antaa kyllä virtaa ja naksuu. Vielä sellanen juttu, että kun johto on irti releestä, niin hehkuvalo kyllä palaa, mutta kun laittaa kiinni niin ei pala. Eikä kyllä käynnistykkään, ilman roikkaa.

Mikähän tota vielä vaivaa, voisko tuo rele olla sökönä? Ei viittis turhaan ostaa, on sen verran kallis.
Mikä neuvoksi?

Mulla oli joskus 200 Deessä sama vika ja hain sitä useita tunteja mutta vika löytyi mittariston takaa jossa menee sähkö lampuille eli sieltä oli maajohto palanut poikki ja se koko "piirikortti" oli sen näkönen et ei kannat koskee. Tein oman maajohdon suoraan rungosta mittariin sellaiseen kohtaan josta se on yhteydessä mittarille tulevaan maahan. Johtoa vaan sen verran että se riittää kun ottaa mittarin pois. Tuli valostakin puolet kirkkaampi.
Avatar
Petkutus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 13.02.2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Petkutus »

Tuosta hehkuviasta. Meillä teki 300D samaa että hehkunvalo paloi miten sattuu ja mittari näytti että kaikki hehkut kunnossa. Ja mittasin monta kertaa kylmänä ja kuumana.
No sitte otin H4 polttimon, siihen akusta virtaa ja maadotin hehkujen kautta siitä releen pistokkeesta. Löytyi heti viallinen hehku. Vaikka yleensä kyllä löytyy mittarillakin. Siitä lähtien olen etsinyt rikkinäisiä hehkuja niitä kuormittamalla sillä H4:sella.
Sprinter 313 cdi w906
ex ML 400 cdi
ex Sprinter 316
ex E 290 tdi ex
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Tuulilasi huurtuu, jos lämmityslaitteen vesi pääse tihhuttelemaan lämmityskennostosta. Tämä vika on ollut mulla 123:ssa. Vieno glygolin haju tuntui sisällä.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Petkutus kirjoitti:
Tuosta hehkuviasta. Meillä teki 300D samaa että hehkunvalo paloi miten sattuu ja mittari näytti että kaikki hehkut kunnossa. Ja mittasin monta kertaa kylmänä ja kuumana.
No sitte otin H4 polttimon, siihen akusta virtaa ja maadotin hehkujen kautta siitä releen pistokkeesta. Löytyi heti viallinen hehku. Vaikka yleensä kyllä löytyy mittarillakin. Siitä lähtien olen etsinyt rikkinäisiä hehkuja niitä kuormittamalla sillä H4:sella.

Fiksusti toimittu. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1774
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

mieki olen käyttäny normi sähkökynää hehkuja tarkistaessa, aina on viallinen hehku löytynyt :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
miksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.04.2003 12:51
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja miksu »

mjo33400 kirjoitti:Onkohan ne hehkut ihan varmasti mitattu oikein. Jos hehkun ohmi on noin 0,8 ohmia ja mittarin johtojen resistanssi saman verran niin hyvin äkkiä tulee mittausvirhe kun kosketus mittajohdoissa on huono. Pitää myös huomioida, että hehku voi palaa keskeltä oikosulkuun ( o,4 ohmia ) ja silloin ei huonolla yleismittarilla saa selvää eroa hehkujen välille. :oops:
Hehkuista sitä vikaa hakisin.
Miksu kirjoitti:
Vielä sellanen juttu, että kun johto on irti releestä, niin hehkuvalo kyllä palaa, mutta kun laittaa kiinni niin ei pala.
Eiköhän tämä kerro jo sen missä vika on ( hehkuissa ).
Tässä vielä linkki kytkentäkuviin.
http://www.onpatilanne.com/docs/
Vielä ongelmasta. Voiskohan vika olla uudessa mahdollisesti vääränlaisessa hehkutulpassa, mittarilla näyttää eri arvoja kuin muille. uusi hehku on mallia beru 0 100 226 229. Vanhassa hehkussa oli merkintä 11,5 v ja tässä uudessa 11 v.
-W124 200D, aut., vm. 1986-
miksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 11.04.2003 12:51
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja miksu »

miksu kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Onkohan ne hehkut ihan varmasti mitattu oikein. Jos hehkun ohmi on noin 0,8 ohmia ja mittarin johtojen resistanssi saman verran niin hyvin äkkiä tulee mittausvirhe kun kosketus mittajohdoissa on huono. Pitää myös huomioida, että hehku voi palaa keskeltä oikosulkuun ( o,4 ohmia ) ja silloin ei huonolla yleismittarilla saa selvää eroa hehkujen välille. :oops:
Hehkuista sitä vikaa hakisin.
Miksu kirjoitti:
Vielä sellanen juttu, että kun johto on irti releestä, niin hehkuvalo kyllä palaa, mutta kun laittaa kiinni niin ei pala.
Eiköhän tämä kerro jo sen missä vika on ( hehkuissa ).
Tässä vielä linkki kytkentäkuviin.
http://www.onpatilanne.com/docs/
Vielä ongelmasta. Voiskohan vika olla uudessa mahdollisesti vääränlaisessa hehkutulpassa, mittarilla näyttää eri arvoja kuin muille. uusi hehku on mallia beru 0 100 226 229. Vanhassa hehkussa oli merkintä 11,5 v ja tässä uudessa 11 v.
Niin, oliskohan tietäjiä paikalla, alkaa mennä hermot tuon hehkun kanssa
-W124 200D, aut., vm. 1986-
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sory Miksu, en heti huomannut. Minusta nimenomaan tuo hehku aiheuttaa ongelman kun kytkentäkuvan valvontapiiri seuraa hehkun jännitettä ja kyseisen hehkun virrankulutus on erinlainen kuin vanhoissa, joten valvontapisteessä on eri jännite hehkutushetkellä. Osta samanlainen hehku niin ongelma häviää.
Valvontapiste seuraa hehku jännitettä ja jos hehku on rikki niin valvontapisteen jännite eroaa muista valvontapisteistä. Osasinkohan selittää ymmärrettävästi. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin