Arvontakeskus eli Viton monitoimikytkin(viiksi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Arvontakeskus eli Viton monitoimikytkin(viiksi)

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Aamun lumisateessa olisi olleet sumuvalot tarpeen, mutta ihan joka yrityksellä ne ei toimineet... :shock: . Vilkun kun laittoi päälle niin toimi, mutta vilkun palauttaessa sammui taas. Lopulta noin 60 kilometrin ajon jälkeen alkoi toimia "lähes kunnolla".

Minkämoinen se koko kytkinhässäkkä oikeen on rakenteeltaan, eli onko sekä valo- että pyyhinkatkaisijat yhtä pakettia, vai onko ne erikseen?

JOku toimivampi ratkaisu siihen valokytkimeen on tehtävä, ei tuollasen kanssa elä pirukaan :evil: .

Ei kellää sattusi olemaan viallista valoviikseä edullisesti myynnissä niin vois ruveta korjaamaan manuelon kytkentöjä mikäli ehtii... (on se törkeetä, että työ häiritsee autonkorjuuta... :lol: )
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikä tyyppi on kyseessä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Olisi joutilas viiksi (W126-versio ja vastaavaa värkkiä käyttävät MB-mallit). Kepakko on muuten ehjä, mutta pyyhkimien vikkelämpi nopeus on kadoksissa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Mikä tyyppi on kyseessä?
Hm. Ainakin Vitosta kyseinen kaveri on useasti kysellyt...??
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Jos sattuis olee W124, niin viiksi löytyy: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=33117
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kannattaa tarkistaa sumuvalojen maadoitukset. Nythän voi olla niin että sumuvalo ei saa maadoitettua itseään kuin vain ainoastaan vilkun kautta silloin kun sitä käytetään.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Jos Vitosta kyse niin, se viiksisysteemi kulunut ja ei anna virtaa sumarieden katkasijalle, uus hässäkkä 90e Motonetista siinä vaihtuu koko systeemi, mutta menetetään takalasin pyyhin toiminto. Jos ei uutta osta niin, sumarit saa toimiin kun katkasijalle saa virtaa jostain.

Toi Motonetin viiksi vaikuttaa jotenkin Intiassa kasatulta purkuosalta, tiedä sitten.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

joo, Vitohan se kyseessä on :oops:

Tarkoituksena olisi selvittää miten ne sumuvalojen ohjaukset on toteutettu tuolla viiksessä ja miten vaihtotoiminnon kaukovalojen ja sumuvalojen välillä saisi toteutettua paremmin.

Ei kai ne käyttösähköt kulje tuon viiksen kautta...? :?:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vanttom kirjoitti:joo, Vitohan se kyseessä on :oops:

Tarkoituksena olisi selvittää miten ne sumuvalojen ohjaukset on toteutettu tuolla viiksessä ja miten vaihtotoiminnon kaukovalojen ja sumuvalojen välillä saisi toteutettua paremmin.

Ei kai ne käyttösähköt kulje tuon viiksen kautta...? :?:

- juu-u
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Meneekös semmonen katsastuksesta läpi jos sumuvalot palavat kaukovalojen kanssa yhtäaikaa...silloinhan se ei ole ongelma järjestää sumuille sähköä.

heh, näiden tarinoiden innoittama syntyy aina aika hauskoja patenttiautoja, joista löytyy mitä merkillisempiä johtovetoja :lol: tuo vito vain on muutenkin niin herkkä, eli ollaan varovaisia siellä johtotehtävissä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:Meneekös semmonen katsastuksesta läpi jos sumuvalot palavat kaukovalojen kanssa yhtäaikaa...
Palaahan ne monessa MB:ssa, vanhemmissa harvemmin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Eihän ne sumut saisi palaa kuin lähivalojen kanssa... :?:

Taitaa vaan pahin ongelma olla yhtäaikaisessa "kaukovalojen" ja sumuvalojen palamisessa se, että ne on samassa polttimossa, ja polttimo kuumiaa liikaa. Ja paluuvirta kulkee yhtä onnetonta karvaa pitkin...

Minähän en tee mitään virityksiä, minä teen parannuksia.

Helppo hommahan tuo vaihtokytkimen tekeminen releillä on, tekipä sen sitten ohjaukseen tai käyttövirtaan. Tarttis vaan nähdä sinne viiksen sisään, että voiko siellä olevaa vaihtokytkentää hyödyntää.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vanttom kirjoitti:Eihän ne sumut saisi palaa kuin lähivalojen kanssa... :?:
Öhm. Tästä on puhuttu joskus aiemminkin ja todettu, että säädökset muuttuivat joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla.
Omassa W123:ssa ei pala sumarit ja pitkät samaan aikaan, vastaavasti taas tuttavan -86 200D:ssa kyllä palaa, samoin omissa 80-luvun lopun autoissa näin on ollut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Minähän en tee mitään virityksiä, minä teen parannuksia.
Kun ostetaan auto niin ostetaan mercedes ja kun tehdään kunnolla niin laitetaan sinne optoerottimet viikseen ja ohjataan polttimoita suoraan tehofeteillä, eli akulta tulee yksi ranteen paksuinen kaapeli, joka kiertää kaikki umpiot ja siellä FET kytkee valoja päälle ja pois tietokoneen ohjaamana :shock:

Oli muuten hyvä huomio tuo, ettei kannata polttaa molempia valoja yhtä aikaa, mutta eikös se ole H4 polttimo, jossa on pitkät ja kaukovalo, eli polttimo kestää kyllä kummankin yhtä aikaa päällä olon, mutta se H1 lähivalo vielä siellä umpion sisällä...nooh mulla ainakin on kosteusongelmia umpiossa, eli kuumaa siellä kaivataankin :roll:

mutta joo pistäppäs kuvia viiksestä ja sen sisällöstä mikäli semmoisen menet purkamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
thefrog
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 07.04.2005 08:17
Paikkakunta: K-S

Viesti Kirjoittaja thefrog »

Olisko kellään tuota Viton sumuvalojen kytkentäkaaviota, niin olis helpompi etsiä syytä sumareiden toimimattomuudelle?
Vastaa Viestiin