Tänään katselin kaverin 740 turbodiesel Volvon konehuoneeseen ja tuli mieleen, ettei välttämättä olisi mahdoton urakka laittaa myös ahdin omaan 123 300 dieseliin.
Lähinnä sellainen ajatuskulku tulisi mieleen, että tyytyisi alhaiseen ahtopaineeseen ja valitsisi tarkoituksella jonkun ahtimen, joka toimii hyvin vaikka tuollaisessa Volvossa tai 2,5 litraisessa Pajerossa. Siis ideana, että ahdin tulisi jo mahdollisimman alhaisilla kierroksilla mukaan. Näin kai tapahtuisi jos se tarkoitettu pienempitilavuuksiseen koneeseen.
Ahtopaineen voisi säätää maltilliseksi. Jotenkin siihen tapaa, että jos tällä hetkellä on huipputeho 88 hevosvoimaa, niin kasvattaisi sen esim. sataan hevosvoimaan, mutta ei hakisi yhtä korkeita teholukemia kuin alkuperäisessä turbokoneessa, jossa kai aika paljon rakenteellisia eroja.
---------
Joitain mutkia olisi kuitenkin matkassa:
Miten kannattaa ottaa moottorista öljy ahtimelle?
Kuinka syöttöä saa lisää?
Mahdollisesti pakoputki olisi syytä tehdä paksummasta putkesta. Ainakin tuossa Volvossa se oli paksumpi kuin turbottoman Mersun vakioputki. Putken voi hitsata itse kun ottaa nykyisen putken vierelle malliksi, niin ei pitäisi olla ylivoimaisen hankalaa.
Imu- ja pakosarjat voisi saada jostain hajonneesta Mersun turbokoneesta.
Onko kukaan tehnyt tämänlaista? Minkälaisia kokemuksia?
Maltillinen kälkiasennusturbo 123 300 dieseliin?
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Itse vaihtaisin koko koneen "oikeaan" turbomottiin vanhan koneen kiusaamisen sijaan. Onhan noita vapaastihengittäviä kolmesatasia turbotettu, mutta en sitten tiedä miten ovat kestäneet. Rakenteellisesti alkuperäinen turbokone tosiaan eroaa täysin vapaastihengittävästä.
Ja syöttöä saa lisää kiristämällä sitä pumpun ylivirtausventtiiliä.
Ja syöttöä saa lisää kiristämällä sitä pumpun ylivirtausventtiiliä.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
jälkiasennusturbo
Olisin sellaisen ostanutkin kun vaihdoin Mersuun koneen. Ei vaan ollut ainoatakaan alkuperäistä turbodieseliä tarjolla, että olisin voinut kohtuurahalla ostaa koko auton osiksi.
Sitävastoin löytyi yllättävän hyväkuntoinen ambulanssimersu, jossa oli vapaastihengittävä 300:nen.
Ei tule mieleen minkä takia vapaastihengittävä kone ei kestäisi kevyttä ahtamista jos sitä kerta kestää muutkin koneet. Mikään ahtamisasiantuntija en tosin ole, joten voin olla väärässäkin.
Äkkisältään ajatellen n. 100 hevosvoimaa kolmelitraisesta koneesta tuntuisi aika maltilliselta?
Jos lähtee vaihtamaan hyvää konetta kokonaan muuhun, tulee mieleen, että mieluummin laittaisi jonkun uudempaa teknologiaa edustavan ja kasvattaisi kenties sylinteritilavuutta. Näin siitäkin syystä kun alkuperäistä ahdettua HYVÄKUNTOISTA vanhaa 300 D konetta ei taida saada millään pikkubudjetilla.
------------
Oikeastaan nyt olisi kiinnostava saada kokemuksia miten alunperin vapaastihengittävä 123 300:nen on kestänyt jälkiasennusturbon kanssa?
Sitävastoin löytyi yllättävän hyväkuntoinen ambulanssimersu, jossa oli vapaastihengittävä 300:nen.
Ei tule mieleen minkä takia vapaastihengittävä kone ei kestäisi kevyttä ahtamista jos sitä kerta kestää muutkin koneet. Mikään ahtamisasiantuntija en tosin ole, joten voin olla väärässäkin.
Äkkisältään ajatellen n. 100 hevosvoimaa kolmelitraisesta koneesta tuntuisi aika maltilliselta?

Jos lähtee vaihtamaan hyvää konetta kokonaan muuhun, tulee mieleen, että mieluummin laittaisi jonkun uudempaa teknologiaa edustavan ja kasvattaisi kenties sylinteritilavuutta. Näin siitäkin syystä kun alkuperäistä ahdettua HYVÄKUNTOISTA vanhaa 300 D konetta ei taida saada millään pikkubudjetilla.
------------
Oikeastaan nyt olisi kiinnostava saada kokemuksia miten alunperin vapaastihengittävä 123 300:nen on kestänyt jälkiasennusturbon kanssa?