Kysymys kuuluu: Mitä asioita kannattaa tarkistaa janoisen CDI:n kuriin saamiseksi? Ensinnä vaihtoon menevät öljyt, suodatin, pö-suodin, ilmanputsarin suodin. Autolla ajettu 77tkm - ja niistä ensimmäiset 72tkm ilmeisesti _varsin_ varovaisesti.
CDI:n kulutus
CDI:n kulutus
Oma 170 cdi kuluttaa litran-pari enemmän kuin mitä voisi odottaa. Kiiselautot kun ovat allekirjoittaneelle tuiki vieraita, niin millä keinoin kannattaisi lähteä senttiä venyttämään? Paras vastaus olisi tietysti kaasupolkimen asennon tarkistaminen, mutta stahanovilaisittain tiedän että helppo tie ei tuo tyydytystä.
Kysymys kuuluu: Mitä asioita kannattaa tarkistaa janoisen CDI:n kuriin saamiseksi? Ensinnä vaihtoon menevät öljyt, suodatin, pö-suodin, ilmanputsarin suodin. Autolla ajettu 77tkm - ja niistä ensimmäiset 72tkm ilmeisesti _varsin_ varovaisesti.
Kysymys kuuluu: Mitä asioita kannattaa tarkistaa janoisen CDI:n kuriin saamiseksi? Ensinnä vaihtoon menevät öljyt, suodatin, pö-suodin, ilmanputsarin suodin. Autolla ajettu 77tkm - ja niistä ensimmäiset 72tkm ilmeisesti _varsin_ varovaisesti.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
No paljonko se sitten kuluttaa? Ja millaista ajoa sulla tulee? Itsellä -99 A 170 CDI, ja kyllä sen saa kuluttamaan helposti 5-6 litraa / 100 km jos ajelee 120-130 km/h motaria ja käynnistelee talvipakkasista ja polttoainelämppäriä käyttelee. Kesällä pitäis A 170 CDI:n mennä varovaisessa ajossa 4 litraan... Mulla on kulutuslukemat vaihdellu siinä 3,6 - 6 litraa / 100 km.
En halunnut kääntää tätä täysin MB A-keskusteluksi, joten siksi kysyin yleisesti että mitkä asiat voi diesel-autossa lisätä kulutusta. Mulla marsu vei 6,5 l/100 ja ylikin. Ajo oli pääasiassa moottoritienopeuksia + kylmäkäynnistyksiä ilman lisälämmitintä. Kulutusta lisääväksi tekijäksi saattaisi voida lisätä myös meikäläisen "opiskelun", eli totuttautumisen ESP:n käyttäytymiseen = toisinaan melko reikäpäistä menoa 
Nyt on filsut vaihdettu ja jään seuraamaan mihin kulutus tippuu. Filtterit olivat melko tukossa, joten nyt on ainakin yksi muuttuja pois.
Nyt on filsut vaihdettu ja jään seuraamaan mihin kulutus tippuu. Filtterit olivat melko tukossa, joten nyt on ainakin yksi muuttuja pois.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Huollot on tehty, öljyt ja filtterit vaihdettu ja jarrut herkistetty.
Nyt näin:
tankkaus täyteen, 300 km moottoritietä nopeudella n. 110 km/h, satakunta kilometriä tavanomaista maantieajoa, ei lainkaan ruuhka-ajoa, ei kuormaa ja yksi -15 oC kylmäkäynnistys ilman lisälämmitystä. Kelit välillä -7 - -15, ajotapa varsin rauhallinen
--> 6 l/100
Sinänsä tuo ei konkurssiin aja, mutta jos autossa on jotain pielessä niin toki haluaisin auton kuntoon.
Voisiko tuo johtua imupuolen tukkeutumisesta (egr:n + aikaisemman omistajan säästeliään ajotavan seurauksena)? Paljastaisiko päästömittaus jotain? Voisikohan tuossa olla jokin lastu?
Nyt näin:
tankkaus täyteen, 300 km moottoritietä nopeudella n. 110 km/h, satakunta kilometriä tavanomaista maantieajoa, ei lainkaan ruuhka-ajoa, ei kuormaa ja yksi -15 oC kylmäkäynnistys ilman lisälämmitystä. Kelit välillä -7 - -15, ajotapa varsin rauhallinen
--> 6 l/100
Sinänsä tuo ei konkurssiin aja, mutta jos autossa on jotain pielessä niin toki haluaisin auton kuntoon.
Voisiko tuo johtua imupuolen tukkeutumisesta (egr:n + aikaisemman omistajan säästeliään ajotavan seurauksena)? Paljastaisiko päästömittaus jotain? Voisikohan tuossa olla jokin lastu?
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-
hirvikuja2
- Sisäänajossa

- Viestit: 17
- Liittynyt: To 17.06.2004 15:04
Hei!AvanT kirjoitti:En halunnut kääntää tätä täysin MB A-keskusteluksi, joten siksi kysyin yleisesti että mitkä asiat voi diesel-autossa lisätä kulutusta. Mulla marsu vei 6,5 l/100 ja ylikin. Ajo oli pääasiassa moottoritienopeuksia + kylmäkäynnistyksiä ilman lisälämmitintä. Kulutusta lisääväksi tekijäksi saattaisi voida lisätä myös meikäläisen "opiskelun", eli totuttautumisen ESP:n käyttäytymiseen = toisinaan melko reikäpäistä menoa
Nyt on filsut vaihdettu ja jään seuraamaan mihin kulutus tippuu. Filtterit olivat melko tukossa, joten nyt on ainakin yksi muuttuja pois.
Jos nuo muuttamasi seikat eivät auta ja koet kulutuksen yhä suureksi ja olet ostanut auton käytettynä, niin vilkaise sinne älyboxin sisään, että onko aikaisempi omistaja laittanut sinne johtojenväliin viriboxin. Sellainen nimittäin nostaa kulutusta (toisin kuin SW lastutus). Sen kyllä luulisi huomaavan ajossakin, eli todennäköisemmin kulutus ei johdu siitä.
Noista bokseista ei kokemusta mutta nyt ollut matka-ajoa 130km sivu (motaria 20km,muuten 80 rajoitukset,näitä hieman soveltaen...) ja hieman muutakin ajoa 320CDI:llä johon ohjelma vaihdettu vuodenvaihteessa. Kulutus kahdella edellisellä tankillisella 6.7l/100km.hirvikuja2 kirjoitti:AvanT kirjoitti: Hei!
Jos nuo muuttamasi seikat eivät auta ja koet kulutuksen yhä suureksi ja olet ostanut auton käytettynä, niin vilkaise sinne älyboxin sisään, että onko aikaisempi omistaja laittanut sinne johtojenväliin viriboxin. Sellainen nimittäin nostaa kulutusta (toisin kuin SW lastutus). Sen kyllä luulisi huomaavan ajossakin, eli todennäköisemmin kulutus ei johdu siitä.
Ennen ohjelmointia samassa ajossa melkein 8l/100km,joskus ylikin.
Eli kunhan vian löydät,sitten uusi ohjelma ja siitä se uusi kevät koittaa,uudistuneella autolla
Jaahas - auringonpilkut on sitten kadonneet...
Viime viikolla auto kulutti tankillisella (vajaa 2 kertaa tre-hki-tre) keskimäärin 6,5 l/100. Ei juuri kaupunkiajoa. Kelit pari astetta kylmemmät kuin nyt.
Tänään tankkasin taas täyteen. Viikolla ajoin kaksi kertaa tre-hki-tre + paaljon kaupunkiajoa (reikä päässä, kuten tavallista). Keskikulutukseksi tuli 5,2l/100 Tämä oli ensimmäinen kerta tammikuun jälkeen ajetun 10 +tkm aikana kun kutonen alittui.
W....T....F.... Ei tajua tätä.
Viime viikolla auto kulutti tankillisella (vajaa 2 kertaa tre-hki-tre) keskimäärin 6,5 l/100. Ei juuri kaupunkiajoa. Kelit pari astetta kylmemmät kuin nyt.
Tänään tankkasin taas täyteen. Viikolla ajoin kaksi kertaa tre-hki-tre + paaljon kaupunkiajoa (reikä päässä, kuten tavallista). Keskikulutukseksi tuli 5,2l/100 Tämä oli ensimmäinen kerta tammikuun jälkeen ajetun 10 +tkm aikana kun kutonen alittui.
W....T....F.... Ei tajua tätä.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Täh, onko tuo 3,6 nyt hetkellinenkulutus vai rehellinen tankkauksella mitattu keskikulutus??masaf1 kirjoitti:No paljonko se sitten kuluttaa? Ja millaista ajoa sulla tulee? Itsellä -99 A 170 CDI, ja kyllä sen saa kuluttamaan helposti 5-6 litraa / 100 km jos ajelee 120-130 km/h motaria ja käynnistelee talvipakkasista ja polttoainelämppäriä käyttelee. Kesällä pitäis A 170 CDI:n mennä varovaisessa ajossa 4 litraan... Mulla on kulutuslukemat vaihdellu siinä 3,6 - 6 litraa / 100 km.
Rehellinen tankkauksella mitattu keskikulutus (ei mulla ajotietokonetta edes ole) tietysti. Ajona niin maan perkeleen rauhallista maantieajoa nopeudella ~80 km/h, trippimittarin mukaan tuolla tankillisella ajoin 1450 kilometriä (josta ei siis yhtään kaupunkiajoa). Oikein yrittämällä yritetty siis kuluttaa vähän ja testata mihin lukemiin pääsee. Alle neljän pääsee kesällä helpostikin, kun ajaa rauhallisesti ja tapahtuu siis luonnollisesti maantiellä. Alhaisimmat kulutukset Bridgestonen Turanza ER300-renkailla koko 195/50/15 (eli vakio), polttoaine tankataan joko Nesteeltä, Teboililta tai Jetiltä. Tosin kulutusseurannassa tankkaan aina muutaman kerran samalta asemalta peräkkäin, ettei tule vääristymiä sen takia, kun esim. Jetillä ei saa tankkia täyteen kirveelläkään, koska vaahtoaa niin paljon. Michelinit muuten kulutti muutaman desin enemmän, tosin niitä mulla ei ikinä ihan uusina satseina ollut. Ja renkaista en ikinä tingi, aina alla vähintäänkin hyvässä kunnossa olevat merkkirenkaat.
Näin niinku talven väliaikatietona kerrottakoot, että edellisellä tankillisella kulutus oli 4,8 litraa / 100 km. Renkaina Hakkapeliitta 2:t, kokoa 195/55/15. Työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100 km päivässä, aamulla nopeudella 100 km/h ja iltapäivällä palatessa 120 km/h, muutama kilometri matkan loppupäässä kaupunkipyöritystä. Lämpimänä tolpasta aina, siis talvella. Lisälämmitintä aina käytettäessä kylmillä keleillä kulutus nousee tuommoisella ajolla vajaalla litralla, mutta ikinä en oo saanu tommosia Avantin lukemia, joten joko mulla on helvetin hyvä yksilö, tai sitten Avantilla on jotain vikaa. Tehdaskin lupaa maantieajossa A170CDI:n menevän 4,2:een.
Ajotapana mulla on noin yleensäkin tämmönen, että sillon kun kiihdytetään, niin kiihdytetään suht reilusti. Hidastamiset tapahtuu tietysti moottorijarrutuksella ja alamäissä höllätään kaasua, sekä liikennettä ennakoidaan tarkasti, ettei tarvis yleensäkkään jarrutella. Ja vaihteita käytetään näin:
20 km/h -> kakkonen silmään
40 km/h -> kolmonen silmään
60 km/h -> nelonen silmään
80 km/h -> vitonen silmään, tai sitten vitonen silmään suoraan kun on kolmosella kiihdyttänyt 80 km/h:hon, riippuu kuinka kiire on. Ja moottorijarruttaessa just samalla tavalla, mutta päinvastoin. En ole ikinä koittanutkaan, että mitä kulutus olis, jos lykkis vitosta silmään 50 km/h:ssa, enkä kyllä koitakaan, sillä tuskin tekee hyvää. Saa siellä aina se 1600 kierrosta vähintäänkin olla, jolloin liikutaan A170CDI:n parhaalla vääntöalueella.
Asiasta kolmanteen, kyllä tuo 220D myös aika vähällä menee. Pitkällä Pohjanmaanreissulla saa helposti kulutuksen siihen viiden litran pintaan. Sekalaisessa pyörittelyssä vie normaalisti jotain 6 - 6,5 l / 100 km, riippuu että miten paljo kaupunkia... Ja kaasujalkaahan saa pitää aikalailla pohjassa, eikä kulutusta saa nousemaan sitenkään, koska laiskahan tuo on kaasu pohjassakin.
Näin niinku talven väliaikatietona kerrottakoot, että edellisellä tankillisella kulutus oli 4,8 litraa / 100 km. Renkaina Hakkapeliitta 2:t, kokoa 195/55/15. Työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100 km päivässä, aamulla nopeudella 100 km/h ja iltapäivällä palatessa 120 km/h, muutama kilometri matkan loppupäässä kaupunkipyöritystä. Lämpimänä tolpasta aina, siis talvella. Lisälämmitintä aina käytettäessä kylmillä keleillä kulutus nousee tuommoisella ajolla vajaalla litralla, mutta ikinä en oo saanu tommosia Avantin lukemia, joten joko mulla on helvetin hyvä yksilö, tai sitten Avantilla on jotain vikaa. Tehdaskin lupaa maantieajossa A170CDI:n menevän 4,2:een.
Ajotapana mulla on noin yleensäkin tämmönen, että sillon kun kiihdytetään, niin kiihdytetään suht reilusti. Hidastamiset tapahtuu tietysti moottorijarrutuksella ja alamäissä höllätään kaasua, sekä liikennettä ennakoidaan tarkasti, ettei tarvis yleensäkkään jarrutella. Ja vaihteita käytetään näin:
20 km/h -> kakkonen silmään
40 km/h -> kolmonen silmään
60 km/h -> nelonen silmään
80 km/h -> vitonen silmään, tai sitten vitonen silmään suoraan kun on kolmosella kiihdyttänyt 80 km/h:hon, riippuu kuinka kiire on. Ja moottorijarruttaessa just samalla tavalla, mutta päinvastoin. En ole ikinä koittanutkaan, että mitä kulutus olis, jos lykkis vitosta silmään 50 km/h:ssa, enkä kyllä koitakaan, sillä tuskin tekee hyvää. Saa siellä aina se 1600 kierrosta vähintäänkin olla, jolloin liikutaan A170CDI:n parhaalla vääntöalueella.
Asiasta kolmanteen, kyllä tuo 220D myös aika vähällä menee. Pitkällä Pohjanmaanreissulla saa helposti kulutuksen siihen viiden litran pintaan. Sekalaisessa pyörittelyssä vie normaalisti jotain 6 - 6,5 l / 100 km, riippuu että miten paljo kaupunkia... Ja kaasujalkaahan saa pitää aikalailla pohjassa, eikä kulutusta saa nousemaan sitenkään, koska laiskahan tuo on kaasu pohjassakin.
Minun ajoni on pääosin mittarinopeutta 115, (toivottavasti) ensiviikolla parikymppiä enemmän. Kaupungissa taas ulosmittaan surutta marsun kotiäiti-imagoa.
Tuo 5.2. keskikulutus on jo ihan ok - ei tässä nyt vähistä aleta säästelemään. Marsu on sentään edustusautomallia (LWB). Käyttövarmuus on minulle tärkeintä ja haluan varmistaa ettei koneessa ole mitään vikaavikaa. Työt ovat estäneet kunnon pajalle viemisen.
Tuo 5.2. keskikulutus on jo ihan ok - ei tässä nyt vähistä aleta säästelemään. Marsu on sentään edustusautomallia (LWB). Käyttövarmuus on minulle tärkeintä ja haluan varmistaa ettei koneessa ole mitään vikaavikaa. Työt ovat estäneet kunnon pajalle viemisen.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Kyllä täytyy sanoa masaf1 että vähällä saat Aakkosen menemään.
Oletko muuten kokeillu x1r :n dsl-lisäainetta, meillä tuo aine on käytössä niin henkilöautoissa kuin kuorma-autoissa. Se tehostaa palamista ja pienentää kulutusta sekä voitelee pumppua ja suuttimia.
E290:n saan menemään matka-ajossa 5 litraan, tosin tuolla kerralla ei ollut lisäainetta.
Jotain tuon aineen tehosta kertoo pakokaasumittauksen nokiarvo,
Volvo FH12 nokiarvo oli lisäaineen kanssa 0,05 ja E290 0,19.
Edelliskerroilla ilman lisäainetta MB puhalsi mittariin yli yhden arvon.
Mutta on hienoa huomata, että myös "vanhemmalla" kalustollakin pääsee pieniin kulutus lukemiin, eihän tosin mersu ole koskaan kovin syöppö ole ollut.
Tuo 3,6 l pistää vaan miettimään, että onko se peugeotin dsl-hybridin kaavailtu 3 l kulutus nyt niin kovinkaan suuri saavutus, varsinkaan kun sen tekniikka on vielä taloudellisesti kannattamatonta valmistaa.
Oletko muuten kokeillu x1r :n dsl-lisäainetta, meillä tuo aine on käytössä niin henkilöautoissa kuin kuorma-autoissa. Se tehostaa palamista ja pienentää kulutusta sekä voitelee pumppua ja suuttimia.
E290:n saan menemään matka-ajossa 5 litraan, tosin tuolla kerralla ei ollut lisäainetta.
Jotain tuon aineen tehosta kertoo pakokaasumittauksen nokiarvo,
Volvo FH12 nokiarvo oli lisäaineen kanssa 0,05 ja E290 0,19.
Edelliskerroilla ilman lisäainetta MB puhalsi mittariin yli yhden arvon.
Mutta on hienoa huomata, että myös "vanhemmalla" kalustollakin pääsee pieniin kulutus lukemiin, eihän tosin mersu ole koskaan kovin syöppö ole ollut.
Tuo 3,6 l pistää vaan miettimään, että onko se peugeotin dsl-hybridin kaavailtu 3 l kulutus nyt niin kovinkaan suuri saavutus, varsinkaan kun sen tekniikka on vielä taloudellisesti kannattamatonta valmistaa.



