CDI:n kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

CDI:n kulutus

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Oma 170 cdi kuluttaa litran-pari enemmän kuin mitä voisi odottaa. Kiiselautot kun ovat allekirjoittaneelle tuiki vieraita, niin millä keinoin kannattaisi lähteä senttiä venyttämään? Paras vastaus olisi tietysti kaasupolkimen asennon tarkistaminen, mutta stahanovilaisittain tiedän että helppo tie ei tuo tyydytystä. :roll:

Kysymys kuuluu: Mitä asioita kannattaa tarkistaa janoisen CDI:n kuriin saamiseksi? Ensinnä vaihtoon menevät öljyt, suodatin, pö-suodin, ilmanputsarin suodin. Autolla ajettu 77tkm - ja niistä ensimmäiset 72tkm ilmeisesti _varsin_ varovaisesti.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 19.04.2005 16:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Uula »

Serkkupojan aakkosessa oli polttoainevuoto moottoritilassa. Olikohan paluuputki. :?:
S 202 C200CDI Touring
exät: MB 200D -66
Ascona A 1,9 -74
Ascona C 1.6 -82
Ascona C 2,0i-88

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

No paljonko se sitten kuluttaa? Ja millaista ajoa sulla tulee? Itsellä -99 A 170 CDI, ja kyllä sen saa kuluttamaan helposti 5-6 litraa / 100 km jos ajelee 120-130 km/h motaria ja käynnistelee talvipakkasista ja polttoainelämppäriä käyttelee. Kesällä pitäis A 170 CDI:n mennä varovaisessa ajossa 4 litraan... Mulla on kulutuslukemat vaihdellu siinä 3,6 - 6 litraa / 100 km.
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

hä oliks toi nyt paljon, mulla liippi ajossa 190E juo talvella 15-20l / 100km 98 oktaanista ja tuntuu kohtuulliselta kulutukselta :D :D
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

En halunnut kääntää tätä täysin MB A-keskusteluksi, joten siksi kysyin yleisesti että mitkä asiat voi diesel-autossa lisätä kulutusta. Mulla marsu vei 6,5 l/100 ja ylikin. Ajo oli pääasiassa moottoritienopeuksia + kylmäkäynnistyksiä ilman lisälämmitintä. Kulutusta lisääväksi tekijäksi saattaisi voida lisätä myös meikäläisen "opiskelun", eli totuttautumisen ESP:n käyttäytymiseen = toisinaan melko reikäpäistä menoa :D

Nyt on filsut vaihdettu ja jään seuraamaan mihin kulutus tippuu. Filtterit olivat melko tukossa, joten nyt on ainakin yksi muuttuja pois.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Huollot on tehty, öljyt ja filtterit vaihdettu ja jarrut herkistetty.

Nyt näin:
tankkaus täyteen, 300 km moottoritietä nopeudella n. 110 km/h, satakunta kilometriä tavanomaista maantieajoa, ei lainkaan ruuhka-ajoa, ei kuormaa ja yksi -15 oC kylmäkäynnistys ilman lisälämmitystä. Kelit välillä -7 - -15, ajotapa varsin rauhallinen

--> 6 l/100

Sinänsä tuo ei konkurssiin aja, mutta jos autossa on jotain pielessä niin toki haluaisin auton kuntoon.

Voisiko tuo johtua imupuolen tukkeutumisesta (egr:n + aikaisemman omistajan säästeliään ajotavan seurauksena)? Paljastaisiko päästömittaus jotain? Voisikohan tuossa olla jokin lastu?
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
hirvikuja2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 17.06.2004 15:04

Viesti Kirjoittaja hirvikuja2 »

AvanT kirjoitti:En halunnut kääntää tätä täysin MB A-keskusteluksi, joten siksi kysyin yleisesti että mitkä asiat voi diesel-autossa lisätä kulutusta. Mulla marsu vei 6,5 l/100 ja ylikin. Ajo oli pääasiassa moottoritienopeuksia + kylmäkäynnistyksiä ilman lisälämmitintä. Kulutusta lisääväksi tekijäksi saattaisi voida lisätä myös meikäläisen "opiskelun", eli totuttautumisen ESP:n käyttäytymiseen = toisinaan melko reikäpäistä menoa :D

Nyt on filsut vaihdettu ja jään seuraamaan mihin kulutus tippuu. Filtterit olivat melko tukossa, joten nyt on ainakin yksi muuttuja pois.
Hei!
Jos nuo muuttamasi seikat eivät auta ja koet kulutuksen yhä suureksi ja olet ostanut auton käytettynä, niin vilkaise sinne älyboxin sisään, että onko aikaisempi omistaja laittanut sinne johtojenväliin viriboxin. Sellainen nimittäin nostaa kulutusta (toisin kuin SW lastutus). Sen kyllä luulisi huomaavan ajossakin, eli todennäköisemmin kulutus ei johdu siitä.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

hirvikuja2 kirjoitti:
AvanT kirjoitti: Hei!
Jos nuo muuttamasi seikat eivät auta ja koet kulutuksen yhä suureksi ja olet ostanut auton käytettynä, niin vilkaise sinne älyboxin sisään, että onko aikaisempi omistaja laittanut sinne johtojenväliin viriboxin. Sellainen nimittäin nostaa kulutusta (toisin kuin SW lastutus). Sen kyllä luulisi huomaavan ajossakin, eli todennäköisemmin kulutus ei johdu siitä.
Noista bokseista ei kokemusta mutta nyt ollut matka-ajoa 130km sivu (motaria 20km,muuten 80 rajoitukset,näitä hieman soveltaen...) ja hieman muutakin ajoa 320CDI:llä johon ohjelma vaihdettu vuodenvaihteessa. Kulutus kahdella edellisellä tankillisella 6.7l/100km.

Ennen ohjelmointia samassa ajossa melkein 8l/100km,joskus ylikin.

Eli kunhan vian löydät,sitten uusi ohjelma ja siitä se uusi kevät koittaa,uudistuneella autolla :D
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Jaahas - auringonpilkut on sitten kadonneet...

Viime viikolla auto kulutti tankillisella (vajaa 2 kertaa tre-hki-tre) keskimäärin 6,5 l/100. Ei juuri kaupunkiajoa. Kelit pari astetta kylmemmät kuin nyt.

Tänään tankkasin taas täyteen. Viikolla ajoin kaksi kertaa tre-hki-tre + paaljon kaupunkiajoa (reikä päässä, kuten tavallista). Keskikulutukseksi tuli 5,2l/100 Tämä oli ensimmäinen kerta tammikuun jälkeen ajetun 10 +tkm aikana kun kutonen alittui.

W....T....F.... Ei tajua tätä.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

masaf1 kirjoitti:No paljonko se sitten kuluttaa? Ja millaista ajoa sulla tulee? Itsellä -99 A 170 CDI, ja kyllä sen saa kuluttamaan helposti 5-6 litraa / 100 km jos ajelee 120-130 km/h motaria ja käynnistelee talvipakkasista ja polttoainelämppäriä käyttelee. Kesällä pitäis A 170 CDI:n mennä varovaisessa ajossa 4 litraan... Mulla on kulutuslukemat vaihdellu siinä 3,6 - 6 litraa / 100 km.
Täh, onko tuo 3,6 nyt hetkellinenkulutus vai rehellinen tankkauksella mitattu keskikulutus??
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Rehellinen tankkauksella mitattu keskikulutus (ei mulla ajotietokonetta edes ole) tietysti. Ajona niin maan perkeleen rauhallista maantieajoa nopeudella ~80 km/h, trippimittarin mukaan tuolla tankillisella ajoin 1450 kilometriä (josta ei siis yhtään kaupunkiajoa). Oikein yrittämällä yritetty siis kuluttaa vähän ja testata mihin lukemiin pääsee. Alle neljän pääsee kesällä helpostikin, kun ajaa rauhallisesti ja tapahtuu siis luonnollisesti maantiellä. Alhaisimmat kulutukset Bridgestonen Turanza ER300-renkailla koko 195/50/15 (eli vakio), polttoaine tankataan joko Nesteeltä, Teboililta tai Jetiltä. Tosin kulutusseurannassa tankkaan aina muutaman kerran samalta asemalta peräkkäin, ettei tule vääristymiä sen takia, kun esim. Jetillä ei saa tankkia täyteen kirveelläkään, koska vaahtoaa niin paljon. Michelinit muuten kulutti muutaman desin enemmän, tosin niitä mulla ei ikinä ihan uusina satseina ollut. Ja renkaista en ikinä tingi, aina alla vähintäänkin hyvässä kunnossa olevat merkkirenkaat.

Näin niinku talven väliaikatietona kerrottakoot, että edellisellä tankillisella kulutus oli 4,8 litraa / 100 km. Renkaina Hakkapeliitta 2:t, kokoa 195/55/15. Työmatka-ajoa moottoritietä pitkin 100 km päivässä, aamulla nopeudella 100 km/h ja iltapäivällä palatessa 120 km/h, muutama kilometri matkan loppupäässä kaupunkipyöritystä. Lämpimänä tolpasta aina, siis talvella. Lisälämmitintä aina käytettäessä kylmillä keleillä kulutus nousee tuommoisella ajolla vajaalla litralla, mutta ikinä en oo saanu tommosia Avantin lukemia, joten joko mulla on helvetin hyvä yksilö, tai sitten Avantilla on jotain vikaa. Tehdaskin lupaa maantieajossa A170CDI:n menevän 4,2:een.

Ajotapana mulla on noin yleensäkin tämmönen, että sillon kun kiihdytetään, niin kiihdytetään suht reilusti. Hidastamiset tapahtuu tietysti moottorijarrutuksella ja alamäissä höllätään kaasua, sekä liikennettä ennakoidaan tarkasti, ettei tarvis yleensäkkään jarrutella. Ja vaihteita käytetään näin:

20 km/h -> kakkonen silmään
40 km/h -> kolmonen silmään
60 km/h -> nelonen silmään
80 km/h -> vitonen silmään, tai sitten vitonen silmään suoraan kun on kolmosella kiihdyttänyt 80 km/h:hon, riippuu kuinka kiire on. Ja moottorijarruttaessa just samalla tavalla, mutta päinvastoin. En ole ikinä koittanutkaan, että mitä kulutus olis, jos lykkis vitosta silmään 50 km/h:ssa, enkä kyllä koitakaan, sillä tuskin tekee hyvää. Saa siellä aina se 1600 kierrosta vähintäänkin olla, jolloin liikutaan A170CDI:n parhaalla vääntöalueella.

Asiasta kolmanteen, kyllä tuo 220D myös aika vähällä menee. Pitkällä Pohjanmaanreissulla saa helposti kulutuksen siihen viiden litran pintaan. Sekalaisessa pyörittelyssä vie normaalisti jotain 6 - 6,5 l / 100 km, riippuu että miten paljo kaupunkia... Ja kaasujalkaahan saa pitää aikalailla pohjassa, eikä kulutusta saa nousemaan sitenkään, koska laiskahan tuo on kaasu pohjassakin.
AvanT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ke 28.09.2005 15:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja AvanT »

Minun ajoni on pääosin mittarinopeutta 115, (toivottavasti) ensiviikolla parikymppiä enemmän. Kaupungissa taas ulosmittaan surutta marsun kotiäiti-imagoa. :D

Tuo 5.2. keskikulutus on jo ihan ok - ei tässä nyt vähistä aleta säästelemään. Marsu on sentään edustusautomallia (LWB). Käyttövarmuus on minulle tärkeintä ja haluan varmistaa ettei koneessa ole mitään vikaavikaa. Työt ovat estäneet kunnon pajalle viemisen.
[b][url=http://www.nettimoto.com/383391]-00 vfr 800[/url][/b]
-00 a4 1.8tq
-04 a4 1.8T
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kyllä täytyy sanoa masaf1 että vähällä saat Aakkosen menemään.

Oletko muuten kokeillu x1r :n dsl-lisäainetta, meillä tuo aine on käytössä niin henkilöautoissa kuin kuorma-autoissa. Se tehostaa palamista ja pienentää kulutusta sekä voitelee pumppua ja suuttimia.

E290:n saan menemään matka-ajossa 5 litraan, tosin tuolla kerralla ei ollut lisäainetta.

Jotain tuon aineen tehosta kertoo pakokaasumittauksen nokiarvo,

Volvo FH12 nokiarvo oli lisäaineen kanssa 0,05 ja E290 0,19.
Edelliskerroilla ilman lisäainetta MB puhalsi mittariin yli yhden arvon.

Mutta on hienoa huomata, että myös "vanhemmalla" kalustollakin pääsee pieniin kulutus lukemiin, eihän tosin mersu ole koskaan kovin syöppö ole ollut.

Tuo 3,6 l pistää vaan miettimään, että onko se peugeotin dsl-hybridin kaavailtu 3 l kulutus nyt niin kovinkaan suuri saavutus, varsinkaan kun sen tekniikka on vielä taloudellisesti kannattamatonta valmistaa.
Vastaa Viestiin