Akkun vaihto
Akkun vaihto
Tervehdys
Eilen sanoi bilteman akku työsopimuksen irti, joten uutta ja kunnollista tilalle...
Joten mitat taitavat max 360*170*200 (p*l*k) maksimi mitä olen löytänyt on 132Ah 346*170*280 korkeahan on mutta ei vielä koskisi konepeltiin.
kysymys: Laturi on 90Ah (kuulema) joten riittäisikö lataus tehot pitämään akun kunnossa? laturista tuleva latausjännite on 14.4v .
kannataako hankkia tehokkaapi akku kuin 100AH (käyttöikä lyhenee, ainakin takuun mukaan)
kannattaako täällä etelässäkin lisätä akun ympärille eristettä ?
w124 akkuhan on hyvin suojassa ajoviimalta, mutta jos seisoo pitkiä aikoja ulkona niin jäähtyy ja lämpenee jatkuvasti, joten tuolla (solumuovi tms palamaton) eriste voisi pitää akkua hieman pitempään lämpimänä.
ja vähentää tuota vaihtelua.
ja viimeinen kysymys ... mistä saa kunnolliset käynnistyskaapelit?
nykyiset jotka ovat tarkoitettu kuorma-autolle ovat heikkolaatuiset peltisine "leukoineen" lämpenevät liikaa... joten onko vieläkin parempia kaapeleita valmiina vai onko tehtävä itse?
Kunnollista kuparikaapelia löytyy mutta mistä päädyt?
Kyselee Marko
Eilen sanoi bilteman akku työsopimuksen irti, joten uutta ja kunnollista tilalle...
Joten mitat taitavat max 360*170*200 (p*l*k) maksimi mitä olen löytänyt on 132Ah 346*170*280 korkeahan on mutta ei vielä koskisi konepeltiin.
kysymys: Laturi on 90Ah (kuulema) joten riittäisikö lataus tehot pitämään akun kunnossa? laturista tuleva latausjännite on 14.4v .
kannataako hankkia tehokkaapi akku kuin 100AH (käyttöikä lyhenee, ainakin takuun mukaan)
kannattaako täällä etelässäkin lisätä akun ympärille eristettä ?
w124 akkuhan on hyvin suojassa ajoviimalta, mutta jos seisoo pitkiä aikoja ulkona niin jäähtyy ja lämpenee jatkuvasti, joten tuolla (solumuovi tms palamaton) eriste voisi pitää akkua hieman pitempään lämpimänä.
ja vähentää tuota vaihtelua.
ja viimeinen kysymys ... mistä saa kunnolliset käynnistyskaapelit?
nykyiset jotka ovat tarkoitettu kuorma-autolle ovat heikkolaatuiset peltisine "leukoineen" lämpenevät liikaa... joten onko vieläkin parempia kaapeleita valmiina vai onko tehtävä itse?
Kunnollista kuparikaapelia löytyy mutta mistä päädyt?
Kyselee Marko
Aika turhaa lienee hankkia ainakaan yli 100amp. Itselläni 70 laturi ja 90ah akku, ostin tuon ysikypärän ihan hinta/laatusuhteensa takia ja tuo yhdistelmä tuntuu toimivan ihan ok,kovilla pakkasilla tosin näytteli tuollaista puolta tehoa ainakin akussa olevan silmän mukaan.
En nyt sitten tiedä onko siitä eristelystä suurempaa iloa,uusissahan akku onkin tavaratilan puolella, jostain käsittämättömästä syystä.
Kyllähän se konehuoneen tienoilla ollessaan on paljon lämpimämmässä ja lyhyempien kaapelien päässä, ja kun auto on ajettu lämpimäksi niin onhan siellä pellin alla lämmin aika pitkään ellei nyt ihan siperiassa asuta. Takabaxissa tuskin lämpötila nousee koskaan samalle tasolle kuin konepellin alla(toivottavasti).
En nyt sitten tiedä onko siitä eristelystä suurempaa iloa,uusissahan akku onkin tavaratilan puolella, jostain käsittämättömästä syystä.
Kyllähän se konehuoneen tienoilla ollessaan on paljon lämpimämmässä ja lyhyempien kaapelien päässä, ja kun auto on ajettu lämpimäksi niin onhan siellä pellin alla lämmin aika pitkään ellei nyt ihan siperiassa asuta. Takabaxissa tuskin lämpötila nousee koskaan samalle tasolle kuin konepellin alla(toivottavasti).
Re: Akkun vaihto
Niin..
..itseasiassa tuo 132 Ah:n akku ei ole se "tehokkaampi" kuin 90 Ah:kaan,
vaan sen kapasiteetti on suurempi eli 132 Ah:n akkua voit purkaa 1 ampeerin virralla 132 tuntia ja 90:stä vastaavasti 90 tuntia. Normaaliin käynnistämiseen
sillä ei ole merkitystä. Jos autossasi on virtaa syöviä lisälaitteita niin paljon
ettei laturi ehdi varata akkua samassa tahdissa kuin mitä on kulutus niin siihenkään ei akun kapasiteetin nosto kovin kauaa auta koska jatkuvassa alivarauksessa olevan akun lyijylevyt sulfatoituvat ja latausvirran vastaanotto heikkenee eli akku on varsin lyhytikäinen. Harvemmin tosin niin paljon virtaa haukkaavia laitteita autossa on ettei laturin teho riitä - ja jos on niin laturia vaan sitten tehokkaammaksi. Normaalivarusteiselle laturisi kyllä riittää.
Akulla on ihan hyvä olla siellä konepellin alla ilman sen kummempia suojauksia. Laadukkaat tarvikeliikkeet myyvät valetuilla napapihdeillä varustettuja heittokaapeleita. Tärkeämpi on kaapelimateriaali - mielellään kuparia ei alumiinia - ja riittävä kaapelin poikkipinta-ala.
Paitovei - jos joudut ihan jatkuvasti käyttämään käynnistyksessä apuvirtaa niin olisiko jossain muuallakin vikaa kuin akussa.
Starttaavin terveisin
Marcus
..itseasiassa tuo 132 Ah:n akku ei ole se "tehokkaampi" kuin 90 Ah:kaan,
vaan sen kapasiteetti on suurempi eli 132 Ah:n akkua voit purkaa 1 ampeerin virralla 132 tuntia ja 90:stä vastaavasti 90 tuntia. Normaaliin käynnistämiseen
sillä ei ole merkitystä. Jos autossasi on virtaa syöviä lisälaitteita niin paljon
ettei laturi ehdi varata akkua samassa tahdissa kuin mitä on kulutus niin siihenkään ei akun kapasiteetin nosto kovin kauaa auta koska jatkuvassa alivarauksessa olevan akun lyijylevyt sulfatoituvat ja latausvirran vastaanotto heikkenee eli akku on varsin lyhytikäinen. Harvemmin tosin niin paljon virtaa haukkaavia laitteita autossa on ettei laturin teho riitä - ja jos on niin laturia vaan sitten tehokkaammaksi. Normaalivarusteiselle laturisi kyllä riittää.
Akulla on ihan hyvä olla siellä konepellin alla ilman sen kummempia suojauksia. Laadukkaat tarvikeliikkeet myyvät valetuilla napapihdeillä varustettuja heittokaapeleita. Tärkeämpi on kaapelimateriaali - mielellään kuparia ei alumiinia - ja riittävä kaapelin poikkipinta-ala.
Paitovei - jos joudut ihan jatkuvasti käyttämään käynnistyksessä apuvirtaa niin olisiko jossain muuallakin vikaa kuin akussa.
Starttaavin terveisin
Marcus
Re: Akkun vaihto
Kummasti antaa terävämpää käynnistysvirtaa Amazonissa 100 Ah akku kuin edellinen 45 Ah ehjä sekin. Joten kyllä siitä nyt se etu on että terävämpää käynnistysvirtaa riittää pitempään....marcus kirjoitti:Niin..
..itseasiassa tuo 132 Ah:n akku ei ole se "tehokkaampi" kuin 90 Ah:kaan
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Eiköhän tuohon ole kaksi pääsyytä. Nykymeiningillä alkaa konepellin alla olla tila kortilla, kun konehuoneesta löytyy jos jonkinlaista vipstaakia jo luontojaan. Tärkeämpi seikka lienee kuitenkin painonjakautuma. Varsinkin takatuuppareissa tuommoinen akun painon siirto edestä taakse merkitsee aika tavalla kokonaisuuteen. Se kolmas sivusyy voisi olla sitten tietty suojaisuus.Boss kirjoitti: uusissahan akku onkin tavaratilan puolella, jostain käsittämättömästä syystä.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että hyvin takakonttiin suojattu akku jää kyllä helposti huoltamatta - jos näille nyt mitään tarvitsee tehdä. Mutta Kuplat olivat usein sähkövaivoissa, kun väki ei viitsinyt sitä patteria takapenkin alta jatkuvasti olla käpälöimissä. Ja tuolloin akkuja piti vielä säännöllisesti huomioidakin.
PS. edit: Olikohan ohjekirjan mukaan W126:n akku peräti vaatimattomat 65Ah. No se on tietty saksalainen ohjeistus. Nyt siellä kyllä vaikuttaa 88 Ah murikka, josta piisaa potkua aivan riittämiin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Akku hankittu
no niin Akku hankittu.
125Ah perinteinen lyjy akku.
Käynnistys muuttui välittömästi, ja vanhaa katsellessa näyttäsi siltä että ainakin yhden kennon levyt "vinossa" joten ei varmaan olisi kauan kestänyt.
Eristettä en vielä laittanut, mutta saattaa olla että laitan etureunaan jonkin vahvikkeen.
Paksummat kaapelit tuli otettua varastostanoin 65mm2 , ja kunnolliset liittimet eli kuparia ja kunnon liitokset.
(meniköhän mitta oikein.
Kaapeleita tarvitaan pääasiassa apuvirtaa antamaan muille
Viime pakkasten aikana tuli annettua virtaa erääseen volvoon ja vanhat kaapelit lämpenivät niin paljon että muovi suli lokasuojaan
T:Marko
125Ah perinteinen lyjy akku.
Käynnistys muuttui välittömästi, ja vanhaa katsellessa näyttäsi siltä että ainakin yhden kennon levyt "vinossa" joten ei varmaan olisi kauan kestänyt.
Eristettä en vielä laittanut, mutta saattaa olla että laitan etureunaan jonkin vahvikkeen.
Paksummat kaapelit tuli otettua varastostanoin 65mm2 , ja kunnolliset liittimet eli kuparia ja kunnon liitokset.

Kaapeleita tarvitaan pääasiassa apuvirtaa antamaan muille

Viime pakkasten aikana tuli annettua virtaa erääseen volvoon ja vanhat kaapelit lämpenivät niin paljon että muovi suli lokasuojaan

T:Marko
Viimeksi muokannut mpjp7, Ma 10.11.2003 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akkun vaihto
Yleensäkin kannattaa välttää Bilteman akkuja. Syövät aikas nopeasti laturin loppuun. Kaverin Saab 900sta meni laturi 6 viikon kuluessa.mpjp7 kirjoitti:Tervehdys
Eilen sanoi bilteman akku työsopimuksen irti, joten uutta ja kunnollista tilalle...

Ja muiltakin samansuuntaista juttua kuullut
Niin, akussa on käytännössä kaksi oleellista asiaa:kapasiteetti ja maksimivirta. Kapasiteetti kertoo kauanko akku jaksaa starttia pyörittää ja maksimivirta sen, kuinka nopeasti startti jaksaa pyörittää. Molemmilla asioilla on vaikutusta (empiirisesti todennettu) kun herätellään konetta talvipakkasessa.
Yleensä (huom. yleistys) suurempikapasiteettisista lähtee myös isompi virta ja samankokoisissa kalliimmasta yleensä myöskin isompi.
Poikkeuksiakin saattaa olla, mutta akkukauppias varmaan kertoo mielellään (ainakin sen paremman akun myyjä) ko. arvot kysyttäessä.
Yleensä (huom. yleistys) suurempikapasiteettisista lähtee myös isompi virta ja samankokoisissa kalliimmasta yleensä myöskin isompi.
Poikkeuksiakin saattaa olla, mutta akkukauppias varmaan kertoo mielellään (ainakin sen paremman akun myyjä) ko. arvot kysyttäessä.
Uusimmassa TM:ssä oli varsin kattava testi akuista. Mukana oli pari erikoisempaa (Optima ja joku muu kuivaakku). Mukana oli myös Biltema joka muistaakseni pärjäsi varsin hyvin. Kannattaa hakee lehti ja lukea juttu läpi.
Itse ostin viime syksynä 95Ah Salama akun. Missä lie tehty mutta hyvin on toiminu ja virtaa kyllä riittää. Webasto on varuste millä saa isommankin akun äkkiä tyhjäksi. Nykyisessä menopelissä sitä ei ainakaan vielä ole mutta edellisessä autossa oli 5kW Eberi ja 75Ah Vartan tuore akku riitti kun käytöm piti kohtuullisena (30min/aamulla) ja ajeli hieman pidempää matkaa. Jatkuva käynnistely ja webaston käyttö tyhjää akun aika nopeasti. Tossa TM:n testissä oli mielenkiintoinen se akun virran vastaanotto kyky kylmänä/lämpimänä. Muistaakseni kylmä akku ei ottanut kuin muutaman amppeerin vastaan virtaa joten lataus tapahtuu aika hitaasti ja siksi akku tyhjenee jätkuvassa rääkissä talvella. Suomessa ei muuten ole valmistettu akkuja 96 vuoden jälkeen. Tämäkin oli minulle uus tieto.
Itse ostin viime syksynä 95Ah Salama akun. Missä lie tehty mutta hyvin on toiminu ja virtaa kyllä riittää. Webasto on varuste millä saa isommankin akun äkkiä tyhjäksi. Nykyisessä menopelissä sitä ei ainakaan vielä ole mutta edellisessä autossa oli 5kW Eberi ja 75Ah Vartan tuore akku riitti kun käytöm piti kohtuullisena (30min/aamulla) ja ajeli hieman pidempää matkaa. Jatkuva käynnistely ja webaston käyttö tyhjää akun aika nopeasti. Tossa TM:n testissä oli mielenkiintoinen se akun virran vastaanotto kyky kylmänä/lämpimänä. Muistaakseni kylmä akku ei ottanut kuin muutaman amppeerin vastaan virtaa joten lataus tapahtuu aika hitaasti ja siksi akku tyhjenee jätkuvassa rääkissä talvella. Suomessa ei muuten ole valmistettu akkuja 96 vuoden jälkeen. Tämäkin oli minulle uus tieto.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]