Öljyn merkkivalo 124 200d -93

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Salonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 27.02.2006 19:11

Öljyn merkkivalo 124 200d -93

Viesti Kirjoittaja Salonen »

Mistäköhän johtuu että jos ajaa pidempään nopeudella 120km/h tai yli, niin moottoriöljyn merkkivalo syttyy keltaisena.. Jos tiputtaa nopeuden vaikka 100km/ niin merkkivalo sammuu hetken kuluttua. Ja taas syttyy hetken päästä jos nopeutta nostaa..

Öljyä on koneessa tietenkin ja öljylaatuna Mobil 0w30 ESP.. En ole jaksanut asiasta huolestua kun harvoin tulee valtateillä ajeltua. Mistä kaikista häiriöistä merkkivalo ilmoittaa? Öljynpaine, määrä, lämpötila..?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Öljyn korkeuden öljy pohjassa :idea: Muuta se ei ilmoita :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samanlaista "vikaa oli omassakin ex-nakssatasessa :shock: Eli valo syttyi kun ajoi yli 140km/h :D

Nykysessä 300D:ssä valo aei ole saanut ajossa mitenkään syttymään :D
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Re: Öljyn merkkivalo 124 200d -93

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Salonen kirjoitti:Mistäköhän johtuu että jos ajaa pidempään nopeudella 120km/h tai yli, niin moottoriöljyn merkkivalo syttyy keltaisena.. Jos tiputtaa nopeuden vaikka 100km/ niin merkkivalo sammuu hetken kuluttua. Ja taas syttyy hetken päästä jos nopeutta nostaa..

Öljyä on koneessa tietenkin ja öljylaatuna Mobil 0w30 ESP.. En ole jaksanut asiasta huolestua kun harvoin tulee valtateillä ajeltua. Mistä kaikista häiriöistä merkkivalo ilmoittaa? Öljynpaine, määrä, lämpötila..?
Voiskohan johtuu alhaisesta öljyn kuumaviskositeetista (30)??

Koska kovaa ajettaessahan se moottori lämpenee aika paljon kun on rasituksella, öljyt lämpenee ja noin "matalaviskositeettinen" öljy muuttuu aika liruksi ja sitte siitä herjaa? :roll: Siihenhän toi viittaa, et kovassa rasituksessa öljystä tulee lirua...

Tota mä epäilisin, ja tunkisin 0w-40:stä koneeseen... :roll:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Kaitsute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 26.04.2005 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kaitsute »

Tai sitten öljy on niin jäykkää, ettei ehdi valua öljypohjaan samalla vauhdilla kuin sitä sieltä lähtee jolloin valo syttyy ( karkeasti ajatellen).
Mulla syttyy tuo lamppu ainoastaan kovilla pakkasilla ja suht kylmillä öljyillä.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Kyllä minä olen sillä kannalla, että kuumaviskositeetti öljyssä(0w-30) on liian alhainen ja siitä johtuen öljynpaine putoaa liian alas. Moottorissa ei kannata käyttää alle Xw40 öljyjä ja X=0-15
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

karjis kirjoitti:Kyllä minä olen sillä kannalla, että kuumaviskositeetti öljyssä(0w-30) on liian alhainen ja siitä johtuen öljynpaine putoaa liian alas. Moottorissa ei kannata käyttää alle Xw40 öljyjä ja X=0-15
Kyllä se valo ilmoittaa vaan öljyn pinnan kuten tuolla aikaisemmin MikkoK mainitsi. Kylmänä ei pitäisi valon syttyä vaikka öljyn pinta kävisikin anturin alapuolella koska siinä on bi-metalli levy joka estää kylmänä öljyn valumisen anturin sisältä. Paineilla ei ole mitään tekemistä tähän varotusvaloon. Se on vaan niin että öljy ei ehdi valua alas. Onkohan pinta oikealla korkeudella. Mulla tekee tuon vasta kun pinta on pudonnut alamerkin alapuolelle.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mitäs jos koneeseen vaihtaa oikeat öljyt ja jättää nuo modernit lirut niihin vehkeisiin joihin ne on suunniteltu :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

mullakin 200d:ssä tekee tuon kun öljypinta laskee lähelle alarajaa, eli kun n 8000 km on ajettu. eri oljyviskositeeteilla oe ole huomannut eroja käyttäytymisessä.
Vastaa Viestiin