w 108 ero w 109 ?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

w 108 ero w 109 ?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Mikä ero mallilla? Onko koneesta riippuvainen, kuten w114/115?
On se vaan niin nätti että.
http://www.blocket.se/vi/6989896.htm?ca=1_5_s
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

W109:ssä ilmajousitus?

Ja kyllä oli niin nätti peli, että ihan pahaa tekee kun ei tuollaista itsellä ole. :cry:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Eli onko se w109 kasilla ja w108 kutosella, vai SEL vai mikä sen ny määrää?
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Eli SEL on W109 ja lyhyempi malli on W108.
Esim. 300SEL kutosen koneella M189.988 W109.015 ja toinen uudemmalla kutosen koneella 300SEL M130.981 W109.016 ja sitten herkku kasi 300SEL 6.3 M100.981 W109.018

Ja 300 SEL 6.3 on vakiona ilmajousitus automaattisella tasosäädöllä, kyllä sitä varmaan on saanut muihinkin mallehin lisävarusteena
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

W109 on aina ilmajousilla ja SEL-korilla.
W108 on aina rautajousilla, kori voi olla "pätkä" tai SEL
Molempiin on sekä 6- että 8 koneita.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Mikäs malli on W108 joka on SEL???

Ei ainakaan mun "mersu raamatusta" löytyny w108 korista SEL mallia :?

"mersu raamattu" = Tabellenbuch Personenwagen, Ausgabe 1969
Kundendienst Service

Daimler-Benz Aktiengesellschaft
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

jupehalm kirjoitti:Mikäs malli on W108 joka on SEL???

Ei ainakaan mun "mersu raamatusta" löytyny w108 korista SEL mallia :?
W108 pitkällä korilla: 280 SEL, 280 SEL 3.5 ja 280 SEL 4.5. Kaikki 300 SEL -mallit koneesta riippumatta ovat W109-korisia. Menikö oikein?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Juu. Taitaa olla noin.
Mun kirjanen loppuu vuoteen 1969, kun taas 280 SEL 4,5 taitaa olla vuosimallia siinä 71-72.
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

Tässä on tämä mallien W108/W109 erot.
Tärkein eroavaisuus on aluistan ilmajousitus W109:ssä. 6.3 malli onkin sitten
jo teknisesti lähempänä MB 600 mallia eli M-100.
Toi W108 300SE on kyllä jonkin asteinen kummajainen. Onko sitten siinä tavalliset kierrejouset, en tiedä.



The W108 Models where:
250S - (1965-1969)
250SE - (1965-1968)
300SE - (1965-1967)
280S - (1967-1972)
280SE - (1967-1972)
280SEL - (1968-1971)
280SE 3.5 - (1970-1972)
280SEL 3.5 - (1970-1972)
280SE 4.5 - (1971-1972)
280SEL 4.5 - (1971-1972)

The W109 Models:
300SEL - (1965-1970)
300SEL 6.3 - (1967-1972)
300SEL 3.5 - (1969-1972)
300SEL 4.5 - (1971-1972)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JTJ kirjoitti:Tässä on tämä mallien W108/W109 erot.
Tärkein eroavaisuus on aluistan ilmajousitus W109:ssä. 6.3 malli onkin sitten
jo teknisesti lähempänä MB 600 mallia eli M-100.
No ei kai nyt sentään. 6.3 on sama tekniikka kuin esim 300SEL 4.5, mutta kone on M100, eli sama kuin 600:ssa (korimalli W100).
600 on sitten muun tekniikan osalta ihan oma lukunsa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
JTJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.12.2005 23:36

Viesti Kirjoittaja JTJ »

No joo, pistin hiukan ylimalkaisesti ton. Eli 6.3 300sel omaa saman moottorin ja
vaihteiston 600:n kanssa. Tätä tarkoitin tekniikalla.
Maailmalla M-100 perheeseen luetaan vain 6.3 300sel, 6.9 450sel ja tietysti 600.
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

JTJ kirjoitti:Tässä on tämä mallien W108/W109 erot.
Tärkein eroavaisuus on aluistan ilmajousitus W109:ssä. 6.3 malli onkin sitten
jo teknisesti lähempänä MB 600 mallia eli M-100.
Toi W108 300SE on kyllä jonkin asteinen kummajainen. Onko sitten siinä tavalliset kierrejouset, en tiedä.



The W108 Models where:
250S - (1965-1969)
250SE - (1965-1968)
300SE - (1965-1967)
280S - (1967-1972)
280SE - (1967-1972)
280SEL - (1968-1971)
280SE 3.5 - (1970-1972)
280SEL 3.5 - (1970-1972)
280SE 4.5 - (1971-1972)
280SEL 4.5 - (1971-1972)

The W109 Models:
300SEL - (1965-1970)
300SEL 6.3 - (1967-1972)
300SEL 3.5 - (1969-1972)
300SEL 4.5 - (1971-1972)
Pikku kysymys tältä pohjalta... Eli siis jos mulla on säilössä auto missä lukee perässä 300SEL ja sen kone onkin vaan 2.8, mutta ilmajousilla niin kumpi kori on kyseessä? Ja kyseessä on kuulemma jonkun Rettingin (tupakkayhtiö... kai) :roll: entinen edustusauto, jos joku tietää mikä auto on kyseessä..
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

eseestie kirjoitti:Pikku kysymys tältä pohjalta... Eli siis jos mulla on säilössä auto missä lukee perässä 300SEL ja sen kone onkin vaan 2.8, mutta ilmajousilla niin kumpi kori on kyseessä?
No jopas on outo, oliskohan tää sitten W108½ :lol:
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

eseestie kirjoitti:
JTJ kirjoitti:Tässä on tämä mallien W108/W109 erot.
Tärkein eroavaisuus on aluistan ilmajousitus W109:ssä.

The W108 Models where:
250S - (1965-1969)
250SE - (1965-1968)
300SE - (1965-1967)
280S - (1967-1972)
280SE - (1967-1972)
280SEL - (1968-1971)
280SE 3.5 - (1970-1972)
280SEL 3.5 - (1970-1972)
280SE 4.5 - (1971-1972)
280SEL 4.5 - (1971-1972)

The W109 Models:
300SEL - (1965-1970)
300SEL 6.3 - (1967-1972)
300SEL 3.5 - (1969-1972)
300SEL 4.5 - (1971-1972)
Pikku kysymys tältä pohjalta... Eli siis jos mulla on säilössä auto missä lukee perässä 300SEL ja sen kone onkin vaan 2.8, mutta ilmajousilla niin kumpi kori on kyseessä? Ja kyseessä on kuulemma jonkun Rettingin (tupakkayhtiö... kai) :roll: entinen edustusauto, jos joku tietää mikä auto on kyseessä..
Koska on ilmajouset niin kyseessä w109. Ja kappas, siinähän on ekana listalla 300 SEL!
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
jannekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 02.11.2005 11:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jannekoo »

eseestie kirjoitti:Pikku kysymys tältä pohjalta... Eli siis jos mulla on säilössä auto missä lukee perässä 300SEL ja sen kone onkin vaan 2.8, mutta ilmajousilla niin kumpi kori on kyseessä?
Kyllä se on w109. '65-'67 300SEL:n ainoa konevaihtoehto oli 3 litrainen M189 kone. '67 tuli uudempi 2.8 litrainen M130 kone, ja lisäksi 6.3 litrainen V8-vaihtoehto.
Janne
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kiitoksia kaikille vastauksista. Täytyy laittaa kuvia kun saa otettua. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Kyllä auto on mielestäni W109 koska auto on 300 SEL ja siinä on ilmajouset ja ilmastointi, mutta moottorin koko on 2.77 eli 2.8. Vuosimalliltaan auto on 1969. Rek. otteessa lukee näin: Merkki Mercedes Benz, malli 4dsedan 300 SEL-8 AUTOMATIC/ 2850. Valmistenumeron saa kun kysyy. Kuvia laitetaan kuhan saadaan siirrettyä koneelle. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi, minullekin selvisi vasta tässä keväällä, että moinen konstruktio on ollut olemassa. Eli kyllä Mersu on osannut mallimerkintähuiputuksen jo aiemmin kuin nykyään (esim. E 320 CDI = 3 ltr.) :lol: .

Varmasti harvinainen auto, jos on suomiauto ja ilmastoinnilla varustettu. Minkä värinen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

w108:a koskeva sivu, jotain teknisiä tietoja:
http://sherlock.holmes.net/w108.htm
Sori tuo pitkä linkki, mutta osuu siihen ainakin hiirellä :oops:

Edit. linkki muokattu. Timo L.
Edit2: Kiitos Timo!
Viimeksi muokannut Esa H., Pe 09.06.2006 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Esa H. kirjoitti:Sori tuo pitkä linkki, mutta osuu siihen ainakin hiirellä :oops:
Rimpsusta poimittu: http://sherlock.holmes.net/w108.htm :wink:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
eseestie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: To 16.06.2005 12:21
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Timo L. kirjoitti:Moi, minullekin selvisi vasta tässä keväällä, että moinen konstruktio on ollut olemassa. Eli kyllä Mersu on osannut mallimerkintähuiputuksen jo aiemmin kuin nykyään (esim. E 320 CDI = 3 ltr.) :lol: .

Varmasti harvinainen auto, jos on suomiauto ja ilmastoinnilla varustettu. Minkä värinen?
Tietääkseni auto on ihan alkuperäinen suomiauto ja väriltään se on musta. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia!

EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Roisto kirjoitti:Rimpsusta poimittu: http://sherlock.holmes.net/w108.htm :wink:
Ja W109:t http://sherlock.holmes.net/w109.htm 8)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Niemöllerin jostain kirjasta oli poimittu:
3 litraiset

W112 300 SE/ SEL (112.014 / 112.015) valmistettiin välillä 4/ 61 - 7/ 65
W112 300 SE Cp/ Cb (112.021/ 112.023) 2/ 62 - 12/ 67
W108 300 SE b (108.015) 8/65 - 12/ 67
W109 300 SEL (109.015, M189 motilla) 3/ 66 - 12/ 67
W109 300 SEL (109.016, M130 motilla) 2/ 68 - 1/ 70

2,8 ja 3,5 litraiset (Coupeen ja avoon tullut ensin)

W111 280 SE Cp/ Cb (111.024 / 111.025) 11/67 - 5/ 71
W111 280 SE 3,5 Cp/ Cb (111.026 / 111.027) 11/69 - 7/ 71
W108 280 S (108.016) 1/68 - 9/ 72
W108 280 SE (108.018) 1/68 - 9/ 72
W108 280 SE 3,5 (108.057) 3/71 - 9/ 72
W108 280 SE 4,5 (108.067) 5/71 - 11/ 72
W108 280 SEL (108.019) 1/68 - 4/ 71
W108 280 SEL 3,5 (108.058) 3/71 - 8/ 71
W108 280 SEL 4,5 (108.068) 5/71 - 11/ 72

6,3 litranen olisi tullut jo joulukuussa '67
W109 300 SEL 6,3 (109.018) 12/ 67 - 9/ 72
Sekä täältä löytyy taulukoita:

http://www.ajovalo.net/MB-sarjat1.htm

Kiinnostavaa on vaan tuo 108 kori oli saatavana myös 3-litraisella M189 koneella. Ajovalo.net kertoo että 1967-70 ollut amerikan vientimallina.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Kiinnostavaa on vaan tuo 108 kori oli saatavana myös 3-litraisella M189 koneella. Ajovalo.net kertoo että 1967-70 ollut amerikan vientimallina.


Tällainen harvinaisuus on nyt ebayssa, eli W108 300 SE 1966:

http://cgi.ebay.co.uk/1966-Mercedes-W10 ... 3ef9be9e50

On vaan vääränkätisellä ohjauksella. Sarjanumero taitaa olla 62 eli alkupään autoja :) . Olisi varmaan palautettavissa orkkis kuntoonsa helposti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

For rallying the following has been done;

Fully adjustable Rally Seats. [ The original seats are with the car. ] Willans Harnesses in additon to the standard seat belts, Cibie Oscars, Lucas 576 Reversing light, Battery Cut Off, Internal Relays and Fuses, Electrically Heated Windscreen Washers, Compass, Brantz 2, Digital Clock, Pen Holder, Avanti Map Light, Interior Light, Boot Light, Map Pocket, Front and Rear accessory take off, Aluminium sump guard, First Aid Kit, Fire Extinguisher, Warning Triangle, Rev Counter, 1/2 Roll cage with rearward supports, Instrument panel, Map light and clips, Potti Hook and socket.
Ei tarttis kun ruuvata turvakaari veks ja tallessa olevat orkkispenkit paikalleen, noi loput meni mukavina eksroina!

Mää tarttisin tommosen type 1. kuskinpuolen peilin omaani, jos jollakin on niin myyköön.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13289
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko tämä kuva kolmelitraisesta M189 moottorista? Mielestäni ei.

Kuva

Auton pitäisi olla 1967 W108 300SE :roll: .

Viimeinen sarake tällä saitilla: http://sterntwiete.mparschau.de/html/w108_r6e.html
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2811
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Eikös tuo ole tyylikkäästi muotoiltu M130, 2778 cc?

Ja tuo M189:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin