Havaintoja kierroslukumittareista

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Havaintoja kierroslukumittareista

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Lueskelin tuossa noita vanhoja topicceja kun 124:een dieseliin oli tarkoitus laittaa kierroslukumittari, tai ennemminkin vaihtaa koska edellinen oli bensakoneen mallia. Vanhoissa topiceissa oli aika lailla monenlaisia näkemyksiä miten se tulisi kytkeä, laturiakin ehdoteltiin ja tuo W-liitin kieppimittarissa kyllä viittaisikin siihen ja tulevathan nuo tarvikerinkimittaritkin laturin W-napaan kiinni.
Mutta jarski-nimimerkin ohjeiden mukaan loppujen lopuksi laitteen kytkin kun vaikuttivat yksinkertaisilta ja oli kerta toimivaksi todettu. Eli mittarin takana olevasta W-liittimestä johto kierroslukuanturille ja kierroslukuanturin toinen johto maihin. Auto on ollut ennemmin bensakoneella ja nykyään 2.5D, tuossa koneessahan kuulemma pitäisi se kierroslukuanturi olla valmiina mutta tästä se tietenkin puuttui, oli ilmeisesti joku tarvinnut. Anturin reijän koko oli n. 18mm ja mieleen tulikin pihalla lojunut Omegan koppa josta hakemaan ABS:n anturi etupyörästä ja se koneeseen kiinni, väliin piti laittaa yksi prikka ettei anturi ottanut starttikehään ja eikun käyntiin. Toimihan se, mutta yllättäen auto ei enää sammunut avaimesta... Ja automaatti kun on niin ei oikeen äkkiä muutenkaan. Vähän aikaa siinä ihmettelin mutta suutinputkia kun kolme avasi niin johan hyytyi. Siinä vaiheessa olin jo keksinyt että alipaineletku on varman irronnut virtalukolta mittaristoa räpätessä ja niinhän se olikin.

Seuraavaksi oli projektina juuri irtiotetun bensakoneen kierroslukumittarin asentaminen 190E:hen jossa sellaista ei alunperin ollut, eihän se siihen heittämällä mennyt kun kellon pyöritystappikin oli väärällä paikkaa, mutta vanhasta kellosta kun otti koko kellon pyörittelymekanismin sekä siirsi mekanismistä yhden rattaan eri paikkaan (rattaalle oli toinenkin akseli pykälää alempana) oli se homma hoidettu. Värkin sovittaminen W201:sen mittarinkehyksiin olikin sitten vaikeampaa, taustapeltiä piti rälläköidä aika lailla, porata kaksi reikää kiinnitysruuveille sekä viilata yhtä reikää vähän. Myös mittariston muovikehystä piti kahdesta paikkaa ohentaa dremelillä vähän. Mutta loppujen lopuksi se istui sinne aivan kuin olisi aina ollut paikoillaan.
Välihuomautuksena täytyy todeta että kovinkaan järkevä ei kyseinen projekti ollut kun noita 190:n omiakin kieppimittareita varmasta löytyy, mutta kun mielenkiintoa ja ylimääräistä aikaa sattui olemaan sekä vielä ylimääräinenmittari niin tulipahan kokeiltua...
Kieppimittarin takana on TD-merkinnällä varustettu liitin ja sytytysyksikössä näkyy olevan samanlainen liitin, joten niiden välille suunnittelin johdon vetää, se homma vaan siirtyi huomiselle, että silloin sen vasta näkee rupeaako se edes toimimaan.

Lisäystä: Mittari rupesi toimimaan, eli sytytysyksiköltä lähtevä TD-johto on väriltään keltavihreä ja siihen vedin johdon kierroslukumittarin takaa. Plussa mittarille löytyi isosta pyöreästä liittimestä mittariston takaa, sinimusta johto.
Vastaa Viestiin