Lambdan jännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Lambdan jännite

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Lambdasta on ollut juttua täällä aikasemminkin ja olen ne melkein kaikki lukenut mutta haluaisin vielä varmistaa omia mittaustuloksia.

Auto on C280 W202 -96 (M104.941) ja ongelmana CO=0,55 ja HC=140.

Löysin lambda-anturin liitinpaikan (heti vaihekepin oikealla puolella vänkärin jalkatilan pohjamaton alla) ja siinä nelinapainen liitinhässäkkä missä oli oikeen mittauspisteetkin.
Johdot päättelin mittaamalla (korjatkaa jos menee väärin):
- keltainen = signaali (0.0 V - 1.0 V)
- sinivihreä = lämmitys +12 V
- musta ja ruskea joista toinen signaalin maa ja toinen ilmeisesti lämmityksen maa (molemmat mittaushetkellä 0 V)

Signaalin jännite vaihteli niin kuin pitääkin mutta min, max ja keskiarvot ei varmaankaan ole niin kuin pitää? Mittasin flukella mistä saa nuo keskiarvot ja muut.

Tyhjäkäynnillä
Min. 0,06 V
Max. 0,75 V
Avg. 0,35 V

Tasainen vähän yli 2000 rpm
Min. 0,07 V
Max. 0,79 V
Avg. 0,43 V

Tein useampia mittauksia ja tulokset tuntui vaihtelevan hieman.
Keskiarvo oli välillä jopa alle 0,30 mutta ei ikinä yli 0,50 eikä edes
ihan lähellekään. Tuntui että rajana oli 0,45.
Vikakoodi ei kerro lambda vikaa mutta sehän ei ilmeisesti tuossa mallissa vielä osaa sitä analysoida sen paremmin ellei se ole kokonaan kuollut.

Käytin tätä sivua apuna lambdan arvoihin
http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html

Lainaus tuosta linkistä jos lambda kertoo laihaa seosta (alle 0,45 V):
"If the lambda sensor continually reads low (lean), it will cause the engine computer to richen the fuel mixture. Injector pulse width will increase causing fuel consumption and carbon monoxide emissions to go up. Constant rich fuel mixture can also cause the catalytic converter to overheat and it may be damaged."
Viimeksi muokannut joltcola, Su 12.03.2006 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pitäis olla oskiloskooppi, jolla näkisi lamdan "käyrän", että hyppiikö se kovasti vai onko se semmosta loivaa aaltoilua. Perus lähtökohta: Jännite korkea> pyrkii laihentamaan seosta ja päinvastoin.
Arvot on kyllä sen verran likellä normaalia, että kannattais käydä antaan ensin kunnolla töppöstä ja sitten mitata kaasut uudestaan.
Joku mersupurkaamo??
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Aki P kirjoitti:Pitäis olla oskiloskooppi, jolla näkisi lamdan "käyrän", että hyppiikö se kovasti vai onko se semmosta loivaa aaltoilua. Perus lähtökohta: Jännite korkea> pyrkii laihentamaan seosta ja päinvastoin.
Arvot on kyllä sen verran likellä normaalia, että kannattais käydä antaan ensin kunnolla töppöstä ja sitten mitata kaasut uudestaan.
Töppöstä on annettu jo melko rankasti mutta ei vaikuta arvoihin (mitattu useamman kerran).
Tulpat vaihettu ja kolmesta puolasta kaksi on vaihettu nyt vuoden sisään.
Ilmamassamittarissakaan ei vika ole joten lambdaa täytyy tutkia mutta ei sekään nyt näytä kokonaan rikkinäiseltä. Täytyy yrittää jostain pajalta löytää oskilloskooppi millä voisi mitata. En millään jaksaisi uskoa että katti olisi mennyt kuitenkaan.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Mulla on omakohtasia kokemuksia kypsyneestä lambdasta (2kpl)
Kummallakin kerralla lambdan jännite oli tasan 0,5V muuntumatta mihinkään.
Käsittääkseni ainakin anturi toimii, jos jännite vatkaa siinä 0.1 - 0.7V väliä.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

JYYRÄ kirjoitti:Mulla on omakohtasia kokemuksia kypsyneestä lambdasta (2kpl)
Kummallakin kerralla lambdan jännite oli tasan 0,5V muuntumatta mihinkään.
Käsittääkseni ainakin anturi toimii, jos jännite vatkaa siinä 0.1 - 0.7V väliä.
Oikeassa olet. Luulin, että vain keskiarvolla olisi väliä mutta nimenomaan jännitteen muutos (delta arvo) on tärkeää.
Anturia testattiin ensin itse skooppiflukella ja näyttihän se silläkin melko hyvältä käppyrältä vaikka ei osannut siihen mitään suodatuksia laittaa. Ylempää linkistä löytyy PicoScopen kuva ja siitä näkee asetukset flukelle jos joku mittailee itse.
Boschin pajalla testeri näyttikin sitten käyrän hienommin ja muutoksiin reagoimisen näki paremmin.

Lambda on siis kunnossa mutta puolan vikakoodi oli taas noussut päälle. Täytyy toivoa että viimeisen puolan vaihtaminen auttaa.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Vastaa Viestiin