Jälkihehku ja ennakonsäätö E 250 D -94

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Jälkihehku ja ennakonsäätö E 250 D -94

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Mulla on farmari mersu E 250 D -94. Itse Saksasta haettu pari vuotta sitten ja ensimmäiset 10 vuotta auto ollut Frankfurtin alueella. Olen ollut tosi tyytyväinen autoon. Pieni polttoaineen kulutus(joskus jopa alle 6 kesällä, talvella aina alle 7.5). Löytyy tilaa ja ihan riittävästi voimaa ottaa isompikin kärry perään. Ja on muuten viimeisiä mersuja ilman turhaa elektroniikka - mekaanisesti ohjattu pumppu. Kun täällä lukee mm. CDI mersujen ongelmista ja väyrysen ruosteongelmista, niin täytyy kyllä pitää tätä autoa vielä pitkään. Ja EGR on tietysti ekana toimenpiteenä heti tuotaessa poistettu kokonaan toiminnasta - ja ei tuu muuten vikakoodeja ja eikä mene hätätilaan -heh.

Olisin vain uteliaisuuttani kysynyt tämän foorumin asiantuntijoilta jälkihehkusta ja ennakonsäädöstä kylmäkäynnistyksessä. Vaikka mekaanisesti ohjattu pumppu niin käy käsittämättömän hienosti vaikka -15... -20 asteen pakkasella kylmäkäynnistyksessä. Olen kyllä yrittänyt välttää noita kylmäkäynnistyksiä mutta joskus pakko.

Niin ensimmäisten minuuttien aikana ei kuulu minkäänlaista diesel kalinaa(kuten mun aikaisemmissa VAG-dieseleissä) - käy lähes kun bensa auto. Sitten kun käynyt muutaman minuutin hieman normaalia nopeampi tyhjäkäynti laskee normaaliksi ja samalla alkaa kalista - tosin vain hieman..

Olen seurannut sisävalon lamppua ja olen tullut siihen tulokseen, että autossa on useamman minuutin jälkihehku päällä tuohon kierrosten laskemiseen saakka. Onko näin? Ja onko ensimmäisten minuuttien aikana myös ennakko säädettynä suuremmalle?
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Vastaa Viestiin