raul kirjoitti:Daaz kirjoitti:Ja ei. W111 ei todellakaan ole W110, johon on vaihdettu lokasuojat. Siinä on esimerkiksi 5 cm pidempi akseliväli.
Eikai kukaan ole tälläistä väittänytkään...

Harmi Harri että vastauksesi ovat niin kärttyisiä, tulee pientä ristiriitaa sillä uskon sulla tietoa olevan, kunhan vain jaksat sitä jakaa. Vai onko niin että muut ovat aina väärässä

Pöh. Sehän on kaikkien tiedossa että olen kärttyisä vanha pussihousu, joten ei siitä tarvitse erikseen keskustella.
kekka kirjoitti:W111 nokka on lokasuojia lukuun ottamatta sama kuin w110:ssä
Tästähän olisi tulkittavissa, että W110 olisi samanlainen pirssi kuin W111, mutta erilaisesta akselivälistä johtuen koko ns. etukelkka on edempänä, ja siten väljemmin, kuin W110:ssa. Ja tähän viittasin edellä.
Mutta ehkä menen nyt ottamaan rauhoittavia, niin emme ajaudu Ralen kanssa konfliktiin.
Sepi.K kirjoitti:niin... Elikkä nyt olisi kiikarissa 2,2 litrainen neloskone,tota käykös se tonne "heittämällä" kiinni ja joutuuko konttorilla minkälaiseen sodankäyntiin?
Selvitän sen motin mallimerkinnän ja laitan tänne niin voitte sanoa että käykö se sinne...
Se on M115. Samaa konetta on iskutilavuuksin 2,0 - 2,3 litraa. Istuu muuten, mutta vauhtipyörää pitää hieman viistää. Pultit menevät kutakuinkin, kaikki reiät eivät ole samassa kohtaa, mutta moni kuitenkin. Starttimoottorin pitäisi istua. Moottorisi on peräisi W115-mallista. Konttorilla ei joudu minkäänlaiseen sodankäyntiin, tavallinen muutoskatsastus riittää.
Sepi.K kirjoitti:Pikkuhiljaa ( siis tosi hitaasti) alkaa menemään pääkoppaan nämä moottori tyypit mutta lähinnä kiinnostaisi semmoinen jos joku jaksaisi vastailla että minkälaisillä litratilavuuksilla olevia bensa-koneita saa tohon W110 koriin...
Eli onko esim ollut saatavana 3,0 kutosella?
3-litraista kuutosta ei ole saanut, vaan se on tuohon aikaan ollut ainoastaan über-luokan Mersuissa. W110:n bensakoneet ovat olleet 1,9- ja 2,0-litraiset (M121) neloset ja 2,3 litrainen kuutonen (M180).
(Tästä alkaa kursivoitua jorinaa, jolla ei enää ole juuri mitään tekemistä aöluperäisen kysymyksen kanssa, eikä sitä siksi tarvitse edes lukea.)
Tuo kuutoskone on erikoinen tapaus, sillä ennen vuotta 1965 (jolloin kaikki W110:t olivat 1,9-litraisia eli 190c- tai 190 Dc-malleja), M180-moottori oli W111-korissa iskutilavuudella 2,2-litraa (220b ja 220 Sb). Vuonna 1965 esiteltiin uusi S-malli (W108), jolloin W110 jäi "E-malliksi" eli taksimersuksi ja iskutilavuudet muuttuivat kahteen litraan (200 ja 200 D).
Silti W111 jäi kummittelemaan yhdellä perusmallilla (pienin W108:han oli 250 S), ja se oli 230 S. Kun 220b jäi mallistosta pois, päätettiin "entry-level" eli hinnat-alkaen-kuutoseksi laittaakin W110-mallinen 230.
W111-kopassa 220b:n ja 220 Sb:n erot olivat pääasiassa kosmeettisia (listat, valot) ja moottorin tehossa (kumpikin oli kaasarikoneita, toisin kuin 220 SEb, joka kuitenkin oli ulkonäöllisesti identtinen 220 Sb:n kanssa).
Vuoden 1965 jälkeen 230 S:n ja 230:n erot sen sijaan olivat suuremmat - ne olivat peräti eri korimalleja. Vaikka W110 ja W111 ovatkin A-pilarista taaksepäin samoja autoja, oli ratkaisu erikoinen. Sen seurauksena W110-mallin ns. vertailumoottori on 2,3-litrainen, mikä puolestaan mahdollistaa nykypäivän harrastajan kannalta ilahduttavia moottorimuutoksia (esimerkiksi M123 W110-kopassa).
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)