etupyörän laakeri korkkas
etupyörän laakeri korkkas
lisätäänpä tosiaan tähän alkuun auto malli eli E55 amg -00
joo ja aivan merkillisesti kyllä tekiki sen!! ei minkäänlaista ääntä ole pitäny tai olis vähäkään merkkiä antanu aikasemmin ja nyt sitte kaheksan kympin vauhista lasahti töistä tullessani. no joo tuossapa pikkusen kerkesin purkaa ylimäääräsiä osia pois ja äkkinen katselmus että olkavarsikin menee vaihtoon(kierteet entiset), laakeri oli pieninä palasina(ulommainen ainakin) ja varmaan toinenkin kun napa heiluu ihan niiko sielä ei olis mittään sisuskaluja. toivottavasti ees navan sais ehjänä putsattua.
kysymys kuulukin että pitäskö tuon navan lähteä tosta irti aivan ulosvetäjän ja vasaran kans? napa kyl on ihan irti ja heiluu kun mikänenki mutta johonki tökkää sen tulo kun yrittää kiskottaa?
sen verran että nuo on vissii jotaki yleiskamaa väyrysiin ku löyty jopa täältä perältä hyllystä varaosat!
joo ja aivan merkillisesti kyllä tekiki sen!! ei minkäänlaista ääntä ole pitäny tai olis vähäkään merkkiä antanu aikasemmin ja nyt sitte kaheksan kympin vauhista lasahti töistä tullessani. no joo tuossapa pikkusen kerkesin purkaa ylimäääräsiä osia pois ja äkkinen katselmus että olkavarsikin menee vaihtoon(kierteet entiset), laakeri oli pieninä palasina(ulommainen ainakin) ja varmaan toinenkin kun napa heiluu ihan niiko sielä ei olis mittään sisuskaluja. toivottavasti ees navan sais ehjänä putsattua.
kysymys kuulukin että pitäskö tuon navan lähteä tosta irti aivan ulosvetäjän ja vasaran kans? napa kyl on ihan irti ja heiluu kun mikänenki mutta johonki tökkää sen tulo kun yrittää kiskottaa?
sen verran että nuo on vissii jotaki yleiskamaa väyrysiin ku löyty jopa täältä perältä hyllystä varaosat!
E55 AMG -00 --ex--
BMW M5 -00 --ajossa--
BMW M5 -00 --ajossa--
Kuukausi sitten samanlainen tapaus omassa autossa.
Laakerithan pitäis lähteä ihan käsin vetämällä samoin napa akselilta, kun irrottaa lukitusmutterin.
Omassa tapauksessa ulompi laakeri oli paskana eli haulit oli pitkin napaa.
Napa irtosi kun sössin laakerin haulit sivuun ja vedin navan ulos käsin.
Ulomman laakerin sisäkooli oli palanut akseliin kiinni, joka piti särkeä laikalla kahteen osaan. akselia joutui hiomaan ja silottelemaan aika lailla että uusi asettui hyvin paikalleen. Navasta laakerin ulkokehät irtoaa lyömällä esim. isolla hylsällä.
Laakerithan pitäis lähteä ihan käsin vetämällä samoin napa akselilta, kun irrottaa lukitusmutterin.
Omassa tapauksessa ulompi laakeri oli paskana eli haulit oli pitkin napaa.
Napa irtosi kun sössin laakerin haulit sivuun ja vedin navan ulos käsin.
Ulomman laakerin sisäkooli oli palanut akseliin kiinni, joka piti särkeä laikalla kahteen osaan. akselia joutui hiomaan ja silottelemaan aika lailla että uusi asettui hyvin paikalleen. Navasta laakerin ulkokehät irtoaa lyömällä esim. isolla hylsällä.
MB 220 CDI W202
Juups, Itellänikin meni ässästä etupyöränlaakeri (t) noin kuukausi sitte ja oli aikas tiukkaan sulanu olka-akseliin ulompi laakeri, ei auttanu ku rälläkällä useampaaan osaan ja viilalla tasotella akseli. Kun sain korjattua niin en en tietenkään "kerinny" tarkistaan toista puolta ja se meni sit seuraavana päivänä! eli aika tarkka on käyttöikä laakereissa ku alle sadan kilsan sisään molemmat puolet, eikä edes varotellu mitään. 

Mese W126 380SE
Powered by 300D
Powered by 300D
juu kyllä siinä näin oli käyny että oli vaa hitsaillu ulommasta laakerista kooli kiini akseliin nii hyvin parista kohtaa että ei sillä liikkunu mutta kun pikkusen noita moskia kaivo pois ja pyöritteli oikeaan asentoon nii tuli aivan ottamala vaan ja onnekseen tuon navan sai putsattua kuitenki nii ettei sekin menny vaihtoon.
mutta nyt alako pelottaan terpan jutut kun oli tarkotus kyllä vaihtaa toisenki puolen laakeri mutta vasta ens viikon alusta.....
mutta nyt alako pelottaan terpan jutut kun oli tarkotus kyllä vaihtaa toisenki puolen laakeri mutta vasta ens viikon alusta.....
E55 AMG -00 --ex--
BMW M5 -00 --ajossa--
BMW M5 -00 --ajossa--
Ylesin syy miksi laakeri menee rikki on rasvan,vaseliinin puute.
Huolsin autostani etupyörän laakerit ja kyllä siellä ei ollut juuri lainkaan rasvaa ja mitä oli niin laakerin ulkopuolella .
Tehtaan vaseliinit ovat aika jäykkää tavaraa ja pakkas keleillä on voitelu kyllä erittäin huonoa.
Uusi notkea vaseliini kehiin.
Jatkaa laakereitten ikää todella paljon.
Huolsin autostani etupyörän laakerit ja kyllä siellä ei ollut juuri lainkaan rasvaa ja mitä oli niin laakerin ulkopuolella .
Tehtaan vaseliinit ovat aika jäykkää tavaraa ja pakkas keleillä on voitelu kyllä erittäin huonoa.
Uusi notkea vaseliini kehiin.
Jatkaa laakereitten ikää todella paljon.
Vuosi sitten kävi -98 väykky alapallojen vaihdossa. Irrotin levyt ja navat pois haitolta ja laakerit oli ihan punaisena ruosteesta. Kaikki huollot oli tehty siihen asti määräaikaisesti Veholla. Tehtaan alkuperäistä vihreetä tönkköö oli rasvakupeissa vain sen verran, että näki värin. Ei vissiin kuulu napojen rasvaus huolto-ohjelmaan.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Sitä tehtaan vihreää rasvaa on sitten sitäkin enemmin navan sisällä paikassa, jossa se ei kyllä laakereita voitele. Voisi olla hyvä ajatus ottaa esim. 150 tkm ajetun auton etulaakerit auki ja pestä ja rasvata uudella rasvalla. Voisivat kestää taas toiset 150 tkm.
Ainakin, jos 200-250 tkm ajettuun Väykkyyn tekee eteen täyden jarruremontin ja laakereita ei ole vielä tarvinnut vaihtaa niin samalla tuo edellä mainittu toimenpide olisi kyllä paikallaan. Ei tule edes paljon lisätyötä, koska jarrut on kuitenkin jo purettu pois tieltä. Jos/kun ilmenee, että laakerit ovatkin ihan finaalissa niin vaihtaa ne samalla sitten uusiin.
Ainakin, jos 200-250 tkm ajettuun Väykkyyn tekee eteen täyden jarruremontin ja laakereita ei ole vielä tarvinnut vaihtaa niin samalla tuo edellä mainittu toimenpide olisi kyllä paikallaan. Ei tule edes paljon lisätyötä, koska jarrut on kuitenkin jo purettu pois tieltä. Jos/kun ilmenee, että laakerit ovatkin ihan finaalissa niin vaihtaa ne samalla sitten uusiin.
joo ei se vaseliini mitä sielä oli jäljelä kun kupin otti pois nii kyllä vaseliinilta näyttäny ensinkään, oli tosiaan vaan semmosta mustaa jäykkää töhönää.
mites muuten tämmösessä nuot takalaakerit, että on varmaan aika paljon työläämpi homma? jos pikkusen syvemmän rasvauksen tekis sinnekki, onnistuuko?
mites muuten tämmösessä nuot takalaakerit, että on varmaan aika paljon työläämpi homma? jos pikkusen syvemmän rasvauksen tekis sinnekki, onnistuuko?
E55 AMG -00 --ex--
BMW M5 -00 --ajossa--
BMW M5 -00 --ajossa--
Etupyörän laakeri rallatti
Jarrupaloja vaihtaessa pyörittelin jarrulevyä, joka pyöri näin pakkasellakin kevyesti kuin ei olisi ollut vassua lainkaan, eli ei laittanut hanttiin. Kuulosti tyhjän tavarajunan menolta vanhalla Haapamäen radalla. Laakerikupissa oli nökäre vihreätä saippuan oloista halkeilevaa töhnää. Sisimmäisen laakerin ulkokehä oli jo alkanut vaurioitua. Siinä oli laakerirullien lukumäärän verran poikittaisia vaurioita laakeripinnassa. Laakerit olivat englantilaisia TIMKEN merkkisiä. Onkohan tietoa, että käyttääkö saksan poika jo autoa rakentaessa kyseisiä tykötarpeita? Ajaessa ei vielä kuulunut mitään jurinaa, mutta näinkin paha ulkokehä olisi saattanut rullan haljetessaan pamahtaa kerrasta ja alkaa kertomusten mukaiset hitsailemiset ja jämähtämiset.
Huuhaat jätän omaan arvoonsa. Tekninen asia oikeilta ihmisiltä huomioidaan.
Re: Etupyörän laakeri rallatti
Itsekin ostin Mersuuni taannoin takapyörän laakerin. Laatikossa luki SKF mutta sisällä oli Timkenin laakeri. Eli taitavat kaupata noita ristiin. Joku pulju tekee yhdenlaisia laakereita ja toinen toisenlaisia.esprit911 kirjoitti:Onkohan tietoa, että käyttääkö saksan poika jo autoa rakentaessa kyseisiä tykötarpeita?
t.
Risto
E500 – 211.070
Omaan kiessiin vaihdatin kanssa etupyöränlaakerit. Katsastuksessa hyväksyivät, mutta korjauskehotus tuli laakereista. Kävin tilaamassa korjaamolta molemmat etulaakerit. Seuraavana päivänä sain ajaa laakerin vaihtoon, kun toisen puolen laakeri rupesi pitämään ääntä. Tavara pidetään tarkkaan.
Kestivät ajoa 172000km.

Re: Etupyörän laakeri rallatti
Kyllä Timken on originaalia ainakin vaihdelaatikossa. On erikoistunut nimenomaan kartiorullalaakereihin.esprit911 kirjoitti:Laakerit olivat englantilaisia TIMKEN merkkisiä. Onkohan tietoa, että käyttääkö saksan poika jo autoa rakentaessa kyseisiä tykötarpeita?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Veljeni 2002 väykystä hajosi etupyörän laakeri matkalla Kuopioon. Toisen puolen laakeri on myös vaihtokunnossa. Vaihtoon menee myös olkatukivarsi ja koko remontin hinta on noin 1000 € Kuopion piirimyyjän mukaan. No, onneksi auton myyjä, Kajaanin Hartikainen lupasi maksaa puolet kustannuksista. Autolla ajettu reilut 100tkm.
Erään työkaverin väykyn etulaakeri hajosi myös 100 tkm ajetusta autosta. Vaihtoi heti uudemman mallin mersuun.
Mersun laatu on tosiaan nykyään mitä on, ehkä etupyörän laakerin rasvat on laitettu alunperin huonosti.
Erään työkaverin väykyn etulaakeri hajosi myös 100 tkm ajetusta autosta. Vaihtoi heti uudemman mallin mersuun.
Mersun laatu on tosiaan nykyään mitä on, ehkä etupyörän laakerin rasvat on laitettu alunperin huonosti.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
155tkm oli mulla mittarissa kun korkkas. laakeri makso 50e, olkavarsi 350e ja napa olis maksanu 195e mutta onneks säästyin siltä. nyt juuri tuli vaihettua myös tuo toisenkin puolen laakeri ja pisti kyllä silmään nuo merkit, nimittäin tässä uudessa paketissa ulompi laakeri oli jaappanilainen ntn ja sisempi timkenin, sen minkä edellisen vaihoin niin oli molemmat timkeneitä ja taas jotka olivat paikallaan oli hajonneella puolen timken ja ntn ja täsää ehyessä timken ja timken. eli vissii ottavat noita lakruja sieltä mistä sattuvat saamaan..
E55 AMG -00 --ex--
BMW M5 -00 --ajossa--
BMW M5 -00 --ajossa--