Äänenvaimentimien merkitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Äänenvaimentimien merkitys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa mieleeni tuolla 126:sen alla mönkiessä, jotta mikä mahtaa olla pakoputken keskipönttöjen merkitys.

Siis 126-420:ssä pakoputki rakentuu siten, että pakosarjoilta mennään kahdella putkella kattiin, josta jatkuu kaksi putkea taka-akselin etupuolella oleviin erillisiin pönttöihin, joista putket taas liittyvän tavaralooran alla vasemmalla olevaan isoon pönttöön, josta tullaan kahdella putkella puskurin alle.

Nuo kaksi keskipönttöä näyttävät siltä, että niille pitää ensikesänä tehdä jotain. Houkutus noiden pönttöjen korvaamiseen parilla putkenpätkällä on suuri, varsinkin kun nuo pöntöt tekevät putkeen sellaisen metrin mutkan sivulle päin ja ilman niitä selviää 40 cm:n lähes suorilla putkilla.

Onko kokemuksia, mihin suuntaan ääni muuttuu? Voimistuu totta kai, mutta onko pönttöjen funktio enemmän korkeiden vai matalien äänien suodatuksessa? Vai ovatko nuo kenties jotain paineen tasauspönttöjä? Ilman niitä on riski, jotta putken loppupää näyttää jonain päivänä Aku Ankan haulipyssyltä pienen tukeen jälkeen?

On tietysti mukavaa, kun ässä vain kuiskailee mennessään, mutten panisi pahakseni, jos matalat äänet pääsisivät hieman vapaammin läpi... 8)
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sinun kannattaa ilman muuta teettää se putki.
Tähtiklubin sponsori Tero Hytönen tekee sinulle putken mittatilaustyönä huomattavasti edullisemmin, kun alkuperäinen olisi. Samalla saat kunnon murinat ja tehot valloilleen.

Itse aion teettää putken ensi keväänä, kun Ässä herää talviuniltaan.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Day Downhill kirjoitti: Samalla saat kunnon murinat ja tehot valloilleen.
Tähän tuo välipönttö juuri vaikuttaa noihin murinoihin. Tavoitteena on ollut
alunperin 'kuiskaava ' käynti :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Day Downhill kirjoitti:Sinun kannattaa ilman muuta teettää se putki.
Tähtiklubin sponsori Tero Hytönen tekee sinulle putken mittatilaustyönä huomattavasti edullisemmin, kun alkuperäinen olisi. Samalla saat kunnon murinat ja tehot valloilleen.

Itse aion teettää putken ensi keväänä, kun Ässä herää talviuniltaan.
Juu, kyllähän tuo putken teettäminen on yksi vaihtoehto (alkuperäinen putki maksaa muistaakseni 16 kmummoa), jos en halua pyörittää lippalakkini päällä olevaa propelia vinhemmin :lol: Periaatteella kaikki itse, ellei ole äärimmäinen hätä tai laiskuus iske...
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin