W202 automaatin öljytikku!?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sisäänajossa

W202 automaatin öljytikku!?!

Viesti Kirjoittaja Ville »

Elikkä auto on C200 bensa automaatti -96 ja kyseisessä mallissa ei kuulu vakiona vaihteistoon öljytikkua. Nyt kun tekis mieli vaihtaa uudet öljyt ja muutenkin tarkkailla öljymäärää. Tikun paikalla on tulppa jossa on "sinetti" ja lukee -service only. Soitin Veholle ja kertoivat tikun olevan työkalu jonka hinta n. 1000 mummoa! Jos vain jollain olisi jotain vinkkejä/ tikun mitat niin voisin tehdä sellaisen itse. Ai niin, sitten vielä öljystä. Oisko jotain suosituksia mitä litkua sinne pistäis?

Ville_Varis@yahoo.com
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Tikku on tosiaan erikoistyökalu. Itse sain sen lainaksi veholta, tuttu asentaja siellä, tosin sitikkapuolella... Mittoja ei ole mutta kl varaosasta moista myös saa jotakuinkin 30 eur hintaan. Vehon tikku oli reilusti liian pitkä joka tungettiin vaan niin pitkälle kun menee pohjaan asti, sopii moneen malliin. Omassani on 5 vaihteinen automaatti, vehon mukaan oma mersun öljynsä, vähän toistakymmentä euroa litra muistaakseni ilman alennuksia... Suodattimen sai motonetista, oli aivan sama valmiste kuin alkuperäinen. Sain mahtumaan 7 litraa öljyä, Vehon mersuautomaattiasentaja ei ollut koskaan saanut tungettua niin paljoa mutta totesi tikulla mitattuaan 6 litran jälkeen senkin olevan mahdollista, kävin vaihdon jälkeen vielä poikkeamassa kun mielestäni jäi 6 litralla vajaaksi vaikka saadut ohjeet vakuuttivat sen riittävän... Eli Veholta öljy ja koita pyytää tikkua lainaksi/nähtäväksi, josta mitat tai sitten tuo kl:n tikku. Ja tämä sitten pätee 5 vaihteiseen, 4 vaihteiseen sopii joku tavallisempi öljy, muistaakseni dexron 3.

Jyrki
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Ville »

Kiitoksia Jyrki P!
Mulla on myös 5-lovinen laatikko joten ohjeet passaa mainiosti. Seuraavana on vuorossa lohkolämittimen asennus. Olen kuullut kauhutarinoita kyseisestä hommasta mutta täytyy kuitenkin kokeilla.
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Vähän Offtopiccia, mutta onkos noissa kaikissa W202 automaateissa 5-vaihteinen laatikko? Entäs kaikissa moottorivaihtoehdoissa?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juhos »

Ville kirjoitti:Kiitoksia Jyrki P!
Seuraavana on vuorossa lohkolämittimen asennus. Olen kuullut kauhutarinoita kyseisestä hommasta mutta täytyy kuitenkin kokeilla.
Mulla on kokemusta lohkolämmittimen asennuksesta C220D:hen, joten kysele jos tarttet vinkkejä.
C220TD -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Re: W202 automaatin öljytikku!?!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ville kirjoitti:Elikkä auto on C200 bensa automaatti -96 ja kyseisessä mallissa ei kuulu vakiona vaihteistoon öljytikkua. Nyt kun tekis mieli vaihtaa uudet öljyt ja muutenkin tarkkailla öljymäärää. Tikun paikalla on tulppa jossa on "sinetti" ja lukee -service only. Soitin Veholle ja kertoivat tikun olevan työkalu jonka hinta n. 1000 mummoa! Jos vain jollain olisi jotain vinkkejä/ tikun mitat niin voisin tehdä sellaisen itse. Ai niin, sitten vielä öljystä. Oisko jotain suosituksia mitä litkua sinne pistäis?

Ville_Varis@yahoo.com
Eihän se tikku mikään työkalu ole, kai.

Sattumaako lie, tästä tuli puhetta kun eilen käytin omaa autoa laatikkoöljyn vaihdossa.
Homma kulkee kuulemma uusien mersujen kanssa niin, että öljy voidaan imaista pois yläreiästä (kuten mullakin eilen tehtiin), sitten vaihdetaan suodatin "siististi" alakautta ja lopuksi pannaan uutta öljyä tilalle niin tarkka määrä, että sitä ei tarvitse edes tarkistella. Jos ohjeessa lukee, että ko. malliin kuuluu vaikka 6,35 litraa, tomera veholainen katsoo "pistoolin" mittarista, koska on luruttanut ainetta lootaan sen 6,35 ja sulkee tämän jälkeen sen sinetin.
Service only meinaa ymmärrykseni mukaan vaan sitä, että siihen koloon ei ole kuin huoltajalla asiaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

juhis2000 kirjoitti:Vähän Offtopiccia, mutta onkos noissa kaikissa W202 automaateissa 5-vaihteinen laatikko? Entäs kaikissa moottorivaihtoehdoissa?

Miten lie muissa mutta ainakin meijän katiskassa on 5-vaihteinen tomaatti. :D
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Jyrki P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jyrki P »

Eihän se tikku mikään työkalu ole, kai.

Sattumaako lie, tästä tuli puhetta kun eilen käytin omaa autoa laatikkoöljyn vaihdossa.
Homma kulkee kuulemma uusien mersujen kanssa niin, että öljy voidaan imaista pois yläreiästä (kuten mullakin eilen tehtiin), sitten vaihdetaan suodatin "siististi" alakautta ja lopuksi pannaan uutta öljyä tilalle niin tarkka määrä, että sitä ei tarvitse edes tarkistella. Jos ohjeessa lukee, että ko. malliin kuuluu vaikka 6,35 litraa, tomera veholainen katsoo "pistoolin" mittarista, koska on luruttanut ainetta lootaan sen 6,35 ja sulkee tämän jälkeen sen sinetin.
Service only meinaa ymmärrykseni mukaan vaan sitä, että siihen koloon ei ole kuin huoltajalla asiaa.[/quote]

Juu, vaihdon voi kuulemma tehdä noinkin. Minulle sanottiin määrän olevan 6 litraa vaihdossa, mutta riippuu kuulemma miten tyhjäksi tulee. Tikku on huoltoasentajaa varten, tarkistavat sillä määrän jos on esim. vuotanut, tai vaihdossa tarkan määrän. 5 vaihteisen automaatin öljypohjassa on poistotulppa, tulee siististi vaikkei imuvaihtajaa olisikaan, niin ja momentinmuuntimessa on myös poistotulppa, sieltä ei yläkautta imemällä tule kaikki pois. Tikku on jätetty pois jottei sinne laatikkoon lisätä "varmuuden vuosi kun näyttivajaalta" jotain mitälie öljyä siihenhätään käteen osuu. Aski sietää kokohyvin vajaallakin öljymäärällä ajoa, liika sensijaan kuulemma lämpenee aika rajusti, siksi eivät välttämättä käytä koko tikkua vaan laittavat tietyn määrän, eli hiukan vajaaksi. Niin, ja jos itse vaihtaa kannattaa hakea se punainen sinetti korkkiin myös, ei ollut kallis ja on vaikea avata ehjänä.

Jyrki
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

autom.laatikon öljyistä

Viesti Kirjoittaja Henu »

sen verran on tullut seurailtua noita touhuja sivusta että noihin laatikon öljynvaihtoihin on olemassa semmoinen oma pakettinsa jossa nuo tarvittavat tilpehöörit on (oikea määrä öljyä, suodatin etc.). eli mallikohtaisesti paketissa juuri tarvittava määrä öljyä, näin ainakin c-mallin cdi-moottoristen kanssa.

henu
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Jack »

Ville kirjoitti:Elikkä auto on C200 bensa automaatti -96 ja kyseisessä mallissa ei kuulu vakiona vaihteistoon öljytikkua. Nyt kun tekis mieli vaihtaa uudet öljyt ja muutenkin tarkkailla öljymäärää. Tikun paikalla on tulppa jossa on "sinetti" ja lukee -service only. Soitin Veholle ja kertoivat tikun olevan työkalu jonka hinta n. 1000 mummoa! Jos vain jollain olisi jotain vinkkejä/ tikun mitat niin voisin tehdä sellaisen itse. Ai niin, sitten vielä öljystä. Oisko jotain suosituksia mitä litkua sinne pistäis?

Ville_Varis@yahoo.com

Tikkuhan työnnetään "pohjaan" saakka, muistelisin lonkalta että puhutaan noin 50-60 CM matkasta, mitä se tikku sinne uppoaa.

kaikissa "sähkölaatikoissa" on sama öljy (mersun oma vihreä oljy).

CDI 200 / ynnä muut tavalliset mersut, tilavuus on n.6 litraa, niinkuin aiemmin mainittiin. (mikäli muistaa laskea turbiinin tyhjäksi =)

itse olen kyllä huomannut että jossain malleissa (270 jnejne ) saattaa mennä vaikka 6.5 / 7 litraakin. mutta varmuudella en voi sanoa.
itse ajelen polkupyörällä :D
jakemon
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Itse vaihdoin tänään w202 200cdi sähkölaatikkoon öljyt, turbiinin tyhjennystä en löytänyt joten öljyjä tuli pois noin 2.8L ja saman verran mittatikun reijästä sisään uutta!!

Kannattaako käydä mersun huollossa vielä tarkistuttamassa öljyn määrä vai ajella nyt tyytyväisenä kohti kesää??
Jolle
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kannattaa tarkistaa öljymäärä. Onnistuu tosin kotonakin ihan samalla tavalla kun hakee foorumilta ohjeet tikun tekoon ja arvoihin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
miiku1982
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W202 automaatin öljymäärä

Viesti Kirjoittaja miiku1982 »

Oon koittanut mittailla automaatti askin öljynmäärää w202:n omalla öljytikulla, kun semmonen löytyy, mutta kone lämpimänä näyttää tikku ihan mitä sattuu suunnilleen niin, että sielä olis 5,5 litran tilalla "10 litraa". Voiko olla mahdollista, että olis vaahtoutunut liian vähästä öljymäärästä ja sen takia tikku näyttää lämpimänä mitä sattuu. Aamulla mittasin koneen käydessä ( käytin autoa 5min. tyhjäkäynnillä vaihde N:llä) oli 30c eli kylmäntason minimiloven alapuolella 3-4mm karkeesti arvioiden..

Toinen kysymys: Paljonko tuohon neliloviseen askiin menee öljyä, castrol ja mobilin nettisivut väittää 5,5 litraa. Vehon äijä sanoi tarjouspyynnössäni, että tomaattiöljynvaihto 200e ja laittoin jälkikäteen postia, että tähän vuosimalliin(katsoi vuosimallin väärin ilmeisesti) -94 menee enemmän öljyä, joten hinta pomsahti 300egeen. Tuleeko uudemman malliseen C -meseen vähempi ööliä?
ideoita kohta EX mersumiehelle, jonsei asiat parane :D
MB W202 C200 DIESEL AUTOMAATTI

Monia on kokeiltu... Toyota, VW, FIAT, honda, volvo... mese vie voiton, kun mese on kuitenkin mese
Vastaa Viestiin