W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?
W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?
Nonnii, koeajettuna on eräskin W126. Mukava alku lomalle, mitä nyt -86 mallin autosta tiettsti löytyy melkoisesti laiteltavaakin.
Vakavimmasta päästä lienee automaatin käytös.
Veto kytkeytyy päälle nopeasti, mutta kakkoselta kolmoselle laatikko voi heittää jo ihan kävelyvauhdissa.
Pahempi ongelma lienee, että kakkos-kolmos-välin vaihto luistaa jopa puolivälikaasulla todella pahasti, useita sekunteja. Täyskaasukiihdytyksessä vaihto toimii kuten miten, mutta kakkosella vedättää aika kauan.
Seuraava probleema liittyy nelosen kytkeytymsieen. Puoli-tai täyskaasukiihdytyksessä nelosta ei välttämttä löydy ollenkaan. Kaasun pohjaan painaminen ja pikainen nosto heittävät nelosen silmään. Tätä tapahtuu noin puolella kiihdytyskerroista.
Epäloogista on sekin, että pienemmällä kaasulla vaihteisto nykäisee jonkun verran, mutta täyskaasulla vaihtaa siivosti. Alaspäinkytkeytymisessä on myös melkoinen viive, vaikka loota sinänsä reagoi kyllä nopeasti kaasunpainamiseen .
Vanhat öljyt ja päin hanuria säädetyt vaijerit ja paineet tässä tulevat ensin mieleen. Entä muuta?
Auto on siis 300SE, ja ajettu 390 tkm.
Vakavimmasta päästä lienee automaatin käytös.
Veto kytkeytyy päälle nopeasti, mutta kakkoselta kolmoselle laatikko voi heittää jo ihan kävelyvauhdissa.
Pahempi ongelma lienee, että kakkos-kolmos-välin vaihto luistaa jopa puolivälikaasulla todella pahasti, useita sekunteja. Täyskaasukiihdytyksessä vaihto toimii kuten miten, mutta kakkosella vedättää aika kauan.
Seuraava probleema liittyy nelosen kytkeytymsieen. Puoli-tai täyskaasukiihdytyksessä nelosta ei välttämttä löydy ollenkaan. Kaasun pohjaan painaminen ja pikainen nosto heittävät nelosen silmään. Tätä tapahtuu noin puolella kiihdytyskerroista.
Epäloogista on sekin, että pienemmällä kaasulla vaihteisto nykäisee jonkun verran, mutta täyskaasulla vaihtaa siivosti. Alaspäinkytkeytymisessä on myös melkoinen viive, vaikka loota sinänsä reagoi kyllä nopeasti kaasunpainamiseen .
Vanhat öljyt ja päin hanuria säädetyt vaijerit ja paineet tässä tulevat ensin mieleen. Entä muuta?
Auto on siis 300SE, ja ajettu 390 tkm.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
SEV8 kirjoitti:Tasauspaineen alipainesäädin rikki sieltä laatikon kyljestä ja vuotaa öljyä?
Eikös siitä alipainesäätimestä lähde alipaineletku imusarjalle ?
silloinhan tämän kalvon rikkoontuminen ilmenee (myös/monesti) siten että auto savuttaa aika rankasti.
Eli imee öljyä rikkoontuneelta paineensäätimeltä imusarjaan.
itse ajelen polkupyörällä :D
Re: W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?
Aivan kuten SEV8 uumoili, niin rikkoutunut alipainesäädin voi olla suurin ongelmien aiheuttaja ja syy laatikon sekoilevaan käytökseen.Aku P kirjoitti:
Vanhat öljyt ja päin hanuria säädetyt vaijerit ja paineet tässä tulevat ensin mieleen. Entä muuta?
Auto on siis 300SE, ja ajettu 390 tkm.
Luistavat vaihdot taasen viittaisi jo ihan "luonnolliseen" kulumiseen. Itseltäni on samanlaisesta ässästä korjattu automaattiloota puolisentoista vuotta sitten, silloin kilometrejä mittarissa n. 279 tkm. Ongelma oli se, että varsinkin laatikon ollessa kylmä, se vaihtoi rajusti luistaen neloselle. Vaihto tuntui siltä, että aivan kuin loota olisi välissä kytkenyt vapaan päälle. Kaasujalan täydellisen noston pedaalilta ja muutaman sekunnin venttaamisen jälkeen laatikko suostui vasta kytkemään nelosen. Kun öljyt sitten lämpenivät lootassa, niin 3-4 vaihto alkoi sujumaan paremmin. Tosin ylikaasulla se luisti lämpimänäkin.
Aski vaati avaamisen ja vian syynä oli yksinkertaisesti nelosen pantojen kuluminen. Ilmeisesti autoon oli vaihdettu erittäin harvoin automaattiöljyt, jos juuri koskaan.
En halua pilata viikonloppuasi, mutta noilla kilometreillä tosiaan loota saattaa jo vaatia perusteellisempaakin remppaa. Jos näin on, niin tältäkin palstalta saat varmasti hyviä vinkkejä, missä moinen remontti kannattaa kenties teetättää (joutumatta maksamaan siitä omaisuuksia).
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Re: W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?
Ehtoota, ja kiitos tähän asti vastanneille.Juha K. kirjoitti: Aivan kuten SEV8 uumoili, niin rikkoutunut alipainesäädin voi olla suurin ongelmien aiheuttaja ja syy laatikon sekoilevaan käytökseen.
Luistavat vaihdot taasen viittaisi jo ihan "luonnolliseen" kulumiseen. Itseltäni on samanlaisesta ässästä korjattu automaattiloota puolisentoista vuotta sitten, silloin kilometrejä mittarissa n. 279 tkm. Ongelma oli se, että varsinkin laatikon ollessa kylmä, se vaihtoi rajusti luistaen neloselle. Vaihto tuntui siltä, että aivan kuin loota olisi välissä kytkenyt vapaan päälle. Kaasujalan täydellisen noston pedaalilta ja muutaman sekunnin venttaamisen jälkeen laatikko suostui vasta kytkemään nelosen. Kun öljyt sitten lämpenivät lootassa, niin 3-4 vaihto alkoi sujumaan paremmin. Tosin ylikaasulla se luisti lämpimänäkin.
Aski vaati avaamisen ja vian syynä oli yksinkertaisesti nelosen pantojen kuluminen. Ilmeisesti autoon oli vaihdettu erittäin harvoin automaattiöljyt, jos juuri koskaan.
En halua pilata viikonloppuasi, mutta noilla kilometreillä tosiaan loota saattaa jo vaatia perusteellisempaakin remppaa. Jos näin on, niin tältäkin palstalta saat varmasti hyviä vinkkejä, missä moinen remontti kannattaa kenties teetättää (joutumatta maksamaan siitä omaisuuksia).
Meikäläisen viikonvaihde tässä ei mene pilalle, kun kyseessä ei kerran ole oma auto. Tietysti vähän harmittaa, kun toiset ostavat mielestään näyttävän pelin ja allekirjoittanut alkaa ensimmäisellä koeajolenkillään arvailla, koska laatikko sanoo lopullisesti sopimuksen irti...
Katsotaanhan tuo alipainesäädin ensin, josko sitä remppaamalla jotain selviäisi. Automaattikorjaamohan on tuossa 15 km päässä, ja jos siellä selvitään nykyajan sähkölaatikoista ja vanhoista Hydramaticeista ja kaikista eksoottisistakin lootista, niin luultavasti sitten mersun perusaskiinkin saadaan uudet pannat asennettua.
Tuo kylmänä luistaminenhan voi johtua ihan tiivisteiden kin kulumisesta, ja meikänkin oma, 194 tkm ajettu loota tykkää vaihtaa kovin pehmeästi "aamun ensimmäisen vaihdon". Ongelma on outo, kun W126:lla oli juuri ajettuna 60 km maantiellä, silti vaihdot luistivat järkyttävästi ja nelonen meni pesään vasta taiteilun jälkeen.

Tähtiklubin sivullahan muuten on day downhillin ansiokas raportti oman vastaavan lootansa korjaksesta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
tr
Minä taas olen lukenut että pitäisi vaihtaa 60 tkm välein .. (korjausopas w124)Day Downhill kirjoitti:Olen pitänyt ohjearvona laatikon öljynvaihdolle 80tkm.raul kirjoitti:Tänään juuri totesi Vehon mies että automaattilootat valmistajien omien vaatimusten mukaan on suunniteltu kestämään 200.000 km...
Jos vaihdetaan öljyt sadantonnin välein, kestää 400.000. En tiedä, saatta olla hyvinkin totta.
Mutta uusissa se on kai harvempi tuo väli ja ei mikään ihme että tuntuvat hajoavan
..nuo uudemmat useammin.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Dextron III:aa täälläkin. Ei kuulemma juuri muita kannata korjaamoille hankkiakaan, pl. jotkut vanhat USA-laatikot, joissa nykyaikainen öljy ei toimi.Mauri H. kirjoitti:Minä taas käytän Dextron 3:sta ja vaihdan joka syksy, vaihtoväliksi tulee siis joku 40 tkm.
Mielestäni tehtaan suositus on 60 tkm:n välein, kovassa käytössä vaihtoväli on syytä puolittaa.
PS. Mauri, kannattaa joskus jos kulmille satut, poiketa tuolla Kiskon US-Motorsissa missä öljyt vaihdatin. Työn alla oli paitsi muutamia jenkkejä, myös Rolls Royce Corniche Cabriolet. Aika vaikuttava näky, vaikka seistessään pelti auki nosturilla...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jaa, täytyykin käväistä. Mitä muuten ottivat vaihtotyöstä?Aku P kirjoitti:Dextron III:aa täälläkin. Ei kuulemma juuri muita kannata korjaamoille hankkiakaan, pl. jotkut vanhat USA-laatikot, joissa nykyaikainen öljy ei toimi.Mauri H. kirjoitti:Minä taas käytän Dextron 3:sta ja vaihdan joka syksy, vaihtoväliksi tulee siis joku 40 tkm.
Mielestäni tehtaan suositus on 60 tkm:n välein, kovassa käytössä vaihtoväli on syytä puolittaa.
PS. Mauri, kannattaa joskus jos kulmille satut, poiketa tuolla Kiskon US-Motorsissa missä öljyt vaihdatin. Työn alla oli paitsi muutamia jenkkejä, myös Rolls Royce Corniche Cabriolet. Aika vaikuttava näky, vaikka seistessään pelti auki nosturilla...
Kaheksankymppiä, mutta mulla oli filtteeri ja tiiviste omasta takaa. Hyvinkin hintansa väärtiä, kun tunnissa sai paitsi uudet öljyt, myös kuulla noin 1403 autoiluaiheista tarinaa 60-luvulta tähän päivään..Mauri H. kirjoitti:Jaa, täytyykin käväistä. Mitä muuten ottivat vaihtotyöstä?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97