W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii, koeajettuna on eräskin W126. Mukava alku lomalle, mitä nyt -86 mallin autosta tiettsti löytyy melkoisesti laiteltavaakin.
Vakavimmasta päästä lienee automaatin käytös.
Veto kytkeytyy päälle nopeasti, mutta kakkoselta kolmoselle laatikko voi heittää jo ihan kävelyvauhdissa.

Pahempi ongelma lienee, että kakkos-kolmos-välin vaihto luistaa jopa puolivälikaasulla todella pahasti, useita sekunteja. Täyskaasukiihdytyksessä vaihto toimii kuten miten, mutta kakkosella vedättää aika kauan.

Seuraava probleema liittyy nelosen kytkeytymsieen. Puoli-tai täyskaasukiihdytyksessä nelosta ei välttämttä löydy ollenkaan. Kaasun pohjaan painaminen ja pikainen nosto heittävät nelosen silmään. Tätä tapahtuu noin puolella kiihdytyskerroista.
Epäloogista on sekin, että pienemmällä kaasulla vaihteisto nykäisee jonkun verran, mutta täyskaasulla vaihtaa siivosti. Alaspäinkytkeytymisessä on myös melkoinen viive, vaikka loota sinänsä reagoi kyllä nopeasti kaasunpainamiseen .

Vanhat öljyt ja päin hanuria säädetyt vaijerit ja paineet tässä tulevat ensin mieleen. Entä muuta?
Auto on siis 300SE, ja ajettu 390 tkm.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Tasauspaineen alipainesäädin rikki sieltä laatikon kyljestä ja vuotaa öljyä?
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

SEV8 kirjoitti:Tasauspaineen alipainesäädin rikki sieltä laatikon kyljestä ja vuotaa öljyä?

Eikös siitä alipainesäätimestä lähde alipaineletku imusarjalle ?
silloinhan tämän kalvon rikkoontuminen ilmenee (myös/monesti) siten että auto savuttaa aika rankasti.

Eli imee öljyä rikkoontuneelta paineensäätimeltä imusarjaan.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Aku P kirjoitti:
Vanhat öljyt ja päin hanuria säädetyt vaijerit ja paineet tässä tulevat ensin mieleen. Entä muuta?
Auto on siis 300SE, ja ajettu 390 tkm.
Aivan kuten SEV8 uumoili, niin rikkoutunut alipainesäädin voi olla suurin ongelmien aiheuttaja ja syy laatikon sekoilevaan käytökseen.

Luistavat vaihdot taasen viittaisi jo ihan "luonnolliseen" kulumiseen. Itseltäni on samanlaisesta ässästä korjattu automaattiloota puolisentoista vuotta sitten, silloin kilometrejä mittarissa n. 279 tkm. Ongelma oli se, että varsinkin laatikon ollessa kylmä, se vaihtoi rajusti luistaen neloselle. Vaihto tuntui siltä, että aivan kuin loota olisi välissä kytkenyt vapaan päälle. Kaasujalan täydellisen noston pedaalilta ja muutaman sekunnin venttaamisen jälkeen laatikko suostui vasta kytkemään nelosen. Kun öljyt sitten lämpenivät lootassa, niin 3-4 vaihto alkoi sujumaan paremmin. Tosin ylikaasulla se luisti lämpimänäkin.

Aski vaati avaamisen ja vian syynä oli yksinkertaisesti nelosen pantojen kuluminen. Ilmeisesti autoon oli vaihdettu erittäin harvoin automaattiöljyt, jos juuri koskaan.

En halua pilata viikonloppuasi, mutta noilla kilometreillä tosiaan loota saattaa jo vaatia perusteellisempaakin remppaa. Jos näin on, niin tältäkin palstalta saat varmasti hyviä vinkkejä, missä moinen remontti kannattaa kenties teetättää (joutumatta maksamaan siitä omaisuuksia).
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W126 automaatti temppuaa, lopun enteitäkö?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juha K. kirjoitti: Aivan kuten SEV8 uumoili, niin rikkoutunut alipainesäädin voi olla suurin ongelmien aiheuttaja ja syy laatikon sekoilevaan käytökseen.

Luistavat vaihdot taasen viittaisi jo ihan "luonnolliseen" kulumiseen. Itseltäni on samanlaisesta ässästä korjattu automaattiloota puolisentoista vuotta sitten, silloin kilometrejä mittarissa n. 279 tkm. Ongelma oli se, että varsinkin laatikon ollessa kylmä, se vaihtoi rajusti luistaen neloselle. Vaihto tuntui siltä, että aivan kuin loota olisi välissä kytkenyt vapaan päälle. Kaasujalan täydellisen noston pedaalilta ja muutaman sekunnin venttaamisen jälkeen laatikko suostui vasta kytkemään nelosen. Kun öljyt sitten lämpenivät lootassa, niin 3-4 vaihto alkoi sujumaan paremmin. Tosin ylikaasulla se luisti lämpimänäkin.

Aski vaati avaamisen ja vian syynä oli yksinkertaisesti nelosen pantojen kuluminen. Ilmeisesti autoon oli vaihdettu erittäin harvoin automaattiöljyt, jos juuri koskaan.

En halua pilata viikonloppuasi, mutta noilla kilometreillä tosiaan loota saattaa jo vaatia perusteellisempaakin remppaa. Jos näin on, niin tältäkin palstalta saat varmasti hyviä vinkkejä, missä moinen remontti kannattaa kenties teetättää (joutumatta maksamaan siitä omaisuuksia).
Ehtoota, ja kiitos tähän asti vastanneille.
Meikäläisen viikonvaihde tässä ei mene pilalle, kun kyseessä ei kerran ole oma auto. Tietysti vähän harmittaa, kun toiset ostavat mielestään näyttävän pelin ja allekirjoittanut alkaa ensimmäisellä koeajolenkillään arvailla, koska laatikko sanoo lopullisesti sopimuksen irti...

Katsotaanhan tuo alipainesäädin ensin, josko sitä remppaamalla jotain selviäisi. Automaattikorjaamohan on tuossa 15 km päässä, ja jos siellä selvitään nykyajan sähkölaatikoista ja vanhoista Hydramaticeista ja kaikista eksoottisistakin lootista, niin luultavasti sitten mersun perusaskiinkin saadaan uudet pannat asennettua.

Tuo kylmänä luistaminenhan voi johtua ihan tiivisteiden kin kulumisesta, ja meikänkin oma, 194 tkm ajettu loota tykkää vaihtaa kovin pehmeästi "aamun ensimmäisen vaihdon". Ongelma on outo, kun W126:lla oli juuri ajettuna 60 km maantiellä, silti vaihdot luistivat järkyttävästi ja nelonen meni pesään vasta taiteilun jälkeen. :evil:

Tähtiklubin sivullahan muuten on day downhillin ansiokas raportti oman vastaavan lootansa korjaksesta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tänään juuri totesi Vehon mies että automaattilootat valmistajien omien vaatimusten mukaan on suunniteltu kestämään 200.000 km...
Jos vaihdetaan öljyt sadantonnin välein, kestää 400.000. En tiedä, saatta olla hyvinkin totta.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

raul kirjoitti:Tänään juuri totesi Vehon mies että automaattilootat valmistajien omien vaatimusten mukaan on suunniteltu kestämään 200.000 km...
Jos vaihdetaan öljyt sadantonnin välein, kestää 400.000. En tiedä, saatta olla hyvinkin totta.
Olen pitänyt ohjearvona laatikon öljynvaihdolle 80tkm.
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

tr

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Day Downhill kirjoitti:
raul kirjoitti:Tänään juuri totesi Vehon mies että automaattilootat valmistajien omien vaatimusten mukaan on suunniteltu kestämään 200.000 km...
Jos vaihdetaan öljyt sadantonnin välein, kestää 400.000. En tiedä, saatta olla hyvinkin totta.
Olen pitänyt ohjearvona laatikon öljynvaihdolle 80tkm.
Minä taas olen lukenut että pitäisi vaihtaa 60 tkm välein .. (korjausopas w124)
Mutta uusissa se on kai harvempi tuo väli ja ei mikään ihme että tuntuvat hajoavan
..nuo uudemmat useammin.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

SAma 60 tkm mullekin sanottiin vaihtoväliksi, kun omaan lootaan vaihdatin liemet männätorstaina.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Minä taas käytän Dextron 3:sta ja vaihdan joka syksy, vaihtoväliksi tulee siis joku 40 tkm.

Mielestäni tehtaan suositus on 60 tkm:n välein, kovassa käytössä vaihtoväli on syytä puolittaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, 60 tkm sanoo W123:n huoltokirja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Minä taas käytän Dextron 3:sta ja vaihdan joka syksy, vaihtoväliksi tulee siis joku 40 tkm.

Mielestäni tehtaan suositus on 60 tkm:n välein, kovassa käytössä vaihtoväli on syytä puolittaa.
Dextron III:aa täälläkin. Ei kuulemma juuri muita kannata korjaamoille hankkiakaan, pl. jotkut vanhat USA-laatikot, joissa nykyaikainen öljy ei toimi.

PS. Mauri, kannattaa joskus jos kulmille satut, poiketa tuolla Kiskon US-Motorsissa missä öljyt vaihdatin. Työn alla oli paitsi muutamia jenkkejä, myös Rolls Royce Corniche Cabriolet. Aika vaikuttava näky, vaikka seistessään pelti auki nosturilla... :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

En tarkoittanutkaan että itse noudattaisin edellä kertomaani. Tomaattiöljyt on yleensä tullu vaihdettua melko tarkkaan 50 tkm välein, eli ei ihan joka syksy, kun yhdelle autolle ei niin paljon kilsoja kerry...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Minä taas käytän Dextron 3:sta ja vaihdan joka syksy, vaihtoväliksi tulee siis joku 40 tkm.

Mielestäni tehtaan suositus on 60 tkm:n välein, kovassa käytössä vaihtoväli on syytä puolittaa.
Dextron III:aa täälläkin. Ei kuulemma juuri muita kannata korjaamoille hankkiakaan, pl. jotkut vanhat USA-laatikot, joissa nykyaikainen öljy ei toimi.

PS. Mauri, kannattaa joskus jos kulmille satut, poiketa tuolla Kiskon US-Motorsissa missä öljyt vaihdatin. Työn alla oli paitsi muutamia jenkkejä, myös Rolls Royce Corniche Cabriolet. Aika vaikuttava näky, vaikka seistessään pelti auki nosturilla... :shock:
Jaa, täytyykin käväistä. Mitä muuten ottivat vaihtotyöstä?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Jaa, täytyykin käväistä. Mitä muuten ottivat vaihtotyöstä?
Kaheksankymppiä, mutta mulla oli filtteeri ja tiiviste omasta takaa. Hyvinkin hintansa väärtiä, kun tunnissa sai paitsi uudet öljyt, myös kuulla noin 1403 autoiluaiheista tarinaa 60-luvulta tähän päivään.. :P
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin