W123 vesivuotoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kkur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 02.10.2003 18:37
Paikkakunta: Pori

W123 vesivuotoa

Viesti Kirjoittaja kkur »

Lattiat on aina märkänä. Kynnyskotelossa on ainakin yksi reikä sisäänpäin, joten siitä on tullut ehkä vähän vettä. Lisäksi konepellin saranakoteloista on joku vuoto sisätilaan. Kun sinne ruiskuttaa vettä siitä valuu osa suoraan sisään jalkatilaan. Uskoisin, että tämä on suurin vuotokohta varsinkin nyt kun olen vaihtanut kynnyskotelon rikkinäiset kumitulpat uusiin.

Onko mitään käsitystä millainen korjaustyö olisi tuo saranakoteloiden vuodon tukkiminen?

Onko tietoa Porin seudulla olevasta hyvästä autopeltisepästä, jolle tuon työn voisi antaa? :shock: :shock:
W123 300D -77
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: W123 vesivuotoa

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

kkur kirjoitti:Onko mitään käsitystä millainen korjaustyö olisi tuo saranakoteloiden vuodon tukkiminen?
Varsin ilkeä paikka tuo sanakotelo. Vaikka purkaisi ympäriltä kaiken normaalisti purettavissa olevan, niin silti niihin on vaikea päästä käsiksi.
Koneella on koneen tahti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Onko siellä saranakotelon pohjalla oleva vedenpoistoreikä auki?
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
kkur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 02.10.2003 18:37
Paikkakunta: Pori

Re: ...

Viesti Kirjoittaja kkur »

jarski kirjoitti:Onko siellä saranakotelon pohjalla oleva vedenpoistoreikä auki?
En pysty näkemään siellä mitään poistoreikää, mutta luulisin että se on ainakin nyt auki kun ruiskutin sinne aika paljon vettä ja lopuksi sitä alkoi jo tulla reilusti lokasuojan takaa ulos. Aluksi se taisi olla silti tukossa.
W123 300D -77
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ai niin, autosi onkin -77:ska, niissähän saranakotelot ovat erilaiset kuin uudemmissa, täytyy vilasta varaosa-autosta, missä kohti vedenpoistoreikä on...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

,,

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joo, noissa vanhemmissa vedenpoistoreikä on vain siinä sisälokasuojassa, siellä takanurkassa. On takuulla varmatoimisempi kuin uudemmissa, sinne saranakoteloon ei vesi voi jäädä lainehtimaan, kun ei koteloa edes kunnolla ole.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W123 vesivuotoa

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo K. kirjoitti:
kkur kirjoitti:Onko mitään käsitystä millainen korjaustyö olisi tuo saranakoteloiden vuodon tukkiminen?
Varsin ilkeä paikka tuo sanakotelo. Vaikka purkaisi ympäriltä kaiken normaalisti purettavissa olevan, niin silti niihin on vaikea päästä käsiksi.
Onko kukaan kokeillut korjata noita saranakoteloiden pohjia? Itsellä on juuri -77 vuosimallissa ne koteloiden pohjat puhki. Ajattelin, että jos ottaisi etulokasuojat pois ja sitten laikkaisi sen sisälokasuojan auki niin pääsisi sitten siihen kotelon pohjaan työskentelemään. Sitten hitsaisi sen sisälokasuojan kohdan takaisin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Laitetaan nyt tähän, kun itsellä on kanssa vesivuoto-ongelma tuon allekirjoituksen auton kanssa. Eli sen kattopahvin, jossa aurinkolipat on kiinni, oikeasta takanurkasta tiputtelee vettä sateella auton seisoessa. Miten kattoluukun vedenpoisto on toteutettu? Onko tiivisteiden mahdollinen vuotaminen jotenkin huomioitu johtamalla vesi jotain pilaria pitkin pois?

Jotenkin itsellä on sellainen kutina, että vesi tulisi kuitenkin oikean kattokaiteen etummaisen jalan kiinnityksestä sisälle. En ole ehtinyt/saanut aikaiseksi purkaa verhoiluja tutkiakseni tarkemmin, kun autoakin tulee yleensä pidettyä tuolla parkkiluolassa eli harvemmin on sateessa. Repsikan penkki vaan kastuu aina, jos joutuu seisottamaan autoa sateella ulkona.
W123 280TE -79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Raine kirjoitti:Laitetaan nyt tähän, kun itsellä on kanssa vesivuoto-ongelma tuon allekirjoituksen auton kanssa. Eli sen kattopahvin, jossa aurinkolipat on kiinni, oikeasta takanurkasta tiputtelee vettä sateella auton seisoessa. Miten kattoluukun vedenpoisto on toteutettu? Onko tiivisteiden mahdollinen vuotaminen jotenkin huomioitu johtamalla vesi jotain pilaria pitkin pois?
W126:ssa (ja varmaan vanhemmissakin) on sille vedelle omat poistoputket. Ne kulkevat A-pilareissa. Omassa toimii hyvin mutta kaverin entisessä ( se Tähdellisissä ollut 1980-mallinen MR-kilpinen) oli putket tukossa ja vuoti sisään. Kevyesti paineilmaa perään niin johan aukesi (älä kysy että näkyykö putken pää missä, en ole omasta edes katsonut :oops: :D ).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Kiitos vinkistä, täytyypä tutkia. Epäilykset kuitenkin edelleen vahvasti kallistuvat tuon kattokaiteen jalan suuntaan. Jonkinlaista pientä kuplimista välillä olen ollut näkevinäni siinä jalan kumitiivisteen juuressa, kun siinä vettä on seisonut.
W123 280TE -79
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Kävin työpaikalla laittamassa pakoputken pakosarjalle kunnolla kiinni, kun oli yksi pultti liitoksen laipoista helissyt irti. Samalla ihmettelin sitten hiukan tuota katon vesivuotoa.

Oli kattoluukun vedenpoistoputken ympäristöstä peltiä mystisesti kadonnut. :roll: Putsailin isoimmat ruosteet pois ja laitoin reilusti eli runsaasti sikakittiä puuttuvaa peltiä korvaamaan, kun ei tuota kohtaa oikein hitsaamaankaan olisi päässyt purkamatta koko kattoluukkua. Puhalsin samalla molemmin puolin paineilmalla poistoputket puhtaiksi, eipä niissä ihmeemmin tuntunut tukoksia olevan. Komeasti kohisi lokasuojassa, kun 12 barilla puhalsi poistoputken päähän. Kattokaiteen jalkaa myös väänsin hiukan kireämmälle, ettei siitäkään enää pitäisi vettä sisään tulla.

Kun nyt kerran siinä montulla olin, niin kävin samalla vääntämässä automaattilaatikon kyljestä alipainesäädintä muutaman pykälän kireämmälle ja kyllä nyt vaihtaa komeasti. Loppui venytys kakkosen ja kolmosen väliltä. Joskus aiemmin olin jo vääntänyt kaksi pykälää, mutta se ei vielä ollut riittänyt kokonaan poistamaan venytystä.
W123 280TE -79
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

Raine kirjoitti: Kun nyt kerran siinä montulla olin, niin kävin samalla vääntämässä automaattilaatikon kyljestä alipainesäädintä muutaman pykälän kireämmälle ja kyllä nyt vaihtaa komeasti. Loppui venytys kakkosen ja kolmosen väliltä. Joskus aiemmin olin jo vääntänyt kaksi pykälää, mutta se ei vielä ollut riittänyt kokonaan poistamaan venytystä.
Menee vesivuotojen ulkopuolelle mutta kerro sen alipaine-modulaattorin
säädöstä. Eilen olin auton alla etsimässä kadonneita pakkivaloja ja katselin samalla sitä modulaattoria. Kansi johon putki tulee on minulla ainakin vapaasti pyörivä ja siinä oli jonkin näköinen lukkorengas. Auto on W123 240 (300D) automaaatti .Usa -malli. Gm:n laatikoista on kokemuksia säädöstä mutta ei MB:n.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Itsellä ei ole tuossa säädössä ainakaan mitään korkkia - en tiedä pitäisikö olla. Kakkosnelosessa käsittääkseni ainakin on. Joka tapauksessa siinä näkyy sellainen pieni rengas, jossa on ulkokehällä uria. Olisiko juuri tarkoittamasi lukkorengas. Urassa näkyy poikittain "tikku", joka on siis tuon säätötangon pää. Esim ruuvimeisselin kärjellä nostat tuota tikkua ulos urasta ja sitten sormin kierrät haluamasi määrän pykäliä ja painat takaisin uraan. Myötäpäivään kiertämällä vaihdot tiukkenee ja vastapäivään löystyy. Sitten vain kokeilemaan vaikutusta.

Ole varovainen kun vedät sitä säätötankoa ulospäin. Se nimittäin tulee sieltä ulos asti, jos vetää liian pitkälle! On kuitenkin aika pieni osa ja hukkuu helposti.

Hankala selittää mutta toivottavasti ymmärsit. Voin yrittää joku päivä ottaa kuvan, kun ehdin poiketa montulle.
W123 280TE -79
Avatar
Scotty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 02.05.2006 00:47
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Scotty »

Jou . kiitos säätövinkistä. Vastakappale (emäntä) on vkl töissä joten voin maata auton alla kun ei saa olla hänen allaan. :lol: Joten tutkin ko modulaattorin sielunelämää tarkemmin.
Vastaa Viestiin