Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Eli autolla ajettu kohta 240tkm ja seuraava huolto lähestyy. Auto on tähän mennessä aina huollettu samassa liikkeessä ja olisihan tuo jälleenmyyntiä ajatellen hyvä huollattaa ihan liikkeessä tuon leiman takia. Edellinen huolto oli A huolto eli ilmeisesti pukkaa B huoltoa. Mietin vain noita huoltokohteita lukiessa, että onko mittän järkeä teettää B-huoltoa joka maksaa kaksi kertaa enemmän kuin A huolto. Suurinmman osan noista huoltokohteista voi tehdä itsekin. Eli teettäisi A-huollon leiman takia ja sitten itse katselisi paikat kuntoon muuten.
Katselin tehtyjä huoltoja ja edessä olisi jäähdytysnesteiden vaihto, onnistunee lähes keneltä vaan? Onko ilmauksessa mitään erityistä?
Aktiivihiilisuodatin pitäisi vaihtaa, onkohan tuo esim. KL ja Merteilin hinastossa nimella ilmansuodatin? Kun siellä on erikseen raitisilmasuodatin ja sellaista ei ilmeisesti 210:ssä ole?
Kuka tietää laatikko ja peräöljyjen vaihtovälin? Vaihdettu edellisen kerran 117tkm:n kohdalla. Onko millainen operaatio suoritta vaihdot? Eli kannattaako vaihdattaa huollon yhteydessä vai turaanko itse? Vaatiiko erikoistyökaluja?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

MarkoV kirjoitti:Eli autolla ajettu kohta 240tkm ja seuraava huolto lähestyy. Auto on tähän mennessä aina huollettu samassa liikkeessä ja olisihan tuo jälleenmyyntiä ajatellen hyvä huollattaa ihan liikkeessä tuon leiman takia. Edellinen huolto oli A huolto eli ilmeisesti pukkaa B huoltoa. Mietin vain noita huoltokohteita lukiessa, että onko mittän järkeä teettää B-huoltoa joka maksaa kaksi kertaa enemmän kuin A huolto. Suurinmman osan noista huoltokohteista voi tehdä itsekin. Eli teettäisi A-huollon leiman takia ja sitten itse katselisi paikat kuntoon muuten.
Katselin tehtyjä huoltoja ja edessä olisi jäähdytysnesteiden vaihto, onnistunee lähes keneltä vaan? Onko ilmauksessa mitään erityistä?
Aktiivihiilisuodatin pitäisi vaihtaa, onkohan tuo esim. KL ja Merteilin hinastossa nimella ilmansuodatin? Kun siellä on erikseen raitisilmasuodatin ja sellaista ei ilmeisesti 210:ssä ole?
Kuka tietää laatikko ja peräöljyjen vaihtovälin? Vaihdettu edellisen kerran 117tkm:n kohdalla. Onko millainen operaatio suoritta vaihdot? Eli kannattaako vaihdattaa huollon yhteydessä vai turaanko itse? Vaatiiko erikoistyökaluja?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Marko


A tai B huolto ei vaihdettavien osien suhteen eroa toisistaan paljoakaan. polttoainesuodatin/ilman suodatin ovat kilometrimääräisiä. Raitisilma suodatin kannattaa vaihtaa joka huollossa, vähintään joka toisessa (eli B huollossa).

Tarkistettavia kohteita B huollossa on toki enemmän, jarrut jne jne jne.

jäähdytin nesteiden vaihdossa ei ole oikeastaan mitään ihmeellistä.
onnistuu kotona. jäähdyttimen alapuolella , edestä katsottuna oikealla on lasku "proppu", josta lasket nesteet pois (mitä sieltä sitten tuleekin) ja uudet sisään, sen kummemin sitä ei tarvitse ilmata. Käytät vaan koneen lämpimäksi ja tarkkailet että nestettä on paisunta säiliössä.

niin ja et tee siitä glykoli/vesi seoksesta liian kovaa, 50 / 50 on maksimi.
(ei ole mitään hyötyä laittaa glykolia enempää, siitä on vain haittaa )

ja kyllä siellä se raitisilma suodatin on, aktiivihiili suodatinta käytetään ainoastaan sellaisissa malleissa joissa on "automaatti ilmastointi" ja tätä automaatti ilmastointia ei useimmiten ole.


mitä tulee perä ja laatikko öljyihin eihän se kovin vaikea ole suorittaa. jos on tilat ja työkalut.

et huomannut mainita onko autossasi automaatti / manuaali vaihteisto.
perä öljynvaihdossa ei ole mitään vaikeata, tilavuus vaihtelee riippuen perästä.
mutta puhutaan luokasta 1-1,4 litraa, jos oikein muistan.

jos autossasi on automaattivaihteisto, homma on hiukan monimutkaisempi.

tarvitset "erikoistyökalun" eli öljytikun millä mitata vaihteistossa olevan öljyn määrän. Joka on yleensä noin 6 litraa (mikäli turbiini lasketaan tyhjiin kanssa )
näissä laatikoissa käytetään mersun omaa öljyä.
(sähköisesti ohjatuille laatikoille on oma ATF oljynsä). Sinunkin autossa on "sähkölaatikko" mikäli se on automaatti.

Ja tietenkin laatikossa oleva suodatin vaihdetaan tässä yhteydessä, myöskin "öljypohjan" tiiviste. Eli nosturin tarvitset, jos haluat että homma hoituu kätevästi


manuaalivaihteistolle ei käsittääkseni / muistaakseni ole vaihtoväliä määrätty.
paitsi taksi mersuissa. (eli kun tehdään taksihuolto, muistaakseni manuaaliinkin vaihdetaan 120 000 km välein )

tässäpä tätä tietoa oli näin lonkalta.

melkeinpä suosittelisin vaihdattamaan laatikko öljyt huollon yhteydessä, mikäli vaihteisto on automaatti.


lisätään tähän nyt vielä sitä tekstiä kun päästiin alkuun.

autollasi on ajettu 240 000. eli polttoainesuodatin pitää vaihtaa, ja ilmansuodatin (joissakin malleissa, missä on suodattimen likaisuuden tunnistin vaihtoväli voi olla jopa 120 000 km , huoltovihkosta sen näkee )
nämä osat vaihdetaan myös A huollossa .

jarrulevyt sinulla alkaa olemaan loppu , ellei niitä ole vaihdettu, samoin jarrupalat edestä ainakin. (veikkaan että kerran on jo vaihdettu, 100 000 km:n jälkeen )
näitä ei tarkisteta A huollossa (ellei asentaja satu huomaamaan tarkistaessaan renkaiden ilmanpaineita )

taka alatukivarsien alahelat myös kannattaisi tarkistaa, ja etupyöränlaakerit.
pyöränlaakerien tarkistaminen onnistuu mainiosti kotonakin.
tunkkaat etupään autosta ilmaan ja laitat kätesi pyörän yläpuolella olevan ylätukivarren päälle, ja pyöräytät pyörää, jos käteen tuntuu "jurinaa" laakeri on vaihto kunnossa.

kysele lisää jos tuntuu siltä =)

ps: tuulilasinpyyhkimen sulka /kumi vaihdetaan jokaisessa B huollossa automaattisesti :-p
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Alkuun kiitoksia hyvästä vastauksesta!

ja kyllä siellä se raitisilma suodatin on, aktiivihiili suodatinta käytetään ainoastaan sellaisissa malleissa joissa on "automaatti ilmastointi" ja tätä automaatti ilmastointia ei useimmiten ole.

Tuo sijaitsee ilmeisesti hanskalokeron alla, onko vaihto-operaatio millainen?

mitä tulee perä ja laatikko öljyihin eihän se kovin vaikea ole suorittaa. jos on tilat ja työkalut. manuaalivaihteistolle ei käsittääkseni / muistaakseni ole vaihtoväliä määrätty. paitsi taksi mersuissa. (eli kun tehdään taksihuolto, muistaakseni manuaaliinkin vaihdetaan 120 000 km välein )

Laatikko on manuaali ja sanoivat veholla vaihtoväliksi 80tkm.

autollasi on ajettu 240 000. eli polttoainesuodatin pitää vaihtaa, ja ilmansuodatin (joissakin malleissa, missä on suodattimen likaisuuden tunnistin vaihtoväli voi olla jopa 120 000 km , huoltovihkosta sen näkee )
nämä osat vaihdetaan myös A huollossa .

Kaikki suodattimet on vaihdettu 200tkm:ssä.

jarrulevyt sinulla alkaa olemaan loppu , ellei niitä ole vaihdettu, samoin jarrupalat edestä ainakin. (veikkaan että kerran on jo vaihdettu, 100 000 km:n jälkeen ) näitä ei tarkisteta A huollossa (ellei asentaja satu huomaamaan tarkistaessaan renkaiden ilmanpaineita )

Takaa tänään katselin levyt ja palat. Paloissa oli vielä sentin luokkaa tavaraa, levyjä en mitannut. Täytyy tarkastaa ja mitata edestä.

taka alatukivarsien alahelat myös kannattaisi tarkistaa, ja etupyöränlaakerit.
pyöränlaakerien tarkistaminen onnistuu mainiosti kotonakin.
tunkkaat etupään autosta ilmaan ja laitat kätesi pyörän yläpuolella olevan ylätukivarren päälle, ja pyöräytät pyörää, jos käteen tuntuu "jurinaa" laakeri on vaihto kunnossa.

Hyvä vinkki!

Kiitoksia vain vielä kerran.
Tilasin A-huollon jossa vaihdatan samalla nuo laatikon ja perän öljyt. Työaika noille on n. ½tuntia joten ei siitä hirveästi köyhdy. Menee sitä rahaa TI-hallin nosturillakin, varsinkin jos homma alkaa kusemaan...

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

"Tuo sijaitsee ilmeisesti hanskalokeron alla, onko vaihto-operaatio millainen?"

kahdella ristipääruuvilla on se ala muovi verhous kiinni. ruuvit pois, työnnät muovia taaksenpäin niin se irtoaa.
Sen alla on kaksi valkeata muovista "pikalukkoa" jotka _liukuvat_ toisistaan poispäin, kun työnnät niitä. (anteeksi tätä on hiukan vaikea selittää )
sen jälkeen suodatinta suojaava luukku pääsee tippumaan alas. eikun suodatin pois ja uusi tilalle.

tässä kannattaa huomioida että mitenpäin se vanha suodatin oli siellä. Muuten saattaa mennä 10 minuuttia miettiessä että miten se sinne meni.

uusi suodatin laitetaan "kiertäen" sinne sisään, eli ensin työnnät moottorin puoleisen pään sinne reikään ja sitten lähdet kääntämään itseäsi lähimpänä olevaa päätä sinne reikään. =)
(yritän säästää sinulta sitä 10 minuutin miettimis aikaa :-p )



"Laatikko on manuaali ja sanoivat veholla vaihtoväliksi 80tkm."

voi olla, ja varmaan onkin kun veholla näin sanoivat. pitää tarkistaa itse huomenna töissä tämä asia.


"Takaa tänään katselin levyt ja palat. Paloissa oli vielä sentin luokkaa tavaraa, levyjä en mitannut. Täytyy tarkastaa ja mitata edestä."

Hienoa, kannattaakin ajaa ne vanhat jarrupalat loppuun ennenkuin alkaa levyjä vaihtelemaan, minimi mitta taisi olla 21 millimetriä levyille.




Kiitoksia vain vielä kerran.
Tilasin A-huollon jossa vaihdatan samalla nuo laatikon ja perän öljyt. Työaika noille on n. ½tuntia joten ei siitä hirveästi köyhdy. Menee sitä rahaa TI-hallin nosturillakin, varsinkin jos homma alkaa kusemaan...

Tämä on varmasti kannattava päätös, pojat ei noita kovin pitkään vaihda nimittäin =)
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
MarkoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Su 02.11.2003 15:03
Paikkakunta: Augsburg/Joutseno

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Jack kirjoitti:"
voi olla, ja varmaan onkin kun veholla näin sanoivat. pitää tarkistaa itse huomenna töissä tämä asia.

Tämä on varmasti kannattava päätös, pojat ei noita kovin pitkään vaihda nimittäin =)
Kiitos taas, taidat olla itsekin Veholla hommissa, mutta missäpäin? Vai uskallatko sanoa :wink:

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:

Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR

ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

Kiitos taas, taidat olla itsekin Veholla hommissa, mutta missäpäin? Vai uskallatko sanoa :wink:

Marko[/quote]

Siellähän sitä ollaan.
Tai ainakin yritetään olla leikisti :D

en mikään ammattilainen, mutta kyllä sitä jotain on jäänyt päähän.


ps : savon seuduilla ollaan
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
mecalac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.09.2003 14:43

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja mecalac »

Kiitoksia vain vielä kerran.
Tilasin A-huollon jossa vaihdatan samalla nuo laatikon ja perän öljyt. Työaika noille on n. ½tuntia joten ei siitä hirveästi köyhdy. Menee sitä rahaa TI-hallin nosturillakin, varsinkin jos homma alkaa kusemaan...

Marko[/quote]

Pikku suunta laatikkoöljyn vaihdolle Veholla:
Oulun Veho: 285 eur öljyineen+suodatin,aikaan.3h.....(vastaus hintakyselyyn)
Lisävalojen sähköistys (valmiiksi paikoillaan) 150-175 eur,2-2,5 h....

Vaihdoin/asensin sitten itse...

W210 -98 220D tomaatti

-Mecalac-
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

"vaihteistoöljyn vaihto (automaatti)"
joo sitä luokkaa se on, en tiedä saako siihen ihan 3 tuntia menemään. mutta yli 2 tuntia menee pitkän matkaa. Kaikki koeajot ynnä muut, pitää käydä laatikko ajamassa kuumaksi, tämmösiin menee aikaa.

mitä valoihin tulee, niin hintahan on ihan kohillaan :D
n. 60 euroa tunti työlle



niin otin myös selvää vaihtoväleistä, mitään vaihtovälejä ei ole olemassa.
ei manuaalille, eikä myöskään automaatille mielestäni, Paitsi takseissa.

mutta sitä suositellaan vaihtamaan, vaihtoväli on 100 000 km:n kahta puolta, ei niin tarkkaa.
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja J_J »

Jack kirjoitti:Niin otin myös selvää vaihtoväleistä, mitään vaihtovälejä ei ole olemassa. Ei manuaalille, eikä myöskään automaatille mielestäni, paitsi takseissa.

Mutta sitä suositellaan vaihtamaan, vaihtoväli on 100 000 km:n kahta puolta, ei niin tarkkaa.
Niin, eikös se oli niin että nykyään auto- ja kulkuneuvotehtaat ;) laskevat ja uskovat, että vaihteiston öljyt kestävät sen mitä laatikkokin avaamatta. Taitaa nimittäin olla niin, että suurimmassa osassa nykyautoja vaihteistoöljyn vaihdolle ei ole olemassa suositusta? Nämä taksit (ainakin Mersujen osalta) tekevät poikkeuksen. Itselleni ei vaan tulisi mieleenkään ajaa ainakaan yli 100 000 kilometriä vaihdattamatta öljyjä laatikkoon, vaikkakin mainittu kilometrimäärä tullee täyteen reilusti alle vuodessa. Onneksi ei tarvi kantaa murhetta kyseisen projektin suorittamisesta. Tuossa yksi monista syistä siihen, miksi tulin ottaneeksi tuon huolenpitosopimuksen Vitoon. Jännää tuossa sopimuksessa on mielestäni se, että hinnat ovat samat manuaali- sekä automaattivaihteisille Vitoille, vaikka huoltohinnat autoille käsittääkseni yksitellen maksettuna ovat erilaisia...
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
mecalac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.09.2003 14:43

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja mecalac »

[quote="Jack"]"vaihteistoöljyn vaihto (automaatti)"
joo sitä luokkaa se on, en tiedä saako siihen ihan 3 tuntia menemään. mutta yli 2 tuntia menee pitkän matkaa. Kaikki koeajot ynnä muut, pitää käydä laatikko ajamassa kuumaksi, tämmösiin menee aikaa.

mitä valoihin tulee, niin hintahan on ihan kohillaan :D
n. 60 euroa tunti työlle

Kaveri laittoi samanlaiset heittimet samanlaiseen mersuun,sähköistyksen hoiti Bosh autosähkö Kylmänen Oulussa,aikaa otti 45min,hinta 60eur asennusmateriaaleineen.Työn jälki ja palvelu erinomaista.
Mitä helvettiä Veholla tumputetaan se loppuaika??
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

mecalac kirjoitti:
Jack kirjoitti:"vaihteistoöljyn vaihto (automaatti)"
joo sitä luokkaa se on, en tiedä saako siihen ihan 3 tuntia menemään. mutta yli 2 tuntia menee pitkän matkaa. Kaikki koeajot ynnä muut, pitää käydä laatikko ajamassa kuumaksi, tämmösiin menee aikaa.

mitä valoihin tulee, niin hintahan on ihan kohillaan :D
n. 60 euroa tunti työlle

Kaveri laittoi samanlaiset heittimet samanlaiseen mersuun,sähköistyksen hoiti Bosh autosähkö Kylmänen Oulussa,aikaa otti 45min,hinta 60eur asennusmateriaaleineen.Työn jälki ja palvelu erinomaista.
Mitä helvettiä Veholla tumputetaan se loppuaika??
työnvastaanottaja on laskenut ajan varman päälle, luulisin näin.
ettei tule ikäviä yllätyksiä.

koska mikään asennustyö ei ole enää selvää nykyautoissa.
voi olla että valot joudutaan kytkemään johonkin väylään, ja tämä vaatii taas ohjainlaitteiden uudelleen ohjelmointia jne jne..
kaikki on mahdollista nykyään, usko minua.

ja siinä puhelimessa kun tiedustellaan asiaa, niin ei se työnvastaanottaja kaikkea voi tietää, etenkään asennustöihin liittyvää.

ja kysymyksessähän oli vain hinta-arvio, mikä kenties heittää pahasti.

ja luonnollisesti autosähkö yritys tekee työn kenties nopeammin kuin sellaiset asentajat jotka joutuvat tekemään kaiken yksin, kaiken mikä autoihin liittyy.

on selvää että työ ei hoidu niin nopeasti, kuin sellaiselta joka on pelkästään erikoistunut autosähköihin ( tosin ei noiltakaan onnistu kaikki, mikä taas veholla onnistuu, ohjelmoinnit jne jne )
itse ajelen polkupyörällä :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mecalac kirjoitti:Pikku suunta laatikkoöljyn vaihdolle Veholla:
Oulun Veho: 285 eur öljyineen+suodatin,aikaan.3h.....(vastaus hintakyselyyn)
-
No onpa hintaa. Itse vaihdatin W124:aan lootaöljyt automaatteihin erikoistuneessa ei-merkkikorjaamossa. Itsellä oli mukana suodatin + tiiviste (yht noin 30 euroa) ja korjaamo veloitti vaihtotyöstä + öljystä yhteensä rapiat kahdeksankymppiä. Tunnin homma ja reilut 6 litraa öljyä. Voiko muka W210:n vastaava operaatio olla niin paljon mutkikkaampi, että siihen saa 3 h menemään?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Mitä huollattaisi? Vähän kiirekin...

Viesti Kirjoittaja Jack »

Aku P kirjoitti:
mecalac kirjoitti:Pikku suunta laatikkoöljyn vaihdolle Veholla:
Oulun Veho: 285 eur öljyineen+suodatin,aikaan.3h.....(vastaus hintakyselyyn)
-
No onpa hintaa. Itse vaihdatin W124:aan lootaöljyt automaatteihin erikoistuneessa ei-merkkikorjaamossa. Itsellä oli mukana suodatin + tiiviste (yht noin 30 euroa) ja korjaamo veloitti vaihtotyöstä + öljystä yhteensä rapiat kahdeksankymppiä. Tunnin homma ja reilut 6 litraa öljyä. Voiko muka W210:n vastaava operaatio olla niin paljon mutkikkaampi, että siihen saa 3 h menemään?!
Sinulla on varmaan "vanhemman" mallin automaattivaihteisto, eli normaali ATF öljyt menee sinne, varmaankin halvempaa . ?

kyllä siinä pari tuntia menee, niinkuin aikaisemmin sanoin jo.

ja kysymyksessä oli edelleen _hinta-arvio_ eli sehän voi laskea siitä .
enempäähän veholla ei veloteta mitä aikaa on mennyt.
itse ajelen polkupyörällä :D
Vastaa Viestiin