190 2.0 E -91 tyhjäkäynti ongelmat-VIKA LÖYDETTY
190 2.0 E -91 tyhjäkäynti ongelmat-VIKA LÖYDETTY
Mikähän voisi olla vikana ?
Auto ei ensin käynyt kylmänä kunnolla tyhjäkäyntiä vaan meinasi sammua ja kierrokset soutivat edes takas. Nyt tänään tyhjäkäynti muutui ja putosi myös lämpimänä alas 600-700 kierrokseen. Kun ajossa kaasun laski ylös kierrokset ensi putosivat melkein niin alas, että auto sammui ja nousivat sitten sen verran että juuri ja juuri pysyi käynnissä. Viimeinen tikki oli, että nyt ei enään lähde käyntiin kuin satunnaisesti ja heti jos laskee kaasun ylös auto sammuu eikä käynnisty.
Tulppiin tulee hyvä kipinä. Auto on itselle uusi ja ymmärrys ei riitä selvittämään mikä mahtaa olla vikana.
PS: Auto on leimattu eilen ja päästöarvot olivat erittäin hyvät.
Kiitos etukäteen vinkeistä!.
Auto ei ensin käynyt kylmänä kunnolla tyhjäkäyntiä vaan meinasi sammua ja kierrokset soutivat edes takas. Nyt tänään tyhjäkäynti muutui ja putosi myös lämpimänä alas 600-700 kierrokseen. Kun ajossa kaasun laski ylös kierrokset ensi putosivat melkein niin alas, että auto sammui ja nousivat sitten sen verran että juuri ja juuri pysyi käynnissä. Viimeinen tikki oli, että nyt ei enään lähde käyntiin kuin satunnaisesti ja heti jos laskee kaasun ylös auto sammuu eikä käynnisty.
Tulppiin tulee hyvä kipinä. Auto on itselle uusi ja ymmärrys ei riitä selvittämään mikä mahtaa olla vikana.
PS: Auto on leimattu eilen ja päästöarvot olivat erittäin hyvät.
Kiitos etukäteen vinkeistä!.
Viimeksi muokannut Samppa A, La 15.04.2006 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos neuvosta !karjis kirjoitti:Mahdollisesti huono akku, käy mittauttamassa kuormituskestävyys.
Tarkista myös sytytysjärjestelmä mm.sytytystulppien kunto,tulpan johdot(lyökö läpi ja toteaminen helppoa pimeässä), virranjakaja!
Näistä voisit aloittaa!
Tervettuloa palstalle!
Em. asiat olen tarkastunut/vaihtanut jo. Akku on lähes uusi eli ok. Kun auton mahdollisesti saa käyntiin ja kun ei laske kierroksia alle tuhannen (tyhjäkäynnillle) niin pelaa tosi hyvin.
Kun en ao. auton tekniikkaa juurikaan tunne niin onko auton ruiskussa jokin sähköinen komponentti/anturi joka säätää tyhjäkäyntiä? Voisiko vika olla bensa-pumpussa? Mitä sytykselle pystyy itse tekemään? Kannen luona on ilmeisesti jokin anturi joka säätää tyhjäkäyntiä ainakin kylmänä ???
Tyhjäkäyntiä säätää lisäilmaluisti. Voi olla rikki tai vain likaisuudesta johtuen jumissa. Osa löytyy öljynsuodattimen ja kannen välistä. Osasta menee huohotin putken näköinen noin 15mm paksu musta putki "läpi" lisäksi siinä on yksi sähköliitin.
Voipi alkaa toimimaan kun käyttää irti ja esim crc:llä huljuttelee puhtaaksi.
Toiminnan voi kokeilla käyttämällä suoraa 12V jännitettä sen navoissa.
Läpi katsottaessa sen kuuluu aueta kun jännite kytketään.
Tarkista myös ylijännitesuojarele. Kirkasrele jossa on yksi tai kaksi sulaketta päällä. Löytyy akun lähistöltä tai sulakerasiasta. Omassa on sulakerasiassa.
Voipi alkaa toimimaan kun käyttää irti ja esim crc:llä huljuttelee puhtaaksi.
Toiminnan voi kokeilla käyttämällä suoraa 12V jännitettä sen navoissa.
Läpi katsottaessa sen kuuluu aueta kun jännite kytketään.
Tarkista myös ylijännitesuojarele. Kirkasrele jossa on yksi tai kaksi sulaketta päällä. Löytyy akun lähistöltä tai sulakerasiasta. Omassa on sulakerasiassa.
Kannenkopan ja ilmanputsarin kotelon välistä näkee oikealta puolelta katsottaessa messinkiruuvin kannan. Se on tyhjäkäynnin säätöruuvi. Säädäppä tyhjäkäynti n. 750RPM kieppeille ja kokeile auttaako sammuiluun.
Lisäilmaluisti aukeaa vasta pakkasella (bimetalli ohjaa niinkuin saunan mittarissakin) Jos on jumittunut se läppä, niin saattaa sotkea seoksia tyhjäkäynnillä. Voi tarkistaa laittamalla venttiilin pakastimeen ja katsoa toimiiko läppä.
Tarkista tosiaan myös se ylijännitesuojan relen sulake (10A) ECU:n vierestä (akun takana olevan muovilärvän takana sijaitsevat).
Lisäilmaluisti aukeaa vasta pakkasella (bimetalli ohjaa niinkuin saunan mittarissakin) Jos on jumittunut se läppä, niin saattaa sotkea seoksia tyhjäkäynnillä. Voi tarkistaa laittamalla venttiilin pakastimeen ja katsoa toimiiko läppä.
Tarkista tosiaan myös se ylijännitesuojan relen sulake (10A) ECU:n vierestä (akun takana olevan muovilärvän takana sijaitsevat).
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Epätoivo alkaa iskeä !
Vikaa on yritetty selvitellä, mutta ei tulosta.
Akun kaapelit irroitettu ja boxi nollattu ---ei apua.
Ilmanputsarin alla olevat liittimet irroitettu ja CRC:llä voideltu----ei apua.
Ylijännitesuojan sulake kunnossa.
Kipinä jokaisessa tulpassa hyvä.
Lisäilmanluistia en ole paikantanut ,joten en ole sitä testannut erikseen.
Äsken taas koetettu paikantaa vikaa.........
Auto lähtee siis kylmänä suht hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä kun pitää kierrokset kaasuttelemalla 1500 yläpuolella.
Kun lämpenee kärsii pudottaa kierroksia lähelle 1000 kaasulla käynnissä pitämällä.
Heti kun laskee kaasua ja alle tuhat kierrosta meinaa tukehtua. Kun painaa kaasua miettii hetken ihan kuin saisi liikaa ilmaa tai polttoainetta. Käynti yläkierroksilla hyvää, mutta alle 2000 kierroksen hieman täristää / hörskyttää(käynti epätasainen).
Kun kuumana laskee kaasun pois niin sammuu eikä enää käynnisty uudestaan pyörittää vaan. Taas kun antaa jäähtyä lähtee sitten käyntiin.
Oisko kenelläkään tietoa Jyväskylässä / lähialueella kenelle kannattaisi viedä korjattavaksi / säädettäväksi?
Kiitos jälleen kerran!
Vikaa on yritetty selvitellä, mutta ei tulosta.
Akun kaapelit irroitettu ja boxi nollattu ---ei apua.
Ilmanputsarin alla olevat liittimet irroitettu ja CRC:llä voideltu----ei apua.
Ylijännitesuojan sulake kunnossa.
Kipinä jokaisessa tulpassa hyvä.
Lisäilmanluistia en ole paikantanut ,joten en ole sitä testannut erikseen.
Äsken taas koetettu paikantaa vikaa.........
Auto lähtee siis kylmänä suht hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä kun pitää kierrokset kaasuttelemalla 1500 yläpuolella.
Kun lämpenee kärsii pudottaa kierroksia lähelle 1000 kaasulla käynnissä pitämällä.
Heti kun laskee kaasua ja alle tuhat kierrosta meinaa tukehtua. Kun painaa kaasua miettii hetken ihan kuin saisi liikaa ilmaa tai polttoainetta. Käynti yläkierroksilla hyvää, mutta alle 2000 kierroksen hieman täristää / hörskyttää(käynti epätasainen).
Kun kuumana laskee kaasun pois niin sammuu eikä enää käynnisty uudestaan pyörittää vaan. Taas kun antaa jäähtyä lähtee sitten käyntiin.
Oisko kenelläkään tietoa Jyväskylässä / lähialueella kenelle kannattaisi viedä korjattavaksi / säädettäväksi?
Kiitos jälleen kerran!
paikanna se lisäilma luisti ja ota johdot irti että vaikuttaako,on määrän jakajan kohdalla rintapellin puolella 3 ja 4 imutorven välissä,ja tunnustele imusarjan alta että semmonen paksu letku on siellä paikoillaan kumikaukalon pohjassa kiinni,tulee just siltä lisäilma vempaimelta.
aina vaan fixataan :) 230te -86
No niin KIITOS JA KUMARRUS vinkeistä!
Vika löydetty ja korjattu! Auto toimii kuin junan vessa!
Lisäilmaluistin letku oli irti ruiskun alapuolelta. Käsi vaan imusarjan ja ruiskun alle ja sieltähän tunnustelemalla löytyi letku, joka oli pois paikaltaan.
Mahtava homma tälläinen palsta. Tuli säästettyä monta euroa.
KIITOKSET VIELÄ KAIKILLE NEUVOJEN ANTAJILLE JA HYVÄÄ KEVÄTTÄ !
Vika löydetty ja korjattu! Auto toimii kuin junan vessa!
Lisäilmaluistin letku oli irti ruiskun alapuolelta. Käsi vaan imusarjan ja ruiskun alle ja sieltähän tunnustelemalla löytyi letku, joka oli pois paikaltaan.
Mahtava homma tälläinen palsta. Tuli säästettyä monta euroa.
KIITOKSET VIELÄ KAIKILLE NEUVOJEN ANTAJILLE JA HYVÄÄ KEVÄTTÄ !