Vinkki: M102.980 tyhjäkäynnin säätö
Vinkki: M102.980 tyhjäkäynnin säätö
En muista, onko tästä ollut puhetta foorumilla aiemmin: M102.980-moottorissa (tutummin säädettävillä venttiileillä varustettu 230 E) tyhjäkäynnin säätö on erittäin helppoa
-ilmansuodatinkotelon pohjassa -sen moottorinpuoleisessa "päässä"- on pokkaus, johon kurkistamalla näkyy suht leveäkantainen ruuvi. Tätä ruuvia avaamalla kierrokset kasvavat, kiinnipäin kääntämällä kierrokset laskee.
Korjaamon miehen mukaan tuo ruuvi vaikuttaa suoraan ilmakanavaan. En tiedä, liekö kaksilitraisessa ruiskussa sama homma?
-ilmansuodatinkotelon pohjassa -sen moottorinpuoleisessa "päässä"- on pokkaus, johon kurkistamalla näkyy suht leveäkantainen ruuvi. Tätä ruuvia avaamalla kierrokset kasvavat, kiinnipäin kääntämällä kierrokset laskee.
Korjaamon miehen mukaan tuo ruuvi vaikuttaa suoraan ilmakanavaan. En tiedä, liekö kaksilitraisessa ruiskussa sama homma?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu, kyllähän siellä se on. Mutta tuon säätimen rukkaaminen saattaa aiheuttaa jotain häikkää noissa seoksissa. Normaalisti ECU ohjaa tuon tyhjäkäynnin oikealle tasolle.
Yritin itsekin säätää tuota venttiiliä siten, että kylmänä kone käy semmosta 1300r/min, mutta tuo käynti nopeus ei laskenut koneen lämmetessä, elikkä ei niin hyvä oikotie onneen...
Yritin itsekin säätää tuota venttiiliä siten, että kylmänä kone käy semmosta 1300r/min, mutta tuo käynti nopeus ei laskenut koneen lämmetessä, elikkä ei niin hyvä oikotie onneen...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Mitä, onkos mullakin joku ECU tuolla? Ja missä? Mie kun luulin, että K-Jetronic on ihan mekaaninen ruisku...
Mielestäni tuota venttiiliä täytyy käännellä pelkästään lämpimänä, ryyppy sitten säätyy sen mukaan?
Mielestäni tuota venttiiliä täytyy käännellä pelkästään lämpimänä, ryyppy sitten säätyy sen mukaan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu ei meillä mitään ECUja ole, mitä nyt taskussa silloin tällöin.
Mutta silti muistaisin Timo ettei se ole tyhjäkäynninsäätöruuvi vaan mekaaniselle ilmamäärämittarille haettava säätökohta, tai miten sen nyt selittäisin. Voi olla että olen täysin väärässä. Näkyykö datenbankista?
Muistaisin että WIS:ltä näkyy mutta meitsillä se varmaan vasta loppuviikosta.
Mutta silti muistaisin Timo ettei se ole tyhjäkäynninsäätöruuvi vaan mekaaniselle ilmamäärämittarille haettava säätökohta, tai miten sen nyt selittäisin. Voi olla että olen täysin väärässä. Näkyykö datenbankista?
Muistaisin että WIS:ltä näkyy mutta meitsillä se varmaan vasta loppuviikosta.
No mutta onko tuo sitten oikea kohta säätää tyhjäkäyntiä, ja aiheuttaako se muuten muutoksia järjestelmään? Esim. eksessiivistä kulutuksen kasvua tms.?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä tuo K-jetronicissa käsittääkseni on oikea paikka tyhjäkäynnin säätöön ja nimenomaan lämpimänä.
Haynes neuvoo myös, että vanhemmissa KE-jetroniceissa (joista tuo ruuvi löytyy) tyhjäkäynti säädetään k.o. ruuvista.
Omassa W201 2.0E -91:ssä ei tuota säätöruuvia ole, eli eri KE-versioissa "tyhjäkäyntistrategiat" vaihtelee.
Eikös tuon säätöruuvin säätämä ilma kulje ilmamäärämittarin kautta? Silloinhan se ei vaikuta seokseen mitenkään.
Haynes neuvoo myös, että vanhemmissa KE-jetroniceissa (joista tuo ruuvi löytyy) tyhjäkäynti säädetään k.o. ruuvista.
Omassa W201 2.0E -91:ssä ei tuota säätöruuvia ole, eli eri KE-versioissa "tyhjäkäyntistrategiat" vaihtelee.
Eikös tuon säätöruuvin säätämä ilma kulje ilmamäärämittarin kautta? Silloinhan se ei vaikuta seokseen mitenkään.
mulla on 190e 2.0 aut. -85, tosiaan tonvuotisiin ( ei ainakaan suomi-autoihin) ole tehdas asennettuna kattia, mullakin toi KE-jetronic on vissiin jälkiasennettu, en tiiä kyl miks, ei noista sakemanneista aina ota selvää...Timo L. kirjoitti:No niin no sitten... KE-Jetronic onkin jo ihan eri peli. Mikäs auto sinulla onkaan?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
kyllä se mun mielestä, on just siinä letku hässäkässä mikä menee lisäilmaluistin kautta imusarjan pohjaan, eli ohittaa ton ilmamäärämittarin.Ponton kirjoitti:Kyllä tuo K-jetronicissa käsittääkseni on oikea paikka tyhjäkäynnin säätöön ja nimenomaan lämpimänä.
Haynes neuvoo myös, että vanhemmissa KE-jetroniceissa (joista tuo ruuvi löytyy) tyhjäkäynti säädetään k.o. ruuvista.
Omassa W201 2.0E -91:ssä ei tuota säätöruuvia ole, eli eri KE-versioissa "tyhjäkäyntistrategiat" vaihtelee.
Eikös tuon säätöruuvin säätämä ilma kulje ilmamäärämittarin kautta? Silloinhan se ei vaikuta seokseen mitenkään.
Mites paljon noiden seoksien säätö kustantaa katti vehkeissä?
Jos otan ton katin pois (ei oo merkattu), niin voiko seokset säätää sen jälkeen ihan niinku kaasarivehkeissä, eli suoraan putkesta.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Re: Vinkki: M102.980 tyhjäkäynnin säätö
Tietääkö joku, miten 102.910 (1.8E) säätö tapahtuu? Vai onko tässä vain seoksen säätöruuvi?
Edit. Ei nähtävästi ole, koska jos olisi niin se olisi näkyvissä kuten seoksen säätöruuvi.
Edit. Ei nähtävästi ole, koska jos olisi niin se olisi näkyvissä kuten seoksen säätöruuvi.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04