Pulttien pituus aluvanteille s124 ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Pulttien pituus aluvanteille s124 ??

Viesti Kirjoittaja simos »

Vanhassa s123:ssa BBS:n alujen kanssa toimi kartiokantaiset 28mm kierteellä olevat pultit.

Asentelin tänään suvikumit nykyisen kiesin alle ja saman mittaisilla pulteilla takaa kuuluu kevyttä kahnausta, kuin ajoittain metalli osuisi metallin. Onko pulttien pituuksissa eroja aluvanteiden osalta s123 vs. s124 ?

Nykyinen aluvanne on jokin halpis (tuli auton mukana) 7x15 ET 35-37, nyt muista. 28mm kierteellä oleva kartiolaippainen pultti tulee nyt 22mm kierteisen osalta näkyviin, kun testailin soveltuvuutta…ja vaikuttaisi hivenen pitkältä jo silmämääräisesti. Taakse kiristys meni todella napakasti, mutta edessä oli joitakin kierroksia kuin tekisi uutta kierrettä/putsaisi ruosteita kierteistä pois, ennen kuin nappas kunnolla kiinni. Ja vaikuttaisi just kuin olisi liian pitkä pultti. Edestä ei hankaavaa ääntä kuulu.

Onko eroa vanteissa, pulteissa, kokonaisuudessa noin paljon, ja mitä/mihin se hankaus kohdistuu takana ? Ei kuitenkaan kuulosta vakavalta, mutta saisi toimia ilman sitä ääntä. Jos vaikka rikkoo paikkoja ?

Edit, otsikko muutettu.
Viimeksi muokannut simos, Su 16.04.2006 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle. sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

EsaO kirjoitti:...sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..
Eli aika lyhkänen kierreosuus... 12mm. Vanteissa siten tuntuu olevan aikamoiset erot pulttilaipan paksuudella, ja tässä nykyisessä halpisvanteessa varsin todella köykänen osuus, ~6mm :(


Edit: Niin, ideahan oli että eikö yhdenmittaiset pultit sovellu aluvanteille mallista riippumatta. Vai onko w124:ssa lyhkäsemmät kierreosuudet kuin w123:ssa :?:
Nyt menee lyhentäen pultit sopiviksi, mutta tuntuu tyhmältä lyhennellä, jos vaihtaa asiallisemmat vanteet alle, niin taas menee pultitkin uusiksi, kenties. :evil:
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

EsaO kirjoitti:...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle.
Kävin just kiertämässä pultit irti ja tarkistamassa... ei minkäänlaista hankausjälkeä pulttien päissä eikä keirteen sivussa. Joten tuskin ottaa mihinkään kiinni... silti pieni rahina/naputus jatkuu. Ääni on sitä luokkaa että kun laittaa lämppärin puhaltimen kakkoselle päälle niin sitä ei kuule sisälle. Ikkunan auki ollessa ja seinän vierestä ajaessa kuulee ulkoa selkeemmin että jokin ottaa kiinni... ~renkaan kierto/ääni.

Koetin katsella ottaako vanne kiinni jarrusatulaan tmv. mutta ainakaan päällisinpuolin ei näkynyt hankaumia. Vanteissa on liimapainot sisäpinnassa ja ne kulkee aika liki jarrusatulaa, mutta sopii pyörimään. Onkohan noissa vanteissa eroavaisuuksia josko kaikki vanteet ei sopisi farkkuun vaikka olisikin ollut sedanissa kiinni. Nämä kyseiset vanteet tuli auton mukana joten oletettavasti ne on tässä joskus olleet alla... tosin ei voi tietää...
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

Just lauantaina vaidoin kesäkumeja ja oikeanpituisia pultteja ei ollut, eli samanlainen pieni naputus takaa kuului, eli otti pikkaisen kiinni kässäriin. Sen näkee kun katsot fikkarilla siitä pultinreijästä ( alapuoli) niin siinä näkyy luultavasti nirhama johon pultinpää on ottanut kiinni. Näin aikanakin omassani.
Mitta vanteen / laipan pinnasta siihen käsijarruun on n. 20 mm. Itellä vain oli virhelliset kartiopultit, mutta se onkin toinen juttu.
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

rover kirjoitti:Mitta vanteen / laipan pinnasta siihen käsijarruun on n. 20 mm.
Kiitos... eli 20mm on max. kierrepituus vanteen/kiinnityspisteen sisäreunasta. Näillä 28mm kierreosuuden omaavilla pulteilla ja kys. vanteilla se ulkonema on 22mm... olisko vika kuitenkin siinä. Vaikka pulttiin ei jälkeä nirhamasta jää.


Erikoista vaan että ei samat pultit käy mersussa mallista toiseen... toisaalta ku auto vaihtu vaihtu vanteetkin :cry:
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

EsaO kirjoitti:...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle. sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..
Samaa mieltä. Käytössähän on M12 pultit :arrow: takana pituus ei saa olla juuri yli 15 mm vanteen laipasta mitattuna. Loput menee jarrurummun sisäpuolelle :(
autodidakti
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

Se "nirhama" ei näy pultin päässä koska jarrusatulan materiaali on ilmeisesti pehmeämpää kuin pultin.
Peltivanteisiin pitää kai laittaa pallokartiopultit, mutta pysyy ne tavallisillakin.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Muuta kantaa en ota, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan noita "Mersun" aluvanteita on sen sataa sorttia ja suunnilleen jokaisessa vielä erimittaiset pultit. Eli ei auta muuta kuin mitata tosiaan se pultin pituus niin, että katsoo kuinka paljon kierrettä tulee vanteesta ulos. Sitte pulttikauppaan ja sopivia pultteja ostamaan tai sahailemaan liian pitkistä sopivia.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

mersun orkkis alumiinivanteissa on kaiketi kaikissa pallokanta. Itsellä tällä hetkellä w124 kasireikä alut, 2001 S-kopan ja 2005 C sportpack vanteet ja kaikkiin käy ne samat pultit.
Ovat huomattavasti pitemmät kuin esim. RH:n AMG-kopio vanteiden pultit.
Saako noita pallokanta alkuperäisen oloisia pultteja mistään muualta kuin Veholta?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Pultteja saa rengasliikkeistäkin on helpompi asioda joa on malli mukana.
Kyllä alumiinivanteissa on monen pituisia pultteja omassani on 3 vanteet ja jokaisessa on eripituiset pultit joten tarkkana kannattaa olla ettei käsijarrut mene rikki.
Liian pitkillä pulteilla ottaa ensin kiinni käsijarru systeemin jousiin josta äänikin tulee ja paljon liian pitkät tuhoaa sitten paljon muutakin.
Jouseen kun pultinpää hipsii niin ei jätä jälkeä kunnes ääntää kunnolla ja sitten onkin jo käsijarru remppa edessä.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

siis kaikissa noissa kolmen otoksen vanteissa tuli yhtä paljon ulos se pultti vanteesta.

Joo helpostihan ne rikkoo. Pitää vaan järjen mukana ja pyörittelee ilmassa rengasta paikoillaan niin kuulee ja tuntee heti jos ottaa kiinni.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

enemmin luottaisin mittaan kun korvaan,ei meinaan tarvi paljon hipasta niihin pystyssä oleviin jousiin jotka pitää kenkiä paikallaan.eikä tarvi kun kaupassa käydä niin ääni onkin hävinny kun jouset irtos ja käsijarrukengät makaa killissä.ja muista vararenkaalle varata myös pultit mukaan :wink:
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

On sattunut tapauksia että käsijarrukenkää paikoillaan pitävä jousen kiinnitys on ruostunut että kenkä pääsee nousemaan, niin silloin ottaa pyöränpultteihin kiinni vaikka pultit olisikin oikean mittaiset.Kerran etsin vikaa pitkään.
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rynzky
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 27.03.2006 18:36
Paikkakunta: Vaasa/Lappajärvi

Viesti Kirjoittaja Rynzky »

Täällä samaa vikaa...Kuuluu sellainen klonk,konk kun ajelee....Pulteissa ei näkynyt mitään jälkeä ja kun perän nostaa ilmaan niin ääni häviää kokonaan...Huomenna pitää mennä oikein korjaamolle asti josko jotakin selviää...Vianorilla ei tiedetty sen taivaallista mistä se voisi johtua....
Avatar
Pikku Poika
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
Paikkakunta: Kälviä

Juu

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Samalla lailla tappelin eilen C mallissa. takana liian pitkä pultti ottaa kiinni käsi jarrun jouseen ja kuuluu räpätys :idea: Rälläkä käteen ja joka pultista 4kierrettä poisja autto :lol:
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Vaihdoin kanssa aluvanteet,viime syksynä KL:stä ostetut ja pultit tuli
mukana,ja toimii hyvin,mutta kuinka kireelle ne pultit pitää vetää?
120 nm ?
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Okei, vanha topicci mutta aihe on just oikea.

Mitä sanotte noista Bilteman kromatuista pulteista? Pallokanta M12x1,50 28mm.

Itellä on nimittäin uusien hankinta edessä ja nuo on halpoja. Lähinnä sitä että sopiiko tuo mittanen molempiin eli W115 ja W201 Liian pitkähän ei haittaa. En osaa sanoa mikä mitta tuo 28mm on, joku pyöränpulttien standardi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
hemppaveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja hemppaveikko »

jeps,itellä kans meni aluvanteella oleva rengas puhki ja vaihdoin peltivanteella olevan vararenkaan tilalle,eikä tietenkään ollut pultit peltivanteelle mukana,eli jouduin laittamaan nämä aluvanteiden pultit paikoilleen,jovain rupesi klonksutus kuulumaan,auoin pultteja ,ei niissä mitään kulumia näkynyt.mutta kun otti rummun veke niin olipa seisontajarrun jousi lähtenyt veke.pikkusen pitempi pultti niin koko jarrusysteemi olisi mennyt uusiksi.rengasliikkeessä kuulin että oli joku tilannut alle alumetit ja nimenomaan kyseisen mesemallin pulteilla,pakittaessa hallista pois oli vain rusaus kuulunut,seisontajarru sydeemit paskana molemmin puolin.joten kannattaa olla tarkkana niiden vanteidenvaihdon suhteen.em.tapauksessa oli vanteiden myyjä tunnustanut erheensä ja maksanut viulut.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Avatar
simos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Ti 28.09.2004 21:04
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja simos »

Juu, tarina jatkuu...

Pultit on siis jo edellisenä kesänä lyhennetty sopiviksi ja kaikki toimi niinkuin pitikin. Edessä sopii olemaan pitkät pultit, mutta takana bilteman 28mm pultista ~4kierrota rälläkällä pois ja hyvin toimii. Ainakin niinpitkään kun tuli rengasrikko. :evil:

Ruuvi renkaassa ja auto hesan keskustassa jyrkässä rinteessä. Siinä sit vaihtamaan rengasta ja vararenkaana originaali 15-reikänen aluvanne. Ja prkle... eihän nää lyhennetyt pultit yllä edes sieltä reiästä ulos... ja eiku vaihtamaan pultti kerrallaan eturenkaasta varapyörään. Mutta ei riitä pituus siinäkään (28mm kierteessä). Auto meinaa valua rinteessä taaksepäin ja varovasti rikkinäinen rengas paikoilleen ja suunta veholle hommaamaan pitkiä, originaali pultteja... noh, nyt on sit oikeet pultit myös vararenkaalle. En olisi uskonut että tää auto vaatii 4 erimittaista ja erilaista pulttia toimiakseen ympärivuotisessa käytössä :D :D
---
simos

X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Pulttien pituus aluvanteille s124 ??

Viesti Kirjoittaja Islander »

piti eilen vaihtaa omaan autoon w201 toiset vanteet ja rikkoi pultista kierteet muutamassa reiässä ja meni myös parista reiästä kierteet. Pulteissa rikkoi kierteet ihan pultin päästä, onko liian lyhyet pultit vai mikä on? Pitäisi tänään tehdä uudet kierteet.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Vastaa Viestiin