Pulttien pituus aluvanteille s124 ??
Pulttien pituus aluvanteille s124 ??
Vanhassa s123:ssa BBS:n alujen kanssa toimi kartiokantaiset 28mm kierteellä olevat pultit.
Asentelin tänään suvikumit nykyisen kiesin alle ja saman mittaisilla pulteilla takaa kuuluu kevyttä kahnausta, kuin ajoittain metalli osuisi metallin. Onko pulttien pituuksissa eroja aluvanteiden osalta s123 vs. s124 ?
Nykyinen aluvanne on jokin halpis (tuli auton mukana) 7x15 ET 35-37, nyt muista. 28mm kierteellä oleva kartiolaippainen pultti tulee nyt 22mm kierteisen osalta näkyviin, kun testailin soveltuvuutta…ja vaikuttaisi hivenen pitkältä jo silmämääräisesti. Taakse kiristys meni todella napakasti, mutta edessä oli joitakin kierroksia kuin tekisi uutta kierrettä/putsaisi ruosteita kierteistä pois, ennen kuin nappas kunnolla kiinni. Ja vaikuttaisi just kuin olisi liian pitkä pultti. Edestä ei hankaavaa ääntä kuulu.
Onko eroa vanteissa, pulteissa, kokonaisuudessa noin paljon, ja mitä/mihin se hankaus kohdistuu takana ? Ei kuitenkaan kuulosta vakavalta, mutta saisi toimia ilman sitä ääntä. Jos vaikka rikkoo paikkoja ?
Edit, otsikko muutettu.
Asentelin tänään suvikumit nykyisen kiesin alle ja saman mittaisilla pulteilla takaa kuuluu kevyttä kahnausta, kuin ajoittain metalli osuisi metallin. Onko pulttien pituuksissa eroja aluvanteiden osalta s123 vs. s124 ?
Nykyinen aluvanne on jokin halpis (tuli auton mukana) 7x15 ET 35-37, nyt muista. 28mm kierteellä oleva kartiolaippainen pultti tulee nyt 22mm kierteisen osalta näkyviin, kun testailin soveltuvuutta…ja vaikuttaisi hivenen pitkältä jo silmämääräisesti. Taakse kiristys meni todella napakasti, mutta edessä oli joitakin kierroksia kuin tekisi uutta kierrettä/putsaisi ruosteita kierteistä pois, ennen kuin nappas kunnolla kiinni. Ja vaikuttaisi just kuin olisi liian pitkä pultti. Edestä ei hankaavaa ääntä kuulu.
Onko eroa vanteissa, pulteissa, kokonaisuudessa noin paljon, ja mitä/mihin se hankaus kohdistuu takana ? Ei kuitenkaan kuulosta vakavalta, mutta saisi toimia ilman sitä ääntä. Jos vaikka rikkoo paikkoja ?
Edit, otsikko muutettu.
Viimeksi muokannut simos, Su 16.04.2006 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle. sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Eli aika lyhkänen kierreosuus... 12mm. Vanteissa siten tuntuu olevan aikamoiset erot pulttilaipan paksuudella, ja tässä nykyisessä halpisvanteessa varsin todella köykänen osuus, ~6mmEsaO kirjoitti:...sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..

Edit: Niin, ideahan oli että eikö yhdenmittaiset pultit sovellu aluvanteille mallista riippumatta. Vai onko w124:ssa lyhkäsemmät kierreosuudet kuin w123:ssa

Nyt menee lyhentäen pultit sopiviksi, mutta tuntuu tyhmältä lyhennellä, jos vaihtaa asiallisemmat vanteet alle, niin taas menee pultitkin uusiksi, kenties.

---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Kävin just kiertämässä pultit irti ja tarkistamassa... ei minkäänlaista hankausjälkeä pulttien päissä eikä keirteen sivussa. Joten tuskin ottaa mihinkään kiinni... silti pieni rahina/naputus jatkuu. Ääni on sitä luokkaa että kun laittaa lämppärin puhaltimen kakkoselle päälle niin sitä ei kuule sisälle. Ikkunan auki ollessa ja seinän vierestä ajaessa kuulee ulkoa selkeemmin että jokin ottaa kiinni... ~renkaan kierto/ääni.EsaO kirjoitti:...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle.
Koetin katsella ottaako vanne kiinni jarrusatulaan tmv. mutta ainakaan päällisinpuolin ei näkynyt hankaumia. Vanteissa on liimapainot sisäpinnassa ja ne kulkee aika liki jarrusatulaa, mutta sopii pyörimään. Onkohan noissa vanteissa eroavaisuuksia josko kaikki vanteet ei sopisi farkkuun vaikka olisikin ollut sedanissa kiinni. Nämä kyseiset vanteet tuli auton mukana joten oletettavasti ne on tässä joskus olleet alla... tosin ei voi tietää...
---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Just lauantaina vaidoin kesäkumeja ja oikeanpituisia pultteja ei ollut, eli samanlainen pieni naputus takaa kuului, eli otti pikkaisen kiinni kässäriin. Sen näkee kun katsot fikkarilla siitä pultinreijästä ( alapuoli) niin siinä näkyy luultavasti nirhama johon pultinpää on ottanut kiinni. Näin aikanakin omassani.
Mitta vanteen / laipan pinnasta siihen käsijarruun on n. 20 mm. Itellä vain oli virhelliset kartiopultit, mutta se onkin toinen juttu.
Mitta vanteen / laipan pinnasta siihen käsijarruun on n. 20 mm. Itellä vain oli virhelliset kartiopultit, mutta se onkin toinen juttu.
Kiitos... eli 20mm on max. kierrepituus vanteen/kiinnityspisteen sisäreunasta. Näillä 28mm kierreosuuden omaavilla pulteilla ja kys. vanteilla se ulkonema on 22mm... olisko vika kuitenkin siinä. Vaikka pulttiin ei jälkeä nirhamasta jää.rover kirjoitti:Mitta vanteen / laipan pinnasta siihen käsijarruun on n. 20 mm.
Erikoista vaan että ei samat pultit käy mersussa mallista toiseen... toisaalta ku auto vaihtu vaihtu vanteetkin

---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Samaa mieltä. Käytössähän on M12 pultitEsaO kirjoitti:...siellä on takana seisontajarrumekanismi johon liikapitkät pultit ottaapi..tulleepi jarruremppa jos menee liikasyvälle. sopiva mitta mun mielestä mitä ne ois hyvä upota nii vähä yli mitä on niitten pulttien paksuus..


autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: To 22.09.2005 20:47
Muuta kantaa en ota, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan noita "Mersun" aluvanteita on sen sataa sorttia ja suunnilleen jokaisessa vielä erimittaiset pultit. Eli ei auta muuta kuin mitata tosiaan se pultin pituus niin, että katsoo kuinka paljon kierrettä tulee vanteesta ulos. Sitte pulttikauppaan ja sopivia pultteja ostamaan tai sahailemaan liian pitkistä sopivia.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
mersun orkkis alumiinivanteissa on kaiketi kaikissa pallokanta. Itsellä tällä hetkellä w124 kasireikä alut, 2001 S-kopan ja 2005 C sportpack vanteet ja kaikkiin käy ne samat pultit.
Ovat huomattavasti pitemmät kuin esim. RH:n AMG-kopio vanteiden pultit.
Saako noita pallokanta alkuperäisen oloisia pultteja mistään muualta kuin Veholta?
Ovat huomattavasti pitemmät kuin esim. RH:n AMG-kopio vanteiden pultit.
Saako noita pallokanta alkuperäisen oloisia pultteja mistään muualta kuin Veholta?
Pultteja saa rengasliikkeistäkin on helpompi asioda joa on malli mukana.
Kyllä alumiinivanteissa on monen pituisia pultteja omassani on 3 vanteet ja jokaisessa on eripituiset pultit joten tarkkana kannattaa olla ettei käsijarrut mene rikki.
Liian pitkillä pulteilla ottaa ensin kiinni käsijarru systeemin jousiin josta äänikin tulee ja paljon liian pitkät tuhoaa sitten paljon muutakin.
Jouseen kun pultinpää hipsii niin ei jätä jälkeä kunnes ääntää kunnolla ja sitten onkin jo käsijarru remppa edessä.
Kyllä alumiinivanteissa on monen pituisia pultteja omassani on 3 vanteet ja jokaisessa on eripituiset pultit joten tarkkana kannattaa olla ettei käsijarrut mene rikki.
Liian pitkillä pulteilla ottaa ensin kiinni käsijarru systeemin jousiin josta äänikin tulee ja paljon liian pitkät tuhoaa sitten paljon muutakin.
Jouseen kun pultinpää hipsii niin ei jätä jälkeä kunnes ääntää kunnolla ja sitten onkin jo käsijarru remppa edessä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: To 22.09.2005 20:47
- Pikku Poika
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Ti 26.04.2005 19:28
- Paikkakunta: Kälviä
Juu
Samalla lailla tappelin eilen C mallissa. takana liian pitkä pultti ottaa kiinni käsi jarrun jouseen ja kuuluu räpätys
Rälläkä käteen ja joka pultista 4kierrettä poisja autto 


Okei, vanha topicci mutta aihe on just oikea.
Mitä sanotte noista Bilteman kromatuista pulteista? Pallokanta M12x1,50 28mm.
Itellä on nimittäin uusien hankinta edessä ja nuo on halpoja. Lähinnä sitä että sopiiko tuo mittanen molempiin eli W115 ja W201 Liian pitkähän ei haittaa. En osaa sanoa mikä mitta tuo 28mm on, joku pyöränpulttien standardi.
Mitä sanotte noista Bilteman kromatuista pulteista? Pallokanta M12x1,50 28mm.
Itellä on nimittäin uusien hankinta edessä ja nuo on halpoja. Lähinnä sitä että sopiiko tuo mittanen molempiin eli W115 ja W201 Liian pitkähän ei haittaa. En osaa sanoa mikä mitta tuo 28mm on, joku pyöränpulttien standardi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
jeps,itellä kans meni aluvanteella oleva rengas puhki ja vaihdoin peltivanteella olevan vararenkaan tilalle,eikä tietenkään ollut pultit peltivanteelle mukana,eli jouduin laittamaan nämä aluvanteiden pultit paikoilleen,jovain rupesi klonksutus kuulumaan,auoin pultteja ,ei niissä mitään kulumia näkynyt.mutta kun otti rummun veke niin olipa seisontajarrun jousi lähtenyt veke.pikkusen pitempi pultti niin koko jarrusysteemi olisi mennyt uusiksi.rengasliikkeessä kuulin että oli joku tilannut alle alumetit ja nimenomaan kyseisen mesemallin pulteilla,pakittaessa hallista pois oli vain rusaus kuulunut,seisontajarru sydeemit paskana molemmin puolin.joten kannattaa olla tarkkana niiden vanteidenvaihdon suhteen.em.tapauksessa oli vanteiden myyjä tunnustanut erheensä ja maksanut viulut.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Juu, tarina jatkuu...
Pultit on siis jo edellisenä kesänä lyhennetty sopiviksi ja kaikki toimi niinkuin pitikin. Edessä sopii olemaan pitkät pultit, mutta takana bilteman 28mm pultista ~4kierrota rälläkällä pois ja hyvin toimii. Ainakin niinpitkään kun tuli rengasrikko.
Ruuvi renkaassa ja auto hesan keskustassa jyrkässä rinteessä. Siinä sit vaihtamaan rengasta ja vararenkaana originaali 15-reikänen aluvanne. Ja prkle... eihän nää lyhennetyt pultit yllä edes sieltä reiästä ulos... ja eiku vaihtamaan pultti kerrallaan eturenkaasta varapyörään. Mutta ei riitä pituus siinäkään (28mm kierteessä). Auto meinaa valua rinteessä taaksepäin ja varovasti rikkinäinen rengas paikoilleen ja suunta veholle hommaamaan pitkiä, originaali pultteja... noh, nyt on sit oikeet pultit myös vararenkaalle. En olisi uskonut että tää auto vaatii 4 erimittaista ja erilaista pulttia toimiakseen ympärivuotisessa käytössä

Pultit on siis jo edellisenä kesänä lyhennetty sopiviksi ja kaikki toimi niinkuin pitikin. Edessä sopii olemaan pitkät pultit, mutta takana bilteman 28mm pultista ~4kierrota rälläkällä pois ja hyvin toimii. Ainakin niinpitkään kun tuli rengasrikko.

Ruuvi renkaassa ja auto hesan keskustassa jyrkässä rinteessä. Siinä sit vaihtamaan rengasta ja vararenkaana originaali 15-reikänen aluvanne. Ja prkle... eihän nää lyhennetyt pultit yllä edes sieltä reiästä ulos... ja eiku vaihtamaan pultti kerrallaan eturenkaasta varapyörään. Mutta ei riitä pituus siinäkään (28mm kierteessä). Auto meinaa valua rinteessä taaksepäin ja varovasti rikkinäinen rengas paikoilleen ja suunta veholle hommaamaan pitkiä, originaali pultteja... noh, nyt on sit oikeet pultit myös vararenkaalle. En olisi uskonut että tää auto vaatii 4 erimittaista ja erilaista pulttia toimiakseen ympärivuotisessa käytössä


---
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
simos
X253
exät
S205
S211
S211
S210
S124
S123
Re: Pulttien pituus aluvanteille s124 ??
piti eilen vaihtaa omaan autoon w201 toiset vanteet ja rikkoi pultista kierteet muutamassa reiässä ja meni myös parista reiästä kierteet. Pulteissa rikkoi kierteet ihan pultin päästä, onko liian lyhyet pultit vai mikä on? Pitäisi tänään tehdä uudet kierteet.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v