Nelivedon E280,seisontajarrun testaaminen katsastuksessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
neliveto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 19.11.2005 10:26
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Nelivedon E280,seisontajarrun testaaminen katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja neliveto »

Ohjekirjan mukaan auto tulee sammuttaa seisontajarrua testattaessa. Katsastusmies testasi koneen käydessä, mitähän voi särkyä / on jo rikki, väärän testaamiasen jälkeen??? Pikaista tietoa kaivataan ammattimiehiltä!!
hiltuvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hiltuvi »

en ole ammattimies, mutta luulisin ettei mitään voi särkyä. mutta paremmin tietävät voi valaista asiasta.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

En usko että mersun neliveto on mekaanisesti jatkuvaa, kyllä sitä on maailma täynnä nelivetosia autoja, mitä voi silti käyttää rullilla, oli auto käynnissä tai ei.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pasi H. kirjoitti:En usko että mersun neliveto on mekaanisesti jatkuvaa, kyllä sitä on maailma täynnä nelivetosia autoja, mitä voi silti käyttää rullilla, oli auto käynnissä tai ei.
Käytin landroverin maahantuntikatsastuksessa tiistaina ja varoitin siellä että varovasti sitten sen kardaanikäsijarrun kanssa eli ei rullille sitä. Tuumasi katsuri siihen että koska on jatkuva nelikko niin ei rullilla kokeilla jarruja ollenkaan. Siinä rullaston yhteydessä testasi sitten iskarit sekä otti kait painot ylös. Koeajolla taisi ne jarrut sitten hyviksi havaita.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:En usko että mersun neliveto on mekaanisesti jatkuvaa, kyllä sitä on maailma täynnä nelivetosia autoja, mitä voi silti käyttää rullilla, oli auto käynnissä tai ei.
Käytin landroverin maahantuntikatsastuksessa tiistaina ja varoitin siellä että varovasti sitten sen kardaanikäsijarrun kanssa eli ei rullille sitä. Tuumasi katsuri siihen että koska on jatkuva nelikko niin ei rullilla kokeilla jarruja ollenkaan. Siinä rullaston yhteydessä testasi sitten iskarit sekä otti kait painot ylös. Koeajolla taisi ne jarrut sitten hyviksi havaita.
Yep. Periaatteessahan lantikan vois ajaa kyllä rullille, jos välissä on keskitasauspyörästö eli sallii etu- ja takakardaanin pyörintäeroa. Tämä siis käyttöjarrun osalta. Viskokytkin-autohan ei saa moiselle ajaa, kun pyörintäero pyrkii nimenomaan tasaantumaan jos toista akselia pyöritellään ja toinen on paikallaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Eikös näissä uusissa mersuissa ole keskellä ja akseleilla avoimet tasauspyörästöt joissa käyttöjarrut hoitavat tasauspyörästön virkaa ? Silloinhan ei liene estettä jarrurummuille ajamiselle.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

kysäseppä vehon huollosta ja jos on jotai särkyny nii katsastus asema vastuuseen . pitää autoinsinööri koulutuksen saaneen henkilön tietää että saako 4-matikkia ajaa rullilla vai ei
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13656
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aku P kirjoitti: Yep. Periaatteessahan lantikan vois ajaa kyllä rullille, jos välissä on keskitasauspyörästö eli sallii etu- ja takakardaanin pyörintäeroa. Tämä siis käyttöjarrun osalta. Viskokytkin-autohan ei saa moiselle ajaa, kun pyörintäero pyrkii nimenomaan tasaantumaan jos toista akselia pyöritellään ja toinen on paikallaan.
Haa! Tulihan se sieltä, Aku P:n suusta (näppiksestä). Eli Diskoa(kin) voi kutsua lantikaksi ( ei siis peltästään Defenderiä :D ). En arvannut tuolla nimikkeellä kirjoittaa ennen kuin sain "ammattimieheltä" varmuuden :wink: .

Niin, itsekin olin sitä mieltä, että koska tässä lantikassa on keskitasauspyörästö, mikä on erikseen lukittava, niin sen voi kyllä rullilla testata. Sanoin vielä tuosta tasasupyörästön lukkomahdollisuudesta katsurille mutta hän teki jutun sitten omaksi parhaaksi katsomallaan tavalla :roll: .

Joka tapauksessa Herr Herbertz vakuutti minulle että autoon on uusittu hiljattain levyt ja palat joka kulmaan niin ei olisi pitänyt ongelmia olla. Ainakin jarrutustuntuma on mitä parhain - ei vikuroi mihinkään suuntaan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin