Sulake 3 ei pysy ehjänä 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Sulake 3 ei pysy ehjänä 124

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Päivitin otsikkoa

Ilmeni aika ihmeellinen vika. Haulla en vastaavaa löytänyt.

Poksahti sulake numeroltaan 3. Proppuhan varjelee tiettävästi oikean puolen etu- ja takaparkkeja, valosummeria sekä kojelaudan valaistusta kiina-ilmiöltä. Ajovalon pesureitahan ei tässä tuontiautossa olekaan.

Aikani kun siinä ongelmaan tutustuin, niin havaitsin että takaparkki on pimeä. Lanka on ehjä, mutta eriste sieltä hehkulangan juuresta on ihan hiiltynyt. Yleismittari antoi lampun resistanssiksi 1,5 ohmia, mikä taitaa olla noin kymmenesosa siitä mitä tuollaisella 10w lampulla tulisi olla. Lamppu oli siis käytännössä oikosulussa. Ikinä en aiemmin ole vastaavaa nähnyt, enkä moisesta edes kuullut.

Sitten se varsinainen ongelma. Sulake räpsähtää edelleen rikki, vaikka tilalle vaihtaa uuden lampun. Joku paikka on siis varmaan ottanut suuremmasta virrasta itseensä, ennen kuin sulake tajusi palaa. Uusi sulake pysyi ehjänä niin kauan kun takalampun paikka oli tyhjänä. Kun laitoin tilalle uuden lampun, niin kuului vaan räps ja taas oli proppu pimeänä.

Takavalon pohjasta en pikasilmäyksellä mitään hiiltymiä löytänyt, ja auton alkuperäisten sähköjohtojen uskon tuollaisen lyhytaikaisen ylivirran kestävän. Ainoa kysymysmerkki taitaakin olla se vtn valojenohjausloota siellä sulakerasian takana. Voiko se ottaa moisesta itseensä?

Yksi mahdollisuus on tietysti se iänikuinen mittarivalojen himmennin. Mutta niin vaan toimivat kaikki sisävalot ihan kuin ennenkin niin kauan kuin sulake pysyy ehjänä.

Tietääkö/arvaako kukaan??? :cry:
Viimeksi muokannut JuMu S, To 27.04.2006 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kun työnnät lampun paikalleen, pääsee navat yhteen.
Oikosulku ja sulake sanoo räps!
Eli tutkisin sieltä!
Onko vetokoukun pistoketta?
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Teeppäs niin, että otat lampun pois ja laitat valot päälle, vikävalon pitäisi syttyä. Laita jännitemittari lampun kannan liittimiin ja kato mikä jännite on, jos poikkeaa akun jännitteestä paljon on kannassa vikaa esim kanta hiiltynyt ja johtaa sähköä ja kun laitat uuden lampun tilalle niin oikosulku pienenee edelleen ja polttaa sulakkeen. Raavi lampun kannan pohjaa jollain terävällä ja suihkauta CRC:tä pohjalle ja lamppu kiinni. Valojen valvonta yksiköstä toi vika ei mielestäni johdu. Chevy aikana noihin oikosulkulamppuihin on tullut tutustuttua enemmänkin vilkkupuolellla. :lol:
Toi vetokoukkupistoke on hyvä tarkistaa niinkuin Felmit mainitsi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vetokoukkua/töpseliä ei autossa ole, jäi mainitsematta että on 200D... :lol:

Eli kaikki toimii ihan ok niin kauan kun ei takaparkkilamppua ole paikoillaan, mitä nyt se ihanan oranssi lampunkuva siellä kojelaudassa palaa. Täytyy varmaan suoda hiukan enemmän aikaa lampunkannan lähempään tutkiskeluun illemmalla.

Kiitoksia tästä tiedosta. On ilo kuulla, ettei vältsysti tarvitse juosta sitä ohjausboksia ostamaan. 8) Raportoin huomenissa miten jätkälle kävi...
Suomalainen häviää aina!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ei sitä ohjauspoksia tarvi muutenkaan heti ostaa, sen voi aina korjata. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eli taas olis tarvinnut suorittaa useampia kokeita ennen johtopäätösten vetämistä. :oops:

Toinenkin oma kämmi: Kyllä se 1,5ohmia on ihan pätevä arvo tuollaiselle 10w tuikulle, laskin päissäni väärin... :oops:

Ei tunnukaan olevan sillä takaparkkilampun paikallaan ololla vaikutusta kolmosvarokkeen elinikään. Sulake sanoo räps, oli takalamppu paikallaan tahi ei. Sen verran tuli tuota takavalojen pohjaa katseltua, että mitään vikaa en siinä nähnyt. Siis lamppu on vaan ollut muuten mustunut.

Eli taitaa olla niin, että jostakin muualta nyt on savut päässynnä karkuun. Omat ajatukset alkaa kallistua tuonne elektronisten toimilaitteiden ihmeelliseen maailmaan:

Mittarivalot ovat satunnaisesti pätkineet koko sen ajan, mitä auto on omistuksessani ollut. Ovat kuitenkin tulleet aina kuntoon näpäyttämällä sormenpäillä mittarilasiin tai kojelaudan päälle. Se valojenohjauslootakin on joskus sitä palaneen polttimon valoa tuikuttanut, vaikkei yksikään lamppu sillä hetkellä ole jännitteisenä ollut.

Millaisilla liittimillä toi boksi on kytkettynä, eli onko mahdollista irroitella siitä johtoja vaikka 1 kerrallaan vian rajaamiseksi jollekin välille? Tai jos ei tuo onnistu, niin mistä liittimestä saisin johtoja katkaisematta yhteyden poikki? Huvittaisi ihan vaan kokeilumielessä saada ohitettua tuo salaperäinen musta laatikko.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Heureka!

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Puhunpa vielä lisää aiheesta, ja sen vierestä. :roll:

Illalla tuli vietettyä jonkinmoinen tovi kytkentäkaavioita Alfamerin kustantamasta korjaamollevientioppaasta tutkien.

Nyt on toimintastrategia laadittuna viikonlopun vianmetsästystä varten. Kolmossulakkeelle tulee virta valokatkaisijan läpi. Sulakkeen läpi päästyään virta jakautuu kahteen osaan. Toinen piuha lähtee sinne valojenvalvontapömpeliin, ja toinen kohti mittaristoa.

Näin olemme jo rajanneet piilevän oikosulun sijaintipaikkaa melko tavalla. Sulakerasian pohjasta ristipää auki, ja eikun kokeilemaan.

Vaihtoehto 1: Parkkivalot. Käsittääkseni ainoa mahdollinen itsetuhoon kykenevä komponentti tuossa valovirtapiirissä on polttimoiden lisäksi se valvontaboksi monine liitoksineen.

Vaihtoehto 2: Kojelaudan valaistus. Kaikki mittari-ja katkaisinvalot toimii normaalisti siihen sulakkeen räpsäykseen asti. Himmenninkin toimii, sitäkin ehtii pyöräyttämään ennenkuin pimeys laskeutuu kojelaudan ylle. Eräs kytkentäkaaviosta ilmennyt juttu vaan pisti hiukan miettimään. Eli tuhkakupin valo, joka ei käsittääkseni kuulu tuon himmentimen vaikutuspiiriin. Sieltä lampun kannasta lähtee kaavion mukaan 1 johto radion liittimeen, olisko joku alkuperäisen grammarin valaistusjohto? Ja tämä johto taitaa olla se todennäköisin vikapaikka sen valopömpelin ohella. Perustelut seuraavassa kappaleessa.

Tuossa meidän autossa on mankan kytkennät Manfred suorittanut parhaaseen "säästin_ja_tein_itse"-miehen tyyliin ilman abikopihtejä pelkän erkkarin ja sokeripalojen avulla. :? Auto on ollut ilman mankkaa tehtaalta lähtiessään, ja mielessä kävi että pyöriiköhän se valaistuspiuhan pää siellä kojelaudan sisuksissa irrallaan. :? Uutta mankkaa laittaessani tuli tosiaankin kiinnitettyä huomiota siihen seikkaan, että se "uudempi" standardin mukainen radion liitin on kytketty auton piuhoihin perin epäilyttävin menetelmin. Luontevaa siis olisi, että muutkin audiokytkennät on tehty samalla tavalla.

Tätä teoriaa puoltaa se asia, että jos oikosulussa olisi himmentimen jälkeen sijaitseva lamppu tms, niin himmennin rajoittaisi oikosulkuvirtaa sen verran että sulake säilyisi ehjänä. Oikosulku aiheuttaisi käsittääkseni selvää mittarivalojen himmentymistä, sillä lampuille tuleva jännite pienenisi aika tuntuvasti säätövastuksen jännitehäviön kasvaessa.

Tässähän tätä teorisointia taas oli. Jos ei vika näillä eväin löydy viikonlopun aikana, niin tulette näkemään monitoreissanne lisää tätä vuodatusta. :lol:
Suomalainen häviää aina!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

teissähän alkaa löytyä jo aamutuimaan kirjallisia kykyjä huumorinkukkineen :lol:
autodidakti
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

mjo33400 kirjoitti:Ei sitä ohjauspoksia tarvi muutenkaan heti ostaa, sen voi aina korjata. :lol:

mulla on yks semmone ohjauspoksi misä on joku sulakeliuska tai joku vastaava palanu poikki..vetäsenkö rautalankalla yhteen :roll: vai saapikos tohon jostai nuita?

kuitennii aikas arvokas vissii tommonen?
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Kokeileppas ajella mankka kiinni, palaako sulake sitten? :wink:

Ne "sulakeliuskat" ovat ymmärtääkseni pieniohmisia vastuksia. Eli ajovalojen virta(4-5A) kun kulkee sen läpi siihen jää muutaman kymmenen millivoltin jännitehäviö mistä voidaan päätellä onko lamppu ehjä eli ei. Ja keulaan kun tökkää satawattisen lampun tai kaks (lisä) niin voipi arvata kuinka liuskaparalle käy. :roll:



-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Jaakko L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 02.06.2005 12:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jaakko L »

Tuo vois kyllä liittyä siihen soittimeen jollain tavalla. Nimittäin mulla oli 190:ssä sama ongelma (sulakkeen numero vaan on eri). Ongelma tuli, kun laitoin muutamaksi päiväksi uuden soittimen ja hävisi, kun laitoin vanhan soittimen takaisin. Äläkää kysykö mikä oli vikana... :oops: En tiiä, eikä jaksanu kiinnostaakaan kun se soitin ei ollut oma vaan kaverilta testattavana... Pitää tutkia sitte, kun ostan itelle uuden soittimen, niitä johtoja vähä tarkemmin.. :roll:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

kimlahti kirjoitti:Kokeileppas ajella mankka kiinni, palaako sulake sitten? :wink:

Ne "sulakeliuskat" ovat ymmärtääkseni pieniohmisia vastuksia. Eli ajovalojen virta(4-5A) kun kulkee sen läpi siihen jää muutaman kymmenen millivoltin jännitehäviö mistä voidaan päätellä onko lamppu ehjä eli ei. Ja keulaan kun tökkää satawattisen lampun tai kaks (lisä) niin voipi arvata kuinka liuskaparalle käy. :roll:



-Kimmo-
Ei ne mitään vastuksia ole vaan tavallista kuparijohtoa jolla saadaan folion resistanssi pienennettyä eli etupään ja takapään johtoresistanssi sovitetaan samanlaiseksi. Milliohmeista on kysymys.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

EsaO kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Ei sitä ohjauspoksia tarvi muutenkaan heti ostaa, sen voi aina korjata. :lol:

mulla on yks semmone ohjauspoksi misä on joku sulakeliuska tai joku vastaava palanu poikki..vetäsenkö rautalankalla yhteen :roll: vai saapikos tohon jostai nuita?

kuitennii aikas arvokas vissii tommonen?
Missä kohtaa palanut liuska on alla olevissa kuvissa. Eipä tossa paljon ole vaihtoehtoja, veikkaan, että vika on valojen valintakytkimessä.
Kuva
Kuva
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Valojen valvontapoksin voi aina ottaa irti ja kytkeä hyppylangoilla tai virtamittaria käyttäen sisään ja ulostulonavat yhteen. Virtamittari näyttää heti jos joku kytkentä vie enemmän virtaa. Kuvasta näkee mitkä navat pitää kytkeä yhteen, eiks olekin helppoa. :lol:
Viimeksi muokannut mjo33400, La 29.04.2006 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Yksi tapa, jolla voi kanssa hahmottaa että missäpäin käryämisen aiheuttaja sijaitsee, on sellainen...notta:

Ota sulakerasiassa sen 3 sulakkeen alle menevät kaikki johdot irti ja laita jokaisen väliin oma sulake. Sitten kun joku niistä kärvähtää, niin voit lähteä tutkimaan ongelmaa sitä johtoa myöten.

En ole itse käytännössä kokeillut, mutta isot pojat on kertoneet. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sul. 3:sta lähtee kaksi johtoa, toinen menee valojenvalvontayksikölle ja toinen valojen valintakytkimelle ja sen kautta rekisterikilven valoille, joten kannattaa tarkistaa nekin valot, ettei vaan ole saranan kohdallta poikki ja ajoittaista oikosulkua.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
livars
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 30.03.2004 21:55
Paikkakunta: Suupohja

Viesti Kirjoittaja livars »

Vähän OT mutta mistä löytää tuon boksin W124:ssa? Mistä löytyisi ohjeet sen "virittelyyn"?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vielä on vika löytämättä. Viikonloppuna sain sen verran aikaiseksi että tutkin ne mankkakytkennät ja tein ne uusiksi ihan liittimiä käyttäen. Ja taas rokki soi. 8)

Sulakerasian pohjasta lähteviä johtoja en viitisinyt ruveta katkomaan. Mitenkäs se ohjauspoksi irtoaa? Onko kaikki johdot kiinni jollain isolla sakkelilla siellä pohjalevyssä vai suoraan sen ohjausboksin liittimissä? Eli tuleeko ensin irrottaa se boksi vetämällä ylöspäin, vai johdot siitä pohjalevystä vetämällä alaspäin?

Minusta riippumattomista syistä jäi homma sikäli kesken, että jäi mittaristo irrottamatta ja niin ollen se himmenninsydeemi tutkimatta. Muutaman sulakkeen sain räpsyteltyä pyhäillan kuluksi. Sellainen huomio tulkoon tässä mainituksi, että sen aikaa kun sulake on ehjänä ei vikavalo pala. Eikös tämä tarkoita sitä että polttimoiden virrat ovat ok, eli oikkari lienee jossain muualla? :?
Suomalainen häviää aina!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Valvontayksikkö lähtee pois vetämällä. Ota koko yksikkö pois ja ajele ,seuraa palaako sulake. Jos ei pala niin ainakin sitten tiedät, että vika on poksin jälkeisissä johdoissa. Jos sulake kuitenkin palaa niin vika on ennen poksia olevissa johdoissa.
Takakontissa johdot tulee kuljettajan puoleista sivua. Ota sivukangas tai muovi pois ja katso ettei johdot ole hiertyneet puhki lokasuojan ja peräpellin liitoskohdassa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Vika löytyi. 8)

Otin ohjausboksin irti, sulake ei enää palanut. Hyppylankaviritykset sai taas varokkeen sanomaan räps. Mittariston puolella ei vikaa tuntunut olevan.

Tässä vaiheessa alkoi mielen pimeissä komeroissa luurangot rämistä. :oops:
Tulipa nimittäin yhtäkkiä mieleen eräs noin vuoden takainen pikakorjaus, joka unohtuikin pysyväksi. :oops:

Nimittäín Saksanmaalta Kotosuomeen päin ajellut tuore mersuilija kyllästyi Ruotsin maalla kojelaudassa tuikuttaneeseen palaneen polttimon merkkivaloon. :oops:

Eräällä kahvitauolla jossain Jönköpingin tienoilla tuli lopetettua se tuikutus verrattain yksinkertaisella tavalla. Huomasin että joskus aiemmin polttimoita vaihdellut heppu oli vääntänyt sen parkkipolttimon lukitsevan pidinjousen liikaa sivullepäin, jolloin maakosketus pätki auton täristessä. Tähän keksin "hyväksi" ratkaisuksi kiilata polttimon paikalleen pätkällä kuparilankaa, jollainen oli sattunut tulemaan matkalle mukaan.

Väänsin varovasti oikean etuvalokokoelman suojamuovin kiinnitysklipsit auki. Prkl! Oli käynyt vanhanaikaisesti. Se jousi joka oli väkivalloin väännetty sivuun oli saanut elää vuoden päivät omaa elämäänsä kenenkään siihen puuttumatta. Kuin sattuman kaupalla se oli alkanut ajan kuluessa lähestymään parkkipolttimon plussaliitintä. Tässä vaiheessa teki mieli toisaalta hyppiä ilmaan silkasta oivaltamisen riemusta, toisaalta alkaa parkua ja potkia leskenlehtiä. :D :) :shock: :evil: :x :? :oops:

Kunnon suomalaiskansallinen pikakorjaus oli jälleen kerran näyttänyt ylivertaisuutensa. Jotain taas tästäkin opin, toivottavasti myös te, jotka tätä viestiketjua olette jaksaneet seurata. Nimimerkin suojasta kehtaa tällaisiakin totuuksia julkisesti lausua. :oops:
Suomalainen häviää aina!
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Heh. :D Hyvä, että vika löytyi.

Saa nähdä miten allekirjoittaneen äijän ajan kuluessa käy. Hommasin nimittäin piiliini uudet ajovaloheijastimet ja huomasin asennellessani, että on Hellan peijakas muuttanut mallia yhdeksäntoista vuoden aikana. Aiemmassa mallissa oli peltomoiden reikien ympärillä metällilätkä, johon parkkijohdon maadoitus oli kytketty. Uudempi versio oli kokonaan muovia eikä hökötyksessä ollut mitään paikkaa, johon maajohdon olisi voinut tökätä. Eikun liitin päästä pois, johtoa esille ja väliin. :oops: Minkäs näillekään tekee. Liekö uudemman mallin umpiossa erilaiset parkin kannat, jotta niihin saa kiinni molemmat johdot. :?

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin