Ilmeni aika ihmeellinen vika. Haulla en vastaavaa löytänyt.
Poksahti sulake numeroltaan 3. Proppuhan varjelee tiettävästi oikean puolen etu- ja takaparkkeja, valosummeria sekä kojelaudan valaistusta kiina-ilmiöltä. Ajovalon pesureitahan ei tässä tuontiautossa olekaan.
Aikani kun siinä ongelmaan tutustuin, niin havaitsin että takaparkki on pimeä. Lanka on ehjä, mutta eriste sieltä hehkulangan juuresta on ihan hiiltynyt. Yleismittari antoi lampun resistanssiksi 1,5 ohmia, mikä taitaa olla noin kymmenesosa siitä mitä tuollaisella 10w lampulla tulisi olla. Lamppu oli siis käytännössä oikosulussa. Ikinä en aiemmin ole vastaavaa nähnyt, enkä moisesta edes kuullut.
Sitten se varsinainen ongelma. Sulake räpsähtää edelleen rikki, vaikka tilalle vaihtaa uuden lampun. Joku paikka on siis varmaan ottanut suuremmasta virrasta itseensä, ennen kuin sulake tajusi palaa. Uusi sulake pysyi ehjänä niin kauan kun takalampun paikka oli tyhjänä. Kun laitoin tilalle uuden lampun, niin kuului vaan räps ja taas oli proppu pimeänä.
Takavalon pohjasta en pikasilmäyksellä mitään hiiltymiä löytänyt, ja auton alkuperäisten sähköjohtojen uskon tuollaisen lyhytaikaisen ylivirran kestävän. Ainoa kysymysmerkki taitaakin olla se vtn valojenohjausloota siellä sulakerasian takana. Voiko se ottaa moisesta itseensä?
Yksi mahdollisuus on tietysti se iänikuinen mittarivalojen himmennin. Mutta niin vaan toimivat kaikki sisävalot ihan kuin ennenkin niin kauan kuin sulake pysyy ehjänä.
Tietääkö/arvaako kukaan???
