S124 käsijarrukenkä rahisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

S124 käsijarrukenkä rahisee

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tänään lankkuun vaihdettiin kuskin puolen takapyörälaakeri ja samassa (seisontajarrun tuntumasta päätelleen) säädettiin myös seisontajarrua. Ihmettelin kotipihaan ajaessani rahinaa oikealta takaa. Nostin kokeeksi apparin takapyörän ilmaan ja rengas rahisee mielestäni liikaa, kun sitä pyörittee.

Tuota rahinaa ei mielestäni ollut ennen huoltoa, joten seisontajarrun säätö lienee syynä tähän rahinaan. Eli käsijarrukenkä vastaa hieman liikaa levyyn...vai? Miten pääsisin kotikonstein eroon tuosta rahinasta, joka kuuluu vain siis apparin puolelta? Onko tuosta rahinasta mitään käytännön haittaa pitkän ajoreissun kannalta?
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Siinä saattaa olla vivusto pikkuisen jumissa. Jos mennyt pahaksi, olisi syytä vaihtaa vaijerit ja kengät. Osat ei ole kalliita, mutta aikaa saattaaottaa tovin toi vaihto :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Antti V kirjoitti:Siinä saattaa olla vivusto pikkuisen jumissa. Jos mennyt pahaksi, olisi syytä vaihtaa vaijerit ja kengät. Osat ei ole kalliita, mutta aikaa saattaaottaa tovin toi vaihto :wink:
Pystynkö mä helposti säätämään käsijarrukenkää (pelkän renkaan irrotuksen avulla) ens hätään? Eihän tää nyt oo kivaa, kun auton vie huoltoon, niin se tulee sieltä takaisin uusi "ominaisuus" mukanaan... :roll: .
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Säätöön riittää kun irroittaa yhden pultin ja lampulla etsii rattaan josta seisontajarruja säädetään. Säätöön tarvitset talttapäämeisselin. Jos vanne on paksu alumininen, niin koko rengas on ensin irroitettava. Haullaa löytyy tarkempia yksityiskohtaisia ohjeita.
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

Käsijarru kengän jousipidin on varmaan irronnut ja rahisee siellä rummun sisällä.
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Rahina ei ole mitään pientä rahinaa, vaan ihan jatkuvaa rahinaa pienelläkin levyn liikkeellä.

Katsoin tuota jarrukilpeä ja tyrkin sitä eteenpäin :arrow: ei mitään vaikutusta rahinaan. Rahinan syy ei ole siinä. Yritin kurkkia vähän jarrulevyn sisäpuolellekin. Sen vähän mitä näin, niin sisäpuolen jarrupala näytti olevan kiinni levyssä. Voisiko vika olla sittenkin jarrupalassa eikä missään käsijarrukengissä. Yritin korvallakin kuunnella rahinan lähtöpistettä. Ensin korva sille puolelle, jossa EI ole jarrupaloja. Sitten korva ihan siihen jarrupalojen korville levyn reunaan. Ihan kuin tällä puolella rahina olisi ollut voimakkaampi.

No kokeilin sitten käsikopelolla jarrulevyn pintaa sisäpuolelta. Jarrulevy tuntui muuten ihan sileältä PAITSI ihan ulkoreunasta. Ulkoreunalla (jarrupalan alueella) oli selvää urahankaumaa. Voisikohan tällä olla yhteyttä rahinan kanssa...?
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nyt menee jo mystiikan puolelle. Ilmeisesti käsijarrukenkä oli vähän jumissa, koska enää ääntä ei tule. No, toivottavasti rahina pysyy vastedeskin poissa.
Vastaa Viestiin