290 TD:n polttoaineongelma käynnistettäessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 19.11.2003 20:55

290 TD:n polttoaineongelma käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Eka »

Mikähän mahtaa mättää: Tankki on vajaa ja keula vähän ylöspäin parkissa yön yli. Kun koittaa startata, niin täytyy sahata melkein akku tyhjäksi ennenkuin käynnistyy? :evil:

Ei ilmene, kun tankki on täynnä. Ilmenee inhottavan satunnaisesti. Ostin uuden akun varmuuden vuoksi. Joskus voi mennä viikkoja ilman ongelmia. Käytin Veholla, vaihtoivat jonkun paineventtiilin, mutta vaiva uusiutui taas. Olivat mitanneet ruiskupumpun, ja siinä jotain pientä sanomista. Ajettu n. 80tkm.

Onko polttoaineputkistossa joku takaiskuventtiili, että löpö ei pääse lirisemään takaisin tankkiin? Näin maalaisjärjellä vaikuttaa siltä, että tankin ollessa tyhjähkö, pääsee polttoaineputket tyhjentymään tankkiin päin. Ei tiputa naftaa ainakaan näkyvästi alleen, joten ei vissiin vuoda. Voiko saada ilmaa jostain, että putket tyhjentyy.

Onko kellään parempaa tietoa? Ei viitsisi mihinkään korpeen tolla rysällä lähteä.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: 290 TD:n polttoaineongelma käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Eka kirjoitti:Mikähän mahtaa mättää: Tankki on vajaa ja keula vähän ylöspäin parkissa yön yli. Kun koittaa startata, niin täytyy sahata melkein akku tyhjäksi ennenkuin käynnistyy? :evil:

Ei ilmene, kun tankki on täynnä. Ilmenee inhottavan satunnaisesti. Ostin uuden akun varmuuden vuoksi. Joskus voi mennä viikkoja ilman ongelmia. Käytin Veholla, vaihtoivat jonkun paineventtiilin, mutta vaiva uusiutui taas. Olivat mitanneet ruiskupumpun, ja siinä jotain pientä sanomista. Ajettu n. 80tkm.

Onko polttoaineputkistossa joku takaiskuventtiili, että löpö ei pääse lirisemään takaisin tankkiin? Näin maalaisjärjellä vaikuttaa siltä, että tankin ollessa tyhjähkö, pääsee polttoaineputket tyhjentymään tankkiin päin. Ei tiputa naftaa ainakaan näkyvästi alleen, joten ei vissiin vuoda. Voiko saada ilmaa jostain, että putket tyhjentyy.

Onko kellään parempaa tietoa? Ei viitsisi mihinkään korpeen tolla rysällä lähteä.
Kerran on tullut vastaan samanlainen tapaus. Mitään selkeää vikaa ei tapaukseen löytynyt, mutta pari kohtaa kannattaa tehdä/tarkistaa:
-Kaikki polttoaineputket(myös suuttimien ylivuotoletkut)
-Tankin huohotus(ettei muodostu alipainetta tankkiin)
-Laitta takaiskuventtiilit polttoaineen tulo- sekä paluuputkeen
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Re: 290 TD:n polttoaineongelma käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Boss »

ajarol kirjoitti:
Eka kirjoitti:Mikähän mahtaa mättää: Tankki on vajaa ja keula vähän ylöspäin parkissa yön yli. Kun koittaa startata, niin täytyy sahata melkein akku tyhjäksi ennenkuin käynnistyy? :evil:

Ei ilmene, kun tankki on täynnä. Ilmenee inhottavan satunnaisesti. Ostin uuden akun varmuuden vuoksi. Joskus voi mennä viikkoja ilman ongelmia. Käytin Veholla, vaihtoivat jonkun paineventtiilin, mutta vaiva uusiutui taas. Olivat mitanneet ruiskupumpun, ja siinä jotain pientä sanomista. Ajettu n. 80tkm.

Onko polttoaineputkistossa joku takaiskuventtiili, että löpö ei pääse lirisemään takaisin tankkiin? Näin maalaisjärjellä vaikuttaa siltä, että tankin ollessa tyhjähkö, pääsee polttoaineputket tyhjentymään tankkiin päin. Ei tiputa naftaa ainakaan näkyvästi alleen, joten ei vissiin vuoda. Voiko saada ilmaa jostain, että putket tyhjentyy.

Onko kellään parempaa tietoa? Ei viitsisi mihinkään korpeen tolla rysällä lähteä.
Kerran on tullut vastaan samanlainen tapaus. Mitään selkeää vikaa ei tapaukseen löytynyt, mutta pari kohtaa kannattaa tehdä/tarkistaa:
-Kaikki polttoaineputket(myös suuttimien ylivuotoletkut)
-Tankin huohotus(ettei muodostu alipainetta tankkiin)
-Laitta takaiskuventtiilit polttoaineen tulo- sekä paluuputkeen
Täsmälleen samaan vikaan törmätty täälläkin ja Veholla eivät löytäneet mitään vikaa.....ei tarvitse olla edes pakkasen puolella kun ei starttaa aamulla.
Tuonne pumpun puolelle omakin veikkaukseni on kohdistunut mutta tutkimaan ei ole vielä kerinnyt. Kyseessä tosin 220cdi.
Eka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 19.11.2003 20:55

Viesti Kirjoittaja Eka »

Kerran on tullut vastaan samanlainen tapaus. Mitään selkeää vikaa ei tapaukseen löytynyt, mutta pari kohtaa kannattaa tehdä/tarkistaa:
-Kaikki polttoaineputket(myös suuttimien ylivuotoletkut)
-Tankin huohotus(ettei muodostu alipainetta tankkiin)
-Laitta takaiskuventtiilit polttoaineen tulo- sekä paluuputkeen
Mites noi polttoaineputket, kun ei se tiputa mitään. Ainakaan tallin betonilattialle ei ole tullut kuin jotain öljyä vähän, joka ei haise millekään (mitä lienee, kai kohta menee ohjaus). Pystyykö ne jotenkin paineistamaan, jotta näkyisi vuodot. Periaatteessahan jos jossain aika ylhäällä vähän valskaisi, niin silloinhan se myös saisi ilmaa letkuihin, ja putket pääsisi tyhjenemään ilman vuotoja lattialle (vaiko?).

Toi tankin huohotus kuulostaa ihan loogiselta. Mitenkäs se tarkistetaan? Eikös tankeissa ainakin vanhaan aikaan ollut jokin putki ulos? Vai korkistako se korvausilmaa saa? Täytyy varmaan käydä sitä korkkia imeskelemässä :lol:

Alunperin noita takaiskuventtiileitä höpötin ihan heittona ilman parempaa tietoa. Jos niitä on vakiona, niin mistä ne löytyy? Saako niitä asennettua lisää? Onko joku standardijuttu, mitä vaan lisätään putken liittimien väliin?

Lehdessä oli jotain juttua dieseleiden polttoainesuodattimista, että ne kannattaa vaihtaa ennen talvea, että ei jäädy kondenssivedet. Koskeeko myös tätä?

Lämpötilalla ei ole mitään tekemistä ongelman kanssa. Tekee sitä myös kesällä. Ei ole ikinä tehnyt, kun takki on yli puolillaan.

OK! Ehkä olisi paras, jos tuon rysän veisi jollekin asiantuntijalle. Mitä suosittelisitte täällä Helsingissä päin? Jos siinä on jotain pumppuvikaa, ja se menee uusiksi, niin samalla voisi vähän viritellä. Olen uusi tällä foorumilla, joten en näitä 5000000000000000 viestiä ole ehtinyt lukenut. Mikä olisi hyvä paikka viedä huoltoon. Uudesta asti olen käyttänyt vain Veholla, mutta kai niitä muitakin paikkoja on vähän inhimillisempään hintaan. Itse olen lähinnä tähän mennessä tankkaillut ja joskus laitellut tuulilasin pesunesteitä. :lol:

Ei ole mitään takuita jäljellä (-96). Joten jos menee kaiken tsekkauksen jälkeen pumppuja sun muita uusiksi, ja peli on aika vähän sorvattu, niin samalla laittaisi kunnon palikat ja lastut kiinni. Mistä löytyisi hyvä asiantuntija pistää tän rysän kondikseen ja vähän pirteämmäksi? Ei tuota kehtaa myydäkään tuossa kunnossa.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Eka kirjoitti:Mites noi polttoaineputket, kun ei se tiputa mitään. Ainakaan tallin betonilattialle ei ole tullut kuin jotain öljyä vähän, joka ei haise millekään (mitä lienee, kai kohta menee ohjaus). Pystyykö ne jotenkin paineistamaan, jotta näkyisi vuodot. Periaatteessahan jos jossain aika ylhäällä vähän valskaisi, niin silloinhan se myös saisi ilmaa letkuihin, ja putket pääsisi tyhjenemään ilman vuotoja lattialle (vaiko?).
Mitään suurta vuotoa ole, koska auto ei tiputa alleen.Vielä kun tarkistaa, että suuttimet ovat kuivat päältä, etteivät ne ylivuotoletkut, jotka menevät suuttimesta toiseen, vuoda.
Eka kirjoitti:Toi tankin huohotus kuulostaa ihan loogiselta. Mitenkäs se tarkistetaan? Eikös tankeissa ainakin vanhaan aikaan ollut jokin putki ulos? Vai korkistako se korvausilmaa saa? Täytyy varmaan käydä sitä korkkia imeskelemässä :lol:
Kaippa sieltä jonkun näköinen huohotusputki tankista ulos tulee, luulisin.
Eka kirjoitti:Alunperin noita takaiskuventtiileitä höpötin ihan heittona ilman parempaa tietoa. Jos niitä on vakiona, niin mistä ne löytyy? Saako niitä asennettua lisää? Onko joku standardijuttu, mitä vaan lisätään putken liittimien väliin?
Alunperin niitä ei ole. Eiköhän niitä venttiileitä jostain autotarvikeliikkeestä löydy. Polttoaineletku vaan poikki ja venttiili siihen väliin.
Eka kirjoitti:Lehdessä oli jotain juttua dieseleiden polttoainesuodattimista, että ne kannattaa vaihtaa ennen talvea, että ei jäädy kondenssivedet. Koskeeko myös tätä?
Ei se ainakaan pahitteeksi ole. Jos tuon suodattimen kerran vuodessa vaihtaa vaikkei sitä nyt talven kynnyksellä vaihtaisikaan, niin ei pitäisi olla ongelmia.
Eka kirjoitti:Ei ole mitään takuita jäljellä (-96). Joten jos menee kaiken tsekkauksen jälkeen pumppuja sun muita uusiksi, ja peli on aika vähän sorvattu, niin samalla laittaisi kunnon palikat ja lastut kiinni. Mistä löytyisi hyvä asiantuntija pistää tän rysän kondikseen ja vähän pirteämmäksi? Ei tuota kehtaa myydäkään tuossa kunnossa.
Tuossa on elektronisesti ohjattu pumppu joten lastu on ainoa vaihtoehto. Tai no ainahan voi elektroniset laitteet muuttaa mekaanisiksi.
vaaka2000
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 21.11.2003 16:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: 290 TD:n polttoaineongelma käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja vaaka2000 »

Mulla oli samanlaisia ongelmia, mutta ei tarvinnut jättää kuin vartiksi keula ylös parkkiin ja tuli ilmaa järjestelmään. Kun tutkin asiaa joku oli jo yrittänyt laittaa sähköventiilin putken väliin josta veholla ei tiedetty mitään. Huomasin kuitenkin että vitos ruiskuputken vieressä ruiskulla oli polttoainetta. Eli vuoto oli siellä. Alkuperäiset O-renkaat 7 ekellä,Veholta momentit ja avain tutulta lainaan 2h töitä ja tiivisteet uusiksi. Ei ole enää temppuillut sen jälkeen. Voisko sulla vuotaa niin vähän että ei vielä tule polttoainetta selvästi ulos ruiskulta.
Eka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 19.11.2003 20:55

Viesti Kirjoittaja Eka »

On ollut sellaiset kurakelit aina, kun olisi ollut aikaa nuuskia pellin alle. Onko siellä muita tiivisteitä, mitä kannattaisi tsekata erityisesti.

Joskus kesällä, kun taas oireili, niin katsoin konepellin alle ja polttoainesuodattimelta lähtevissä letkuissa vilisi ilmakuplia. Onko normaalia?
Eka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 19.11.2003 20:55

Paluuletkut vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Eka »

Ajattelin nyt pistää tänne muidenkin tietoon, missä vika luurasi. Eli moottorin suojamuovin alla suuttimien paluuletku vähän vuosi. Ei näkynyt heti, kun muovi päällä esti näkyvyyden, eikä vuotanut alle. Vähän löpöä tihkui suuttimen syvennykseen. Ilmeisesti nyt kunnossa, kun ei enää ole oireillut. :D

Eli jos jollain samanlaisia ongelmia, niin kannattaa tarkistaa suuttimien välissä kulkevat letkut ja paluuletku pumpulle. Tässä 290TD:ssä on ainakin kangaspunos letkun päällä - oli kostea.
Vastaa Viestiin