
Kolahtelua takapäästä...
Kolahtelua takapäästä...
Niin tosiaan, kun auto( W124 230 te-88)seisoo tyhjäkäynnillä paikallaan,kuuluu takapäästä outo vaimea "kolahdus" tasaisin välein.Olen ollut paikallastavinani kolahduksen alustaan johonkin vetopyörästön seudulle.Tosin en ole päässyt alle katsomaan vaan kuikuillut sivusta alle.Ajossa ei ääntä tietenkään kuule.Olisko mahdollista että ääni liittyisi jotenkin tasonsäätöön? Auttakaa, oi viisaammat. 

"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Kuulostaa ihan samalta vaivalta josta kyselin kesällä. Mulla 250TD tekee aivan samaa. Ilmeisesti ilmiö liittyy jotenkin hydrauliöljyn vapaakiertoon.
Olen säätänyt tasonsäätöä hieman herkemmäksi jolloin säätö alkaa jo ihan pienellä perän painumisella. Säädön jälkeen ääni on esiintynyt vain ajoittain.
Säätö tapahtuu lyhentämällä (/pidentämällä?) "koiranluuta", joka on kiinni kallistuksenvakaajassa.
Olen säätänyt tasonsäätöä hieman herkemmäksi jolloin säätö alkaa jo ihan pienellä perän painumisella. Säädön jälkeen ääni on esiintynyt vain ajoittain.
Säätö tapahtuu lyhentämällä (/pidentämällä?) "koiranluuta", joka on kiinni kallistuksenvakaajassa.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Joo,sitä tasonsäätöjutskaa vähän issessein ounastelinkin.Eli toimiiko systeemi niin,että koiranluuta lyhentämällä säätö alkaa toimia jo pienemmällä kuormalla? Onkohan mahdollista että nesteen kulku iskarille olisi jostain syystä estynyt,koska perä tuntuu mielestäni jotenkin kovalta ja ehkä hieman "roikkuukin"? Jouset vaihdoin juuri taakse, mutta se ei juurikaan "roikkumista" poistanut eikä pehmentänyt menoa. 

"Mersisti,vaan ei narsisti"
W 124 230 TE -88
W 124 230 TE -88
Jos muistan oikein, niin todellakin vartta lyhentämällä "herkistyy". Omassani luulisin ongelman (äänen) liittyvän jollakin tavalla vapaakiertoon.
Eipä kyllä ole tullut erikseen testatuksi systeemin toimintaa. Pitäisi kai tehdä kuten joku täällä on neuvonut, eli lastata auton perään kuormaa auton ollessa sammuksissa. Kun sitten moottori käynnistetään, niin pitäisi tapahtua jotakin.
Toisaalta kesällä vaunun ja täyden autonkaan [autossa 8 hlöä (lisäpenkki takana)] kanssakaan ei auton perä mielestäni juuri "roikkunut" joten ilmeisesti värkki toimii.
Kuinkahan muuten ne "paineakut" eli typpitäytteiset pallot siellä taka-akselin yläpuolella vaikuttavat? Tasonsäädön venttiili kai päästää painetta iskareihin auton seisoessakin jos niihin on jäänyt täysi paine. Kuormituskoe kannattaa varmaan tehdä vasta muutaman kuormauksen ja tyhjennyksen jälkeen jolloin säiliöiden paine on purkautunut.
Eipä kyllä ole tullut erikseen testatuksi systeemin toimintaa. Pitäisi kai tehdä kuten joku täällä on neuvonut, eli lastata auton perään kuormaa auton ollessa sammuksissa. Kun sitten moottori käynnistetään, niin pitäisi tapahtua jotakin.
Toisaalta kesällä vaunun ja täyden autonkaan [autossa 8 hlöä (lisäpenkki takana)] kanssakaan ei auton perä mielestäni juuri "roikkunut" joten ilmeisesti värkki toimii.
Kuinkahan muuten ne "paineakut" eli typpitäytteiset pallot siellä taka-akselin yläpuolella vaikuttavat? Tasonsäädön venttiili kai päästää painetta iskareihin auton seisoessakin jos niihin on jäänyt täysi paine. Kuormituskoe kannattaa varmaan tehdä vasta muutaman kuormauksen ja tyhjennyksen jälkeen jolloin säiliöiden paine on purkautunut.
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Juu
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... o/taso.doc
Tuosta selviää hyvin toimintaperiaate, jos haluaa perehtyä asiaan tarkemmin...
..vaikka itse sanonkin
Tuosta selviää hyvin toimintaperiaate, jos haluaa perehtyä asiaan tarkemmin...
..vaikka itse sanonkin
