Autona on S202 200 CDI -99 ja siinä auton oman lämpömittarin mukaan moottorin lämpö ei nouse yli 78 asteen, edes kesällä, vaikka termostaatti on 87 asteinen. Joten alle +5 lämpötiloissa webasto hurisee jopa maantieajossa raskas vene peräkoukussa, ellei sitä erikseen kytke katkaisimesta pois.
Jäähdyttimen termostaatti on vaihdettu, tuloksetta. Nyt jopa keitin sen vanhan termostaatin kinkun paistomittarin kanssa (pitänee syöttää joulukinkun mittarinkohta anopille, varmuuden vuoksi). Termostaatti aukesi n. 85 asteen kohdalla ja meni jälleen kiinni n. 80 asteessa. Joten tuokin tuntuisi toimivan ihan ok.
Joten onko tuo aivan normaalia? Missä lämmöissä muilla on nuo CDI koneet? Tietääkö kukaan missä lämmössä tuon webaston pitäisi sammuttaa itsensä?
Ja sitten se vakio: Onnittelen ylläpitoa hienoista sivuista sekä itseäni, että löysin tänne!
Webasto aina päällä?
Webasto aina päällä?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Omassani lämmöt nousee tasan 80 asteeseen, oli kesä tai talvi. Termostaatinkin vaihdoin, eikä se sillä miksikään muuttunut. Sitä en tiedä että missä lämpötilassa webaston pitäisi sammua. Jos ulkolämpötila on siinä nollan tietämillä ja ajelee tuommoisen sata kilometriä niin on se webasto jo sitten sammunut. Parin kymmenen kilometrin ajon jälkeen vielä puhisee. Kunnon pakkasista ei ole viellä kokemuksia, mutta luulenpa että kyllä se webasto talvella koko ajan puhisee.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
W211 200 CDI -07 Facelift
Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
Moro!
Mulla nousee ton eemelin lämpötila normaalisti n. 85:n asteen tietämille aina. Tosin se pakkasilla kestää mielestäni aika kauan. Mittarin mukaan ensimmäiseen neljännekseen lämpö nousee hyvin mutta siitä loppumatka on paljon hitaampaa. Pata on 200 CDI ja vuosimallia 2001. Siinä tosin ei oo enää Webastoa, vaan veden tai kajuutan lisälämmitys tapahtuu sähkövastuksella.
Se otti ja pimeni viimetalvena jolloin moottorin lämpö ei yrittämälläkään noussut yli ensimmäisen neljänneksen, joten on siitä selvästi ainakin jotain hyötyä.
Mulla nousee ton eemelin lämpötila normaalisti n. 85:n asteen tietämille aina. Tosin se pakkasilla kestää mielestäni aika kauan. Mittarin mukaan ensimmäiseen neljännekseen lämpö nousee hyvin mutta siitä loppumatka on paljon hitaampaa. Pata on 200 CDI ja vuosimallia 2001. Siinä tosin ei oo enää Webastoa, vaan veden tai kajuutan lisälämmitys tapahtuu sähkövastuksella.
Se otti ja pimeni viimetalvena jolloin moottorin lämpö ei yrittämälläkään noussut yli ensimmäisen neljänneksen, joten on siitä selvästi ainakin jotain hyötyä.
Yksi sitten mitä tuohon itse epäilen, että tuo webasto on tarkoituksella säädetty olemaan aina päällä koska auto on alunperin ollut taksi. Muistelen nähneeni tuolla webaston asennusohjeissa, että johonkin johtoon liittämällä +, - tai 0 jännitteet niin sai vaihdeltua noita ominaisuuksia.
Kyllä tuo saa pöhistä kaupungissa pois tiehensä, mutta turhaan se maantiellä pitkässä ajossa syyläriä pitää lämpimänä. Joten onko jollain kokemusta tuon webaston säädöstä?
Kyllä tuo saa pöhistä kaupungissa pois tiehensä, mutta turhaan se maantiellä pitkässä ajossa syyläriä pitää lämpimänä. Joten onko jollain kokemusta tuon webaston säädöstä?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07