Rengasongelma
Rengasongelma
Vaihdoin uudet talvirenkaat 195/55/15R 190 mersuun ja nyt auton madalluksesta johtuen erityisesti oikean puoleinen rengas raapii etukaareen kiinni. Matalaprofiilisempia nastoja kun ei ollut olemassa ei ollut muuuta vaihtoehtoa, ja paperilla uskoin niiden mahtuvan kevyesti, mutta toisin kävi. Onko jollain muulla vastaavanlaista ongelmaa ja jos on niin millaista ratkaisua ehdotatte? Ajattelin nyt aluksi ainakin suunnata pyörät uudestaan, mutta jos ei auta täytyy harkita jonkin näköisiä levityksiä. Olen kuullut juttua myös "pohjaanlyöntikumeista". Auttaisikohan asiaa? Kyse ei kuitenkaan ole kuin 5-10 millistä..
Re: Rengasongelma
Kyse ei kuitenkaan ole kuin 5-10 millistä..[/quote]
Jousien yläpäässähän on ns. säätökumit ( 4 eri paksuutta ) niin edessä kuin takana alkaen 8 mm:stä 5 mm: välein. Kumin paksuuden voi katsoa kumin reunassa olevista "nänneistä " ...jos on 2 nänniä on 13mm:n kumi jne...
Kumin vaihto käy vain korjaamolla, jossa on oikeat jousipuristimet ja ei edes pyöriä tarvitse irroittaa edessä. .. n. 15 minuutissa.
Tutki ja vaihdata paksummaat kumit .. maksaa alle 5 e kpl.

Jousien yläpäässähän on ns. säätökumit ( 4 eri paksuutta ) niin edessä kuin takana alkaen 8 mm:stä 5 mm: välein. Kumin paksuuden voi katsoa kumin reunassa olevista "nänneistä " ...jos on 2 nänniä on 13mm:n kumi jne...
Kumin vaihto käy vain korjaamolla, jossa on oikeat jousipuristimet ja ei edes pyöriä tarvitse irroittaa edessä. .. n. 15 minuutissa.
Tutki ja vaihdata paksummaat kumit .. maksaa alle 5 e kpl.

Re: Rengasongelma
no jousien päähän saat vaihdettua niitä eripaksuisia kumeja, jolla voi sitä autoosi halvalla nostaat3m3 kirjoitti:Vaihdoin uudet talvirenkaat 195/55/15R 190 mersuun ja nyt auton madalluksesta johtuen erityisesti oikean puoleinen rengas raapii etukaareen kiinni. Matalaprofiilisempia nastoja kun ei ollut olemassa ei ollut muuuta vaihtoehtoa, ja paperilla uskoin niiden mahtuvan kevyesti, mutta toisin kävi. Onko jollain muulla vastaavanlaista ongelmaa ja jos on niin millaista ratkaisua ehdotatte? Ajattelin nyt aluksi ainakin suunnata pyörät uudestaan, mutta jos ei auta täytyy harkita jonkin näköisiä levityksiä. Olen kuullut juttua myös "pohjaanlyöntikumeista". Auttaisikohan asiaa? Kyse ei kuitenkaan ole kuin 5-10 millistä..

35:n ja sitä suuremmat mahtuvat pyörimään.

Tutkin tuossa yhtä tuonti autoa jossa oli "sportline" paketti niin siinä oli eteen laitetty semmoiset "lärpyttimet" Ilmeisesti kuuluu asiaan?Ne levittävät lokasuojaa etupäästä 30-40mm ja silloin mahtuu rengas pyörimään?

Hyvät on perät.......
Auti
k.j kirjoitti:Minulla sama juttu paitsi,että renkaat 195/65-15.Vanteiden Et on tärkeä!
35:n ja sitä suuremmat mahtuvat pyörimään.![]()
Tutkin tuossa yhtä tuonti autoa jossa oli "sportline" paketti niin siinä oli eteen laitetty semmoiset "lärpyttimet" Ilmeisesti kuuluu asiaan?Ne levittävät lokasuojaa etupäästä 30-40mm ja silloin mahtuu rengas pyörimään?
Mutta tyylistä ei tingitä!!!
pyöriminen ei tuota mulla ongelmaa, se vaan että rupee käännettäessä ottaa kiinni lokarin kaareen.
mikä muka levittää lokasuojaa?
Kävin nyt nelipistesuuntauksessa ja ongelma ratkesi. Etupyörät olivat reippaasti maksimiarvoja enemmän edessä, joten molempia pyöriä noin sentti taaksepäin, eivätkä enää ota kiinni.. Tuo suuntaus olisi kyllä pitänyt tehdä heti auton hankkiessani.. vaikuttaa nimittäin yllättävän paljon ajettavuuteen.
Minulla säädettiin kohdallaan olevat niin, että tuli tilaa lisää. Minulla homma meni näin: laitoin alle uudet suvikumit, ja silloin katsottiin nelipyöräsuuntauksessa kaikki kohdalleen. Syksyllä sitten talvirenkaiden vaihdon yhteydessä huomasin, ettei mahdu pyörimään. Väliaikaisesti korokepalat alle, sitten uudelleen suuntaukseen, tai oikeammin uudelleen asemointiin, eli väliaikaiset korotusviritykset pois ja molempia etupyöriä taaksepäin. Erityisesti kuulemma kuskin puoli oli toleranssien eturajalla.
No ei jouduta. Siinähän on kyse vaan aurauskulmasta ja pysty- ja sivukallistuksesta. Kaikki näistä säädetään ikkäänkuin "vipujen" kautta. Eli kun koko hässäkkää siirretään eteen tai taaksepäin, niin auraus ja kallistukset vaan uudellen kohdalleen. Mulla on kaikki mittausraportit tallessa, joista näkyy camberit, casterit ja auraukset ennen ja jälkeen operaatioiden, ja kaikki on ohjearvoissa.
ahaa, tuntuu vaa oudolta, että sitäkin vois säätääPyry kirjoitti:No ei jouduta. Siinähän on kyse vaan aurauskulmasta ja pysty- ja sivukallistuksesta. Kaikki näistä säädetään ikkäänkuin "vipujen" kautta. Eli kun koko hässäkkää siirretään eteen tai taaksepäin, niin auraus ja kallistukset vaan uudellen kohdalleen. Mulla on kaikki mittausraportit tallessa, joista näkyy camberit, casterit ja auraukset ennen ja jälkeen operaatioiden, ja kaikki on ohjearvoissa.