Voiko laturin virtajohdon vetää suoraan akulle?
Voiko laturin virtajohdon vetää suoraan akulle?
eli: pitäisi saada jännitettä kasvatettua kun ei tahdo oikein nuo äänentoistolaitteet saada tarvitsemaansa virtaa tällähetkellä. laturi on maadoitettu, ja nyt vielä sitten pitäisi saada laturilta virta siirtymään tehokkaammin akulle. nyt se on semmosta onnetonta rautalankaa, ja seuratessani sitä hetken, se kiertää sinne lähelle akkua johonkin jakoblokin tyyliseen härveliin (?)
eli: voinko kiertää tuon ja vetää laturilta uuden virtapiuhan suoraan akulle?
eli: voinko kiertää tuon ja vetää laturilta uuden virtapiuhan suoraan akulle?
2.3 l
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kai sen varmaan voi uudella piuhalla vetää akulle suoraan.
Mutta eikös laturin piuha kierrä startin kautta?
Kunhan muistat vaan sitten akulta vetää sinne jakoblokille virran!
Miksi et vedä isommalla kaapelilla tai hommaa isompaa laturia?
Tai sitten Optima akkua/konkaa? (nämä varmaan jo on autossa
)
Mutta eikös laturin piuha kierrä startin kautta?
Kunhan muistat vaan sitten akulta vetää sinne jakoblokille virran!
Miksi et vedä isommalla kaapelilla tai hommaa isompaa laturia?
Tai sitten Optima akkua/konkaa? (nämä varmaan jo on autossa

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Laturin piuhathan menee niin että toinen suuntaa matkan virtalukolle ja toinen menee startille ja startilthan menee paksu kaapeli akkuun joten ei muuta kun vetäiset laturilta paksumman startille ja se kolmas ohut piuhahan on sitten merkkivalon johto
eikös ne neljä johtoa Kaksi laturilta lähtevää ja startiille menevä ja virtalukolle menevä ole justiin siinä akun vieressä limpissä siinä mustassa rasiassa muistanko oikein sellaiset kudos pääliset ...
eikös ne neljä johtoa Kaksi laturilta lähtevää ja startiille menevä ja virtalukolle menevä ole justiin siinä akun vieressä limpissä siinä mustassa rasiassa muistanko oikein sellaiset kudos pääliset ...

Itse tein ja säästin
miten määritellään jos johto on "paksu"..
meinasin tosiaan hirmuisen paljon paksumman johdon laittaa, sillä tuo mikä siinä nytten menee akun kenkään, on oikeesti tosi narua! usb piuha on paksumpaa kuin mitä siinä..
katsokaas onkelma on se, että jännite on auton sammuksissa ollessa 12.4V ja käynnissä ollessa 13V. mietin vain, että mihinkä se yksi tärkeä voltti katoaa..
vois vielä tietenkin maadottaa lohkon kertaalleen. kaikki muu onkin sitten jo korjattu, että alkaa nuo mahikset olla lopussa..
optima on ostoslistalla, mutta itselläni sentään vielä äänenlaatu laitteisto, niin sen takia ei vielä ole ostettu, kun virran saanti ei ollut se ensiarvoinen asia. nyt kun konkan ostin, niin sitten alako risomaan kun "isoilla pojilla" jännite pyörii siinä 14V ja itsellä karvaperseiset 12.5V..

meinasin tosiaan hirmuisen paljon paksumman johdon laittaa, sillä tuo mikä siinä nytten menee akun kenkään, on oikeesti tosi narua! usb piuha on paksumpaa kuin mitä siinä..
katsokaas onkelma on se, että jännite on auton sammuksissa ollessa 12.4V ja käynnissä ollessa 13V. mietin vain, että mihinkä se yksi tärkeä voltti katoaa..
vois vielä tietenkin maadottaa lohkon kertaalleen. kaikki muu onkin sitten jo korjattu, että alkaa nuo mahikset olla lopussa..
optima on ostoslistalla, mutta itselläni sentään vielä äänenlaatu laitteisto, niin sen takia ei vielä ole ostettu, kun virran saanti ei ollut se ensiarvoinen asia. nyt kun konkan ostin, niin sitten alako risomaan kun "isoilla pojilla" jännite pyörii siinä 14V ja itsellä karvaperseiset 12.5V..

2.3 l
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Itse olen käsittänyt hifistelyn niin, että kun laitteita ruetaan asentamaan oli sitten äänen paine tai kultakorva vehkeet.
Kaikki lähtee aina siitä virta puolesta.
Kunnon kaapelit ensimmäisenä kehiin jotain siinä 16 neliön kaapelia tai isompaa/mitä laitteet vaatii.
(Myös maadoitus puolelle saman kokoista kaapelia).
Huomaahan ton ilmiön jo esim. paskoilla apukaapeleilla
Ohut kaapeli rupee savuamaan kun toisen auton starttaa
Kaikki lähtee aina siitä virta puolesta.
Kunnon kaapelit ensimmäisenä kehiin jotain siinä 16 neliön kaapelia tai isompaa/mitä laitteet vaatii.
(Myös maadoitus puolelle saman kokoista kaapelia).
Huomaahan ton ilmiön jo esim. paskoilla apukaapeleilla

Ohut kaapeli rupee savuamaan kun toisen auton starttaa
Viimeksi muokannut Manu300cea24, To 22.06.2006 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Siten, että mittaat jännitehäviön johdon päiden yli kun laturi lataa täysillä, eli koneessa on kierroksia ja akku on tyhjähkö. Mikäli jännitehäviötä on liikaa on johdin liian pieni. Latausjohtona lienee 6 neliön johdin riittävä. Laturin virran- eli tehonantokyky ei parane johtimia vaihtamalla.Migself kirjoitti:miten määritellään jos johto on "paksu"..![]()
Mikäli latausjohto on "onneton naru" sen olisi pitänyt palaa jo aikapäivä sitten poikki tai ainakin se lämpenee voimakkaasti kun akku lataantuu. Alkuperäisenä autossa ei ole "onneton naru" latauskaapelina.
Hukassa oleva jännite 14,5 V vs 13 V saattaa hyvinkin johtua aivan muista syistä kuin kaapelista, esimerkiksi lataussäätimestä. Oheullakin kaapelilla akun tulisi saavuttaa sama 14,5 V jännite, latautuminen vain kestää hitusen kauemmin.
Täältä voi arvioida lisää kaapelin vaikutuksesta:
http://www.adita.fi/laskuri.asp
Järjestelmän nimellisjännite (V) 14,5 V
Kuorman nimellisteho (W) 1000 W
Käytetty johdinpaksuus (mm2) 6,0 mm2
Etäisyys akusta (m) 2 m
Jännitehäviö 0.74 V
Kuorman todellinen teho 900 W
Johtimien lämpöhäviö 48.53 W
Tehohäviö (tavoite max 10%) 9.97 %
Lisää tietoa: www.skg.fi
Manu300cea24 kirjoitti:Itse olen käsittänyt hifistelyn niin, että kun laitteita ruetaan asentamaan oli sitten äänen paine tai kultakorva vehkeet.
Kaikki lähtee aina siitä virta puolesta.
Kunnon kaapelit ensimmäisenä kehiin jotain siinä 16 neliön kaapelia tai isompaa/mitä laitteet vaatii.
(Myös maadoitus puolelle saman kokoista kaapelia).
Huomaahan ton ilmiön jo esim. paskoilla apukaapeleilla![]()
Ohut kaapeli rupee savuamaan kun toisen auton starttaa
Virtapuoli on näennäisesti kunnossa.. tuosta parin voltin häviöstä en ole ollut kiinostunut kuin vasta nyttemmin.
virtajohto onkin 35 neliömillin piuhaa ja kaikki liitokset asiallisia. välissä vielä 1 faradin konkka. "ja kun kavereilla kerta on" niin en uskonut että tuon vajaan voltin tappio olisi huima, mutta nyt tuli nälkä saada kaikki irti vahvarista.
nyt vasta vähän aikaa sitten korjailin kaikki maadoitukset.. enään oikestaan tuo lohkon maa kaipaa paikkailua.
akun huono virran antokyky voi kyllä olla kanssa syy huonoon jännitteeseen..
2.3 l
Jännitteensäätimen vaihtamisella saat luultavasti jännitteen ylös auton käydessä,niitähän on erilaisia,minulla on tällä hetkellä 14,5V ja se akulta löytyykin auton käydessä.Esim,jos sinulla on nyt jostain kumman syystä 13V (onko edes niin pieniä) jännitteensäädin paikallaan niin ei se jännite siitä nouse vaikka olisi 100m2 johdot.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: To 27.04.2006 09:42
Jenkkipelissä ainakin voi todetusti vetää akulta piuhan laturin jatkuvaan plussaan. Sisäisellä säätäjällä varustetussa laturissa ainakin toimii hyvin. Sillä piuhalla saa rinnakkaisen siirtotien jolla saa ohitettua esim. kojelautaan sijoitetun virtamittarin, jotka jenkkipelissä voi olla ongelmallisia.
Ostin talvella Monarkin säätimen 14.5v boshin laturiin maksoi 23eur ja halvempi vaihtoehto oli joku nimetön eikä olis maksanut kun jotain 10eur... minkäs kokoinen laturi sulla on eika vaan orkkis 55A vaihda se ekaksi vaikka 75 tai jopa 90A isommat voipi maksaa....jonkun tarvike 85 voi saada reilulla 100eur uuden ja nekin toimii...kun merkkilaturi voi maksaa kolme/neljä kertaa enempi....
Itse tein ja säästin
Mersussahan laturin päävirtajohdot menee suoraan akkuu sen jakoblokin kautta. Laturin päävirta on oikeastaan auto merkistä riippumatta kytketty jatkuvaan 12V jänniteeseen eli sen voi korvata ihan hyvin suoralla johdolla.
Laturin matala latausjännite saattaa myös johtua palaneista diodisillan diodeista.
Laturin matala latausjännite saattaa myös johtua palaneista diodisillan diodeista.
joku ei ole nyt ihan oikein....
tai noh ekaks tämä..: löysin laturista jonkun pyöreän nutikan jossa luki 14.5V että liekkö se sitten se säätäjä.. en tiedä.
sitten:
tuossa konkasta kun kahtelin, niin vaikka auto on käynnissä, jännite laskee pikkuhiljaa vaikka auto on käynnissä.. sammuksissa sama juttu..
tuntuu että joku homma pissii.. näytössä lukee jännite, mutta eikös konkan pitäisi sitten latautua takaisin (?) tuo on semmonen vaan, että jännite laskee eikä nouse ollenkaan.. paitsi sitten kun painaa kaasua.. voiko olla näin että laturi lataa niin onnettomasti ettei lataa tyhjäkäynnillä juuri ollenkaan..
nämäkin jutut saisi selville jos olisi yleismittari
tai noh ekaks tämä..: löysin laturista jonkun pyöreän nutikan jossa luki 14.5V että liekkö se sitten se säätäjä.. en tiedä.
sitten:
tuossa konkasta kun kahtelin, niin vaikka auto on käynnissä, jännite laskee pikkuhiljaa vaikka auto on käynnissä.. sammuksissa sama juttu..
tuntuu että joku homma pissii.. näytössä lukee jännite, mutta eikös konkan pitäisi sitten latautua takaisin (?) tuo on semmonen vaan, että jännite laskee eikä nouse ollenkaan.. paitsi sitten kun painaa kaasua.. voiko olla näin että laturi lataa niin onnettomasti ettei lataa tyhjäkäynnillä juuri ollenkaan..
nämäkin jutut saisi selville jos olisi yleismittari

2.3 l
Eli 14,5V säätäjä on paikallaan.Jännitteen pitäisi kyllä nousta siihen auton ollessa käynnissä.Voi olla ettei lataa tyhjäkäynnillä,säätäjässä/laturissa vikaa?Eikun vaan yleismittari kauppaan,halpoja saa jo alle kympillä ja niillä mittaa tuollaisia juttuja ihan hyvin.Ilman mittaria menee arvailuksi...Migself kirjoitti:joku ei ole nyt ihan oikein....
tai noh ekaks tämä..: löysin laturista jonkun pyöreän nutikan jossa luki 14.5V että liekkö se sitten se säätäjä.. en tiedä.
