CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Huolto töiden ohessa huomasin yhden suuttimen juuresta tulevan savua ,kun katselin tuota imusarjan läppä akselin toimintaa.
Moottorin ollessa kylmä ja kierroksia lisätessä pukkas vähän sauhua suuttimen juuresta.
Tarkempi katselu näytti ettei muut vuoda vielä onneksi.
Kone on 6sylinterinen ja ajettu 218 tuhatta km, joten ajattelin että vaihdan kaikki samantien.
Onneksi osat ovat halvat 6 tiivistettä ja pultit maksoi 18,5€ ,yht ja vielä veholla.
Aiemmin tätä voorumia lueskeltuani teisin jo vähän odottaa suutin tiivisteiden vuotoa.
Aloitin vuotavasta suuttimesta ja meinas olla jo ensimmäinen kiinni kunnolla mutta crc ja suuttimem juuresta kahdella meisselillä (tukevia)edes takaisin kitkuttamalla rupes viimein liikkumaan ja eikun lisää crc:tä.
Kampesin kannen kohouman ja suuttimen välistä suutinpuknen lähdön vierestä.
Tiiviste on kyllä pieni ja ei tuo kiinnitys pulttikaan ole kuin 6 mm joten tuntuu aika hepposelta suuttimen kiinnitys kanteen.
Lopulta nousi aika pitkä jooti ylös kannesta ja pikeytynyttä nokea oli reilusti suuttimen varressa.
Puukolla ja ohuella hiomapaperilla runko puhtaaksi ja suutinkären juuri eritoten puhtaaksi puukon kärellä siitä kohtaa johon kupariprikka tulee sisä osaltaan EI kosketuspintaa johon ei saa tulla naarmuja.
Voi erittiän varovasti tiiviste pinnan myös putsata.
Suuttimen rungossa on ura jonka myös putsasin.
Itse suuttimen kärkeä ei saa kovin käsitellä eikä tiputella jottei suihku kärsi
Kannen puoli onkin jo isotöisempi putsata ,varsinkin tiiviste prikan vastapinta kannenreiän pohjalta.Syvyyttä reilu 10 cm.
Crc ja kangas suikaleita puukepillä pyörittämällä ja lopuksi sopivalla puukepillä pyörittämällä reikä tuli kuin uutta vastaavaksi.
Voi olla parempiakin putsaus konsteja ,näilläkin pärjää.
Tehtaan asennuksen yhteydessä on laitettu jotakin rasvaa suuttimenrunkoon, itse laitoin ohuen kerroksen kupari tahnaa joka kestää 1100 astetta lämpöä.saa seuraavallakin kerralla suuttimem irti,joka kuitenkin taitaa olla jo 200 tuhannen km päässä.
No ensimmäinen meni ok joten seuraavat kaksi olikin jo helppo vaihtaa kun eivät olleet vuotaneet,mutta yksi oli jo jämähtänyt kunnolla kiinni kun ei edes vuotanut enää.
Ei auttanut kitkuttelut ja voiman käyttökään,laitoin koneen kasaan ,kuitenkin jumissa olevan suuttimen pultin jätin löysälle ja eikun ajamaan tien päälle,kakkonen silmään ja muuan minuutti kaasupohjassa ja takaisin rempan tekoon ja yllätys oli kun suutin lähtikin liikkumaan aika helposti,kone oli kyllä aika lämpimän oloinen.
Niin crc;tä laitoin reikusti ennen ajolenkkiä suuttimen juureen.
Päivä siinä meni mutta joillakin on tullut kalliita korjauksia kun ovat korjaamolla tapelleet päivä tolkulla ja taitaa olla että ovat jopa kannen ottaneet irti näitten takia.
Olisi mielenkiintoista kuulla miten on toisilla homma hoitunut.
Laitan pari kuvaa josta näkee suuttimen koon ja työkalut joita käytin rempan teossa.
Ei vaadi paljoa työkaluja ,kunnon torks avaimen kokoa 40 ja suoja kannessa muistaakseni 30.
14mm kiintoavaimen, pihdit,meisseleitä,vääntö rauta on hyvä apu siinävaiheessa kun saa suutinta käännettyä niin paljon että saa otteen suuttimen juuren kavennuksesta.
Pultin kiinnitys reikä kannattaa putsata crc:llä ja paineilmalla putsata töhnät pois,itse käytin vanhaa pulttia pohjassa jotta kierteet puhdistuu,on tuo noki mennyt myös sinne kun kunnolla vuotaa.
6mm kierretappi on hyvä ja paineilmaa perään.
Pultin kiristys on 7nm ja sen jälkeen 90 astetta.?
Oisko vaihto tarvetta jos 20 € per reikä vaihtaisin uuden tiivisteen autoosi,ilman takuuta.
Vai meneekö jo yrityslain piiriin?
Nyt ajossa tuntuu että veto olisi aavistuksen tasaisempaa ja savutus hävisi olemattomiin.
Ei tuo ollut huoltotyötä kummenpi toimenpide joten cdi koneet ovat nykypäivää kaikkine iloineen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=suutin
img=http://img511.imageshack.us/img511/1565/dsc02981e9ny.th.jpg
img=http://img421.imageshack.us/img421/4797/dsc02980e6mj.th.jpg
Moottorin ollessa kylmä ja kierroksia lisätessä pukkas vähän sauhua suuttimen juuresta.
Tarkempi katselu näytti ettei muut vuoda vielä onneksi.
Kone on 6sylinterinen ja ajettu 218 tuhatta km, joten ajattelin että vaihdan kaikki samantien.
Onneksi osat ovat halvat 6 tiivistettä ja pultit maksoi 18,5€ ,yht ja vielä veholla.
Aiemmin tätä voorumia lueskeltuani teisin jo vähän odottaa suutin tiivisteiden vuotoa.
Aloitin vuotavasta suuttimesta ja meinas olla jo ensimmäinen kiinni kunnolla mutta crc ja suuttimem juuresta kahdella meisselillä (tukevia)edes takaisin kitkuttamalla rupes viimein liikkumaan ja eikun lisää crc:tä.
Kampesin kannen kohouman ja suuttimen välistä suutinpuknen lähdön vierestä.
Tiiviste on kyllä pieni ja ei tuo kiinnitys pulttikaan ole kuin 6 mm joten tuntuu aika hepposelta suuttimen kiinnitys kanteen.
Lopulta nousi aika pitkä jooti ylös kannesta ja pikeytynyttä nokea oli reilusti suuttimen varressa.
Puukolla ja ohuella hiomapaperilla runko puhtaaksi ja suutinkären juuri eritoten puhtaaksi puukon kärellä siitä kohtaa johon kupariprikka tulee sisä osaltaan EI kosketuspintaa johon ei saa tulla naarmuja.
Voi erittiän varovasti tiiviste pinnan myös putsata.
Suuttimen rungossa on ura jonka myös putsasin.
Itse suuttimen kärkeä ei saa kovin käsitellä eikä tiputella jottei suihku kärsi
Kannen puoli onkin jo isotöisempi putsata ,varsinkin tiiviste prikan vastapinta kannenreiän pohjalta.Syvyyttä reilu 10 cm.
Crc ja kangas suikaleita puukepillä pyörittämällä ja lopuksi sopivalla puukepillä pyörittämällä reikä tuli kuin uutta vastaavaksi.
Voi olla parempiakin putsaus konsteja ,näilläkin pärjää.
Tehtaan asennuksen yhteydessä on laitettu jotakin rasvaa suuttimenrunkoon, itse laitoin ohuen kerroksen kupari tahnaa joka kestää 1100 astetta lämpöä.saa seuraavallakin kerralla suuttimem irti,joka kuitenkin taitaa olla jo 200 tuhannen km päässä.
No ensimmäinen meni ok joten seuraavat kaksi olikin jo helppo vaihtaa kun eivät olleet vuotaneet,mutta yksi oli jo jämähtänyt kunnolla kiinni kun ei edes vuotanut enää.
Ei auttanut kitkuttelut ja voiman käyttökään,laitoin koneen kasaan ,kuitenkin jumissa olevan suuttimen pultin jätin löysälle ja eikun ajamaan tien päälle,kakkonen silmään ja muuan minuutti kaasupohjassa ja takaisin rempan tekoon ja yllätys oli kun suutin lähtikin liikkumaan aika helposti,kone oli kyllä aika lämpimän oloinen.
Niin crc;tä laitoin reikusti ennen ajolenkkiä suuttimen juureen.
Päivä siinä meni mutta joillakin on tullut kalliita korjauksia kun ovat korjaamolla tapelleet päivä tolkulla ja taitaa olla että ovat jopa kannen ottaneet irti näitten takia.
Olisi mielenkiintoista kuulla miten on toisilla homma hoitunut.
Laitan pari kuvaa josta näkee suuttimen koon ja työkalut joita käytin rempan teossa.
Ei vaadi paljoa työkaluja ,kunnon torks avaimen kokoa 40 ja suoja kannessa muistaakseni 30.
14mm kiintoavaimen, pihdit,meisseleitä,vääntö rauta on hyvä apu siinävaiheessa kun saa suutinta käännettyä niin paljon että saa otteen suuttimen juuren kavennuksesta.
Pultin kiinnitys reikä kannattaa putsata crc:llä ja paineilmalla putsata töhnät pois,itse käytin vanhaa pulttia pohjassa jotta kierteet puhdistuu,on tuo noki mennyt myös sinne kun kunnolla vuotaa.
6mm kierretappi on hyvä ja paineilmaa perään.
Pultin kiristys on 7nm ja sen jälkeen 90 astetta.?
Oisko vaihto tarvetta jos 20 € per reikä vaihtaisin uuden tiivisteen autoosi,ilman takuuta.
Vai meneekö jo yrityslain piiriin?
Nyt ajossa tuntuu että veto olisi aavistuksen tasaisempaa ja savutus hävisi olemattomiin.
Ei tuo ollut huoltotyötä kummenpi toimenpide joten cdi koneet ovat nykypäivää kaikkine iloineen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=suutin
img=http://img511.imageshack.us/img511/1565/dsc02981e9ny.th.jpg
img=http://img421.imageshack.us/img421/4797/dsc02980e6mj.th.jpg
Viimeksi muokannut nautseri, Ma 29.06.2009 10:20. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kiitos hyvästä raportista.
Teitkö muuten mitään sille imusarjan läppäsysteemille mistä kaikki kertomasi mukaan lähti liikkeelle?
Teitkö muuten mitään sille imusarjan läppäsysteemille mistä kaikki kertomasi mukaan lähti liikkeelle?
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Löysää sitä torxpulttia reilusti (ainakin puoli senttiä koholle), jätä kuitenkin paikalleen, anna johtojen ja putkien olla paikallaan ja laita auto käyntiin.
Anna käydä niin kauan että suutin nousee ylös; saattaa kuulua "sätkytystä" mutta se ei hajota mitään.
Sitten pultti ja se "keinukappale" pois, suutinputki irti jakoputken puoleisesta päästä ja vääntelet suuttimen irti siitä suutinputkesta pitäen.
Meisselillä voi kangeta avuksi.
Suuttimen alapäässä on tiivisterikka, se on "merkkikohtaista" tavaraa.
Meillä on työpaikalla lisäksi kalvain jolla puhdistetaan suutin ja sen paikka kannessa, mutta voita saada sen muutenkin pitämään jos ei ole kauan vuotanut.
Muista puhdistaa pultinreikä HUOLELLISESTI tai kansi menee vesitilaan puhki kun kiristät.
Uusi pultti, 7 Nm + 90 astetta.
tällaisen ohjeen sain dealer nimimerkiltä ja kokemuksesta voin sanoa että helppoa oli kuin mummolassa käynti.
kiitokset viellä kerran.
tein vain itse omat työkalut noiden suuttimien paikkojen puhdistukseen sekä tiivisteen paikan puhdistamiseksi.
Anna käydä niin kauan että suutin nousee ylös; saattaa kuulua "sätkytystä" mutta se ei hajota mitään.
Sitten pultti ja se "keinukappale" pois, suutinputki irti jakoputken puoleisesta päästä ja vääntelet suuttimen irti siitä suutinputkesta pitäen.
Meisselillä voi kangeta avuksi.
Suuttimen alapäässä on tiivisterikka, se on "merkkikohtaista" tavaraa.
Meillä on työpaikalla lisäksi kalvain jolla puhdistetaan suutin ja sen paikka kannessa, mutta voita saada sen muutenkin pitämään jos ei ole kauan vuotanut.
Muista puhdistaa pultinreikä HUOLELLISESTI tai kansi menee vesitilaan puhki kun kiristät.
Uusi pultti, 7 Nm + 90 astetta.
tällaisen ohjeen sain dealer nimimerkiltä ja kokemuksesta voin sanoa että helppoa oli kuin mummolassa käynti.
kiitokset viellä kerran.
tein vain itse omat työkalut noiden suuttimien paikkojen puhdistukseen sekä tiivisteen paikan puhdistamiseksi.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
En tehnyt muuta kuin tarkistin että kaikki tangot ovat kiinni jokaisessa imukanavanMane kirjoitti:Kiitos hyvästä raportista.
Teitkö muuten mitään sille imusarjan läppäsysteemille mistä kaikki kertomasi mukaan lähti liikkeelle?
akselissa.
Aika herkästi reakoi moottorin kierroksiin,vipu systeemi.
Kyllä sen 90 astetta läpät liikkuvat.
En oikein tiedä miten pitää oikella tavalla läppien reakoida kun kierroksia koneeseen lisätään?
Hyvä selostus
Ainoa mihin puuttuisin on tuo kuparitahnan käyttö alumiini kannessa. Olen kuullut että se ei sopisi yhteen. Kaupoissa on myynnissä alumiini tahnaa erikseen, mielestäni sinne kuuluu laittaa sellaista jos ei sitten laita sitä mersun omaa tahnaa/rasvaa.
Viisaammat voisivat kertoa miksi kuparitahna ja alumiini ei sovi yhteen ???
Ainoa mihin puuttuisin on tuo kuparitahnan käyttö alumiini kannessa. Olen kuullut että se ei sopisi yhteen. Kaupoissa on myynnissä alumiini tahnaa erikseen, mielestäni sinne kuuluu laittaa sellaista jos ei sitten laita sitä mersun omaa tahnaa/rasvaa.
Viisaammat voisivat kertoa miksi kuparitahna ja alumiini ei sovi yhteen ???
Se liittynee ainakin teoriassa tähän hommaan:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... kokeet.htm
mutta tosiaan, helposti tuo on pelkkää teoriaa, koska tilanne ei ole siellä suuttimen ja reiän tiukassa völissä aivan noin raadollinen.
Vähän tullut semmonen fiilis, että laittais kuparitahnaa vain pinnapultteihin, joissa on kuparimutterit ja muut reiät ja kierteet jättäisi "luonnon voitelulle".
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... kokeet.htm
mutta tosiaan, helposti tuo on pelkkää teoriaa, koska tilanne ei ole siellä suuttimen ja reiän tiukassa völissä aivan noin raadollinen.
Vähän tullut semmonen fiilis, että laittais kuparitahnaa vain pinnapultteihin, joissa on kuparimutterit ja muut reiät ja kierteet jättäisi "luonnon voitelulle".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo.noita tiivisteitä tuntuu menevän,mulle tehtiin paikallisessä mese liikkeessä tuo remppa 3v / 70tkm sitten maksoi muistaakseni yli 500e.Tänään taas huomasin sen vanhan rekan hajun / sätkätyksen ja tiivistehän siellä nelosessa vuotaa
Tällä kertaa meinaan kyllä vaihtaa itse kun on noin hyvät ohjeet 


Millä aineella tuon pikimönjän saa liuotettua suutimien ympäriltä ja muovikannesta. CRC,bensa ja rasvanpoisto spray ei tunnu tepsivän. Tiivisteiden vaihto edessä ja kaksi suutinta vielä jumissa. 

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
.
Voit koettaa vaikkapa siten, että lämpimästä moottorista löysäät ne kahden juuttuneen suuttimen kiinnitysruuvin, vaikkapa puolikierrosta ihan irti, jotta se suutin pääsee itsekseen hiukan nousemaan, kun alat vaan kaasuttelemaan.
Kun suutin nousee ylöspäin, sen kuulee käyntiäänestä.
Suuttimen irroittamiseen on olemassa ulosvetäjäkin, esim, veholla.
Lähtee ne irti kaasuttelemallakin.
Laita sitä oikeata rasvaa suuttimen ympärille, kun laitat takaisin.
Sitä saa esim. veholta.
Voit koettaa vaikkapa siten, että lämpimästä moottorista löysäät ne kahden juuttuneen suuttimen kiinnitysruuvin, vaikkapa puolikierrosta ihan irti, jotta se suutin pääsee itsekseen hiukan nousemaan, kun alat vaan kaasuttelemaan.
Kun suutin nousee ylöspäin, sen kuulee käyntiäänestä.
Suuttimen irroittamiseen on olemassa ulosvetäjäkin, esim, veholla.
Lähtee ne irti kaasuttelemallakin.
Laita sitä oikeata rasvaa suuttimen ympärille, kun laitat takaisin.
Sitä saa esim. veholta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No mulla on jo jyrsinkoneella valmistamani työkalu suuttimen irroittamiseen,mutta millä ilveellä saa sen mönjän liukenemaan...Ja ennen kun pääsee kaasuttelemalla irrottamaan suuntinta pitäs ruuvata imusarja takas kiinni. Sprintterissä imusarja kun peittää koko moottorin. Sen takia tuohon vuotoonkaan ei kiinnittänyt ajoissa huomiota.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
No nih,kertaalleen on tiivisteet veholla vaihdettu.eilen pakkasella oli niiiiin pitkä startti että arvasin et nyt vuotaa suihkut (hehkut ja akku vaihdettu syksyllä) -----> veholle ja kyllä kolme suutinta pitäis vaihtaa,400euroa kpl
noin 1500e kolme suutinta + vaihto,mistä halvemmalla? niih joo 220cdi w203 -01

Mulla olisi yhdet kunnostetut joutilaana, vaikkapa 600 euroa...neljä kappaletta. Tosin w202:en, mutta pitäis passata w203:eenkin tuon ikäiseen.Arska124 kirjoitti:No nih,kertaalleen on tiivisteet veholla vaihdettu.eilen pakkasella oli niiiiin pitkä startti että arvasin et nyt vuotaa suihkut (hehkut ja akku vaihdettu syksyllä) -----> veholle ja kyllä kolme suutinta pitäis vaihtaa,400euroa kplnoin 1500e kolme suutinta + vaihto,mistä halvemmalla? niih joo 220cdi w203 -01
Jep, kauan kesti täälläkin suunnalla Vehon korjaukset. Korjattu KAHTEEN kertaan (toinen Veho korjasi toisen Vehon tekemät virheet) noin vuosi sitten syksyllä, nyt on alkanu taas vuotaa. Alkaa käymään kalliiksi kyllä, jos ei mee takuuseen, terveisin "räjäytä koko ketun moottori palasiksi, että suuttimien tiivisteet vaihtuu helposti"...Arska124 kirjoitti:No nih,kertaalleen on tiivisteet veholla vaihdettu.eilen pakkasella oli niiiiin pitkä startti että arvasin et nyt vuotaa suihkut (hehkut ja akku vaihdettu syksyllä) -----> veholle ja kyllä kolme suutinta pitäis vaihtaa,400euroa kplnoin 1500e kolme suutinta + vaihto,mistä halvemmalla? niih joo 220cdi w203 -01
Ois ees mennyt tästä 320CDI:stä, mutta kun piti osua A170CDI:hin TAAS.
Pitäisi termari vaihtaa 170CDI:hin ja samalla ajattelin katsoa nuo suuttimet, että vuotaako ja jos vuotaa niin mitä pahasti. Paljonko tuossa joutuu purkamaan, jotta pääsee näkemään noihin suuttimiin onko sitä paska kertänyt sinne ympäristöön?masaf1 kirjoitti:Jep, kauan kesti täälläkin suunnalla Vehon korjaukset. Korjattu KAHTEEN kertaan (toinen Veho korjasi toisen Vehon tekemät virheet) noin vuosi sitten syksyllä, nyt on alkanu taas vuotaa. Alkaa käymään kalliiksi kyllä, jos ei mee takuuseen, terveisin "räjäytä koko ketun moottori palasiksi, että suuttimien tiivisteet vaihtuu helposti"...Arska124 kirjoitti:No nih,kertaalleen on tiivisteet veholla vaihdettu.eilen pakkasella oli niiiiin pitkä startti että arvasin et nyt vuotaa suihkut (hehkut ja akku vaihdettu syksyllä) -----> veholle ja kyllä kolme suutinta pitäis vaihtaa,400euroa kplnoin 1500e kolme suutinta + vaihto,mistä halvemmalla? niih joo 220cdi w203 -01
Ois ees mennyt tästä 320CDI:stä, mutta kun piti osua A170CDI:hin
TAAS.
Imusarjat yms. veks, eli aika paljon (=liikaa että huvin vuoksi viittis). Tänään meni Veholla klo 7:30 - 15:00, kun takuukorjasivat A170CDI toiseen kertaan (eli kolmas suutintiivisteiden vaihtokerta toden sanoi, jospa toi nyt sitten taas vuoden toimisi ilman vuotoa) suutintiivisteet. Oli edellisen korjauksen takuukorjauksessa jääny 3- ja 4-suuttimen pultti löysälle ja pesiny neekerinpesän niiden juureen tässä vuoden mittaan... NOH, onneksi meni (taas) takuuseen ja ei maksanu mitään paitsi vähän omaa aikaa kun joutui viemään auton pajalle ja hakemaan pois.DIY kirjoitti:Pitäisi termari vaihtaa 170CDI:hin ja samalla ajattelin katsoa nuo suuttimet, että vuotaako ja jos vuotaa niin mitä pahasti. Paljonko tuossa joutuu purkamaan, jotta pääsee näkemään noihin suuttimiin onko sitä paska kertänyt sinne ympäristöön?masaf1 kirjoitti:Jep, kauan kesti täälläkin suunnalla Vehon korjaukset. Korjattu KAHTEEN kertaan (toinen Veho korjasi toisen Vehon tekemät virheet) noin vuosi sitten syksyllä, nyt on alkanu taas vuotaa. Alkaa käymään kalliiksi kyllä, jos ei mee takuuseen, terveisin "räjäytä koko ketun moottori palasiksi, että suuttimien tiivisteet vaihtuu helposti"...Arska124 kirjoitti:No nih,kertaalleen on tiivisteet veholla vaihdettu.eilen pakkasella oli niiiiin pitkä startti että arvasin et nyt vuotaa suihkut (hehkut ja akku vaihdettu syksyllä) -----> veholle ja kyllä kolme suutinta pitäis vaihtaa,400euroa kplnoin 1500e kolme suutinta + vaihto,mistä halvemmalla? niih joo 220cdi w203 -01
Ois ees mennyt tästä 320CDI:stä, mutta kun piti osua A170CDI:hin
TAAS.
Jos ei haise konetilan puolella tai ohjaamossa pakokaasulle, niin ei varmaan kannata tehä siihen A170CDI:hin mitään... Kyllä sä sitten huomaat ku ne suuttimet alkaa vuotaa. Sitten ku rupee käry käymään nenään (A-mersussa huomaa jo pienenkin vuodon helposti, ku lykkää ne savurinkulat konetilaan ja sitä kautta ohjaamoon palaneen dieselin haju - alkaa esiintyä ensin sillon ku pidät autoa tyhjäkäynnillä paikoillaan tai pysähdyt liikennevaloihin), niin viet johonki muualle ku Veholle, niin ei tarvi kolmea kertaa korjata samaa vikaa 20 tkm ajomatkalla

No kiitokset enivei Pitäjänmäen Veholle asiallisesta homman hoitamisesta. Palvelu oli hyvää ja takuukorjaus hoitui päivän varotusajalla. Hyvä kun osataan virheet myöntää ja korjata useammankin kerran takuuseen ilmaseksi.
No nyt tuli sitten havaittua, että tuossa omassa c200:ssa ainakin yksi suutin vuotaa. 3. suuttimen juuri märkä ja kuuluu kimakka tsup aina välillä. Mites vaarallista tuo on eli kärsiikö ajaa enää yhtään? Tietysti pitäisi heti korjata, mutta ei saa tietenkään osia tähän hätään ja töissäkin pitäisi käydä, eikä mahdollisesti mikään korjaamo suoriutuisikaan tuosta kunnialla, kun ei ole erikoistuneita pajoja lähimaillakaan.? Meinasin että itse vaihdan sen tiivisteen, kunhan ne saan osat jostain. Mitäs se rasva pitäisi olla, mersun omaa, mutta onko siihen jotain korvaavaa "tarvikerasvaa" olemassa... mitä se rasva yleensä on?.
Hirveesti en kyllä itse tohtisi enää ajella jos vuoto on jo todettu. Huonolla tuurilla ja ajan kanssa varmasti saat vaihtaa vielä katkenneen pultinkin kupariprikkojen lisäksi. Kun suutin on jo lähtenyt nouseen ylöspäin niin se pultti alkaa olla tosi lujilla...
Veholla se rasva maksoi viimeksi 27€/purkki. Ei taida olla luotettavaa tietoa toimisiko jokin muukin rasva siinä hommassa. Kokeile!
Tosin riskinä on joutua tekemään koko homma kohta uudestaan, jos se rasva lähtee pois siitä suutinrungon ympäriltä.
Veholla se rasva maksoi viimeksi 27€/purkki. Ei taida olla luotettavaa tietoa toimisiko jokin muukin rasva siinä hommassa. Kokeile!

Tosin riskinä on joutua tekemään koko homma kohta uudestaan, jos se rasva lähtee pois siitä suutinrungon ympäriltä.

Suutin vuoto
Elikkä yksi suutin oli pikeentyny hieman. Aamulla auto kävi pajalla, ja eivät saaneet irti suutinta. Sanoivat että pitää käyttää ulosvetäjää ja suutin hajoaa aina siinä samalla. Huomena tulee sitten uusi suutin.
Oletteko saanut nuo juuttuneet suuttimet yleensä ehjänä pois? Eivät edes kokeilleet käyttää autoa välillä, meinasivat vaan ettei auta mitn
. Aika nopeasti tuli kyllä se diagnoosi ettei se lähde ehjänä sieltä
.
Oletteko saanut nuo juuttuneet suuttimet yleensä ehjänä pois? Eivät edes kokeilleet käyttää autoa välillä, meinasivat vaan ettei auta mitn


Re: Suutin vuoto
Eikös se pidä käyttää kuumaksi, pultti irti ja sitten kaasuttelua oman aikansa, lähteekö nousemaan?kaltap kirjoitti:Elikkä yksi suutin oli pikeentyny hieman. Aamulla auto kävi pajalla, ja eivät saaneet irti suutinta. Sanoivat että pitää käyttää ulosvetäjää ja suutin hajoaa aina siinä samalla. Huomena tulee sitten uusi suutin.
Oletteko saanut nuo juuttuneet suuttimet yleensä ehjänä pois? Eivät edes kokeilleet käyttää autoa välillä, meinasivat vaan ettei auta mitn. Aika nopeasti tuli kyllä se diagnoosi ettei se lähde ehjänä sieltä
.
Jusssi:
Tuosta rasvasta sen verran että mulla teki tiivisteiden vaihdon PPdieselillä ja pyysin että laittaan rasvan siihen valmiiksi kun niillä sitä siellä on. Sitten laitoin valmiiksi rasvatun itse paikallee. Myös uus prikka tuli samaisesta firmasta.
Eli varmaan saat tuota rasvaa paikallisesta dieselhuollosta kun menet puhtaan suuttimen kans sinne ja pyydät voitelemaan siihen..
EDIT: Juu tarkoitettu "pultti auki"
Viimeksi muokannut simppa80, Ma 10.08.2009 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Suutin vuoto
Voihan autoa käyttää PIKAHUOLLOSSA veholla sen verran ,että irroittavat suuttimen.kaltap kirjoitti:Elikkä yksi suutin oli pikeentyny hieman. Aamulla auto kävi pajalla, ja eivät saaneet irti suutinta. Sanoivat että pitää käyttää ulosvetäjää ja suutin hajoaa aina siinä samalla. Huomena tulee sitten uusi suutin.
Oletteko saanut nuo juuttuneet suuttimet yleensä ehjänä pois? Eivät edes kokeilleet käyttää autoa välillä, meinasivat vaan ettei auta mitn. Aika nopeasti tuli kyllä se diagnoosi ettei se lähde ehjänä sieltä
.
Ainakin Kajaanissa kävi nopsaan ,kun oli suojat pois jo valmiiksi päältä.
Heillä on oikea irroitus työkalu ja ei mennyt montaa minuuttia kun jo suutin oli iti.
Laaian pien voi hiomapapeilla pyyhkäistä pois ja samalla voivat kalvaimella kunnostaa tiiviste vasteen kannesta..javanha kiinni ,sitten voi ajaa muualle auton sepitettäväksi.
Reilu kk takaperin laitettiin korjaamon toimesta uusi suutin. Ei mennyt kuin pari viikkoa ja alkoi taas vuotamaan -> korjaus takuuseen. Kävin nyt sitten katsomassa suutinta, ja taas sama suutin alkanu vuotamaan. Pitänee taas käyttää uudelleen pajalla takuuseen.
Mitäköhän nuo nyt oikein tuossa hommassa voi möhliä? Mistäköhän vois johtua että alkaa aina uudestaan vuotamaan? Pitääkö viedä jo merkkikorjaamolle, josko siellä osaisivat suuttimen asentaa
...
Mitäköhän nuo nyt oikein tuossa hommassa voi möhliä? Mistäköhän vois johtua että alkaa aina uudestaan vuotamaan? Pitääkö viedä jo merkkikorjaamolle, josko siellä osaisivat suuttimen asentaa

Jos on pitään vuotanut, niin voi syövyttää "uran" jota uusikaan tiiviste ei pysty tiivistämään. Voipi vaatia tuota kalvainta missä alkuthredissa puhuttiin. Mutta voihan vika olla suuttimen puoleisesa pinnassakin. Jos yleensä on putsattu pinnat kunnolla, eikä naarmutettu niitä. Masaf1:llähän tuolla oli veholla jäänyt pultti löysälle, voipi käydä jossei putsaa jenkaa kunnolla.kaltap kirjoitti:Reilu kk takaperin laitettiin korjaamon toimesta uusi suutin. Ei mennyt kuin pari viikkoa ja alkoi taas vuotamaan -> korjaus takuuseen. Kävin nyt sitten katsomassa suutinta, ja taas sama suutin alkanu vuotamaan. Pitänee taas käyttää uudelleen pajalla takuuseen.
Mitäköhän nuo nyt oikein tuossa hommassa voi möhliä? Mistäköhän vois johtua että alkaa aina uudestaan vuotamaan? Pitääkö viedä jo merkkikorjaamolle, josko siellä osaisivat suuttimen asentaa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Itse käytin One shot-merkkistä puhdistus-spraytä, liukeni heti ja putsas kaiken. Erittäin hyvä mielestäni. Saatavuutta en tiedä,mutta tälläisen löysin netistä.W111 kirjoitti:No mulla on jo jyrsinkoneella valmistamani työkalu suuttimen irroittamiseen,mutta millä ilveellä saa sen mönjän liukenemaan...Ja ennen kun pääsee kaasuttelemalla irrottamaan suuntinta pitäs ruuvata imusarja takas kiinni. Sprintterissä imusarja kun peittää koko moottorin. Sen takia tuohon vuotoonkaan ei kiinnittänyt ajoissa huomiota.
Kent One Shot Koko Pakkaus Varastono
83915 500ml Aerosoli SOS
Ammattilaisen Valinta
Kaasuttimen ja suihkutusjärjestelmien tehokas puhdistusaine. Voimakas spray ja nopeasti kuivuva koostumus. Poistaa vahan, rasvan ja öljyn. Täydellinen palaminen takaa jätteettömän lopputuloksen. Puhdistaa kaasuttimen venttiilit, nivelet ja männän osat, suihkutussuuttimet ja ilmavirtaventtiilit.
• Tarkka kohdistinspray
• Kuivuu nopeasti – ei jätä öljyistä kalvoa
• Nopeatehoinen
• Jäähdyttää automaattiryypyn osat
• Ei vahingoita katalysaattoria tai happiantureita
• Erityisesti kaasutin- ja suihkutusjärjestelmiä varten
• Ei sisällä ammoniumia
• EGR venttiilien puhdistamiseen
• Puhdistaa bensa ja diesel suuttimet
http://www.kenttuotteet.fi/Puhdistustuotteet.htm
Olisko jossain jo tullut esillekin mutta mistähän tuollaisen tähän tarkoitukseen hyvin sopivan kalvaimen saisi hankittua? Suomesta tai sitten halvemmalla mutta soveltuvuus etusijalla?MiHe kirjoitti: Jos on pitään vuotanut, niin voi syövyttää "uran" jota uusikaan tiiviste ei pysty tiivistämään. Voipi vaatia tuota kalvainta missä alkuthredissa puhuttiin. Mutta voihan vika olla suuttimen puoleisesa pinnassakin. Jos yleensä on putsattu pinnat kunnolla, eikä naarmutettu niitä. Masaf1:llähän tuolla oli veholla jäänyt pultti löysälle, voipi käydä jossei putsaa jenkaa kunnolla.
Olis tällänen ulkomainen pulju, jossa pelkkä kalvain 98 puntaa? ja setti 145 puntaa?
http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel_en ... oducts/12/
En ole tilannut tuolta, mutta tarvetta olisi tuollaiselle kalvain/puhdistus setille, hinta on huomattavasti halvempi mitä olen kuullut puhuttavan/huhuttavan esim. vehon kalvaimesta/työkalusta joka maksaa n. 1000e
Itse tekemällä työkalu tai jos löytyis käypänen työkalu jostain kalvain sarjasta?? Hmmmm...
kimppatilaus?
huom. tuolta löytyy myös noita suuttimien paluuletkun liitoksia/päitä varaosana.. saa varmaan myös suomestakin, veholta koko paluuletku nippeleineen +100e.
http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel_en ... oducts/12/
En ole tilannut tuolta, mutta tarvetta olisi tuollaiselle kalvain/puhdistus setille, hinta on huomattavasti halvempi mitä olen kuullut puhuttavan/huhuttavan esim. vehon kalvaimesta/työkalusta joka maksaa n. 1000e

Itse tekemällä työkalu tai jos löytyis käypänen työkalu jostain kalvain sarjasta?? Hmmmm...

huom. tuolta löytyy myös noita suuttimien paluuletkun liitoksia/päitä varaosana.. saa varmaan myös suomestakin, veholta koko paluuletku nippeleineen +100e.
111CDI... ;)