w124:n lämppärin puhallin hyytyi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kari K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 05.09.2005 15:32

w124:n lämppärin puhallin hyytyi

Viesti Kirjoittaja Kari K. »

Siis tekipä farkku ylläolevan tempun ykskaks yllättäin. Sulakepuolella ei ainakaan vikaa, eli nyt olisi vinkit tarkistuskohteista poikaa.
Ettei tarttisi koko kojelautaa paloitella :oops:
Kyseessä on ihan bensa-perusmalli, ilman ilmastointia.
M-B 230TE -88
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

eka arvaus: hiilet
puhallin löytyy konehuoneen puolelta
autodidakti
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Kato ny kuitenki vielä se sulakepohjan alapää ,nimittäin itellä oli just se hiiltyny tai hapettunu
veks ja piti tehdä uus,ja taas alko pelittää.Samasta on vissiin lähtö airbäcilleki
koska mittaritaulussa palo sen merkkivalo jatkuvasti ja korjaantu sekin sitte samalla.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Mulla teki joskus pakkasilla semmosen tempun ettei pyöriny puhallin ja hain vikaa, mutta turhaan. Luja isku hanttimiehen jalkatilan keskikonsolin seinämään ni rupee pelaan!!! jossain kosketushärö mutta on pelannut sen jälkeen...kun nyt pääsis tänhetkisestäkin rempasta eroon...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

puhallin

Viesti Kirjoittaja koyama »

felmit kirjoitti:eka arvaus: hiilet
puhallin löytyy konehuoneen puolelta
terve ! mistä kohdasta pitää lähteä purkamaan, että puhallin löytyy ?
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Avaa ensin konepelti ihan pystyyn. Ota tulipellin tiiviste irti. Irrota tuulilasin alareunasta listat (eivät ole muuta kuin painamalla kiinni, siis ei ruuveilla). Ota tuulilasin alapuolella olevat vesikourut irti (ovat ruuveilla kiinni jotka paljastuvat listojen alta). Irrota vesikourujen välissä oleva pömpeli jonka kautta lämppäri imee ilmaa. Irrrota pyyhkijän johdot. Irrota pyyhkijän mekanismi, on kiinni sellaisilla kätevillä kumiin vulkanoiduilla pulteilla (varo ettei kumit katkea, tarpeen vaatiessa pihdeillä kiinni alapuolella olevasta prikasta). Ja nyt pitäisi olla lämppärin moottori käsillä, ota se irti ja putsaa, ja tarkasta hiilet. Voitele samalla pyyhkijän vivustoa ja ime vaikka pölynimurilla lämppärin kennosta roskia pois, jos autossa on raitisilmansuodatin niin kennon pitäisi olla aika puhdas. Kasausvaiheessa muista laittaa kaikki johdot kiinni, on meinaan itellä joskus unohtunu pyyhkijän johdot irti. Saattaa kuulostaa vaikealta mutta on todellisuudessa alta tunnin homma. Ja nämä ohjeet on annettu oman lankun perusteella (-90 200D), ja ulkomuistista. Sulla saattaa olla jotain eroa konehuoneessa, mutta aika helposti se lämppärin moottori pitäis irrota. Mutta korjatkaa joku joka tietää (muistaa) paremmin
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Puhaltimen huolto

Viesti Kirjoittaja rover »

W201 D / -92 tein just puhaltimen huollon eli puhdistuksen / laakerin voitelun koska vinkui ajoittain. Edellinen ohje on ihan ok. mutta se puhaltimen muovinen suoja saatta olla aikas ahdas poisottaesa / takaisin asennettaessa, mutta kyllä se sinne sovittelemalla menee. Puhaltimen alla oleva poistoreikä oli ihan täynnä neulasia ym. roskia. Imurointia ja puhaltelua. Laakeriin teflonvoiteluainetta tai vaikka aseöljyä, niin vinkuminen loppuu ainakin vähäksi aikaa jos laakeri ei ole ihan loppu. Aikaa ensikertalaisella meni kyllä tuplasti, mutta sitähän on.

Lasinpyyhkijämekanismin irroitin kokonaan muutamalla ruuvilla ( siis mutteri 10mm ) mielestäni näin se kävi helpommin kuin vipujen irroitus. ( saatta olla vähän eri modifi kuin 124:ssa.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Joo noi rhyttinen ja rooveri puhuu ihan asiaa tosta purkamisesta, mutta itse kun vaihdoin ton puhaltimen moottorin niin ei siihen pyyhkijän moottoriin tarvinnu koskea ollenkaan. Sen verran vaan että käyttää sitä sen verran että saa pysäytettyä pyyhkijän sellaseen asentoon ettei ne vivustot ole tiellä kun ottaa puhaltimen ulos. Se muovinen roottorinsuojus on kolmella ruuvilla kiinni, avaa se ja puhallin kyllä mahtuu tulemaan ulos. (pyyhkimen asento oli muistaakseni "osoittaen tuulilasin vas. yläkulmaan") näin siis ainakin omassa tapauksessani, joka on bensa 260 -90. Ilman ilmastointia myöskin. Samalla tietysti kannattaa voidella sen pyyhkijän vivustot. Ei paha homma, itellä meni reilu tunti vaikka en mikään mekaanikko olekkaan.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: puhallin

Viesti Kirjoittaja felmit »

koyama kirjoitti:
felmit kirjoitti:eka arvaus: hiilet
puhallin löytyy konehuoneen puolelta
terve ! mistä kohdasta pitää lähteä purkamaan, että puhallin löytyy ?
Tuossa on tuon uudemman mallin ohjeet:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16067&
autodidakti
Avatar
Kari K.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 05.09.2005 15:32

Viesti Kirjoittaja Kari K. »

jee kirjoitti:Kato ny kuitenki vielä se sulakepohjan alapää ,nimittäin itellä oli just se hiiltyny tai hapettunu
veks ja piti tehdä uus,ja taas alko pelittää.
Jepulis! Sieltähän ne sulakepohjasta hapettumat/kosketushäiriöt löytyivät :D
M-B 230TE -88
Vastaa Viestiin