Vito 108D -98 hehku kysymys ja muutenkin mielipiteitä autost
Vito 108D -98 hehku kysymys ja muutenkin mielipiteitä autost
Moi,
Eli olen ostamassa tollaista 108D -98 Vitoa ja kävin ajamassa laitetta jossa hehkun merkkivalo jäi palamaan noin 30s käynnistyksen jälkeen, onko tämä normaalia vai onko joku hehku pimeänä?
Kaipaisin muutenkin mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä autosta, saako esim. pumpun ruuvaamisella mainittavasti kulkua lisää ym.
Eli olen ostamassa tollaista 108D -98 Vitoa ja kävin ajamassa laitetta jossa hehkun merkkivalo jäi palamaan noin 30s käynnistyksen jälkeen, onko tämä normaalia vai onko joku hehku pimeänä?
Kaipaisin muutenkin mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä autosta, saako esim. pumpun ruuvaamisella mainittavasti kulkua lisää ym.
Re: Vito 108D -98 hehku kysymys ja muutenkin mielipiteitä au
Ensinnäkin tervetuloa forumille.
Käsittääkseni juuri tuo valon palamaan jääminen viittaa jonkin hehkun olevan rikki. Hehkut ei maksa juuri mitään mutta ovat hieman työläät vaihtaa, koska tilaa on vähän ja mm. imusarja pitää irroittaa, alukannen kierteiden ja kuusiokolokantojen kanssa saa olla varovainen. Terveellä järjellä ne toki vaihtaa itse, ja kaikki neljä kannattaa vaihtaa kerralla. Mikäli rikki oleva hehku on yksi niistä reunimmaisista, sen vaihtaminen onnistuu imusarjaa irroittamattakin.
Tuolta löytyy juttu hehkujen vaihtamisesta:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/index.html
"Remppa jutut" / "Hehkutulppien vaihtaminen"
Autoon saa (ja siihen pitääkin saada) mukavasti lisää vääntöä ja tehoa lisäämällä syöttöä ja ennen kaikkea vetäviä kierroksia. Homma on hyvin kuvattuna tuolla Turbot palstan ilmoituksessa. Tuossakin hommassa saa varautua parin kolmen tunnin puuhasteluun, jotta pääsee ruuveihin käsiksi.
Muutoin 108D on luotettavampi kuin 110D, koska turbon aiheuttamat murheet ovat poissa sekä kannentiivisteen ongelmat harvinaisempia. Haulla löytyy paljon juttua Viton muista murheista.
Käsittääkseni juuri tuo valon palamaan jääminen viittaa jonkin hehkun olevan rikki. Hehkut ei maksa juuri mitään mutta ovat hieman työläät vaihtaa, koska tilaa on vähän ja mm. imusarja pitää irroittaa, alukannen kierteiden ja kuusiokolokantojen kanssa saa olla varovainen. Terveellä järjellä ne toki vaihtaa itse, ja kaikki neljä kannattaa vaihtaa kerralla. Mikäli rikki oleva hehku on yksi niistä reunimmaisista, sen vaihtaminen onnistuu imusarjaa irroittamattakin.
Tuolta löytyy juttu hehkujen vaihtamisesta:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/index.html
"Remppa jutut" / "Hehkutulppien vaihtaminen"
Autoon saa (ja siihen pitääkin saada) mukavasti lisää vääntöä ja tehoa lisäämällä syöttöä ja ennen kaikkea vetäviä kierroksia. Homma on hyvin kuvattuna tuolla Turbot palstan ilmoituksessa. Tuossakin hommassa saa varautua parin kolmen tunnin puuhasteluun, jotta pääsee ruuveihin käsiksi.
Muutoin 108D on luotettavampi kuin 110D, koska turbon aiheuttamat murheet ovat poissa sekä kannentiivisteen ongelmat harvinaisempia. Haulla löytyy paljon juttua Viton muista murheista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos vaan.
Haulla olen kovastikin koittanut tutkia juttuja just tosta 108D:stä mutta aika vähän siitä on mitään kirjoiteltu, pitäiskö siitä päätellä että siinä ei sitten niin mahdottoman paljon olis ongelmia ollut...
Luulen kyllä että otan ton pumpun suhteen puhelun tonne Mynä Dieselin suuntaan kunhan saan laitteen ensin alle.
Haulla olen kovastikin koittanut tutkia juttuja just tosta 108D:stä mutta aika vähän siitä on mitään kirjoiteltu, pitäiskö siitä päätellä että siinä ei sitten niin mahdottoman paljon olis ongelmia ollut...
Luulen kyllä että otan ton pumpun suhteen puhelun tonne Mynä Dieselin suuntaan kunhan saan laitteen ensin alle.
Kaikki mitä on kirjoitettu yleensäkin Vitoista pätee 108D malliin, jossa ainoa ero on, jotta koneesta on jätetty ahdin suosiolla pois...se tosiaan on aikas pomminvarrma kone, varsinkin vakiona, niin ja heh 80 HP / 2700 kg
eli kyllä Mynä-Diesel siitä saa jonnin verran potkua lisää ulos. Kannattaa harkita ulkoista syötön säädintä, niin voi aina katsastukseen palauttaa sen lailliseksi ja muutoin ajella vähän kovemmilla tehoilla.
Muutama vinkki mitä nyt tulee mieleen, kun auto tulee pihaan niin ja jollei huoltokirjaa löydy:
- Tarkista ettei ole öljyvuotoja missään kohtaa moottoria
- Vaihda ilmansuodatin
- Vaihdata polttoainesuodattimet 2...3 kpl
- Vaihda raitisilmasuodatin
- Vaihda laatikon öljy
- Vaihda öljynsuodatin + öljyt, esim teboil diamond diesel.
- Vaihda tai vaihdata moniurahihna ja kiristysrulla
- Tarkista/vaihda vetonivelten suojakumit
- Jäähdytysneste ?
Yli 200 tkm ajettu ? -> Jarrulevyt vaihdettu ?
Noihin ei hirveästi rahaa kulu ja sen jälkeen, jollei vetonivelet ala kiukkuamaan tuolla pitäisi ajaa vaikka kuinka pitkään.

Muutama vinkki mitä nyt tulee mieleen, kun auto tulee pihaan niin ja jollei huoltokirjaa löydy:
- Tarkista ettei ole öljyvuotoja missään kohtaa moottoria
- Vaihda ilmansuodatin
- Vaihdata polttoainesuodattimet 2...3 kpl
- Vaihda raitisilmasuodatin
- Vaihda laatikon öljy
- Vaihda öljynsuodatin + öljyt, esim teboil diamond diesel.
- Vaihda tai vaihdata moniurahihna ja kiristysrulla
- Tarkista/vaihda vetonivelten suojakumit
- Jäähdytysneste ?
Yli 200 tkm ajettu ? -> Jarrulevyt vaihdettu ?
Noihin ei hirveästi rahaa kulu ja sen jälkeen, jollei vetonivelet ala kiukkuamaan tuolla pitäisi ajaa vaikka kuinka pitkään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juu, mä en ihan tarkkaan tiedä mitkä suotimet, mutta merkkihuollossa ne vaihtavat kolme suodatinta, eli kannattaa selvittää mitkä ne ovat. Ei ole iso homma. Polttoainesuodatin, polttoaine-esisuodatin ja mikäs se kolmas sitten onkaankeef kirjoitti:Polttoaineen esisuodatin, eli se joka on pumpun sisällä jää usein vaihtamatta kun sitä ei löydetä.

Suodattimien vaihto tehdään joka 45 tkm ja öljyt+suodatin vaihdetaan joka 15 tkm...
Se on siis siirtopumpun sisällä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:keef kirjoitti:Polttoaineen esisuodatin, eli se joka on pumpun sisällä jää usein vaihtamatta kun sitä ei löydetä.
Se on siis siirtopumpun sisällä ?
Ruiskupumpun sisällä, siinä mihin polttoaineletku tulee. Voi saada ilmaa sitä kautta ja rytkyttää tyhjäkäynnillä.
Onko TD:ssä siirtopumppua?
En tiijä, ainoa mitä tiijän jotta siinä on soma turboahdistinkeef kirjoitti:Onko TD:ssä siirtopumppua?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Laitan tähän hieman kysymyksiä, koskien -02 112 CDI vitoa
Tyhmiä kysymyksiä olisi siinä taasen liuta jollekin viisaalle
Onko niitä tosiaan useampi, jos on niin missä? Vaihdatin vain yhden, joka on öljynlisäystulpan lähellä moottorin päällä.- Vaihdata polttoainesuodattimet 2...3 kpl
Milloin laatikon öljyt kannattaa vaihtaa, nyt ajettu 90 tkm- Vaihda laatikon öljy
Onko kaikissa Vitoloissa raitisilmasuodatin?- Vaihda raitisilmasuodatin
MIllos nämä pitää vaihtaa?- Vaihda tai vaihdata moniurahihna ja kiristysrulla
Tyhmiä kysymyksiä olisi siinä taasen liuta jollekin viisaalle

Automaatin öljyt vaihtaisin noin 60 tkm välein, on sen verran hankalaa tuo laatikkoremppa Vitossa. Manuaalissa varmaan voi mennä tupla, jopa tripla määrillä.
Moniurahihnan ohjainrulla ei kestänyt edes 200 tkm, joten oliskohan 150 tkm sopiva väli vaihdella, jollei silmämääräisesti näy vikaa. Eiköhän se ole sama määrä CDI:ssäkin. Tuota ei kannata päästää hajoamaan, kun saattaa siinä mennä muutakin rikki, ja ainakin hinausautoa tarvitaan kun tuo pettää.
Kannattaa noin tuoreilla kilometreilla oleva auto huollattaa liikkeessä niin tulee varmasti tehtyä kaikki mitä pitääkin ja saa huoltokirjan täytettyä. CDI eli om610 koneessa kannattaa niitä suuttimien kiinnitysjuttuja huolella, haulla löytyy lisää juttua. Ihan tarkkaan en muista mitä piti tehdä, mutta jollei tee niin pahimmillaan katkeaa ne suuttimet sinne kanteen tjms. ja sitten maksaa huolto todella paljon.
Moniurahihnan ohjainrulla ei kestänyt edes 200 tkm, joten oliskohan 150 tkm sopiva väli vaihdella, jollei silmämääräisesti näy vikaa. Eiköhän se ole sama määrä CDI:ssäkin. Tuota ei kannata päästää hajoamaan, kun saattaa siinä mennä muutakin rikki, ja ainakin hinausautoa tarvitaan kun tuo pettää.
Kannattaa noin tuoreilla kilometreilla oleva auto huollattaa liikkeessä niin tulee varmasti tehtyä kaikki mitä pitääkin ja saa huoltokirjan täytettyä. CDI eli om610 koneessa kannattaa niitä suuttimien kiinnitysjuttuja huolella, haulla löytyy lisää juttua. Ihan tarkkaan en muista mitä piti tehdä, mutta jollei tee niin pahimmillaan katkeaa ne suuttimet sinne kanteen tjms. ja sitten maksaa huolto todella paljon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vito 108D -98 hehku kysymys ja muutenkin mielipiteitä au
108D:n pystyy vaihtamaan hehkut ilman imusarjan irroittamista, ovat kyllä hieman hankalassa paikassa, mutta sopivilla jatkovarsilla ja hylsyillä homma onnistuu, kunhan hehkut vain suostuvat aukeamaan.veskola kirjoitti: Käsittääkseni juuri tuo valon palamaan jääminen viittaa jonkin hehkun olevan rikki. Hehkut ei maksa juuri mitään mutta ovat hieman työläät vaihtaa, koska tilaa on vähän ja mm. imusarja pitää irroittaa, alukannen kierteiden ja kuusiokolokantojen kanssa saa olla varovainen. Terveellä järjellä ne toki vaihtaa itse, ja kaikki neljä kannattaa vaihtaa kerralla. Mikäli rikki oleva hehku on yksi niistä reunimmaisista, sen vaihtaminen onnistuu imusarjaa irroittamattakin.
Tuolta löytyy juttu hehkujen vaihtamisesta:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/index.html
"Remppa jutut" / "Hehkutulppien vaihtaminen".
Itse olin ostamassa imusarjan tiivaria kehävehosta, kun ystävällinen mekatsu huomautti että ko. autossa ei tarvitse välttämättä irroittaa imusarjaa. Muun mallisista kuin 108D Vitoista en sitten tiedä...
Jep, toi hehkuvalon palamaan jääminen johtui tosiaan rikkinäisestä hehkusta, nyt kun vaihdoin kaikki hehkut niin valo toimii niinkuin pitääkin.
Hehkut tosiaan saa vaihdettua tähän 108D:n ilman imusarjan irrotusta, eikä ollut loppupelissä edes hirveen paha homma.
Mistäpäin autoa tota raitisilmasuodatinta kannattaa ettiä?
Hehkut tosiaan saa vaihdettua tähän 108D:n ilman imusarjan irrotusta, eikä ollut loppupelissä edes hirveen paha homma.
Mistäpäin autoa tota raitisilmasuodatinta kannattaa ettiä?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Minäkin vaihdoin hehkut ilman imusarjan irrottamista.ysihonda kirjoitti:Jep, toi hehkuvalon palamaan jääminen johtui tosiaan rikkinäisestä hehkusta, nyt kun vaihdoin kaikki hehkut niin valo toimii niinkuin pitääkin.
Hehkut tosiaan saa vaihdettua tähän 108D:n ilman imusarjan irrotusta, eikä ollut loppupelissä edes hirveen paha homma.
Mistäpäin autoa tota raitisilmasuodatinta kannattaa ettiä?
Ne manuaali vaihteiston öljyt kyllä kannattaa vaihtaa noilla kilometreillä jos ei ole koskaan vaihdettu, ja kun se ei ole edes kallis juttu. Aina sinne kondensoituu ajanmittaan vettä ja sehän ei ole hyväksi.
Pitääpäs muuten omastakin kattella se pumpussa oleva suodatin

108D on kyllä pitemmän päälle varmasti kestävempi kampe kun 110D.
Tosin niitä lähtöjäkään ei paljoa ole ja varmasti just sen takia kestävä.
Onkos muuten kukaan viritellyt vapari dieselin pumppua.
Päteekö siihen noi samat säädöt kun tuboon?
Hakutoiminto ja hakusanaksi: raitisilmasuodatin AND Vitoysihonda kirjoitti:Mistäpäin autoa tota raitisilmasuodatinta kannattaa ettiä?
Samat kaavat pätee mitä henkilökulkineessakin, eli tehoa saa säätämällä. Ainoa huonopuoli on jotta ei ole aivan niin paljon pelivaraa kun ei ole sitä turbon savutuksenestokelloa. Ilmeisesti niissäkin pumpuissa on se "alppiruuvi", jolla voi koittaa savutusta saada (katsastukseen) pienemmäksi. Savuttamaanhan ne rupeavat kun syöttöä lisäävito500tkm kirjoitti:Onkos muuten kukaan viritellyt vapari dieselin pumppua.
Päteekö siihen noi samat säädöt kun tuboon?



Lisää tietoa: www.skg.fi