Öljynpaine / moottorin sammuminen w108

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Öljynpaine / moottorin sammuminen w108

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Moi, Ongelmana on ollut se että kun vuosi sitten w108iini vaihdettiin öljyt niin tyhjäkäynnillä moottori on sammunut. Oikeastaan vasta kun moottori on lämmennyt ja säät muutenkin lämpimät. Kun tulee liikennevaloihin ja löysää kaasua niin paineet menee alle kahden, 1,5 asti ja moottori sammuu. On sitten joutunut pitää kierroksia yllä ettei sammuisi. Itse tämän ongelman kanssa jotenkuten elän, mutta lähinnä vaimoani ajattelen.
Auto on ollut VEHOn kuntotarkastuskessa mukaan lukien öljynpaineiden mittaus ja päässyt läpi moitteitta.
Voisiko vika olla vain "väärät öljyt" vai esim. öljypumppu vai joku muu?
terv. Esa
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Eipä tuo öljynpaine normaali lukemista poikkea. Kyllä lämpimänä saattaa paine pudota jopa 0.5bar tienoille vaikka ei mitään varsinaista vikaa olisikaan.
Ihan normaalia. Olisko nyt tyhjä käynti piirin ja kierrosluvun säätöjen paikka.Millä koneella autosi on?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kone on 280 SE ja auto vuosimallia 1970.
Mielestäni tyhjäkäynti olisi kohdallaan. Sammuninen ilmenee kun kaasua hellää ja jos laittaa vapaalle, jarruttaessa ja esim. liikennevaloihn tultaessa.
Jos moottorijarruttaa ja saa vähitellen tyhjäkäynnille niin moottori jaksaa käydä nippanappa ja paineet on noin 1,5-2 kieppeillä. Tosiaan jos äkisi kierrokset laskevat niin sammuu herkästi.
Voisi kyllä varmaan tyhjäkäyntikierroksia nostaakin.
En sitten tiedä onko ongelman alku sattumaa samalla kun vaihdettiin öljyt (jotku Stockmannin huollon standardiöljyt, en muista mitkä).
t. Esa
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minusta öljynvaihdolla ei ole mitään vaikutusta auton sammahteluun. Kuitenkin: mitä viskositeettiä käytettiin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Öljynpaine laskee, koska kierrokset ovat liian alhaalla. Eli vika ei mielestäni ole öljyssä tai öljynpaineissa vaan kierroksissa.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
Esa Virtanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Esa Virtanen »

Tulin juuri lomilta. Tässä itse auton tekniikasta tietämättömänä kun teiltä ammattilaisilta kyselee niin tulee ilmaistua asiat että jokin vakavampikin vika voisi olla kyseessä.
Tosiaan tyhjäkäyntikierrokset olikin liian pienet joten moottori sammuu ja tietenkin paneet laskee. Nyt säädetty uudestaan. Kiitos neuvoista! t. Esa
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Juu, tutunkuuloinen homma tuo! Meilläkin 108 250S tekee juuri samanlailla, pääsee joskus tyhjäkäynti niin pienelle, liekö siellä ruuvi itekseen löysää ajanmyötä...
Vastaa Viestiin