W201 kolisee ja tärisee (liekö kardaanista)
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
W201 kolisee ja tärisee (liekö kardaanista)
Elikkäs ostaessani auton pari viikkoa sitten se tärisi hiukan päälle satasen vauhdista ylöspäin, luulin että renkaat olisi ollu epätasapainossa. Nyt muutama päivä sitten alkoi kuulumaan pieni jumpsuttava ääni jostain auton alapuolelta, sitten eilen aamulla kesken työmatkan kuului kolahdus ja auto alkoi kolisemaan ja tärisemään, pysähdyin hetkeksi ja jatkoin matkaa niin ei kuulunut muuta kuin tuttu humina. Töistä lähdettäessä peruuttaessa kuului rahinaa auton peräpäästä mutta eteenpäin mennesse ei ollut taaskaan kuin humina. Tänä aamuna kuului myös peruuttaessa tuo ääni ja kun lähdin eteenpäin ajamaan niin auton alta kuului pirunmoinen kolina ja räminä ja auto tärisi kuin horkkavaivainen...
Mistä kannattaa lähteä vikajahtiin?
Editin poikaa:
Kävin auton alla heiluttelemassa kardaania niin pyörittäessä oli hieman klappia ja samoin kun heilutteli niin oli pieni klappi. Takapäässä hieman enemmän kuin edessä...
Lisää selvitelty...
Ajoin auton pukeille ja konttasin alle... Vetoakseleita heilutellessa mollemista löytyi pitkittäissuunnassa aika tavalla klappia (kuuluuko olla) ja kuskin puoleinen vetoakseli kolahtaa renkaaseen päin liikuttaessa, hantinpuoleinen taas ei kolahda...
Mistä kannattaa lähteä vikajahtiin?
Editin poikaa:
Kävin auton alla heiluttelemassa kardaania niin pyörittäessä oli hieman klappia ja samoin kun heilutteli niin oli pieni klappi. Takapäässä hieman enemmän kuin edessä...
Lisää selvitelty...
Ajoin auton pukeille ja konttasin alle... Vetoakseleita heilutellessa mollemista löytyi pitkittäissuunnassa aika tavalla klappia (kuuluuko olla) ja kuskin puoleinen vetoakseli kolahtaa renkaaseen päin liikuttaessa, hantinpuoleinen taas ei kolahda...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vetoakselit ei pitäisi ihmeemmin liikkua autoon nähden poikittain, jos vaan on lukitukset paikallaan. Perämurikan sisältä vetoakseli lukittu sokalla ja renkaan päästä pultilla. Näin muistaisin.
Jos sokka puuttuu vetoakselista perämurikan sisältä ni sitten on huonompi homma. Pikku ratas pääsee vähän liikkumaan omia ratojaan..
Jos sokka puuttuu vetoakselista perämurikan sisältä ni sitten on huonompi homma. Pikku ratas pääsee vähän liikkumaan omia ratojaan..
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Eikös ny vetoakselin jostain kohtaa pidä antaa myöten pitkittäis suunnassa,ei se yhtä puuta voi molemmista päistä olla.Kyllähän pyörän navan etäisyys murikasta vaihtelee.Onneks ei oo tarvinnu vielä mersun vetareihin sekaantua,toivon omalla kohdalla että se loppui etuvetosten hävittämiseen
.

aina vaan fixataan :) 230te -86
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tuon kun vaihdoin niin loppui kolinat ja kalinat... Tärinää tosin esiintyy edelleen mutta tärinän aloituskohta siirtyi satasesta 120 km/h:n...Jani Haataja kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
Totesin samalla että vaikka porukka väittää että pitäisi laittaa kardaani samaan kohtaan takaisin kuin missä olikin niin ei ainakaan mulla alkanut väristämään tai tekemään mitään muutakaan kun heitin vaan paikalleen enempiä katselematta että meneekö samoin ko oliki vaiko ei...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Nyt amatöörinä heitän et voisko se tärinä johtua siitä ettei kardaani ole tasapainossa? (samassa asennossa ku ennen)Jani Haataja kirjoitti:Tuon kun vaihdoin niin loppui kolinat ja kalinat... Tärinää tosin esiintyy edelleen mutta tärinän aloituskohta siirtyi satasesta 120 km/h:n...Jani Haataja kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
Totesin samalla että vaikka porukka väittää että pitäisi laittaa kardaani samaan kohtaan takaisin kuin missä olikin niin ei ainakaan mulla alkanut väristämään tai tekemään mitään muutakaan kun heitin vaan paikalleen enempiä katselematta että meneekö samoin ko oliki vaiko ei...

Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kumi oli ehjä ja laakerista kaikki sisuskalut kadonneet johonki, ulkoreunat oli paikallaan ja olivat melko lujasti kiinnikkin. Tosin vaihdoin sen kuminkin ko se kumminki olis menny seuraavaksi särki jos olisi jättäny vanhan...
Epäilisin vielä jäljellä olevan tärinän johtuvan renkaista tai jarruista, etupyörän laakeri voi myös olla löysällä... Paljon olisi tekemistä kunhan olisi vielä sitä nuoruuden intoa ja ylimääräistä aikaa...
Epäilisin vielä jäljellä olevan tärinän johtuvan renkaista tai jarruista, etupyörän laakeri voi myös olla löysällä... Paljon olisi tekemistä kunhan olisi vielä sitä nuoruuden intoa ja ylimääräistä aikaa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com