W201 kolisee ja tärisee (liekö kardaanista)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

W201 kolisee ja tärisee (liekö kardaanista)

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Elikkäs ostaessani auton pari viikkoa sitten se tärisi hiukan päälle satasen vauhdista ylöspäin, luulin että renkaat olisi ollu epätasapainossa. Nyt muutama päivä sitten alkoi kuulumaan pieni jumpsuttava ääni jostain auton alapuolelta, sitten eilen aamulla kesken työmatkan kuului kolahdus ja auto alkoi kolisemaan ja tärisemään, pysähdyin hetkeksi ja jatkoin matkaa niin ei kuulunut muuta kuin tuttu humina. Töistä lähdettäessä peruuttaessa kuului rahinaa auton peräpäästä mutta eteenpäin mennesse ei ollut taaskaan kuin humina. Tänä aamuna kuului myös peruuttaessa tuo ääni ja kun lähdin eteenpäin ajamaan niin auton alta kuului pirunmoinen kolina ja räminä ja auto tärisi kuin horkkavaivainen...
Mistä kannattaa lähteä vikajahtiin?

Editin poikaa:
Kävin auton alla heiluttelemassa kardaania niin pyörittäessä oli hieman klappia ja samoin kun heilutteli niin oli pieni klappi. Takapäässä hieman enemmän kuin edessä...

Lisää selvitelty...
Ajoin auton pukeille ja konttasin alle... Vetoakseleita heilutellessa mollemista löytyi pitkittäissuunnassa aika tavalla klappia (kuuluuko olla) ja kuskin puoleinen vetoakseli kolahtaa renkaaseen päin liikuttaessa, hantinpuoleinen taas ei kolahda...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Vetoakselit ei pitäisi ihmeemmin liikkua autoon nähden poikittain, jos vaan on lukitukset paikallaan. Perämurikan sisältä vetoakseli lukittu sokalla ja renkaan päästä pultilla. Näin muistaisin.

Jos sokka puuttuu vetoakselista perämurikan sisältä ni sitten on huonompi homma. Pikku ratas pääsee vähän liikkumaan omia ratojaan..
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Eikös ny vetoakselin jostain kohtaa pidä antaa myöten pitkittäis suunnassa,ei se yhtä puuta voi molemmista päistä olla.Kyllähän pyörän navan etäisyys murikasta vaihtelee.Onneks ei oo tarvinnu vielä mersun vetareihin sekaantua,toivon omalla kohdalla että se loppui etuvetosten hävittämiseen :wink: .
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kuuluuhan sen tietenki hieman liikkua...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Vetarin kuuluu "venyä" jouston mukana ja se saa liikkua aksiaalisesti ainakin 1-2cm. Kannattaa tarkastaa kardaanin laakerointi laatikon ja perän välillä (sekä ristinivelet).


Osku
Avatar
MjN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 26.10.2005 11:51
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja MjN »

Kannattaa tarkistaa kannatinlaakeri ja rättinivelet...
Omassa kannatinlaakeri "hieman" huono ja yli sadan kun mennään niin tärinän kyllä huomaa persuksiin...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Jani Haataja kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
Tuon kun vaihdoin niin loppui kolinat ja kalinat... Tärinää tosin esiintyy edelleen mutta tärinän aloituskohta siirtyi satasesta 120 km/h:n...
Totesin samalla että vaikka porukka väittää että pitäisi laittaa kardaani samaan kohtaan takaisin kuin missä olikin niin ei ainakaan mulla alkanut väristämään tai tekemään mitään muutakaan kun heitin vaan paikalleen enempiä katselematta että meneekö samoin ko oliki vaiko ei...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Jani Haataja kirjoitti:
Jani Haataja kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui säpäleiksi mennyt kardaanin kannakelaakeri... Tai ainakin se oli palasina joten toivottavasti kolina johtui siittä...
Tuon kun vaihdoin niin loppui kolinat ja kalinat... Tärinää tosin esiintyy edelleen mutta tärinän aloituskohta siirtyi satasesta 120 km/h:n...
Totesin samalla että vaikka porukka väittää että pitäisi laittaa kardaani samaan kohtaan takaisin kuin missä olikin niin ei ainakaan mulla alkanut väristämään tai tekemään mitään muutakaan kun heitin vaan paikalleen enempiä katselematta että meneekö samoin ko oliki vaiko ei...
Nyt amatöörinä heitän et voisko se tärinä johtua siitä ettei kardaani ole tasapainossa? (samassa asennossa ku ennen) :shock: Jos se uus kannatinlaakeri estää sitä vemputtamasta itteensä ihan hirveesti...eli ei kolise. Oliko muuten laakeri vai se laakerinkannatin kumi mikä oli sökönä?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en määkään sitä kardaanin asentoo kattellu, kun asentelin paikoilleen. laitoin johonkin asentoon vaan ja hyvin on pelannu, ei tärise eikä kolise.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kumi oli ehjä ja laakerista kaikki sisuskalut kadonneet johonki, ulkoreunat oli paikallaan ja olivat melko lujasti kiinnikkin. Tosin vaihdoin sen kuminkin ko se kumminki olis menny seuraavaksi särki jos olisi jättäny vanhan...
Epäilisin vielä jäljellä olevan tärinän johtuvan renkaista tai jarruista, etupyörän laakeri voi myös olla löysällä... Paljon olisi tekemistä kunhan olisi vielä sitä nuoruuden intoa ja ylimääräistä aikaa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Vastaa Viestiin